طراحی سالن ورزشی اسکواش برج میلاد

طراحی سالن ورزشی اسکواش برج میلاد

طراحی سالن ورزشی اسکواش برج میلاد

دفتر طراحی: دفتر معماری اردیبهشت

معماران اصلی: امیرحسین رستمی زاده

همکاران طراحی: رویا اصحابی، شیدا بنی هاشمی، فرناز آریا پور

طراحی و معماری داخلی: امیرحسین رستمی زاده

نظارت عالیه بر اجرا: امیرحسین رستمی زاده

عکاس پروژه: شیدا بنی هاشمی

موقعیت پروژه:  تهران سایت برج میلاد تهران

مساحت زمین: حدود ۲۰۰۰ متر

زیربنا: حدود ۱۲۰۰ متر

تاریخ شروع پروژه: ۱۴۰۰

تاریخ پایان پروژه:  پاییز  ۱۴۰۰

طراحی سالن ورزشی اسکواش برج میلاد موضوع مقاله ای است که در این بخش خط معمار به شرح آن ویژگی ها و چالش های آن در هنگام طراحی و اجرا می پردازد.

معماری و چالش های آن

در دوران معاصر معماران همزمان با قرارگیری در برابر طرح با چالش های دیگری روبرو هستند. اولین چالش تلاش برای بالابردن سطح بینش کارفرما و یادآوری مولفه های یک طرح و یک معماری موفق و مناسب در کنار پاسخ گویی به سلیقه های سطحی و کلیشه ای که به طور معمول در جامعه کارفرماها و معماران با آنها خو گرفته اند. می باشد. دومین چالش اما تلاش برای برخورد و از بین بردن مولفه های جبری و محدودیت ها در طراحی هر پروژه است که بر اساس شرایط هر پروژه متفاوت است و تغییر می کند. این چالش ها معمولا در پروژه هایی که کارفرما و تیم طراحی و اجرای خصوصی ندارند با چالش های بیشتری همراه است.

عوامل مهم در طراحی سالن اسکواش

طراحی سالن ورزشی اسکواش برج میلاد که در موقعیت شهری خاصی از جنبه های اجتماعی، فرهنگی و ملی واقع شده نیز در سایه دو چالش فوق قرار گرفته بود، بنابراین طراحی برای این پروژه علاوه بر حساسیت های ويژه طرح مستلزم پذیرش چالش های فرامتنی (هضم سازه موجود با بودجه حداقلی و شرایط قرارداد) بوده است.

مسئولیت طراحی سالن اسکواش برج میلاد، علی‌ رغم وجود تمامی محدودیت ها، از جمله كمبود بودجه و محدوديت هاي مالی کارفرما و شرایط قرارداد مجری و مجموعه برج که نوعی سرمایه گذاری پر ریسک بشمار می رفته است. همچنین محدودیت زمانی بسیار فشرده طراحی و رسیدن به برنامه تعیین شده افتتاحیه، چالش وجود سازه سوله اي از پيش ساخته شده، که با تمهیدات گروه طراحی تبدیل به فرصتی جهت ارائه طرحی ساده و خالص و در عین حال سازگار با بستر و موضوع طراحی و در انطباق با جریان پیشرو معماری معاصر ایران شد، به سرانجام رسیده است.

رسالت اجتماعی معمار

شروع پروژه، از رونمایی نخستین طرح پیشنهادی آغاز شده و در همين راستا به سبب کیفیت نازل طرح اولیه نسبت به پتانسیل های پروژه و موقعیت خاص آن، بازنگری پروژه به گروه طراحی واگذار شده است. آنچه طراح این پروژه را مجاب به ارائه یک طراحی متعهدانه با نگاهی فرامادی در قبال دریافت دستمزدی ۱۹ میلیون تومانی کرد، تنها پایبندی به «رسالت اجتماعی معمار» بود. مکعب ۱۹ مصداقی از حق به شهر و شهروندان است. رسالتی معمارانه با هدف ارتقای سطح وکیفیت  معماری عام المنفعه در جامعه و ارتقای  کیفیت شهر و زندگی شهروندان

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر از پروژه طراحی سالن ورزشی اسکواش برج میلاد دعوت می نماید.

 

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

منبع: aoapedia

تعداد بازدید: 247

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *