برگزیده ای از طراحی داخلی فروشگاه در سال های اخیر در ایران

طراحی داخلی فروشگاه در ایران

طراحی داخلی فروشگاه در ایران

همانطور که می دانید دکوراسیون مغازه ها و طراحی ویترین آن ها یکی از عوامل مهم و اساسی در موفقیت تجاری یک کسب و کار می باشد. از این رو صاحبان فروشگاه ها باید در طراحی و دکوراسیون فروشگاه های خود حساسیت بالایی را به خرج دهند. فروشگاه هایی که دارای ویترین های جذاب و فضای داخلی مناسبی هستند، توجه رهگذران را در میان فروشگاه های مجاورش به خود جلب کرده و آن ها را به فضای داخلی دعوت می کند. در نتیجه می توان گفت که طراحی و دکوراسیون فضاهای تجاری موجب افزایش خرید و درآمد می شود.

در طراحی و دکوراسیون مغازه ها عوامل زیادی وجود دارد که طراحان باید بدان توجه بسیاری داشته باشند. در ادامه به برخی از مهم ترین آن ها اشاره خواهیم کرد:

_ طراحی ویترین

_ تقسیم بندی فضا

_ در نظر داشتن فضایی برای تردد مشتریان

_ نورپردازی

_ انتخاب صحیح رنگ

اگر به خاطر داشته باشید در بخش های گذشته تمامی این موارد را به طور کامل شرح دادیم. شما می توانید به مطالب گذشته رجوع کنید و نکاتی را که در هنگام طراحی و دکوراسیون مغازه ها باید بدان توجه داشته باشید را مطالعه بفرمایید. علاوه بر شرح نکات مهم در طراحی داخلی فضاهای تجاری، خط معمار نمونه هایی که طراحان و معماران گرامی ایران در چند سال اخیر طراحی و اجرا نموده اند را در بخش های مختلف برای همراهان همیشگی اش به اشتراک گذاشت. در این بخش نیز قصد دارد این نمونه ها را در یک مجموعه جمع آوری کرده تا کاربران گرامی اش به سادگی به این پروژه ها دسترسی یابند و  آن ها را مطالعه نموده و در طراحی های خود از این نمونه ها الهام بگیرد. همچنین برای دسترسی آسان به مطلب کامل، لینک آن را قرار داده ایم. شما می توانید با کلیلک کردن روی لینک شرح کامل پروژه را مطالعه نمایید.

برگزیده ای از نمونه طراحی داخلی فروشگاه در سال های اخیر در ایران

۱ _ دکوراسیون داخلی قنادی شوکوبن، گروه ایده پردازان آکاد

طراحی داخلی فروشگاه در ایران

طراحی داخلی فروشگاه در ایران

همانطور که می دانید شوکوبن یکی از معروف ترین برندهای کیک و کاپ کیک در ایران می باشد. بر مبنای درخواست کارفرما طراحان با در نظر گرفتن رنگ، نام تجاری و شرایط فروشگاه طراحی را آغاز کردند. طراحان با استفاده از رنگ های صورتی روشن، خاکستری و سفید، چیدمان و ترکیبشان با نورپردازی متفاوت، فضایی مناسب و دلچسبی را ایجاد کردند. این فروشگاه در پاسداران قرار دارد و توسط گروه ایده پردازان آکاد طراحی شده است.

۲ _ طراحی فروشگاه سیسمونی نی نی ماه، دفتر معماری شباهنگ

طراحی داخلی فروشگاه در ایران

طراحی داخلی فروشگاه در ایران

فروشگاه سیسمونی نی نی ماه با مساحت ۸۶۵ مترمربع در شهر قم قرار گرفته است. طراحی و دکوراسیون داخلی این فروشگاه را دفتر معماری شباهنگ انجام داده است. طراحان می خواستند رنگی را انتخاب کنند که مخاطبان را از بیرون جذب کرده و آن ها را به فضای داخلی فروشگاه دعوت کند. از این رو رنگ زرد را انتخاب کرده و همه چیز را در در فضای تقسیم طبقات زرد کردند. سایر بخش ها نیز با رنگ سفید رنگ آمیزی کردند.

۳ _ بازسازی نمایندگی کاشی تبریز، دفتر معماری موسوی و همکاران

طراحی داخلی فروشگاه در ایران

طراحی داخلی فروشگاه در ایران

در این پروژه طراحان به بازسازی نمای بیرونی و فضای داخلی فروشگاه کاشی و سرامیک تبریز در شهر همدان می پردازند. این پروژه موفق به کسب رتبه ی سوم جایزه ی معمار در سال ۱۳۹۶ شد. با بررسی هایی که طراحان انجام دادند موضوع اصلی در بازسازی این فروشگاه لمس، تصور و شفافیت فضایی قرار گرفت.

طراحان مکعب هایی را با ابعاد مختلف و متناسب با ابعاد سرویس بهداشتی و حمام منازل قرار داده و کاشی ها را در این مکعب ها قرار داده اند. بدین صورت مشتریان می توانند کاشی ها را در فضای شبیه سازی شده ی کوچک مشاهده کنند. طراحی این پروژه توسط دفتر معماری موسوی و همکاران انجام شده است.

۴ _ دیزاین گالری طلای بلقیس، شهرزاد منصوری

طراحی داخلی فروشگاه در ایران

طراحی داخلی فروشگاه در ایران

گالری طلای بلقیس در بازار هنر اصفهان قرار دارد و توسط دفتر مهندسین ساختمان دگرساز، بازسازی شده است. این پروژه رتبه‌ی نخست بخش تجاری، اداری، فضای کار و صنعتی در اولین جایزه ی ملی آجر در معماری معاصر ایران را کسب کرده است. طراحان در بازسازی پروژه با تأثیرپذیری از بافت تاریخی اصفهان، فضایی مدرن و امروزی را طراحی کردند که به علاوه معرف هنر ایرانی نیز می باشد. قسمت اصلی پروژه را یک پوسته آجری با تناسبات مربع شکل می دهد.

۵ _ طراحی گالری و شوروم آزیدهاک، گروه طراحی امرداد

طراحی داخلی فروشگاه در ایران

طراحی داخلی فروشگاه در ایران

این پروژه شامل طراحی گالری و شوروم کابینت آزیدهاک می باشد. این گالری در اصفهان قرار گرفته و توسط گروه طراحی امرداد طراحی شده است. در دکوراسیون این گالری بنا به درخواست کارفرما، محصولات مدرن و کلاسیک باید به طور همزمان در کنار یکدیگر قرار می گرفت. برخلاف این که کارفرما اصرار داشت تا فضای گالری مدرن باشد، طراح تصمیم گرفت تا هویت بنا را حفظ کرده و تا حد امکان دیوارهای آجری را به حالت اکسپوز به نمایش بگذارد. نتیجه ی این کار بافتی زیبا و جذاب ایجاد کرد که طراحان در ذهن خود داشتند.

۶ _ طراحی گالری نقره انعکاس اثر معمار استودیو

طراحی داخلی فروشگاه در ایران

طراحی داخلی فروشگاه در ایران

گالری نقره ی انعکاس در اردبیل قرار دارد و توسط دفتر معماری استودیو طراحی شده است. یکی از چالش های اصلی طراحان در بازسازی این فروشگاه با توجه به این که ابعادش نسبت به کاربری اش بسیار کوچک است، ایجاد فضایی روشن و دلباز همراه با سطوحی منعکس کننده و به علاوه ایجاد عمق فضا در ابعاد افقی و قائم بود. طراحان فرم منحنی پوشش و جدا کننده فضای گالری را با الهام گرفتن از هنر مقرنس کاری گچی موجود در گنبدهای ایرانی، به گونه ای فضا را احاطه کرده اند که مکان غیر هندسی و ناخالص پیش از طراحی را به یک فضایی سیال و هارمونیک تبدیل کرده است.

۷ _ طراحی گالری طلافروشی بانکی، عادل خراسانی زاده، محسن خزدوز

طراحی داخلی فروشگاه در ایران

طراحی داخلی فروشگاه در ایران

گالری طلا فروشی بانکی در بازارچه هنر چهارباغ اصفهان قرار گرفته است. یکی از چالش هایی که طراحان با آن روبرو بودند، کارفرمایی بود که قصد داشت در دنیای مدرن قرن ۲۱ فروشگاه طلافروشی خود را در یک بازارچه ی سنتی بازسازی کند. این پروژه توسط دفتر معماری Studio 2 Point بازسازی شده است.

۸ _ دکور فروشگاه شش ضلعی ها، استودیو آرکا طرح کارا

طراحی داخلی فروشگاه در ایران

دکور فروشگاه شش ضلعی ها، استودیو آرکا طرح کارا

این پروژه بازسازی یک فروشگاه تجهیزات پزشکی با متراژ ۴۵ مترمربع است که در خیابان آزادی تهران قرار دارد. ایده اصلی طراحی در این فروشگاه بر اساس کاربری آن صورت گرفت و بر همین مبنا و بعد از بررسی ابعاد گوناگون، طراحان به این نتیجه رسیدند که در طراحی این فروشگاه، از ساختار اصلی تشکیل دهنده بدن موجودات زنده (DNA) الهام بگیرند. از این رو تصمیم به استفاده از شش ضلعی ها در طراحی فضای داخلی گرفتند. هر یک از این شش ضلعی ها به عنوان نماد عنصر DNA در موجودات زنده، در این فروشگاه طراحی شده بود. این فروشگاه توسط استودیو آرکا طرح کارا طراحی شده است.

۱۰ _ طراحی فروشگاه و نمایشگاه تصفیه آب، دفتر یسنا

طراحی داخلی فروشگاه در ایران

طراحی فروشگاه و نمایشگاه تصفیه آب، دفتر یسنا

پروژه حاضر شامل طراحی داخلی فروشگاه و نمایشگاه تصفیه آب آسایش می باشد که در بندر امام خمینی قرار گرفته است. متراژ این فروشگاه ۹۰ مترمربع می باشد. یکی از خواسته های کارفرما از طراحان این بود تا فضایی لوکس جهت میزبانی از میهمان های بین المللی طراحی کنند. علاوه بر این می خواست تا فضایی مینیمال برای ارائه ی خدمات به مخاطبان و مراجعه کنندگان محلی نیز طراحی کنند. طراحان از فرم های نرم و سیال استفاده کردند که متاثر از حس سیالیت و پاکی آب بود و در نهایت فضایی ساده، قوی و با کلیتی مینیمال ایجاد کردند.

۱۱ _ دیزاین فروشگاه ورزشی کاپیتان ، حمید رفیعی و امیرعلی یزدینیاپور

طراحی داخلی فروشگاه در ایران

دیزاین فروشگاه ورزشی کاپیتان ، حمید رفیعی و امیرعلی یزدینیاپور

فروشگاه ورزشی کاپیتان در یکی از خیابان های شلوغ و پرتردد اصفهان در چهار راه تختی که مملو از فروشگاه های ورزشی با ویترین های پر از مانکن با نماهای بسته قرار دارد. طراحان در طراحی این فروشگاه از باکس های مختلفی استفاده کرده و آن ها روی یکدیگر قرار داده تا حس پویایی و حرکت را با توجه به کاربری فروشگاه به مخاطبین منتقل سازد. این فروشگاه دارای متراژی حدود ۶۵ متر مربع می باشد. طراحی فروشگاه نیز توسط امیرعلی یزدینیاپور و حمید رفیعی انجام شده است.

۱۲ _ دکوراسیون مغازه لوازم آرایشی زمرد ، گروه معماری خانه طرح

طراحی داخلی فروشگاه در ایران

دکوراسیون مغازه لوازم آرایشی زمرد ، گروه معماری خانه طرح

فروشگاه لوازم آرایشی زمرد با متراژ حدود ۲۷۳ متر مربع در اصفهان قرار گرفته و توسط گروه معماری خانه ی طرح طراحی شده است. این پروژه به عنوان طرح برگزیده در بخش طراحی و معماری داخلی فضاهای عمومی سومین مسابقه طراحی و معماری داخلی هنر معماری انتخاب شده است. یکی از اهداف اصلی در بازسازی این پروژه، ایجاد مجموعه ای پیوسته از خطوط در بدنه، سقف و کف می باشد که در فضا گسترش یافته و تجربه ای بی نظیر، پویا و ساده ای را برای مشتریان ایجاد می کند.

۱۳ _ دکوراسیون داخلی داروخانه دکتر گلشنی ، دفتر معماری کاما دیزاین

طراحی داخلی فروشگاه در ایران

دکوراسیون داخلی داروخانه دکتر گلشنی ، دفتر معماری کاما دیزاین

داروخانه ی دکتر گلشنی با متراژ ۱۱۰ مترمربع در استان گرگان قرار گرفته و توسط دفتر معماری کاما دیزاین طراحی شده است. در طی بازسازی پروژه طراحان فضای داخلی را به دو بخش تقسیم بندی کردند: فضای خدماتی و فضای فروشگاهی.

کارفرما بر ترکیب خطوط منحنی و شکسته در فضای داخلی تأکید می کرد. همچنین طراحان سعی بر این داشتند تا نورپردازی به صورت یکپارچه و بدون شکست نور انجام گیرد.

۱۴ _ طراحی شوروم پاسارگارد ، پوریا احمدی

طراحی داخلی فروشگاه در ایران

طراحی شوروم پاسارگارد ، پوریا احمدی

شوروم پاسارگاد با متراژی حدود ۲۲۰ متر مربع در شهر اصفهان قرار گرفته و توسط دفتر معماری پوریا احمدی طراحی شده است. در این شوروم قرار بود تا محصولاتی چون کاغذ دیواری و پارکت به نمایش گذاشته شود. طراحان در طراحی پذیرش برای جلب توجه مخاطب از سنگ مرمر برای با شکوه جلوه دادن فضای ورودی و باریسول در سقف استفاده کرده است. در جداره‌ ی دیوار جنوبی فضای انتظار یک آب نما قرار داده شده تا فضایی آرامش بخش ایجاد کند. علاوه بر این آب نما باعث تهویه بهتر هوا می شود.

۱۵ _ طراحی داخلی عینک فروشی چشم آذین ، دفتر معماری ری را

طراحی داخلی فروشگاه در ایران

طراحی داخلی عینک فروشی چشم آذین ، دفتر معماری ری را

مغازه عینک فروشی چشم آذین با متراژ ۳۵ متر مربع در خیابان بهشتی تهران قبل تقاطع آن با خیابان سهروردی قرار گرفته است. طراحی این فروشگاه را دفتر معماری ری را انجام داده است. ایده اصلی در طراحی این فروشگاه تبدیل یک حجم مکعب شکل به فرمی یکپارچه بود که تقریبا هیچ گونه مرزی در میان دیوار، سقف و کف آن وجود نداشته باشد. فرم نهایی فروشگاه همچون وضعیتی است که چشم در قالب جمجمه و عدسی درقالب عینک دارد.

۱۶ _ طراحی داخلی فروشگاه کیف و کفش کالو ، استودیو هشت

طراحی داخلی فروشگاه در ایران

طراحی داخلی فروشگاه کیف و کفش کالو ، استودیو هشت

طراحی فروشگاه کیف و کفش کالو توسط دفتر معماری هشت انجام شده است. این فروشگاه در خیابان سپه سالار تهران قرار گرفته و متراژی حدود ۱۲۰ متر مربع دارد. در این پروژه متراژ فضا و موقعیت مکانی فروشگاه اهمیت بالایی داشت. طراحان فضایی بر مبنای نیاز کارفرما طراحی کردند که در عین حال نشان دهنده ی عملکرد فروشگاه نیز بود. طراحان فضا را به دو بخش اصلی (منطقه ی فروش معمولی و منطقه ی فروش VIP) تقسیم بندی کردند.

۱۷ _ طراحی داخلی فروشگاه لباس، ۲۱ مترمربع، دفتر معماری رازان

طراحی داخلی فروشگاه در ایران

طراحی داخلی فروشگاه لباس، ۲۱ مترمربع، دفتر معماری رازان

این پروژه شامل فروشگاهی است با متراژ ۲۱ متر مربع که در منطقه ی میرداماد تهران قرار گرفته است. این پروژه توسط دفتر معماری رازان طراحی شده است. با توجه به متراژ محدود فضا طراحان کل فضای فروشگاه را به یک ویترین بزرگ تبدیل کردند. طراحان برای پوشش سقف از آینه استفاده نمودند. این امر باعث می شود تا فضای محدود فروشگاه بزرگتر از حد معمولش به نظر آید.

۱۸ _ طراحی داخلی فروشگاه سرامیک البرز، استودیو آرشیفرم

طراحی داخلی فروشگاه در ایران

طراحی داخلی فروشگاه سرامیک البرز، استودیو آرشیفرم

فروشگاه سرامیک البرز در خیابان شیراز تهران قرار دارد و توسط دفتر معماری آرشیفرم طراحی شده است. در این فروشگاه طراحان فضایی مدرن، روشن و متناسب با نیازهای کارفرما ایجاد کرده است.

۱۹ _ طراحی داخلی فروشگاه کفش ملی، شهاب میرزاییان

طراحی داخلی فروشگاه در ایران

طراحی داخلی فروشگاه کفش ملی، شهاب میرزاییان

در طی بازسازی پروژه، یک منطقه بندی اولیه برای بخش خدماتی و فروشگاهی در نظر گرفته شد . پس از آن در داخل فضای فروشگاهی یک منطقه بندی خردتر برای نمایش و انتخاب کالاهای فروش بانوان ، آقایان ، کودکان ، فصلی و تجهیزات جانبی در نظر گرفته شد. این فضاهای خرد توسط جداره های صلب برگرفته از ایده باستیون ها از یکدیگر جدا شدند.

در انتخاب رنگ در بخش های داخلی پروژه، رنگ های انتخابی بر گرفته از رنگ های برند کفش ملی و ترکیب رنگ ها جهت ایجاد فضایی مجلل می باشد تا پیام شرکت کفش ملی، احترام و ارزش گذاری به مخاطب نیز مشخص باشد. به علاوه در کنار رنگ های خنثی، رنگ زرد درخشان کفش ملی به عنوان رنگ سازمانی مورد تاکید قرار گرفته است. استفاده از المان های طبیعی مانند دیواره سبز نیز برای ایجاد فضایی متفاوت در فروشگاه می باشد. این پروژه در تهران قرار دارد و توسط شهاب میرزائیان طراحی شده است.

۲۰ _ طراحی خاص و فوق العاده جواهر فروشی در تهران

طراحی داخلی فروشگاه در ایران

طراحی خاص و فوق العاده جواهر فروشی در تهران

این طلافروشی با متراژ ۷۰ متر مربع در بازار تهران قرار دارد و توسط مهدی کامبوزیا طراحی شده است. یکی از ویژگی هایی منحصر به فرد در طراحی پروژه ایجاد فضای خصوصی برای مشتریان به منظور نمایش جواهرات می باشد. در این فضا مشتریان نباید هیچ گونه ارتباط بصری با یکدیگر داشته باشند، این در حالی است که بر خلاف آن کارمندان می بایست به طور مداوم با هم در تعامل می بودند. طراحان بر اساس این نیازها به طراحی این فروشگاه پرداختند.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: Archline

تعداد بازدید: 1,112

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *