معماری باغ موزه گیاهان دارویی ، گروه معماری مدام

معماری باغ موزه گیاهان دارویی

باغ موزه گیاهان دارویی ، گروه معماری مدام

معماری: استودیو مدام

معماران اصلی: ساناز قائم مقامی، مجتبی محمد ظاهری

تیم طراحی: عیوب عبدل، کامیار صلواتی، ترانه خدایی، شهریار خدابنده، سیاوش نیکبخت

عکاس: علیرضا به پور

موقعیت: البرز، کردان

مساحت: ۲۵۰۰ مترمربع

سال: ۲۰۱۶

در این بخش قصد داریم تا به معرفی یکی دیگر از پروژه های برجسته معماری معاصر ایران از معماران جوان ایرانی بپردازیم. این پروژه شامل معماری باغ موزه گیاهان دارویی می باشد که توسط گروه معماری مدام طراحی شده است. همانطور که پیش تر ذکر کردیم  ساناز قائم مقام و مجتبی محمدظاهر در سال ۲۰۰۹ به تأسیس گروه معماری مدام پرداختند و فعالیت حرفه ای خود را از همان دوران آغاز کردند. تجربه آن ها در طراحی بیش از ۱۰۰ پروژه و طرح را در طیف گسترده ای از انواع ساختمان ها از جمله ساختمان های اداری، مراکز خرید، ساختمان های ورزشی، ساختمان های مسکونی، مراکز تفریحی، ویلا، و بازسازی سایر پروژه های داخلی از جمله طراحی داخلی منزل، طراحی داخلی کافی شاپ و رستوران، فضاهای اداری و سایر فضاهای داخلی را شامل می شود. ملاحظات طراحی آن ها عمدتا زمینه و زیستگاه هایی است که شامل محیط زیست، اجتماعی، اقتصادی، انسان شناسی است. در بخش های پیشین به معرفی طراحی داخلی فروشگاه امیرشکلات از نمونه آثار این دفتر معماری پرداختیم. این پروژه، طرح برگزیده طراحی داخلی در جایزه معماری آسیای در سال ۲۰۱۶ می باشد. شما می توانید با کلیک روی لینک زیر به این پروژه دسترسی یابید:

طراحی داخلی فروشگاه امیر شکلات ، گروه معماری مدام

اکنون در این بخش قصد داریم تا یکی دیگر از پروژه های موفق این دفتر معماری را به شما معماران و کاربران گرامی معرفی کنیم. در کلان شهرهایی مانند تهران ، حوزه عمومی به تدریج از بین می رود و تحت تأثیر عوامل سیاسی و اجتماعی قرار می گیرد، در این راستا امیرشکلات + کافه شهری تلاشی برای ایجاد فضای عمومی در ازدحام مرکز تهران می باشد. باغ موزه گیاهان دارویی نیز در نظر دارد میراث غنی تاریخی علوم پزشکی ایران و قابلیت های دانشمندان ایرانی این حوزه را به نمایش بگذارد. از جمله این موارد می توان به نمایشگاه گیاهان ایرانی ، اشیاء پزشکی تاریخی ، معرفی متخصصان تاریخی بهداشت و پزشکی ایران و سایر اطلاعات و اشیاء مرتبط اشاره کرد.

شرح پروژه از زبان معمار

با قدمت حداقل ۲۵۰۰ سال، باغ ایرانی یک کانسپت معماری می باشد که قرن ها با اقتدار در فرهنگ فارسی دایر بوده است. در موزه ای که تمایل به نمایش گذاشتن دستاوردهای علم پزشکی ایران دارد ، استفاده از این مفهوم از طریق زبان و بیان دیگری گزینه منطقی می باشد. همه چیز در این موزه ، حتی خود طراحی ، در خدمت ارائه میراث تاریخ پزشکی ایران است. این موزه به میزبانی بخش های مختلف ، مانند جدول زمانی تاریخی پزشکی ایران و تاریخچه پزشکی ، اجسام کوچک مقیاس داروسازان و پزشکان ایرانی ، سالن "رایحه" فارسی، نمایشگاه گیاهان دارویی، تاریحچه داروسازان و پزشکان ایرانی، و تاریخچه مراکز پزشکی و بیمارستانهای ایران می پردازد.

کوشک مهم ترین و عمدتا تنها ساختمان موجود در باغ ایرانی بوده است. آن ها چشم انداز وسیعی به محیط اطراف داشتند، که به آنها اجازه می داد کیفیت طبیعی باغ را وارد ساختمان کنند ، تهویه و نسیم خنک را در آب و هوای گرم و خشک ایران فراهم کنند. این کوشک ها میزبان مهمترین افراد مانند پادشاهان و ثروتمندان بودند و در برخی موارد مانند هشت بهشت در اصفهان، محلی برای پذیرایی از میهمانان وبازرگانان خارجی بوده است، این کوشک نیز به همین صورت می باشد. بخشی از ساختمان به گونه ای طراحی شده است که ملاقات ها و جلسات در آن برگزار می شود و به میهمانان این امکان را می دهد تا جلسات کاری خود را در این فضای لذت بخش بگذرانند.

شاهکارهای معماری صفوی مانند مسجد شیخ لطف الله و مسجد جامع شاه عباس گویی در یک جام کاشی جاری شده اند. کاشی های این ساختمان از نظر غنای رنگی، یاد آور کاشی های ایران باستان می باشند. کاشیکاری های این ساختمان بر گرفته از کاشیماری شاهکار معروف ایرانی، مسجد شیخ لطف الله در اصفهان می باشد. آنها با فضای سبز پروژه هماهنگ هستند و در هارمونی با زرد ، قرمز و مخملی گلها قرار دارند. علاوه بر این ، استفاده از این کاشی ها در دیوار ورودی روشی معاصر است که برخلاف بسیاری از باغ های تاریخی "خصوصی" ایرانی ، کلیه کاربران عمومی را به دنیای رنگارنگ داخلی خود دعوت می کند.

مفهوم باغ ایرانی در سایر جنبه های فرهنگی ایرانیان حتی در زندگی روزمره از جمله فرش و فرش ایرانی و نقوش آنها نمایان می شود. نقشه و نظم شماتیک باغ ایرانی ، سرو و درخت زندگی برخی از این بازنمایی ها هستند. طراحان از این تعابیر انتزاعی از عناصر طبیعی در پانل های دیواره خارجی استفاده کرده اند، بنابراین ، فرشها با هندسه شبکه خود و عبارات انتزاعی طبیعی در کف موزه از طریق یک نمایش شاعرانه از نور و سایه دوباره ایجاد می شوند.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن تصاویر معماری باغ موزه گیاهان دارویی دعوت می کند.

معماری باغ موزه گیاهان دارویی معماری باغ موزه گیاهان دارویی معماری باغ موزه گیاهان دارویی معماری باغ موزه گیاهان دارویی معماری باغ موزه گیاهان دارویی معماری باغ موزه گیاهان دارویی معماری باغ موزه گیاهان دارویی معماری باغ موزه گیاهان دارویی معماری باغ موزه گیاهان دارویی معماری باغ موزه گیاهان دارویی معماری باغ موزه گیاهان دارویی معماری باغ موزه گیاهان دارویی معماری باغ موزه گیاهان دارویی معماری باغ موزه گیاهان دارویی معماری باغ موزه گیاهان دارویی معماری باغ موزه گیاهان دارویی معماری باغ موزه گیاهان دارویی معماری باغ موزه گیاهان دارویی معماری باغ موزه گیاهان دارویی معماری باغ موزه گیاهان دارویی معماری باغ موزه گیاهان دارویی معماری باغ موزه گیاهان دارویی معماری باغ موزه گیاهان دارویی معماری باغ موزه گیاهان دارویی معماری باغ موزه گیاهان دارویی معماری باغ موزه گیاهان دارویی معماری باغ موزه گیاهان دارویی معماری باغ موزه گیاهان دارویی

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت طراحی داخلی آوگون

منبع: گروه معماری مدام

تعداد بازدید: 3,809

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *