معماری و طراحی ساختمان اداری گندم، مهران خوشرو

معماری و طراحی ساختمان اداری کارخانه

معماری: دفتر معماری الگو

معمار اصلی: مهران خوشرو

تیم طراحی: نیلوفر اسماعیلی، ریحانه میرآفتاب، ثمین مصطفائی، روژین داوودیان، نسترن نامور

مساحت: ۸۰۰۰ مترمربع

موقعیت: ایران، تهران

عکاس: محمدحسن اتفاق

سال آغاز پروژه: ۱۳۹۶

سال اتمام پروژه: ۱۳۹۸

تأسیسات الکتریکی: علی پیلتن

تأسیسات مکانیکی: علی غنی زاده

کارفرما: شرکت زرماکارون

سازه: شرکت اندیشه-خاک-سازه

شرح پروژه

یک شرکت تولید کننده ماکارونی برای دفتر مرکزی خود، ساختمانی نیمه ساخته و در  حال احداثی را خریداری کرده بود که شامل هفت طبقه اداری و یک طبقه تجاری بود. کارفرما بر اساس برنامه ریزی فیزیکی جدید این مجموعه، برای طراحی این ساختمان که سازه فولادی اش در مرحله نهایی و رو به اتمام بود، به طراحان مراجعه کرد.

در این راستا طراحان ابتدا از کارخانه بازدید کردند. کارخانه یک چرخه شگفت انگیز از فعالیت های مختلف با محوریت گندم بود. حرکت و جابجایی گندم در سیلوهای غول پیکر غلات، پسماندی از سبوس و خرده گندم  را از خود به جای می گذاشت که به عنوان زباله و دورریز در صنعت نئوپان سازی به کار می رفت.

استفاده از این پسماند به عنوان پیوند بنیادی و نمادین بین صنعت تولید ماکارونی و اداره مرکزی، در روند شکل گیری پروژه مورد توجه قرار گرفت. با افزودن این پسماند (به ترکیبات گچ و خاک) در دیوارهای داخلی، بستری مناسب برای جوانه زدن و رشد بذر گندم ایجاد می شد. این روند تا هنگامی که رطوبت در ملات وجود داشت ادامه می یافت و بافتی ارگانیک را در تمامی سطوح داخلی ایجاد می کرد. به این ترتیب، ردپای گندم برای همیشه، به عنوان یک اندود ارگانیک در کالبد پروژه باقی خواهد ماند.

دیاگرام فضای اداری

برنامه ریزی ساختمان جدید شامل برخی بخش های عمومی از جمله مدیریت، دفاتر مدیران ارشد، سالن های کار گروهی و سالن های همایش بود که از بالا به پایین در طبقه ها جایگذاری شدند. طراحان به کارفرما پیشنهاد دادند تا فضای تجاری موجود در پروانه ی ساختمان قبلی را به یک فضای فرهنگی چندمنظوره اختصاص دهند تا طبقه همکف بتواند با سطح شهر ارتباط برقرار کند. به منظور ایجاد یکپارچگی در میان کاربری های مختلف فضاهای عمومی، هر بخش شامل منشی، سالن انتظار و راهروی ارتباطی بود که توسط یک نورگیر با جداره سبز به یکدیگر متصل می شدند. بدین ترتیب، دیاگرام فضای اداری به گونه ای تغییر یافته است که احساس حضور در سطح گسترده افقی با مدیریت واحد در یک نظام عمودی ادغام می شود.
به عنوان یک اصل غیرقابل تغییر، از شبکه اصلی سازه به عنوان زمینه ای استفاده شده که با کاشی های سرامیکی در قسمت بیرونی و با گچ آلی در قسمت داخلی پوشیده شده است. برای کنترل تابش نور خورشید در قسمت های جنوبی و غربی ساختمان، از یک پوسته نیمه شفاف در شبکه اصلی در نظر گرفته شد که استعاره ای از ساقه گندم روی آن در قالب لعاب سرامیک وجود دارد.
در ادامه با دیدن تصاویر معماری و طراحی ساختمان اداری کارخانه خط معمار را همراهی کنید.

معماری و طراحی ساختمان اداری کارخانه معماری و طراحی ساختمان اداری کارخانهمعماری و طراحی ساختمان اداری کارخانه معماری و طراحی ساختمان اداری کارخانه معماری و طراحی ساختمان اداری کارخانه معماری و طراحی ساختمان اداری کارخانه معماری و طراحی ساختمان اداری کارخانه معماری و طراحی ساختمان اداری کارخانه معماری و طراحی ساختمان اداری کارخانه معماری و طراحی ساختمان اداری کارخانه معماری و طراحی ساختمان اداری کارخانه معماری و طراحی ساختمان اداری کارخانه معماری و طراحی ساختمان اداری کارخانه معماری و طراحی ساختمان اداری کارخانه معماری و طراحی ساختمان اداری کارخانه معماری و طراحی ساختمان اداری کارخانه معماری و طراحی ساختمان اداری کارخانه معماری و طراحی ساختمان اداری کارخانه معماری و طراحی ساختمان اداری کارخانه معماری و طراحی ساختمان اداری کارخانه معماری و طراحی ساختمان اداری کارخانه

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

در این بخش به معماری و طراحی ساختمان اداری کارخانه پرداختیم.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

منبع: Archdaily

تعداد بازدید: 1,795

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *