طراحی پروژه معماری ساختمان مسکونی روزن ، سید حامد جعفری

پروژه های معروف معماری

خط معمار در طی بخش های مختلف سعی کرده تا پروژه های معروف معماری ایرانی را برای کاربرانش به اشتراک بگذارد. در این بخش نیز قصد دارد تا یکی دیگر از پروژه های معروف معماری ایرانی را به شما معرفی کند.

معماری: دفترمعماری چارچوب

معمار مسئول: سید حامد جعفری

موقعیت: ایران، اصفهان

مساحت: ۶۲۰ مترمربع

تیم طراحی: آزاده گمینیان

مهندس سازه: محمد نیلی پور

تأسیسات برق: مجید خیرمند

تأسیسات مکانیک: سالار فتحی

اجرا: غلامعلی شفیعی، سیدحامد جعفری

عکاس: نگار صدیقی

سال: ۱۳۹۷

شرح پروژه

بافت شهری فرسوده، بخش بزرگی از شهر اصفهان را در بر می گیرد. محله “تخت فولاد اصفهان” شامل خانه هایی با طراحی سنتی می باشد. این خانه ها به طور معمول بدون اصول فنی و معماری می باشند. پروژه حاضر نیز قبل از تخریب جزو این دسته خانه ها بود. کارفرما دو واحد از ساختمان را برای سکونت خود، و از طرفی دیگر دو واحد دیگر را برای فروش می‌خواست که می‌بایست جذابیت های فنی و بصری خاص خود را برای فروش داشته باشند. چالش‌های اصلی در طراحی و ایده پردازی در پروژه این بود که اهداف اصلی و شناسایی روش های برخورد با این موضوع، در راستای یکدیگر قرار می گرفتند.

کارفرما در یک خانه سنتی زندگی می کرد که دارای ویژگی هایی از قبیل محرمیت، حیاط، حوضچه و همچنین باغچه بوده است. بدین ترتیب او به دنبال ساخت خانه ای بود که خاطرات گذشته را برایش حفظ شود.  او در عین حال ساختمان مدرن و شاخصی را می خواست که هزینه های ساخت و ساز آن نیز در حد معمول و متوسط باشد.

بنابراین ابتدا پلان ها با توجه به ضوابط شهرداری با حداکثر استفاده از سطح اشغال شده ترسیم شدند. نمای ساختمان نیز با توجه به ساختار و کاهش حجم در برابر سطح و مطابق با عملکرد فضای داخلی، با پنجره هایی رو به جنوب با توجه به اقلیم اصفهان با سایبان متحرک ساخته شد تا دید داخلی میسر نشود.

تراس ها برای این که بازشوها کاربرد مناسب تری داشته باشند جای گذاری شدند. طاقچه ها در دیوارهای فضای داخلی حس و بوی خاطرات گذشته را به اتاق می بخشند. همچنین از آجر به عنوان یک متریال مشترک سنتی و مدرنیته در نمای ساختمان و فضاهای مشترک استفاده شده است.

در ادامه با دیدن تصاویر خط معمار را همراهی کنید.

پروژه های معروف معماری پروژه های معروف معماری پروژه های معروف معماری پروژه های معروف معماریپروژه های معروف معماری پروژه های معروف معماری پروژه های معروف معماری پروژه های معروف معماری پروژه های معروف معماری پروژه های معروف معماری پروژه های معروف معماری پروژه های معروف معماری پروژه های معروف معماری پروژه های معروف معماری پروژه های معروف معماری پروژه های معروف معماری پروژه های معروف معماری پروژه های معروف معماری پروژه های معروف معماری

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

منبع: Archdaily

تعداد بازدید: 3,248

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *