سازه بتنی در معماری مسکونی خانه‌ سیلک

سازه بتنی در معماری مسکونی خانه‌ سیلک

سازه بتنی در معماری مسکونی خانه‌ سیلک

نام پروژه: خانه‌ سیلک

دفتر طراحی: دفتر معماری نسیم

معمار: وحید نسیمی

همکاران طراحی: رضا نسیمی، زهره شاه‌ حسینی، سارا سلطانیان

طراحی و معماری داخلی: وحید نسیمی

مهندس سازه: مصطفی شب‌ خوان

عکاس پروژه: نفیسه اسماعیلی، علی مقامی

موقعیت: کاشان، ایران

مساحت زمین: ۷۰۰ مترمربع

تاریخ شروع پروژه: ۱۳۹۸

تاریخ پایان پروژه: ۱۴۰۰

پروژه سازه بتنی در معماری مسکونی خانه‌ سیلک که در محور امیرکبیر شهر کاشان، در زمینی به مساحت ۷۰۰ مترمربع و با زیربنای حدود ۹۸۰ مترمربع بنا شده ‌است، موضوع مقاله این بخش در خط معمار می باشد که در ادامه به شرح ویژگی های آن خواهیم پرداخت.

موضوع نور در معماری این پروژه

به دلیل عرض کم معابر دسترسی به بنا، جبهه‌ های نورگیر سمت این معابر دارای محدودیت اندازه برای بازشو‌ها بوده و همچنین ارتفاع و دست‌ انداز این بازشو‌ها تابع قوانین شهرداری بودند. بنابراین بیشترین نورگیری باید از یک جبهه‌ خانه و از سمت حیاط صورت می‌ گرفته است. این خانه برای یک خانواده‌ چهار نفره و مطابق نیاز آنها در سه طبقه (دو طبقه روی پیلوت) و به صورت دوبلکس طراحی شده ‌است.

پلان مسکونی

بخش طبقه همکف، شامل بخشهایی از قبیل لابی و ورودی اصلی، پارکینگ و یک فضای نشیمن با حال و هوای حوضخانه‌ های سنتی کاشان، اما به شکلی کاملا مدرن، طراحی و ساخته شده ‌است. فضاهای طبقه‌ اول خانه شامل پذیرایی، نشیمن، آشپزخانه و دو اتاق‌ خواب و طبقه‌ دوم شامل سه اتاق‌ خواب، یک نشیمن کوچک، لاندری و یک تراس مشرف به حیاط است.

فضای نشیمن مهمترین بخش و قلب این خانه در طراحی معماری آن به شمار می‌ آید. نکته‌ مهم در ارتباط با این بخش از ساختمان، ارتفاع بلند و ایجاد یک ارتباط بصری قوی با فضاهای خصوصی طبقه‌ دوم و آشپزخانه در طبقه‌ اول و همچنین پلکان اکسپوز جهت ارتباط عمودی می باشد.

آجر و سنگ در طراحی نما

مهمترین مسئله در طراحی خانه، ارتباط منطقی و دقیق و جانمایی صحیح فضاها و عملکرد‌ها برای دستیابی به یک زندگی راحت و مطلوب بوده که با هماهنگی و در نظر گرفتن خواسته‌ های کارفرما به ثمر رسیده ‌است. در طرح نما از مصالح آجر و سنگ استفاده شد. بهره‌ گیری از آجر به عنوان مصالح غالب نما در جهت هماهنگی با اقلیم گرم و خشک منطقه‌ کاشان بوده و رنگ سفید آن با توجه به خواست و نظر کارفرما انتخاب شده ‌است.

تصاویر

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر از پروزه سازه بتنی در معماری مسکونی خانه‌ سیلک دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

منبع: aoapedia

تعداد بازدید: 431

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *