معماری ساختمان اداری – تجاری میکا ۹۱۱ ، شهاب علیدوست و همکاران

معماری ساختمان اداری - تجاری میکا ۹۱۱

معماری ساختمان اداری – تجاری میکا ۹۱۱ ، شهاب علیدوست و همکاران

اطلاعات پروژه

معماری: دفتر معماری علیدوست و همکاران + شبکه معماران نوآور

موقعیت: ایران، تهران، خیابان نلسون ماندلا، بلوار آرش

معماران مسئول: شهاب علیدوست، سونا افتخار اعظم، دانیال جباری، بهمن مهربانی

مساحت زمین: ۱۱۲۰ مترمربع

مساحت بنا: ۱۰۰۰۰ متر مربع

عکاس: فرشید نصرآبادی

سال: ۱۳۹۶-۱۳۹۷

شرح پروژه از زبان معمار

ساختمان اداری – تجاری میکا ۹۱۱ در منطقه ۳ تهران در خیابان جردن، بلوار آرش بر روی سایتی به مساحت ۱۱۲۰ مترمربع قرار دارد. این پروژه با ساختار بتنی اش، به مساحت ۱۰۰۰۰ مترمربع و شامل ۱۵ طبقه است که ۵ طبقه آن زیر زمین با پارکینگ و سایر تجهیزات، طبقه همکفش با کاربری تجاری در بخش جنوبی، ورودی لابی اداری در بخش شمالی آن و ۹ طبقه آن واحد اداری می باشد. سیستم سرمایشی پروژه چیلر و سیستم گرمایشی آن شامل یک موتورخانه مرکزی است که در خرداد سال ۱۳۹۷ به اتمام رسید.

با توجه به موقعیت ساختمان در بافت شهری، این پروژه یک ورودی مستقل از بخش شمالی به عنوان ورودی واحدهای اداری و ورودی سمت جنوبی به عنوان ورودی فضاهای تجاری و طبقات پارکینگ دارد. ایده اصلی طراحی ایجاد تمایز بین کاربری فضای داخلی پروژه، به صورت تفکیک فضای اداری دوگانه در دو حجم مجزا در طبقات بالا و فضای تجاری در طبقه همکف، در یک ساختار همگن و یکپارچه است.

بر این اساس حجم اصلی ساختمان در بخش اداری به دو حجم اصلی تقسیم شد تا هویت و تفکیک فضای داخلی را در نما مشخص شود و در عین حال حفره های موجود در طبقات میانی می توانند به عنوان تسهیل نفوذ نور طبیعی به سطوح داخلی پلان طبقات استفاده شوند. به علاوه جهت برآورده ساختن خواسته های کارفرما فضای تجاری، به دو واحد مجزا تفکیک گردید و همچنین جهت هماهنگی طبقات فوقانی با طبقه همکف، حفره یاد شده در طبقه همکف طرح ریزی شد.

به منظور ایجاد یکپارچگی پوسته بیرونی و القای هویت واحد به مجتمع ، نمای جنوبی به یک شبکه مدولار تبدیل شد. حرکت این مدول ها در راستای شرقی و غربی ضمن ایجاد تراس هایی مستقل برای بعضی از واحد های اداری، سعی گردید اشاره ای استعاری به راهکار گوشه سازی در معماری ایرانی، با بکارگیری هندسه تکرار پذیر برای تغییر فرم توده بنا، ارائه گردد.

یکی از اهداف اصلی در طراحی کنترل نور می باشد. بدین منظور و جهت ایجاد فضای اداری مناسب، پوست دوم مطابق با ساختار مدولار نما و ساخته شده از آلومینیوم طراحی شده است که با استفاده از بازی نور و سایه و همچنین می تواند یک محیط داخلی اختصاصی ایجاد کند و امکان اجرای فضای سبز در طبقات بعنوان طرح توسعه آینده زیر نظر مدیریت واحد مجموعه را فراهم سازد.  همچنین با استفاده از این رویکرد برای طراحی نمای شمالی ، هویت بصری ساختمان در دو طرف شمالی و جنوبی با هم هماهنگی کامل دارد.

در ساماندهی فضای داخلی ساختمان ، ابتدا محور گردش کل مجموعه در مرکز ساختمان و در انتهای ضلع شمالی با هدف فراهم کردن دسترسی مستقیم به واحدهای اداری دوگانه شکل گرفت. علاوه براین جایگذاری فضای خدماتی در هر واحد به گونه ای انجام شده است که می تواند علاوه بر متمرکز کردن ارائه خدمات ، حداکثر انعطاف پذیری را در فضای اداری ایجاد کند.

در پایان باید اشاره کرد که پروژه معماری ساختمان اداری – تجاری میکا ۹۱۱ به منظور سازماندهی یک ساختمان اداری با متراژ متوسط در فضایی با تمرکز بالای کاربری اداری در شهر تهران احداث گردید. بر این اساس و در طی مراحل طراحی پروژه، تیم طراحی همیشه سعی بر در نظر داشتن تکنولوژی را داشته و آن را به صورت متعادل در احداث بنا به کار گیرد. همچنین در نظر گرفتن اقتصاد پروژه و پیروی از اهداف سرمایه گذاری و همچنین نگاهی استعاری به معماری غنی ایرانی در راستای خلق اثری متمایز در عین حال متباین با بافت شهری اطراف گام بردارد.

در ادامه با دیدن تصاویر ساختمان اداری – تجاری میکا ۹۱۱ خط معمار را همراهی کنید.

معماری ساختمان اداری - تجاری میکا ۹۱۱

معماری ساختمان اداری - تجاری میکا ۹۱۱ معماری ساختمان اداری - تجاری میکا ۹۱۱ معماری ساختمان اداری - تجاری میکا ۹۱۱ معماری ساختمان اداری - تجاری میکا ۹۱۱ معماری ساختمان اداری - تجاری میکا ۹۱۱ معماری ساختمان اداری - تجاری میکا ۹۱۱ معماری ساختمان اداری - تجاری میکا ۹۱۱ معماری ساختمان اداری - تجاری میکا ۹۱۱ معماری ساختمان اداری - تجاری میکا ۹۱۱ معماری ساختمان اداری - تجاری میکا ۹۱۱ معماری ساختمان اداری - تجاری میکا ۹۱۱ معماری ساختمان اداری - تجاری میکا ۹۱۱ معماری ساختمان اداری - تجاری میکا ۹۱۱ معماری ساختمان اداری - تجاری میکا ۹۱۱ معماری ساختمان اداری - تجاری میکا ۹۱۱ معماری ساختمان اداری - تجاری میکا ۹۱۱ معماری ساختمان اداری - تجاری میکا ۹۱۱ معماری ساختمان اداری - تجاری میکا ۹۱۱معماری ساختمان اداری - تجاری میکا ۹۱۱معماری ساختمان اداری - تجاری میکا ۹۱۱

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: Architizer

تعداد بازدید: 2,830

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *