معماری مجموعه چند منظوره سرزمین سبز، مهرداد ایروانیان

معماری بنای تفریحی توریستی

معماری: دفتر معماری مهرداد ایروانیان و همکاران

تیم طراحی: محمدحسین بهمن پور، افروز طباطبایی، شیما شرف زاده، زهرا نعمت اللهی، رضا فریور، اسماعیل شبانی

موقعیت: ایران، شیراز، شهر جدید صدرا

مساحت کل_ زیربنا: ۴۶۱۷۸۷ مترمربع، ۷۴۰ مترمربع

مهندس ناظر: ساسان شاپوری نیا، سعید اقبال پور

مدیر اجرا: داریوش رحیمی

عکاسان: سوزان ایروانیان، کیوان قرایی نژاد

سال آغاز پروژه: ۱۳۹۲

سال اتمام پروژه: ۱۳۹۴

شرح پروژه

پروژه حاضر با عنوان “سرزمین سبز” شامل طراحی یک مجموعه چند منظوره با مساحت ۴۶۱۷۸۷ متر مربع می باشد که در شهر جدید صدرا واقع شده است. شهر صدرا شهرک جدیدی است و در هجده کیلومتری شمال غرب شیراز قرار گرفته و طراحی آن در دهه هفتاد برنامه ریزی شده است. باید این نکته را گفت که طراحی و اجرای مجموعه چند منظوره “سرزمین سبز” نقشی مهم و اساسی را در تقویت جاذبه های گردشگری شهر جدید صدرا ایفا کرده است. طراحی و معماری بنای تفریحی توریستی ” سرزمین سبز” با هدف کالبد بخشی به تم نمایشگاهی طراحی شده و دارای امکاناتی چون رستوران گالری، کافه گالری، مرکز تفریحی، ورزشی و تجاری می باشد.

فرآیند طراحی در این پروژه چند منظوره با رویکرد صراحت بیان شکل گرفت و این ایده قابل تعمیم به وجوه مختلف از جمله مصالح و کارکرد می باشد. از این رو در مجموعه چند منظوره سرزمین سبز، هر یک از فعالیت ها به طور جداگانه دارای یک بدنه واحد می باشند. این احجام در مجموع کنار یکدیگر یک کل واحدی را خلق می کنند. مهم ترین موضوعات “تطبیق” و “اختلاط” هستند و در مقیاس های مختلف از وضعیت این مجموعه در ذهن متبادر می شوند. موقعیت جای گذاری بناها در بستر، چیدمانشان در جوار هم و همچنین قرارگیری کل مجموعه در بستر طبیعی شهر جدید صدرا از مصادیق این گزاره می باشند.

این مجموعه از چندین بنای مجزا تشکیل شده است: رستوران گالری، مجموعه اقامتی، کافه گالری، مرکز فرهنگی-نمایشگاهی، هتل، مجموعه ورزشی، سالن های گردهمایی و مراسم و در نهایت ساختمان اداری می باشد. طراحی مجموعه سرزمین سبز حدودا از سال ۱۳۸۴ آغاز گشته و ساخت آن نیز از سال ۱۳۸۶ طبق الویت بندی زمانی شروع شد. هم اکنون پنج بنا از این مجموعه ساخته شده و دو بنا نیز بهره برداری شده است. طراحان بخش جنوب شرقی سایت را به فعالیت های گردهمایی اختصاص داده  و همچنین سالن های مراسم را در این قسمت قرار داده اند. همچنین، مرکز فرهنگی- نمایشگاهی را که همزمان با مرکز گردهمایی در سال ۱۳۹۲ افتتاح شده، در بخش جنوبی قرار دادند. به علاوه باید افزود که در مرکز سایت کافه-گالری و در مجاورت آن نمایشگاه واقع شده است. طراحان ارتباط میان این دو بخش را به واسطه تعبیه یک پل تقویت کرده اند. لکه‌های اقامتی این مجموعه چند منظوره، در بخش غربی-شمالی و تسهیلات ورزشی و اداری در قسمت جنوب غربی مکان یابی شده‌اند که در آینده تکمیل خواهند شد.

ساختمان الف “کافه گالری”: این ساختمان در بلندترین نقطه سایت قرار گرفته شده و شامل سه طبقه می باشد. طبقه همکف آن به کافه  و طبقه اول آن به گالری اختصاص یافت. مساحت کل ساختمان ۷۴۰ مترمربع و سطح همکف ۲۹۲ مترمربع می باشد. طبقه زیر زمین از یک طرف به دلیل شیب با همکف همسطح است. طراحان در این بخش یک رستوران به مساحت ۱۷۰ مترمربع قرار دادند. کافه گالری نیز به شیوه های گوناگون به ساختمان نمایشگاه (ب) متصل می شود. پل ارتباطی از روی سقف نمایشگاه (ب)، رامپ، پله و پل متحرک دیگر از سکوی جانبی ساختمان به آن متصل می گردد. قطعات به کار رفته در نما متحرک بوده و با چرخش می توانند فرم و ظاهر ساختمان را تغییر دهند. ساختار متحرک دنباله‌ی کانسپت، همانند سلسله ساختمان هایی می باشد که از سال ۲۰۰۲ به اشکال متفاوتی دیده شدند (خانه ی شماره ۳، خانه ی ک، خانه ی د، رستوران دیوال). بدین صورت که بدنه ی ساختمان فلزی بوده و یکپارچگی آهنی کروژان را دارد.

با وصف استفاده از اشکال خالص جهت جدا نگه داشتن قطعات از هم؛ چه سازمان فضایی که سطوح عملکردی متفاوت را دور از هم نگه می دارد و تعمیم آن به حد برونی ساختمان این موتیف در تمامی وجوه تکرار می‌گردد، مگر اتصال عمودی که پلکان است و پیوند دهنده ی خارج از متن جداسازی ها است، در این صورت ما شاهد بروز تاهای متعددی برای انتقال یک مرحله به مرحله‌ی دیگر هستیم. این مجموعه کمترین گوناگونی مصالح را دارد. طراحان سعی کردند تا با متریال محدودی سطوح پایانی را ارائه دهند. واقع گشتن این ساختمان بر سطح مرتفع، موضوع منظر را به میان می‌آورد و رابطه ی درون با چشم انداز بیرونی را در جهات مختلف به دلیل وسعت و نوع آن عکس العمل‌هایی را برای ارتباط مطرح می‌نماید. دسته ‌بندی بازشوها برای پارینه‌های منظره. قطعات جدا در همه جا یعنی جداسازی منظره، عملکرد، احجام. بیرون نیز از درون تقسیم می‌شود منظره به قطعات دلخواه در می‌آید.

در ادامه با دیدن تصاویر معماری بنای تفریحی توریستی سرزمین سبز، خط معمار را همراهی کنید.

معماری بنای تفریحی توریستی معماری بنای تفریحی توریستی معماری بنای تفریحی توریستی معماری بنای تفریحی توریستیمعماری بنای تفریحی توریستی معماری بنای تفریحی توریستی معماری بنای تفریحی توریستی معماری بنای تفریحی توریستی معماری بنای تفریحی توریستی معماری بنای تفریحی توریستی معماری بنای تفریحی توریستی معماری بنای تفریحی توریستی معماری بنای تفریحی توریستی معماری بنای تفریحی توریستی

پلان ها، دیالگرام، سکشن و غیره.

در این بخش به معماری بنای تفریحی توریستی سرزمین سبز پرداختیم.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

منبع: Aoapedia.ir

اقتباسی از دانشنامه هنرمعماری

تعداد بازدید: 3,081

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *