بررسی ۵۰ نمونه از نماهای مدرن ساختمان های ایرانی در سال های اخیر

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

طراحی نما همواره یکی از مهم ترین و حساس ترین مراحل معماری یک ساختمان بوده است. به گونه ای که می توان نمای یک ساختمان را پوشش و لباس آن ساختمان در نظر گرفت. اولین ارتباط افراد با هر ساختمان از طریق پوسته ی خارجی (نمای) آن شکل می گیرد. از این رو می توان گفت که نمای هر ساختمان معرف شخصیت و هویت فضای داخلی آن نیز می باشد و نمای زیبا و جذاب یک ساختمان می تواند تأثیر بسزایی در ذهن کاربران و مخاطبانش داشته باشد. همچنین باید این نکته را نیز افزود که نمای هر ساختمان علاوه بر جذب مخاطب و تأثیرگذاری بر آن نقش مهمی نیز در زیباسازی منظر شهری خواهد داشت.

معماران طراحی نما را به عنوان بخش مهمی از مراحل ساخت و ساز در همان ابتدای طراحی نقشه ها پیش می برند، زیرا طراحی نمای هر ساختمان از مواردی است که باید به تأیید شهرداری برسد. از طرفی دیگر باید بگوییم که نما به عنوان پوسته خارجی، ساختمان را از خرابی ها و آسیب های ممکن محفوظ می دارد و مهم تر از همه این که نمای هر ساختمان به آن شخصیت می دهد و باعث می شود تا در میان ساختمان های مجاور متمایز و برجسته تر دیده شود.

در طراحی نمای ساختمان موارد زیادی وجود دارد که طراحان در هنگام طراحی باید آن ها در نظر بگیرند. مواردی از قبیل:

نوع کاربری ساختمان، نیاز کاربران، موقعیت جغرافیایی ساختمان، موقعیت قرارگیری ساختمان، بودجه ی کارفرما

همچنین عناصری مانند پنجره ها، بازشوهای در، متریال کاربردی، سبک طراحی، افزودن گیاهان طبیعی و همچنین جزئیات و تزئینات از مواردی است که در طراحی نما باید با یکدیگر در تناسب باشند.

بررسی پروژه های طراحی نمای ساختمان در سال های اخیر در ایران

در سالهای اخیر معماران و طراحان ایرانی نمونه هایی از طراحی نمای ساختمان مدرن، کلاسیک و سنتی با کاربری های مختلف را به اجرا در آورده اند که در نوع خود بی نظیرند. اگر همراه ما در خط معمار باشید، دیدید که در طی مطالب مختلف نمونه های متعددی از این نماها را برای شما به اشتراک گذاشتیم. در این مطالب اطلاعاتی در مورد روند طراحی و اجرای آن ها به طور خلاصه شرح داده شده است. دسترسی به همه این مطالب به صورت پراکنده ممکن است برای کاربران دشوار باشد. از این رو خط معمار در این بخش مجموعه ای ۵۰ تایی از نماهای اجرا شده در چند سال اخیر ایران را جمع آوری کرده و همراه با لینک مطلب به اشتراک خواهد گذاشت.

نمونه های زیر شامل طراحی نمای ساختمان هایی با کاربری، مسکونی، اداری، تجاری، فرهنگی و درمانی می باشند. این پروژه ها در مناطق مختلف ایران قرار گرفته و در سبک ها و طرح های مختلفی طراحی شده و به اجرا در آمده اند. همچنین با توجه به موقعیت جغرافیایی پروژه ها از متریال گوناگونی در ساخت آن ها استفاده شده که به طور خلاصه راجع به هرکدام توضیح خواهیم داد.

۱_ معماری و طراحی داخلی ساختمان اداری بهتاش ، امید شفیعی

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

معماری طراحی داخلی ساختمان اداری بهتاش

این ساختمان اداری در اصفهان قرار گرفته است. در این ساختمان طراحان از آجر به عنوان متریال اصلی طراحی نما به کار گرفته اند. طراحان دلیل اصلی انتخاب این متریال را سازگار بودش با اقلیم اصفهان مطرح کرده اند. طرح نمای ساختمان نیز با توجه به نوع فعالیتش بر گرفته از ریل های قطار می باشد.

۲ _ معماری خانه – آپارتمان لواسان، دفتر مشاور آتی زیست

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

معماری خانه – آپارتمان لواسان، دفتر مشاور آتی زیست

این ساختمان مسکونی چهار طبقه در منطقه لواسان تهران قرار گرفته و توسط دفتر مشاور آتی زیست طراحی شده است. طراحان برای نمای این ساختمان تصمیم گرفتند تا از متریال بومی منطقه چون سنگ لاشه، آجر و چوب استفاده کنند و از این جهت ساختمان به محیط زیست اطرافش پایبند باشد.

۳ – معماری ساختمان اداری ویرا ، شهاب علیدوست و همکاران

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

معماری ساختمان اداری ویرا ، شهاب علیدوست و همکاران

ساختمان اداری ویرا در یوسف آباد که یکی از مناطق پر تردد استان تهران می باشد، قرار گرفته است. در طراحی نمای این ساختمان فاکتورهایی چون شفافیت جهت بهره مندی از نور طبیعی در فضای داخلی و همچنین ایجاد نمای صلب متناسب با چشم انداز شهری در الویت قرار داشت. از این رو پوسته دوم نما از لوورهای آلومینیومی عمودی پیش ساخته طراحی شد که به کرتن وال پشت آن می چسبیدند تا در مصرف انرژی صرفه جویی شود. این ساختمان توسط شهاب علیدوست و همکاران طراحی شده است.

 ۴ _ معماری مجتمع تجاری اکسین ، استودیو معماری فرم نو

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

معماری مجتمع تجاری اکسین ، استودیو معماری فرم نو

این مجتمع تجاری دارای نمایی مدرن است و در شهر مشهد قرار گرفته است. در طراحی نمای پروژه ما شاهد نوارهایی هستیم که از سطح به عمق و از بیرون به درون حرکت کرده اند و علاوه بر نماسازی موجب افزایش ارتباط میان فضای درون و بیرونی می شود. طراحان پروژه استودیو معماری فرم نو می باشد.

۵ _ طراحی و بازسازی خانه حیاط دار، استودیو معماری شماره چهار

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

طراحی و بازسازی خانه حیاط دار، استودیو معماری شماره چهار

بازسازی و طراحی “خانۀ حیات دار” برای طراحان تجربه ی باز تعریف روح معماری ایرانی با ظاهری امروزی بود. متریال اصلی در طراحی نمای این ساختمان مسکونی، آجر بود که در ترکیب با بتن به کار رفته است. جداره پروژه به فیلتر تبدیل شد که ارتباط با ناموزونی های بیرون خانه را به حداقل میرساند و در صورت تمایل بخشی از این فیلتر باز یا بسته می شد. طراحان از متریال آجر به عنوان راهکاری برای ورود نور بدون نگرانی از محرمیت خانه های مجاور استفاده کردند. همچنین حفاظ های پنجره ها که از جنس ورقه ی آهن هستند، به المانی در طراحی نما تبدیل شدند که باعث تغییر و پویایی نما می شد.

۶ _ طراحی و معماری ساختمان مسکونی پادرا، وحید قبادیان

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

طراحی و معماری ساختمان مسکونی پادرا، وحید قبادیان

ساختمان مسکونی پادرا در خیابان سهرودی تهران قرار دارد. طراحی این ساختمان را وحید قبادیلان انجام داده است. در طراحی نمای این پروژه از سنگ تراورتن و سبک آرت دکو استفاده شده است. انتخاب این متریال برای نمای ساختمان به تعبیت از متریال کاربردی در طراحی نمای ساختمان های این منطقه در دهه ی ۱۳۴۰ می باشد. متریال به کار رفته در نمای این مجموعه مسکونی افزون بر سنگ تراورتن سفید با بافت های گوناگون، نرده و ورقه های فلزی با رنگ نوک مدادی و همچنین نوارهای چوبی می باشد. سنگ های به کار رفته در زیر پنجره ها دارای شیاری مثلثی شکل و نرده ها دارای فرمی زیگزاگی هستند که از ویژگی های بارز سبک آرت دکو به حساب می آید.

۷ _ معماری ساختمان مسکونی گلزار، گروه معماری باراد

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

معماری ساختمان مسکونی گلزار، گروه معماری باراد

یکی از دغدغه های همیشگی معماران پیوند ساختمان ها با طبیعت و فضای سبز در بستر زندگی شهرنشینی امروز بوده است. در این پروژه نیز طراحان قصد داشتند در طراحی نمای ساختمان گلزار از فضای سبز استفاده شود تا علاوه بر اینکه پاسخی به فضای سبز حیاط باشد، احساسی از سرزندگی هم به نما افزوده شود. نمای این ساختمان مسکونی تمام سنگ بوده و با سبک رومی- کلاسیک بر اساس میل کارفرما ایجاد شده است. این ساختمان در تهران قرار دارد و توسط گروه معماری باراد اجرا شده است.

 ۸ _ نمای ساختمان اداری اطلس، احمد بطحایی، مرضیه زاد، محسن مریزاد، رها اشرفی

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

نمای ساختمان اداری اطلس، احمد بطحایی، مرضیه زاد، محسن مریزاد، رها اشرفی

ساختمان اداری اطلس در یکی از مناطق تجاری استان همدان واقع شده است.  نمای منحنی ساختمان یک حرکت محدب و مقعر مانندی را دنبال کرده و نظام هندسی نوارهای منحنی، جهت متحد کردن این سه برج و نمایش آن به صورت یک ساختمان واحد به کار رفته اند.

۹ _ معماری مجموعه چند منظوره سرزمین سبز، مهرداد ایروانیان

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

معماری مجموعه چند منظوره سرزمین سبز، مهرداد ایروانیان

مجموعه چند منظوره صدرا در شهرک جدید صدرا در ۱۸ کیلومتری شهر شیراز قرار گرفته است. بدنه این ساختمان فلزی بوده و عمده متریال به کار رفته در نمای آن شیشه و سطوح فلزی می باشد.

۱۰ _ معماری مجتمع تجاری الماس مهر شهر، رامین صیقلی

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

معماری مجتمع تجاری الماس مهر شهر، رامین صیقلی

مجتمع تجاری الماس در کرج قرار دارد. طرح نمای پروژه از هندسه الماس تراش خورده بر گرفته شده که دارای زوایای خاصی است. نمای ساختمان به صورت دو پوسته از ترکیب فلز و ورق اچ پی ال  و عایق های رطوبتی جدید ساخته و اجرا شده است. به گونه ای که ادامه هندسه نمای بیرونی به پوسته داخلی ساختمان هم کشیده شده است و به یکپارچگی کار بیافزاید. همچنین این نکته را نیز باید افزود که هیچ کدام از زوایای الماسی های نما زاویه های رند مثل ۹۰ یا ۴۵ یا ۳۰ درجه نمی باشند که این موضوع، به سختی کار بسیار افزود.

۱۱ _ طراحی نمای داخلی و بیرونی آپارتمانی در رشت، پژمان طیبی

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

طراحی نمای داخلی و بیرونی آپارتمانی در رشت، پژمان طیبی

این ساختمان مسکونی نمونه ای فوق العاده از معماری رشت می باشد. طراحان در طراحی نمای این ساختمان از معماری بومی استان گیلان استفاده کرده و با تکیه بر آنالیز ویژگی های کاربردی، فرمی و هندسی المان ها در خانه های سنتی و روستایی به یک الگوی مناسبی دست یافتند. در نتیجه، نمای ساختمان از ترکیب یافتن فضای نیمه باز بالکن ها با الگوی زگالی ایجاد شد. جای گذاری تمامی المان ها، بر اساس ساختار پلان و بر هم‌ نهشت هر واحد بر دیگری شکل‌گرفته و ارتباط تنگاتنگی میان فرم و عملکرد را به وجود آورده است. بافت چوبی نیمه باز در بالکن ها علاوه بر ایجاد محرمیت در فضای داخلی، میزان ورود نور را کنترل می کند. این فرم ساده ی سازه های چوبی دیوار چینی های سنتی منطقه گیلان را دارد که به زگالی (زینگالی) معروفند.

۱۲ _ ز

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

طراحی نمای داخلی و بیرونی آپارتمانی در رشت، پژمان طیبی

نمای این ساختمان نمونه ای از نمای مدرن اجرا شده در منطقه قیطریه تهران می باشد. طراحان با در نظرگرفتن بافت محلی و معماری شهر تهران، در نمای این ساختمان مسکونی، از تکنیک بازی رنگ با استفاده از آجرهای زرد استفاده نمودند. آن ها برای این که ارتفاع طبقات بلندتر دیده شوند و خط های افقی بارش گیرها را خنثی کند، آجرها را به صورت عمودی و با خطوط بند عمودی تیره به کار برده اند. همچنین آن ها جهت جلوگیری از ایجاد لکه دائم در شیشه های گسترده ساختمان، از خط‌ های افقی بیرون زده‌ای در هر طبقه در سرتاسر نما استفاده کرده اند که از جنس ورق می باشند.

۱۳ _ معماری و طراحی ساختمان اداری گندم، مهران خوشرو

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

معماری و طراحی ساختمان اداری گندم، مهران خوشرو

این ساختمان اداری معرف معماری شهر تبریز می باشد. این پروژه توسط دفتر معماری الگو طراحی شده است. برای طراحی نمای این ساختمان برای کنترل تابش نور خورشید در قسمت های جنوبی و غربی ساختمان، از یک پوسته نیمه شفاف در شبکه اصلی استفاده شد که استعاره ای از ساقه ی گندم روی آن در قالب لعاب سرامیک وجود دارد.

۱۴ _ پروژه معماری خانه ای برای پدر و مادر، نیما شیوا

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

پروژه معماری خانه ای برای پدر و مادر، نیما شیوا

طراح این ساختمان را برای پدر و مادر خود طراحی کرده است. پروژه در ۲ کیلومتر شهر ساری قرار دارد. یکی از نکات مهم در طراحی نمای این ساختمان استفاده بهینه از عقب نشینی ساختمان مجاور جنوبی بود. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، طراح از این مسأله استفاده نموده و تمرکز خود در طراحی نما را در جبهه‌ ی جنوبی و غربی گذاشته و با کمی پیش‌آمدگی و به علاوه با استفاده از فرم نمادین شیب دار به شکلی کاملا متفاوت و مدرن که در بیش تر ساختمان های سنتی در این منطقه رایج است تنوعی در نما ایجاد کرد، به گونه‌ای که حجمی زاویه‌دار بر روی مکعبی ساده قرار گرفته است.

۱۵ _ معماری ساختمان فرهنگسرای برزک، گروه معماری آرکافیس

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

معماری ساختمان فرهنگسرای برزک، گروه معماری آرکافیس

این پروژه شامل معماری و طراحی داخلی فرهنگسرای برزک در کاشان می باشد و توسط گروه معماری آرکافیس طراحی شده است. طرح معماری این ساختمان بر اساس معماری خانه های قدیمی کاشان می باشد. هدف اصلی حفظ هویت معماری ایرانی در عین نوگرایی و توجه به معماری پایدار بوده است. طراحان برای طراحی نمای این ساختمان فرهنگی آجر را انتخاب نمودند که با بافت منطقه و روحیه معماری ایرانی سازگار بود.

۱۶ _ طراحی و معماری سنتی ساختمان مسکونی باغ نگار اصفهان

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

طراحی و معماری سنتی ساختمان مسکونی باغ نگار اصفهان

ساختمان مسکونی باغ نگار اصفهان همانطور که از نامش پیداست در منطقه ی باغ نگار اصفهان قرار دارد. طراحان نمای مدرنی را طراحی کردند که معرف معماری سنتی ایرانی نیز بود. آن ها در طراحی پنجره ها از طرح های گره چینی سنتی اصفهان استفاده کردند، اما متریال به کار رفته در آن جدید بوده و  آن متریال “ترکیب کانفولیت و پودر سنگ” می باشد. همچنین برای طراحی نمای شمالی و جنوبی ساختمان، سعی کردند تا به طور مستقیم به سراغ اقلیم اصفهان و خانه های قدیمی این شهر بروند. نکته جالبی که در معماری خانه های قدیم اصفهان وجود دارد این است که معماری درونگرایی داشتند، زیرا آن ها دوست نداشتند که تفاوت میان زندگی اشراف و مردم عادی از در بیرون از خانه ها به چشم بیاید. بنابراین نمای این ساختمان در بیرون سنتی، ساده و منطبق با اقلیم منطقه بوده ولی برعکس در فضای داخلی از متریال ارزشمند و گران قیمت استفاده شده است.

۱۷ _ طراحی پروژه معماری ساختمان مسکونی روزن ، سید حامد جعفری

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

طراحی پروژه معماری ساختمان مسکونی روزن ، سید حامد جعفری

ساختمان مسکونی روزن نمونه ای دیگر از معماری شهر تاریخی اصفهان می باشد. طراحان نمای ساختمان را بر اساس ساختار و کاهش حجم در برابر سطح و منطبق با عملکرد فضای داخلی، پنجره هایی رو به جنوب با توجه به اقلیم اصفهان با سایبان متحرک طراحی کردند تا دید داخلی میسر نشود. در این پروژه آجر به عنوان یک متریال مشترک سنتی و مدرن در نما استفاده شده است.

۱۸ _ طراحی و بازسازی خانه ۲۴۴ ، محمدرضا تعبدی

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

طراحی و بازسازی خانه ۲۴۴ ، محمدرضا تعبدی

خانه ۲۴۴ در استان شیراز قرار دارد و توسط محمدرضا تعبدی طراحی شده است. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می نمایید، نمای ساختمان ساده و مدرن می باشد و در میان بافت فرسوده محله برجسته نمایانده می شود. عمده متریال به کاررفته در نمای این ساختمان تایل های بتنی می باشد.

۱۹ _ معماری ساختمان سی خانه با نمای آجری مدرن ، علیرضا مشهدی میرزا

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

معماری ساختمان سی خانه با نمای آجری مدرن ، علیرضا مشهدی میرزا

ساختمان سی خانه در شمالی ترین منطقه تهران در محله دربند قرار گرفته است. بافت نمای ساختمان های این منطقه در گذشته آجر بوده و امروزه تقریبا این بافت با ساخت و ساز ها جدید در حال از بین رفتن می باشد. از این رو طراح سعی براین داشته تا با تأکید بر استفاده از آجر به عنوان متریال اصلی نما، ساختمانی به صورت لندمارک ایجاد کند و توجه مردم را به استفاده آجر در نمای ساختمان ها مجددا جلب کند. آجرها در نمای این ساختمان مسکونی به صورت عمودی به کار رفته و بافتی زیبا و جذاب در نما ایجاد کرده و علاوه بر ایجاد سایه به طراحان این امکان را داد تا بدون برش آجرها، پانل های مکعبی را با آجر اجرا کنند.

۲۰ _  طراحی مجتمع مسکونی رویای سپید، دفتر معماری طرح و ساخت صفحه

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

طراحی مجتمع مسکونی رویای سپید، دفتر معماری طرح و ساخت صفحه

این ساختمان مسکونی نمونه ای موفق از ساختمان های مسکونی اجرا شده در اصفهان می باشد که توسط دفتر معماری طرح و ساخت صفحه طراحی شده است. در طراحی نمای بیرونی با توجه به پلان مذکور و محدودیت هایی که پیش رو داشت، طراحان تمرکز اصلی را بر بافت، متریال، و طراحی اقلیمی بازشو ها، به خصوص جهت استفاده بهینه از نور و کنترل آن قرار دادند. همانطور که می دانید آجر به عنوان کاربردی ترین و محبوب ترین متریال در معماری سنتی ایرانی به کار می رفته است. طراحان در طراحی این پروژه از بعد سوم آجر برای ایجاد سایه، حدف انعکاس نور و صدا استفاده کرده اند. این نوع چینش بافتی سه بعدی و غیر مسطح به نمای بیرونی می افزاید. رنگ آجر به کار رفته در نما سفید می باشد. انتخاب رنگ سفید به این دلیل بوده که نور خوشید کمتری را جذب می کند. به آثار معماری گذشته که می نگریم، می بینیم که معماران هیچ گاه سطوح آجرکاری را ساده رها نکرده اند و همواره سعی کردند تا با استفاده از نوع چینش آجرها طرح های خلاقانه ایجاد کنند. در این پروژه نیز چنین بوده و طراحان با استفاده از آجر به تزئین نمای این ساختمان پرداختند.

۲۱ _ معماری ساختمان اداری-تجاری پدیده، مهندسان مشاور شهر و اندیشه

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

معماری ساختمان اداری-تجاری پدیده، مهندسان مشاور شهر و اندیشه

ساختمان اداری تجاری پدیده یکی دیگر از پروژه های معماری معاصر ایران است که در استان اصفهان قرار گرفته است. طراحی این پروژه را مهندسان مشاور شهر و اندیشه انجام داده است. عمده متریال به کار رفته در طراحی نمای این ساختمان تجاری آجر و شیشه های رنگی بود.

در این پروژه آجرها به صورت کرکره هایی که روی سطح شیشه ای نما کشیده شده اند، دید مناسب به فضای بیرونی شهر تعریف جدیدی از کاربرد آجر را نمایش می دهد که کانسپت اصلی پروژه را شکل می دهد. به علاوه استفاده از شیشه رنگی در این پروژه برای اولین بار در نمای ساختمان به کار رفته است که همانند کمربندی روی نمای ساختمان خود نمایی می کند.

۲۲ _ طراحی  ساختمان اداری مهندسین مشاور فراتحقیق (SBR) ، گروه معماری USE + گروه معماری امرداد

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

طراحی  ساختمان اداری مهندسین مشاور فراتحقیق (SBR) ، گروه معماری USE + گروه معماری امرداد

این پروژه در خمین شهر واقع شده است. یکی از خواسته های کارفرما در طراحی ساختمان اداری این بود که حجم بیرونی ساختمان و فضای داخلی آن معرف نام تجاری آن باشد. حجم نمای ساختمان دارای حرکتی منحنی و سیال می باشد که معرف روحیا و شخصیت کلی این دفتر می باشد.

۲۳ _ طراحی ساختمان اداری-تجاری هور ، دفتر معماری فضای خاص

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

طراحی ساختمان اداری-تجاری هور ، دفتر معماری فضای خاص

مجتمع اداری-تجاری هور در تهران قرار گرفته است. یکی از خواسته های اصلی کارفرما این بود که طراحان ساختمانی با نمای جذاب طراحی کنند تا توجه افراد را خود جلب کند. طراح در جهت رسیدن به هدف اصلی تمایلی به طراحی ساختار ساده بود و بدین منظور خطوط ساده عمودی را برای طراحی نمای آن انتخاب کرد. خطوط عمودی از نظر روانشناسی بیانگر عظمت، شکوه و اعتماد به نفس می باشند. از طرفی طراح در طراحی نمای این ساختمان از برج طغرل الهام گرفته است. متریال انتخابی برای نما سنگ و شیشه می باشد و با استفاده از آن ها کنتراست ایجاد شده و همین امر نگاه مخاطبان را به خود جذب می کند.

۲۴ _ طراحی و معماری خانه سبز ، مهدی پناهی

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

طراحی و معماری خانه سبز ، مهدی پناهی

ساختمان خانه سبز در یکی از مناطق شمالی تهران قرار دارد که در سال های اخیر بافت گیاهی آن به دلیل ساخت وساز از بین رفته اند و طراحان در طراحی پروژه سعی داشتند تا ارتباط ساختمان را با فضای سبز تقویت سازند. طراحان به منظور اجرای جزئیات، آجر را به دلیل مدولار بودن و امکان تراز شدن آن و همچنین داشتن حس اقتدار انتخاب کردند.

۲۵ _ معماری مرکز باروری و درمان ناباروری و تحقیقات بیوتکنولوژی مام ، کیارش میلانی نیا

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

معماری مرکز باروری و درمان ناباروری و تحقیقات بیوتکنولوژی مام ، کیارش میلانی نیا

طراحی نمای این پروژه بر اساس دو عامل انجام گرفت:

افزایش نور طبیعی به فضای داخلی و ایجاد حریم خصوصی برای بیماران

با توجه به این که نمای اصلی این ساختمان در مجاورت بزرگراه کردستان است، طراحان این ساختمان را برای بهینه سازی در مصرف انرژی و کاهش سر و صدا ناشی از عبور ماشین ها، نما را دو پوسته طراحی کرد. متریال به کار رفته در نما شیشه می باشد.

۲۶ _ معماری ساختمان مسکونی ادن ، شرکت مهندسین مشاور فراطرح شرق

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

معماری ساختمان مسکونی ادن ، شرکت مهندسین مشاور فراطرح شرق

این ساختمان مسکونی در شهر مذهبی مشهر قرار گرفته بود و طراحی آن زمانی صورت گرفت که معماری به شدت تحت تأثیر جریان های فکری ایجاد “نماهای رومی” و  به کاربردن المان ها و ترکیب بندی های کلاسیک قرار گرفته بودند. همچنین در شهرهای مذهبی چون مشهد ایجاد حریم خصوصی برای کاربران در الویت می باشد. از این رو معماران به دنبال ارائه راه حلی در طراحی نما بودند تا در عین داشتن حریم خصوصی نور را به فضای داخلی انتقال دهند. آن ها برای کاهش هزینه های موجود در ساخت و ساز، از برش های سنگ در سایز آجرهای سنتی استفاده کردند که در کنار چوب نمایی جذاب را ایجاد می کند.

۲۷ _ معماری شرکت داروسازی سیناژن ، شرکت طراحی مدام

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

معماری شرکت داروسازی سیناژن ، شرکت طراحی مدام

این بنا توسط گروه معماری مدام طراحی شده است. در طراحی نمای ساختمان از آجر و شیشه استفاده شده است. کارفرما از طراحی می خواست تا نمای مدرن و نیمه شفافی را طراحی کنند تا در عین زیبا بودن، فضای داخلی از نور طبیعی بهره مند گرد و کارمندان بتوانند از چشم انداز زیبای برون ساختمان بهره ببرند.

۲۸ _ طراحی و معماری خانه فرشادی ، شرکت معماران محیط

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

طراحی و معماری خانه فرشادی ، شرکت معماران محیط

این پروژه یکی دیگر از نماهای مدرن اجرا شده در اصفهان می باشد. طراحان در طراحی این پروژه با چالش هایی مانند حفظ حریم خصوصی و کنترل میزان ورود نور و گرمای ورودی به داخل ساختمان روبرو بودند. طراحی نما نیز تحت تأثیر این چالش قرار گرفت و به ایده ای پویا و متناسب با معماری خانه ایرانی تغییر یافت. این امر به کنترل نور شدید خورشید و حفظ حریم خصوصی دید کمک می کند. متریال کاربردی در طراحی نما چوب و سنگ می باشد.

۲۹ _ معماری خانه کوچه پالیز ، سید محمدرضا مقدم

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

معماری خانه کوچه پالیز ، سید محمدرضا مقدم

خانه پالیز در انتهای کوچه ی پالیز در میان باغ های مرکبات بهشهر قرار گرفته است. نمای این ساختمان مسکونی به چهار بخش تقسیم شد که دو بخش آن فرو رفته و دو بخش آن برجسته بود. یکی از دلایل آن ایجاد مکش و فشار و بر روی نما است تا اجازه دهد که هوای تازه به داخل ساختمان جریان یابد و در نتیجه نیازی به استفاده از دستگاه های سرمایشی وجود نداشته باشد. طراحان برای نمای ساختمان از رنگ سفید و متریال چوب استفاده کردند. انتخاب رنگ سفید به دلیل بازتاب بالای نور خورشید بود و انتخاب چوب به این دلیل بود که از ظرفیت حرارتی بالایی برخوردار است و می تواند نوسانات دما را در داخل ساختمان کاهش دهد.

۳۰ _ معماری ساختمان اداری – تجاری میکا ۹۱۱ ، شهاب علیدوست و همکاران

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

معماری ساختمان اداری – تجاری میکا ۹۱۱ ، شهاب علیدوست و همکاران

این ساختمان اداری یکی از نمونه آثار شهاب علیدوست می باشد که در خیابان جردن تهران واقع شده است. طراحان در جهت ایجاد یکپارچگی پوسته بیرونی و القای هویت واحد به مجتمع، نمای جنوبی را به یک شبکه مدولار تبدیل کردند. حرکت این مدول ها در راستای شرقی و غربی ضمن ایجاد تراس هایی مستقل برای بعضی از واحد های اداری، سعی بر اشاره ی استعاری به راهکار گوشه سازی در معماری ایرانی، با بکارگیری هندسه تکرار پذیر برای تغییر فرم توده بنا داشتند. یکی از اهداف در طراحی نمای این پروژه کنترل نور بود. در این راستا و در جهت ایجاد فضای اداری مناسب، پوست دوم مطابق با ساختار مدولار نما و ساخته شده از آلومینیوم طراحی شده است که با استفاده از بازی نور و سایه و همچنین می تواند یک محیط داخلی اختصاصی ایجاد کند و امکان اجرای فضای سبز در طبقات به عنوان طرح توسعه آینده زیر نظر مدیریت واحد مجموعه را فراهم سازد.

۳۱ _ معماری آپارتمان شماره ۱۲ ، استودیو دوازده

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

معماری آپارتمان شماره ۱۲ ، استودیو دوازده

این آپارتمان مسکونی در تهران قرار دارد و دارای نمایی مدرن می باشد. در طراحی نمای این پروژه طراحان از کرکره های چوبی استفاده کرده تا فضای داخلی از نور خورشید در طول روز بهره مند گشته و به علاوه در مصرف انرژی صرفه جویی شود. طراحی این آپارتمان را استودیو دوازده انجام داده است.

۳۲ _ معماری ساختمان سرای سلامت نجف آباد ، دفتر معماری سرسایه

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

معماری ساختمان سرای سلامت نجف آباد ، دفتر معماری سرسایه

این مجموعه درمانی در منطقه ی نجف آباد اصفهان قرار گرفته است. ساختمان پروژه در خیابان اصلی که تردد در آن زیاد است قرار دارد. پوسته ی سفید نمای ساختمان برای حفاظت بیش تر بخش های درمانی فرا گرفته است. در ضلع شمالی لایه آجری پرمنفذ، فاصله ای از خود ساختمان ایجاد می کند و فضایی برای کاشت گیاهان و افزایش تهویه و  طراوت بوجود می آورد.

۳۳ _ معماری خانه شماره ۹۰ ، گروه معماری هیچستان

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

معماری خانه شماره ۹۰ ، گروه معماری هیچستان

نمای این ساختمان یک حجم واحدی است که در آن شکاف هایی مطابق با عملکرد فضایی و نور خورشید ایجاد می شود. به گونه ای که نمای ساختمان ساختار درونی را نیز منعکس می کند. نمای ساختمان دارای پوسته پرمنفذ و متخلخل در قسمت راه پله است که باعث می شود تا هوا در فصل گرم تابستان در این فضا جریان داشته باشد، و همچنین فرصتی برای تهویه هوا برای این فضا و واحدها فراهم شود. متریال نیمه مات نیز با رنگ خنثی در طبقات جهت کنترل میزان نور به کار رفته است.

۳۴ _ معماری ساختمان تجاری-مسکونی مرز ، دفتر معماری هرم

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

معماری ساختمان تجاری-مسکونی مرز ، دفتر معماری هرم

ساختمان تجاری-مسکونی مرز در شهر مرزی بانه در استان کردستان قرار دارد. بانه در دامنه شمالی کوههای زاگرس واقع شده و از آب و هوای کوهستانی برخوردار است. برای جلوگیری از اتلاف گرما، بافت شهر کاملاً متراکم است. سنگ به عنوان متریال اصلی در نمای ساختمان ها به کار می رود و بیش تر ساختمان ها دارای نمایی با طیف رنگی کرمی-خاکی هستند.

۳۵ _ معماری آپارتمان مسکونی شماره ‏ی صفر ، شرکت طرح و ساخت طرا

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

معماری آپارتمان مسکونی شماره ی صفر ، شرکت طرح و ساخت طرا

این پروژه نمونه ای دیگر از نماهای مدرن اجرا شده در تهران می باشد. یکی از خواسته های کارفرما استفاده ی حداکثر از نور، تأمین دید و گسترش پروژه از درون به بیرون بود که موجب تعریف مجسمه‏ وار بنایی کاملا مدرن و ساده گردیده و رنگ غالب سفید و نوارهای تیره رنگ دور آن با پنل‏های براق و درخشنده‏ ی مس امکان رؤیت گذار زندگی بنا در مرور زمان با تحول رنگ مس را به عرصه کشانده است.

۳۶ _ معماری آپارتمان مسکونی بوستان ، شهاب علیدوست و همکاران

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

معماری آپارتمان مسکونی بوستان ، شهاب علیدوست و همکاران

آپارتمان مسکونی بوستان یکی از پروژه های مسکونی است که توسط شهاب علیدوست طراحی شده و به اجرا در آمده است. طراحی نما و معماری این ساختمان مسکونی با در نظر گرفتن معماری ایرانی و هماهنگی آن با فضای شهری بوده است. طراحی تراس های سبز به همراه بام سبز از نقاط قوت این پروژه به حساب می آیند و موجب خلق نمای پویا شده است.

متریال های به کار رفته در نمای ساختمان آجر، چوب و فلز هستند. برای تسلط بر نور خورشید، کنترل آن و همچنین حفظ حریم خصوصی، متریال فلز کار شده روی نمای ساختمان با برش CNC به صورت شبکه ای در آمده است.

۳۷ _ معماری آپارتمان مسکونی فرایبورگ ، دفتر معماری میان

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

معماری آپارتمان مسکونی فرایبورگ ، دفتر معماری میان

آپارتمان مسکونی فرایبورگ، در خیابان فرایبورگ شهر اصفهان واقع شده است. در طراحی نمای این ساختمان دو مقیاس شهری و انسانی در نظر گرفته شده و ناظر در برخورد با این نما حس نزدیکی به آن را خواهد داشت. در طراحی نمای شمالی آن از خانه های ابیانه الهام گرفته شد.

۳۸ _ معماری مجدد آپارتمان کاوه در تهران ، دفتر معماری و طراحی پرگار

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

این پروژه شامل بازسازی یک ساختمانی با قدمت ۲۰ سال می باشد که در تهران واقع شده است. طراحی و انتخاب مصالح نما، نمایانگر معماری سنتی ایران با تفاوت های جزئی در جزئیات است تا آن را با زندگی امروزی سازگار کند. آجرهای نمای شمالی در جهت شکل دادن به شکل خمیده ورودی طراحی شده آن، با یک نگاهی دقیق تر می بینید که دهانه های شیشه ای در کنار آجرها قرار دارند که یادآوری آب جاری در ماسه ها برای ایجاد حس طبیعت محلی است.

۳۹ _ معماری ساختمان اداری-تجاری پارمیدا ، دفتر معماری علیدوست و همکاران

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

در طراحی نمای پروژه اداری-تجاری پارمیدا طراحان تلاش برای جلوگیری از طراحی استاتیک، طراحان برای طراحی پوسته بیرونی پویا، پوسته مثلثی شکل ایجاد کردند. یکی از مهمترین مزایای این مفهوم ، تنوع بخشیدن به پلان دفاتر و همچنین شناسایی دفاتر در نمای شهری است. همچنین باید افزود که استفاده از مثلث های بزرگ در نما، پوسته را به قطعات مسطح تقسیم می کند، که خود ناشی از هندسه مختلف زمین پروژه است که در نمای پروژه نیز به شکلی ملموس و متفاوت آشکار می شود.

۴۰ _ معماری و طراحی داخلی آپارتمان همسایه پارک ، آتلیه مکعب سفید

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

این ساختمان مسکونی در منطقه ی ماکو در آذربایجان غربی قرار گرفته است. یکی از چالش های اصلی پروژه این بود که نمای ساختمان معرف و نمایانگر فضای داخلی آن نیز باشد. نمای مدرن سفید و صیقلی در میان تمام ساختمان های موجود قهوه ای قدیمی اطراف چشم نواز به نظر می رسد. در متریال نما، با استفاده از یک ریتم با الگویی گرافیکی از فریم های عمودی استفاده می شود. علاوه بر این تمامی واحدها دارای یک تراس می باشند.

۴۱ _ معماری و طراحی ساختمان ورزشی دشت نور ، نرگس نصیری طوسی

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

مجموعه ورزشی دشت نور در مازندران قرار دارد. این ساختمان دارای حجمی پویا و یکپارچه است و به عنوان بخشی از چشم انداز اطراف به حساب می آید. طراحان برای پوشش نما از چوب استفاده کرده اند. انتخاب چوب برای نمای ساختمان به دلیلی ماهیتش، ساختمان را به طبیعت نزدیک می سازد.

۴۲ _ طراحی و معماری بازارچه چشم و چراغ در مشهد، دفتر معماری آبار

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

این پروژه شامل معماری بازارچه ای می باشد که در مشهد قرار گرفته است. متریال اصلی برای پوشش نمای این بازارچه آجر می باشد. یکی از دلایل آن این است که در سال های اخیر آجر یکی از ارزان ترین متریال در به خاطر نوسازی شهر مشهد به حساب می آید.

۴۳ _ معماری باغ موزه گیاهان دارویی ، گروه معماری مدام

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

باغ موزه ی گیاهان دارویی نمونه ای پروژه های گروه معماری مدام می باش و در استان البرز قرار گرفته است. طراحی این مجموعه ملهم از طرح کوشک باغ های ایرانی بود که دارای نمایی مدرن است. برای پوشش نمای این پروژه از کاشیکاری استفاده شده که ملهم از کاشیکاری های مسجد شیخ لطف الله اصفهان می باشد.

۴۴ _ معماری ساختمان مسکونی شاباک ، گروه معماری سروستان

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

ساختمان مسکونی شاباک در منطقه قیطریه ی تهران قرار دارد. علاقه ی کارفرما به متریال آجر منجر به استفاده ی آن به عنوان پوسته دوم در نمای ساختمان همانند پرده نشد. همچنین آجرهای لعاب دار رنگی نیز به صورت ردیفی در نمای ساختمان به کار رفتند. طراحان تصمیم گرفتند تا با ایجاد سوراخ هایی در پوسته آجری با نور بازی کنند که در اصطلاح شاباک نامیده می شود. آن ها با این روش ترکیب نور، رنگ، و فضای روی نما ایجاد کردند. در مجموع باید افزود که در این پروژه چنین ترکیبی از آجرها، قاب های آهنی و جزئیات تفسیری ساده از یک الگوی مدرن می باشد.

۴۵ _ معماری ساختمان مسکونی ارغوان ، شهاب علیدوست و همکاران

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

این ساختمان مسکونی نیز یکی دیگر از پروژه های دفتر معماری شهاب علیدوست و همکاران می باشد که در تهران قرار گرفته است. در طراحی نمای این ساختمان به منظور حفظ حریم خصوصی و چشم انداز داخلی، پوسته ی شفاف اصلی مهم و اساسی بود. طراحان با بهرهمندی از “الگوی فخرومدین” به طراحی نمای ساختمان پرداختند. الگوی ” فخرومدین” در قسمت کامل پوست دوم به گونه ای قرار دارد که نور ورودی و سایه از داخل را کنترل می کند.

۴۶ _ معماری ساختمان مسکونی سدروس ، علیرضا تغابنی

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

در طراحی نما آجر به عنوان محور اصلی ساخت و ساز، با هدف زمین ساختی و بیان زیبایی شناسی به کار رفته است. آجرها الگوهای مختلفی را بر روی هر یک از حجم های نما را ایجاد می کنند و از طریق برخی خطوط فواصل و بافت های مختلفی را می سازند که به راحتی قابل تشخیص هستند.

۴۷ _ معماری و طراحی داخلی ساختمان اداری صبا

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

در این ساختمنان اداری نمای غربی ساختمان دارای فرم سخت با فضای باز محدود می باشد. در مورد متریال، طراحان از رنگ های خنثی و سنگ هایی با بافت درشت و زبر برای این بلوک استفاده کردند. از سوی دیگر بلوک شرقی با بیش ترین شفافیت طراحی شد زیرا ارتباط پروژه با شهر است و افراد پیاده می توانند هنگام عبور از خیابان مجاور آن را ببینند. آن ها آجر را به عنوان یک متریال بومی انتخاب کرده و به عنوان رنگی گرم برای ایجاد جذابیت بیش تر استفاده کرده اند. ترتیب ستون های آجری در پاسخ به بازه های شهری در اطراف سایت است. هر کجا که یک دید مناسب وجود دارد، ستون های آجر از یکدیگر فاصله می گیرند و دیدگاه جذاب را شکل می دهند. طراحان روش های مختلفی برای نصب ستون های آجر تجربه کردند و سعی کردند بهترین فاصله و زاویه چرخش را پیدا کنند تا نور طبیعی مفید برای داخلی و دید مناسب از داخل به دست آید.

۴۸ _ خانه کاج / PINE HOUSE

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

در طراحی نمای این ساختمان مسکونی عمده مترایل به کالر رفته آجر و سنگ می باشد.در این پروژه ایجاد تنوع و پرهیز از صلب بودن نما به وسیله غیر هم سطح نمودن سطوح اصلی بصری و ایجاد حجم در سمت تراس ها با توجه به فاکتور اقتصاد و ایجاد هماهنگی با نماهای مجاور با تلفیق سنگ و آجر و روح بخشی به آن به وسیله نورپردازی صورت پذیرفته است.

۴۹ _ معماری ساختمان بوم خانه، احمدپویامنش

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

در طراحی این ساختمان مسکونی کارفرما به دنبال ایجاد نگرشی مدرن در معماری بود و نمی خواست نمای ساختمان از نمون های کلاسیک الگو برداری کند. متریال به کار رفته در نمای ساختمان سنگ و آجر می باشد.

۵۰ _ طراحی و اجرای ساختمان مسکونی لادن ۲۴، گروه معماری سلامت

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

این ساختمان مدرن در تهران قرار دارد. یکی از چالش های اصلی طرح به حداکثر رساندن نور و کیفیت فضایی با استفاده از پنجره های حداکثری است. از این رو  چنین عامل تعامل فضای اقامتی با شهر می باست، ظاهری دلچسب و پویا از وجه بیرون نیز داشته باشد. بنابراین صفحه نما به قطعات خردی تقسیم شده که این قطعات با جلو و عقب شدن و گرفتن زوایای کم نسبت به یکدیگر در محدوده مجاز ساخت و ساز تحرک را به این نما افزودند.

در این بخش مجموعه نماهای ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری اجرا شده در سال های اخیر را برای شما کاربران گرامی به اشتراک گذاشتیم. در بخش های بعدی نیز قصد داریم نمونه نمای ویلاهایی که در سالهای اخیر در ایران اجرا شده اند را جمع آوری کرده و به اشتراک بگذاریم.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: خط معمار

تعداد بازدید: 28,954

6 دیدگاه‌

  1. زینب حسن زاده گفت:

    عالی بود خیلی ممنون🤍

  2. طاهره خوشبخت مروی گفت:

    کاری بسیار ارزشمند انجام دادید سپاسگزارم

  3. محمد تقی قربانی گفت:

    با سلام و عرض ادب این قسمت را نگاه کردم فوق العاده بود خسته نباشید مهندس قربانی

  4. آسمان گفت:

    تشکر از جمع اوری و نگارش این مجموعه از مطالب ، پیروز و پای ار باشید

  5. بهرام گفت:

    سپاس و امتنان.عااالی.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *