طراحی فروشگاه و نمایشگاه تصفیه آب، دفتر یسنا

طراحی و تزئین مغازه

معماری: دفتر یسنا

موقعیت: ایران، بندر امام خمینی(سربندر)

معماران مسئول: سید محمد روحانی طباطبایی، محمدجواد ناطقی، فریده گل احمری

تیم طراحی: سید امیر موسوی، محسن طاهری

نقشه فاز ۲: سید محمد روحانی طباطبایی، محمدجواد ناطقی، سید امیر موسوی

مساحت: ۹۱ مترمربع

نظارت پروژه: سید محمد روحانی طباطبایی، محمدجواد ناطقی

سال آغاز پروژه: ۱۳۹۶

سال اتمام پروژه: ۱۳۹۷

عکاس: پرهام تقی اف

جوایز: مدال بهترین پروژه‌ی طراحی داخلی (رتبه  نخست) سال ۱۳۹۸ در دسته ی تجاری کوچک مقیاس بدلیل اثر فروشگاه و نمایشگاه تصفیه آب آسایش در تاریخ بیست و سوم آبان سال یک هزار و سیصد و نود و هشت

شرح پروژه طراحی و تزئین مغازه و نمایشگاه تصفیه آب

در دنیای مدرن امروزی، با توجه به تخصصی شدن فعالیت ها در حوزه های مختلفی چون اقتصادی، شاهد گسترش روز افزون دیدگاه های تخصصی در حوزه های زیبایی شناسی بر فضای کسب و کار می باشیم. صاحبان مشاغل تأثیر عمیق سازماندهی و طراحی های تخصصی در واحدهای اداری و فروشگاهی متناسب با ماهیت حرفه خود را بر ذهن مخاطبانشان دریافته اند. بنابراین آن ها تمایل زیادی بر انجام طراحی داخلی فروشگاه های خود نشان می دهند.

پروژه حاضر شامل طراحی و تزئین مغازه و نمایشگاه تصفیه آب آسایش می باشد. این فروشگاه به عنوان یکی از بزرگترین واردکنندگان دستگاه های Ro در سطح ایران است. کارفرما از طراحان در طی بازسازی پروژه خواست تا فضایی لوکس جهت میزبانی از میهمان های بین المللی طراحی کنند. در عین حال خواستار فضایی مینیمال برای ارائه خدمات به مخاطبان و مراجعه کنندگان بومی نیز بود. همچنین کارفرما می خواست در فضای ۹۰ متری فروشگاهش عرصه فروش و تمامی محصولات قابل ارائه در معرض دید قرار گیرند و به علاوه فضایی به عنوان دفتر اداری جهت جلسات و ملاقات های خصوصی و فضای کوچک کارگاهی در نظر گرفته شود.

طراحان در طراحی این پروژه از فرم های نرم و سیال استفاده کردند که متاثر از حس سیالیت و پاکی آب بود و در نهایت فضایی ساده، قوی و با کلیتی مینیمال ایجاد کردند. تئوری اصلی و اساسی که در سیستم کارکردی دستگاه های Ro اتفاق می‌افتد، ساختارهای فکری و تأکید بر ایجاد حس شفافیت و سیالیت فضا بود. به همین دلیل طراحان در بیان معماری فضا از هجو، اضافه گویی و ایجاد زرق و برق فاصله گرفته و گفتاری تک زبانه و واضح داشته و بر حس شفافیت و سیالیت آب تأکید کرده اند. همچنین آن ها با توجه به تفکیک هایی که کارفرما در نظر داشته، محیطی با حداکثر گشایش فضایی و در عین حال عرصه‌بندی شده، ارائه داده اند.

در طراحی این پروژه به عملکرد با دیدگاهی زیبایی شناسانه پاسخ داده شده است، به گونه ای که جانمایی فرم ها و حجم های نرم و سیال، در ستون های اصلی فروشگاه و به علاوه بازی با فرم حجم ها در تراز ارتفاعی کف، عرصه‌ها را تعریف کرده و در تراز ارتفاعی بالاتر حداکثر میزان دید را به مخاطب می‌دهد. همچنین باید افزود که انتخاب رنگ سفید در کل فضا، بر گشایش حداکثری و ارتقاء حس سیالیت فضایی نیز تأکید می کند.

هم‌نشینی توده‌ای از متریال مانند شیشه سوپر کلیر یه عنوان رنگ مکمل در فضا، دیدگاه زیباشناسانه را در این پروژه تقویت کرده و محل نمایش محصولات را تعریف می‌کند. برای دسترسی به حداکثر کیفیت مطلوب در حین اجرا، طراحان از روش‌های دیجیتال فابریکیت بهره گرفته اند که در نهایت، فرم‌ها همانند فرم طراحی شده اجرا شده است. طراحان پس از مدل‌سازی سه‌ بعدی فرم‌ها، حجم طراحی شده، کانتور و تمامی قطعات کدگذاری کردند. در نتیجه بعد از CNC شدن قطعات Heblex تمامی شان در در محل قرارگیرشان اسمبل شدند.

محل پروژه نسبت به هرگونه کارگاه های خدماتی و اجرایی دور بود. این باعث شد تا تمامی قطعات مورد نیاز در کارگاه های شهر مربوطه ساخته شوند و در محل پروژه نصب شوند. توجه به ضرایب خطای حاصل از این جابجایی و به علاوه اختلاف شرایط آب و هوا در محل ساخت و اجرا، سبب شد تا ظرافت در سطح کیفی اجرا به حداکثر ممکن برسد. طراحان در انتخاب متریال، موارد مختلفی را چون شرایط خاص آب و هوایی و حجم رطوبت و میزان آمونیاک موجود در هوا، که باعث فرسایش سریع متریال‌ها را به همراه خواهد داشت، مورد توجه قرار داده اند. استفاده از شیشه به عنوان متریال مقاوم در برابر فرسایش حاصل از رطوبت و آمونیاک و همچنین رنگ‌های پلی یورتان در افزایش عمر مفید اثر، کمک شایانی در این پروژه خواهد داشت.

در ادامه با دیدن تصاویر طراحی و تزئین مغازه و نمایشگاه تصفیه آب آسایش، خط معمار را همراهی کنید.

طراحی و تزئین مغازه طراحی و تزئین مغازه طراحی و تزئین مغازهطراحی و تزئین مغازه طراحی و تزئین مغازه طراحی و تزئین مغازه طراحی و تزئین مغازه طراحی و تزئین مغازه طراحی و تزئین مغازه طراحی و تزئین مغازه طراحی و تزئین مغازه طراحی و تزئین مغازه طراحی و تزئین مغازه طراحی و تزئین مغازه

تصاویر قبل و بعد بازسازی

طراحی و تزئین مغازه طراحی و تزئین مغازه طراحی و تزئین مغازه طراحی و تزئین مغازه طراحی و تزئین مغازه طراحی و تزئین مغازه طراحی و تزئین مغازه

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

منبع: Aoapedia.ir

اقتباسی از دانشنامه هنرمعماری

تعداد بازدید: 1,093

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *