طراحی مجتمع مسکونی هایت ، استودیو معماری پوآرک

طراحی مجتمع مسکونی هایت

طراحی مجتمع مسکونی هایت

متراژ زیربنا: ۵۵۰ متر

مساحت زمین: ۱۱۰۰ متر

کاربری:  مسکونی

تعداد طبقات: ۸طبقه

موقعیت: ایران ، کرج ، گوهردشت

کارفرما: حامد پورافشاری

تیم طراحی: استودیو معماری پوآرک

معمار مسئول : حمیدرضا پورافشاری

مدیریت کارگاه: محسن عابدی

عکاس: آتلیه معماری پوآرک

همکاران طراحی: مهدی میردامادی

سال : ۱۴۰۲

شرح پروژه طراحی مجتمع مسکونی هایت از زبان معمار

نما

طراحی مجتمع مسکونی هایت تداعی‌ گر شکوه و رفاه همراه با آرامش و آسایش در یک ساختمان به‌ روز همراه با متریال لوکس و مدرن با هدف ارائه زندگی مملو از رفاه و آرامش ساخته شده است.

رویکرد اصلی در طراحی نما با توجه به موقعیت قرارگیری ساختمان در خیابان هشتم فاز یک (به عنوان یکی از پل های اصلی ارتباطی)، ایجاد فرم گرایی دوستدار طبیعت به همراه ایجاد رابطه معنایی و بصری ساختمان با محیط شهری می باشد.تقسیم بندی در پوسته نما به پیکسل‌های مودولار کوچک و بزرگ با تناسبات منحصر به فرد، نه تنها نشان‌دهنده انسجام تعداد واحدهای مسکونی می باشد، بلکه با ایجاد فضاهایی جهت  قرار گیری تراس های سبز (با گونه گیاهی یاس هلندی) باعث رابطه معنایی و بصری ساختمان با محیط شهری شده است که این امر خود موجب خلق پویایی در نما شده است.

در مورد انتخاب متریال نمای ساختمان و با توجه به رویکرد فرم گرایی نمای اصلی و وجود فضای میانی در بالکن ها که عمدتاً به صورت سایه بان در نمای جنوبی طراحی شده اند، تصمیم بر آن شده که متریال قالب استفاده شده از سنگ سوپر سفید باشد و متریال سقف تراس ها چوب ،و پوشش سبز  رنگ مکمل باشد.

از دیگر بخش های پروژه ، افزودن قسمت ورودی به ساختمان بوده است که در واقع دروازه ورودی را که معمولاً در پروژه‌های مسکونی مورد استفاده قرار می‌گرفته، به یک فضای میانی بین فضای داخلی و خارجی ساختمان تبدیل کرده است و شکل گیری سیرکولاسیون حرکتی در این فضای ورودی ، تجربه متفاوتی از ورود به یک ساختمان ناب را برای مخاطب فراهم کرده است و آن را به زیرمجموعه ای مهم از ساختمان با هویت مستقل تبدیل کرده.

لابی

طبقه همکف هایت شامل یک لابی بسیار لوکس با امکاناتی کم نظیر مانند کافه کتاب، سالن انتظارات، سالن اجتماعات به همراه اتاق تعویض لباس و سرویس اختصاصی ، سالن ورزش به همراه رختکن و سرویس  اختصاصی، گیم روم، سینما، حیاط اصلی، اتاق کنترل. سرایداری، فضای انباری ها و دو لاین آسانسور و دو باکس راه پله برای دسترسی به طبقات.

همچنین ریز فضاهای طبقه همکف مجهز به سیستم های هوشمند اسمارت هوم که شامل امکانات صوتی تصویری می باشد.

ریز فضاهای لابی شامل :

-فضای ورودی اصلی لابی به مساحت ۲۰۰ متر مربع

– فضای کافه کتاب به مساحت ۲۵۰ متر مربع

– سالن انتظار به مساحت ۱۷۰  متر مربع

– سالن سینما و گیم به مساحت ۶۰ متر مربع

 – سالن اجتماعات به مساحت ۲۵۰ متر مربع

 – سالن ورزش ، جکوزی و سونا  به مساحت ۲۶۰ متر مربع

 – حیاط اصلی به مساحت ۳۰۰ متر

و سوئیت سرایداری اصلی به مساحت ۶۰ متر مربع می باشد.

استفاده از اسلب های سنگی سفید در کف و ردیف ستون ها در طرفین با متریال اسلب تیره بدنه در ترکیب با  المان های فلاور باکس برای همخوانی فضای ورودی پروژه با طبیعت  در لابی اصلی ، ساختاری گذرگاهی به ورودی لابی می دهد . همچنین طراحی سقف و نور پردازی آن به گونه ایست که  مرز بندی فضا ها را به صورت پنهان مشخص می نماید.

در آکس ورودی لابی اصلی ریزفضای پذیرش و اتاق کنترل جهت هماهنگی بخش های مختلف مجتمع با طراحی متفاوت میز پذیرش در نظر گرفته شده است.جهت همخوانی بیشتر لابی و فضاهای داخلی، طراحی و اجرای مبلمان اصلی هر بخش متناسب با روند طراحی کلی پروژه صورت گرفته است.

ایده کافه کتاب در لابی برای زنده کردن فضای داخلی و ایجاد بستر اجتماعی_ فرهنگی پروژه با فضای شهری در نظر گرفته شد. ضمن ایجاد فضایی پویا برای مخاطبان خارج از پروژه ، ساکنین اصلی نیز از فضایی مملو از آرامش جهت تعاملات اجتماعی در نظر گرفته شده است که با مدیریت مناسب ، می تواند ضمن سرویس دهی به افراد خارج از مجموعه ، برای تامین هزینه های جاری ساختمان درآمد زایی کند.

ایجاد فضای مطالعاتی و داشتن قسمت کافه بار اختصاصی همراه با تونالیته رنگی گرم در ترکیب با پوشش سبز فضایی دلنشینی را جهت گذراندن اوقاتی خوش ایجاد کرده است.

دارا بودن سالن انتظار برای مهمانان و ساکنین اصلی مجتمع جهت انتظار، توقف و برطرف کردن خستگی ناشی از آشفتگی شهری و زندگی اجتماعی به همراه اتاق جلسات خصوصی برای ساکنین اصلی ساختمان در نظر گرفته شده است.

سالن اجتماعات جهت برگزاری مراسم و جشن ها دارای فضای بوفه اختصاصی، سرویس بهداشتی و اتاق تعویض لباس مجزا ، همچنین ایجاد ارتباط با بخش حیاط اصلی جهت برگزاری مراسم ها در فضای باز ، همچنین دارا بودن لکه های سبز در قالب فلاور باکس و ترکیب بندی متریالی جذاب ، بخشی دیگر از امکانات لابی مجتمع  می باشد.

سالن ورزشی دارای امکانات تفریحی و ورزشی همچون دستگاه های ورزشی به روز، میز بیلیارد و فوتبال دستی، جکوزی، سونا خشک، رختکن اصلی، سرویس بهداشتی مجزا، بوفه و میز بارهمراه با پوشش گیاهی ، با ایجاد طراوت در فضا،  مکانی پر انرژی را به مجموعه اضافه خواهد کرد.

سالن سینما و اتاق گیم جهت ایجاد امکانات رفاهی بیشتر برای ساکنین اصلی مجموعه تعبیه شده است.

ایجاد قسمت حیاط اصلی با در نظر گرفتن خطوط اصلی طراحی به کار رفته در نما با رویکردی طبیعت گرایانه و فرم گرایانه صورت گرفته همچنین تامین پوشش سبز و ایجاد فضاهای نشیمن جهت دورهمی ها و تعاملات اجتماعی بیشتر در نظر گرفته است.

کلیه انباری های واحد ها و سوییت سرایداری، همراه با سرویس بهداشتی مجزا در طبقه همکف برای راحتی هرچه بیشتر ساکنین تعبیه شده است.

طراحی داخلی واحدها

طراحی پلان معماری ساختمان مسکونی فوق در ارتباط با برطرف کردن دو چالش اصلی بود. مورد اول اینکه چگونه با وجود تعدد آپارتمان های هر طبقه می توان تعداد آپارتمان های مجاور یکدیگر را کاهش داد ، بر این اساس تقسیم بندی قرار گیری واحد های مسکونی پروژه به دو بلوک شرقی و غربی با حذف دیوار مشترک به وسیله اجرای دولایه دیوار همراه با عایق صوتی و حرارتی صورت گرفت تا ساکنان آسایش کافی داشته باشند. و مورد دوم چگونگی نشان دادن تراکم واحدهای مسکونی در این مجموعه، با واحدهای متعدد در نمای اصلی ساختمان به عنوان عامل هویت و عملکرد، به منظور ایجاد یکپارچگی بین قسمت های داخلی و خارجی ساختمان می باشد.

طراحی پلان هر واحد مسکونی  شامل آشپزخانه و مطبخ به مساحت ۲۵ متر مربع ، نشیمن اصلی به مساحت ۳۰ متر مربع ، دو تراس مجزا  به مساحت ۱۵ متر مربع ، فضای تی وی و پذیرایی به مساحت  ۳۵ متر مربع ، ورودی اصلی به مساحت ۵ متر مربع ، اتاق خواب مهمان به مساحت ۱۵ متر مربع ، اتاق خواب مستر همراه با سرویس و حمام به مساحت ۳۰ متر مربع و اتاق خواب سوم به مساحت ۱۵ متر مربع می باشد ، همچنین سرویس بهداشتی اصلی ۵ متر مربع و حمام اصلی ۴ متر مربع می باشد.

در هر بلوک منظور شده دو واحد مسکونی به شکل شمالی و جنوبی قرار گرفته است. و در هر واحد فضاهای خصوصی و فضاهای عمومی به تفکیک صورت گرفته و همچنین در هر واحد فضای پیش ورودی و اتاق مهمان در نظر گرفته شده است.

یکی از ویژگی های قابل توجه در پلان امکان چیدمان مبلمان به سه الی چهار آلترناتیو متفاوت متناسب با سلیقه ساکنین می باشد. در طراحی پلان تمامی فضاهای اصلی با پنجره های قدی و بهره گیری حداکثری از نور طبیعی جهت آسایش و بهداشت محیط در نظر گرفته  شده است.

احیا کردن فضای تراس. عمدتا مانند یک بخش جدا افتاده در ساختمان هاست که کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. اما در مجتمع مسکونی هایت سعی شده است، با خلق فضایی با کیفیت و طراحی عملکردگرا، فضای تراس از این انزوا خارج شود و در هر واحد مسکونی در نظر گرفته شده است.

همچنین طراحی سقف و نور پردازی واحد های مسکونی با جزئیاتی متفاوت به گونه ایست که  مرز بندی فضا ها را به صورت پنهان و عملکردگرا مشخص می نماید.

در راستای تامین آسایش ساکنین برای تمامی واحد های مسکونی امکانات هوشمند سازی، ( به اختصار شامل سیستم کودینگ در ورودی، تاچ پنل اصلی واحد با سیستم مدیریت هوشمند روشنایی منزل، کلیدهای تمام لمسی، موزیکال بودن فضاهای داخلی، پلاک خوان درب پارکینگ، سیستم احضار آسانسور ، دوربین های مدار بسته که کل مشاعات را پوشش می دهد و …) به اضافه سیستم جارو برقی مرکزی با لوله جمع شونده برای هر واحد با موتور مجزا، جهت رفاه و امنیت بیشتر در نظر گرفته شده است .

درب و چارچوب کلیه فضاها از جنس پولی وود با مواد وارداتی میباشد که علاوه بر عایق بودن در برابر صوت، حرارت و آنتی باکتریال بودن، زیبایی بیشتر و مقاومت بالا در برابر قارچ، حشرات و خوردگی را دارا می باشد.

کلیه فضاها دارای اسلب کف با ابعاد شصت در یک مترو بیست سانت از برند پالرمو به شکل پیوسته با رنگ روشن برای دلباز تر و دلنشین شدن فضاها قرار گرفته است. در خصوص کف سازی هر واحد میتوان به اجرای ظریف بند کشی ها به شکلی که کلیه بندکشی و تایل بندی فضاهای داخلی شامل نشیمن، اتاق ها و حذف سنگ آستانه در سرویس ها و اجرای کاملا مسطح بدون اختلاف سطح در یک راستا قرار گرفته اند.

تمرکز بر آشپزخانه به شکل دو ریزفضای اصلی جهت سرو غذا و مخفی جهت پخت و پز در ارتباط با تراس ها و بهرمندی از نور طبیعی در نظر گرفته شده است.

طراحی آشپزخانه همراه با به کارگیری مدرن ترین متد طراحی برای ایجاد فضایی به روز با تعریف عملکردگرایانه، زیبا و چشم گیر با استفاده از برند شناخته شده AGT در قسمت کابینت ها و بهترین شیرآلات موجود در بازار تبدیل به قلب هر واحد آپارتمان در پروژه شده است. ترکیب رنگی متریال ها با تونالیته رنگ گرم چوبی و دودی در بستر اسلب های روشن کف هر واحد، فضایی به لحاظ بصری شاخص و به لحاظ ذهنی امن برای کاربر به ارمغان می آورد.

واحد های جنوبی دارای تراس های عمیق و همجوار با نشیمن اصلی(اسپاتراس) می باشد. تراس های اصلی دارای سقف چوبی همراه با پوشش گیاهی می باشد و هر واحد دارای یک تراس اصلی و یک تراس نورگیر می باشد.

فضای تی وی و نشیمن خصوصی شامل دکوراسیون با هارمونی رنگی متناسب با رنگ غالب محیط و شامل تی وی وال و میز بار می باشد.

تمامی واحد ها شامل یک خواب مستر همراه با فضای کلوزت اختصاصی برای راحتی بیشتر ساکنان می باشد.

هر اتاق خواب دارای کمد های جداگانه با طراحی مینیمال ومدرن به عمق حداقل شصت سانت می باشد.

حمام های واحد جنوبی دارای فضای رختکن و برای سرویس های بهداشتی اصلی روشویی تمام سنگ طراحی و اجرا شده است .

تمامی شیر آلات به شکل توکار از برند  کلار و سرویس های اصلی دارای سیستم وال هنگ می باشد.

در طراحی پارکینگ از رنگ بندی متریال های برگرفته از سبک مدرن و ایجاد اسکای لایت در پارکینگ جهت تعبیه نور و تهویه بهتر فضای پارکینگ بهره گرفته شده است.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر طراحی مجتمع مسکونی هایت دعوت می نماید.

تحریریه خط معمار

منبع: استودیو معماری پوآرک

تعداد بازدید: 184

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *