معماری ساختمان فرهنگسرای برزک، گروه معماری آرکافیس

طراحی مجتمع فرهنگی هنری

معماری: دفتر معماری آرکافیس

طراح: امیرحسین علوی زاده

موقعیت: کاشان، برزک

مجری: داود علوی زاده

سازه: علی جلایی فر

تأسیسات: حسام سیدحسینی

تاریخ شروع: ۱۳۹۴

تاریخ پایان: ۱۳۹۷

متراژ: ۴۲۰ متر مربع

عکس: پرهام تقی‌اف

توضیحات از زبان معمار پروژه:

طرح معماری مرکز فرهنگی برزک بر اساس معماری خانه های قدیمی کاشان شکل گرفته است.

بر این اساس این مرکز دارای یک حیاط مرکزی است که کلیه فضاها حول آن شکل گرفته و دو فضای اصلی آن شامل سالن اجتماعات و کتابخانه به صورت دو ایوانی و در جبهه جنوبی و شمالی آن جانمایی شده اند.

ورودی ساختمان نیز از کنج شمال شرقی حیاط که نزدیک ترین جا به معبر اصلی نیز می باشد به وسیله یک دالان مورب تامین گردیده است.

حفظ هویت معماری ایرانی در عین نوگرایی و توجه به معماری پایدار از اهداف اصلی طراحی مرکز فرهنگی برزک بوده است.

توضیحات دوم:

فرهنگسرای برزک فضایی است عمومی برای رشد و توسعه فرهنگی در شهر برزک در نزدیکی کاشان. این فرهنگسرا اولین فضای عمومی شهری در این شهر محسوب می گردد. در این فضای فرهنگی کلاس های متعددی از جمله کلاس های هنری، ورزشی و… برگزار می گردد که موجب ایجاد تحولی در نحوه زیست مردمان برزک به خصوص بانوان و جوانان شده است. فرهنگسرای برزک در سال ۱۳۹۸ افتتاح گردیده و با جذب اقشار مختلف جامعه، نقش خود را در جهت رشد فرهنگی شهروندان ایفا نموده است. این فضای عمومی به مردم دلیلی برای خروج از منازل و حضور در فضای عمومی شهری داده که باعث رشد و تعالی روح و روانی و همچنین بروز وجوه فردی ایشان می شود.

طرح معماری مرکز فرهنگی برزک بر اساس معماری خانه های قدیمی کاشان شکل گرفته است. بر این اساس این معماری دارای یک حیاط مرکزی است که کلیه فضاها حول آن شکل گرفته و دو فضای اصلی آن شامل سالن اجتماعات و کتابخانه به صورت دو ایوان در جبهه جنوبی و شمالی آن جانمایی شده اند. ورودی ساختمان نیز از کنج شمال شرقی حیاط که نزدیک ترین بخش به معبر اصلی نیز می باشد، به وسیله یک دالان مورب تأمین گردیده است. حفظ هویت معماری ایرانی در عین نوگرایی و توجه به معماری پایدار از اهداف اصلی طراحی مرکز فرهنگی برزگ بوده است.

متریال اصلی برای نمای این ساختمان آجر انتخاب شده است. نخستین آجرها در طول تاریخ، آجرهایی بوده است که از خشک شدن گل و خشت در نور خورشید ساخته شده و بدین سان به مقاومت مناسبی دست می یافته. قدیمی ترین آجرها به ۷۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد که در نزدیکی آناتولی یافت شده است. ساکنان جنوب آسیا در مهرگره نیز بین سالهای ۳۳۰۰-۷۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در ساختمان‌هایی با آجر و خشت می ساختند.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن تصاویر طراحی مجتمع فرهنگی هنری برزک دعوت می نماید.

طراحی مجتمع فرهنگی هنری طراحی مجتمع فرهنگی هنری طراحی مجتمع فرهنگی هنری طراحی مجتمع فرهنگی هنری طراحی مجتمع فرهنگی هنری طراحی مجتمع فرهنگی هنری طراحی مجتمع فرهنگی هنری طراحی مجتمع فرهنگی هنری طراحی مجتمع فرهنگی هنریطراحی مجتمع فرهنگی هنری طراحی مجتمع فرهنگی هنری طراحی مجتمع فرهنگی هنری طراحی مجتمع فرهنگی هنری طراحی مجتمع فرهنگی هنری

پلان ها،دیاگرام، سکشن و غیره.

در این بخش به طراحی مجتمع فرهنگی هنری برزک پرداختیم.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

منبع: امیرحسین علوی زاده

تعداد بازدید: 3,397

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *