سبک ها و شیوه های طراحی در دکوراسیون آشپزخانه

سبک طراحی دکوراسیون آشپزخانه

بررسی شیوه های طراحی در دکوراسیون آشپزخانه

در بخش های گذشته خط معمار در مطلبی، اصول و نکاتی که در طراحی داخلی آشپزخانه ها باید بدان توجه داشت را مطرح کرد. همچنین به ۱۱ عنصر اصلی که طراحان باید قبل از طراحی به آن توجه داشته باشند، اشاره کرد:

توجه به نکات اساسی در دیزاین آشپزخانه های ایرانی

با در نظر گرفتن اصول اولیه، طراحان می توانند آشپزخانه ها را در سبک های مختلفی طراحی کنند. بنابرایندر این بخش قصد داریم تا سبک های طراحی دکوراسیون آشپزخانه را به شما معرفی کنیم. در ادامه به چند سبک و شیوه های طراحی در آشپزخانه های مدرن اشاره می کنیم که امروزه در دکوراسیون آشپزخانه کاربرد فراوان دارند.

  • سبک معاصر
  • سبک کلاسیک
  • سبک شیکر
  • سبک رترو

سبک معاصر

سبک طراحی معاصر آشپزخانه ها، سبکی است که با سبک های هنری و مد روز در ارتباط است. قطعا فن آوری و متریال جدید در سبک امروزی نقش مهمی را ایفا می کنند. همچنین خواص رنگ های این دوره و فینیشینگ یعنی ظرافت اجرای کار از نکات مهم سبک متعلق به روره معاصر می باشد.

ظاهر کار بسیار ساده و با حداقل دکوراسیون اما با جزئیات و ریزه کاری های بیش تر در نحوه اجرا است که دقت در اجرا و استفاده از فناوری جدید بخصوص در انتخاب لوازم همچون گاز، هود، مایکروویو و غیره نشانه های اصلی این سبک است. اجناس به کار گرفته شده معمولا فلزی و سرد هستند. براق بودن متریال انعکاس نور را تشدید می کند و همین باعث بزرگ جلوه دادن فضا می شود. اشکال هندسی و قرینه و کم تراکم با کابینت کافی برای انبار لوازم آشپزخانه یک فضای راحت و قابل فهم به وجود می آورد تا این فضا برای بانوان همیشه منظم جلوه کند.

کابینت های دیواری معمولا کم عمق طراحی می شوند تا این که در عمق آن ها چیزی از چشم دور نماند و پیدا کردن همه اجناس راحت تر انجام گیرد. کابینت ها معمولا بلند و کشیده، و حداقل فاصله بین دو کابینت زمینی ۱۲۰۰ میلی متر می باشد تا اشخاص بتوانند جلوی آن ها بایستند و راحت تر درب آن ها را باز و بسته کنند.

دیوارها معمولا برای آویزان کردن ظروف مورد استفاده قرار می گیرند. اختلاف سطح در این سبک آشپزخانه معمولا محسوس است و نور طبیعی تا حد امکان به فضا راه پیدا می کند. تضاد ۲+۱ ویژگی مهم این سبک در انتخاب تضاد هاست. تضاد بین رنگ ها و یا تضاد بین جنس های استفاده شده. به عنوان مثال شیشه و فلز در کنار هم و یا سنگ و چوب و همچنین تضاد بین براق و تیره و یا تضاد بین فرم هندسی و فرم آزاد.

در کنار این دو جنس متضاد استفاده شده یک بازی دیگر نیز به کمک تکمیل این زیبایی می آید مثلا در کنار آشپزخانه ای از جنس کاشی های تیره و کابینت های فلزی ناگهان کف آشپزخانه از چوب ساخته می شود و یا مکمل دو تضاد می تواند به شکل یک دیوار نقاشی شده به رنگ آبی دریایی در کنار سنگ و چوب ظاهر شود.

معمولا رنگ های مورد استفاده شامل رنگ های روشن مانند سفید، کرم، نقره ای، استیل براق، آبی اقیانوسی، زرد روشن و سبز لیمویی که روحیه انسان را شاد می کنند و این ام در آشپزخانه چون مدت بیش تری از زمان زندگی در منزل را در آن صرف می کنیم بسیار حائز اهمیت است. همچنین رنگ ها به صورت متضاد به کار می روند مانند قرمز و زرد در کنارهم و آبی و نارنجی و سایر رنگ های متضاد.

سبک طراحی دکوراسیون آشپزخانه سبک طراحی دکوراسیون آشپزخانه سبک طراحی دکوراسیون آشپزخانه سبک طراحی دکوراسیون آشپزخانه سبک طراحی دکوراسیون آشپزخانه سبک طراحی دکوراسیون آشپزخانه سبک طراحی دکوراسیون آشپزخانه سبک طراحی دکوراسیون آشپزخانه سبک طراحی دکوراسیون آشپزخانه

سبک کلاسیک

سبک کلاسیک همانطور که از نامش پیداست مطابق با سلیقه ها و خط مشی های دوره کلاسیک می باشد. در این سبک دکوراسیون و تقسیم بندی های کاملا هندسی و طبق قوانین طلایی جایگاه ویژه ای دارند.

درب ها، تاج و پاخور کابینت ها از جنس چوب و با طراحی قرینه هستند. درب های کابینت ها معمولا دارای یک قاب مستطیل شکل و تقسیم بندی شده در شبکه های چوبی هستند که داخل آن ها با یک صفحه چوبی کوچک تر و یا شیشه ای مات تکمیل شده است. تاج روی کابینت دیواری معمولا از جنس چوب و با طراحی بسیار مجلل همانند ابزارهای گچ بری و لبه پایین کابینت های دیواری یک وصله ۱۵ سانتی متری چرخیده که پشت آن معمولا لامپ مهتابی قرار دارد تا صفحه کابینت را روشن سازد.

در این سبک شاهد استفاده بیش تری از فرم های قوس دار و دایره شکل هستیم که این یکی از ویژگی های سبک کلاسیک است، در صورتی که در سبک معاصر فرم های تیز و شکسته بیش تری به چشم می خورند.  رنگ های تیره چون قهوه ای، سبز زیتونی، آبی پررنگ و حتی مشکی برای دیواره ها و متقابلا رنگ های کرم، شیری، آبی آسمانی و سفید برای کابینت ها استفاده می شود. کف آشپزخانه ها معمولا تیره تر از کابینت ها می باشد و همانند دیواره ها از جنس چوب های بلند، پهن و یا کاشی های عریض و سنگ های بزرگ که همگی به طور هندسی چیدمان شده اند ساخته می شود. نور طبیعی به داخل آشپزخانه از طریق کرکره ها کنترل می شود و بیش تر نور از طریق نورپردازی مصنوعی انجام می شود که فضا را مقداری تاریک تر از سایر سبک ها می سازد. لوستر و چراغ های آشپزخانه بهتر است از جنس فلز یا شیشه باشند زیرا تمیز کردن روغن و چربی از روی لوسترهای پارچه ای و یا کاغذی غیر ممکن است.

چیدمان کابینت ها به دور دیوارهای آشپزخانه قرار گرفته است و در وسط آن یک حجم به شکل جزیره وجود دارد که کاربری اش یا به شکل اجاق گاز است یا میز آماده سازی غذا که از بالای آن لوازم پخت و پز به شکل معلق آویزان شده است.

سبک طراحی دکوراسیون آشپزخانه سبک طراحی دکوراسیون آشپزخانه سبک طراحی دکوراسیون آشپزخانه سبک طراحی دکوراسیون آشپزخانه سبک طراحی دکوراسیون آشپزخانه سبک طراحی دکوراسیون آشپزخانه سبک طراحی دکوراسیون آشپزخانه سبک طراحی دکوراسیون آشپزخانه

سبک شیکر

یکی دیگر از سبک های طراحی دکوراسیون آشپزخانه سبک شیکر است. این سبک مخلوطی است از سبک معاصر وسبک روستایی، البته شباهت هایی هم به دیگر شیوه های طراحی دارد اما کلا طرح هایی که دارای چند شیوه طراحی می باشند را شیکر می نامند. اهمیت به دکوراسیون غنی اما با جزئیات ساده، آن شکل تجملی سبک کلاسیک را ندارد اما از سبک معاصر غنی تر است. دارای ظاهری یکنواخت و همسطح که در آن بافت اجناس از اهمیت خاصی برخوردار است.

آبی، خاکستری و قرمز آجری برای کابینت ها و یک زمینه کمرنگ مانند کرم یا سفید برای دیوار ها، تمامی این رنگ ها کدر و غیر براق هستند و چون نور در آن ها منعکس نمی شود، یکنواختی اشیا به چشم می خورد. در این سبک رنگ ها همگی مکمل هم هستند یعنی صندلی ها، کابینت ها، لوازم و غیره طبق رنگ و بافتشان با هم ترکیب می شوند.

سبک طراحی دکوراسیون آشپزخانه سبک طراحی دکوراسیون آشپزخانه سبک طراحی دکوراسیون آشپزخانه سبک طراحی دکوراسیون آشپزخانه سبک طراحی دکوراسیون آشپزخانه سبک طراحی دکوراسیون آشپزخانه سبک طراحی دکوراسیون آشپزخانه سبک طراحی دکوراسیون آشپزخانه

 سبک رترو

یکی از جدید ترین و پر طرفدارترین سبک های طراحی آشپزخانه که این روزها در آمریکا و اروپا مد شده است در واقع بازگشت به پنجاه سال پیش است. عناصر هنر و معماری دهه ۱۹۵۰ میلادی، در سبکی تحت عنوان رترو (Retro) تولید دوباره می شوند و پس از تطبیق با فن آوری جدید به بازار طراحی آشپزخانه ارائه می شوند.

دو عنصر فلز و پلاستیک در طراحی و ساخت آشپزخانه های رترو نقش مهمی را ایفا می کنند. البته چوب نیز استفاده می شد البته به هیچ عنوان رنگی غیر از چوب به آن نمی خورد تا با فلز اشتباه نشود. اجناس دیگری در این سبک به کار نمی روند.  حتی شیشه! کابینت ها و بدنه کابینت ها از جنس فلز هستند و هیچ سعی نشده تا آن ها را از جنس چوب به کار ببرند. همانطور که در سبک شیکر چوب ها رنگ می شوند، در این سبک نیز فلز به صورت یکنواخت رنگ آمیزی می شوند. پستی و بلندی در درب های کابینت دیده نمی شود و معمولا صاف و یکدست ساخته می شوند، اما آن چه جلب توجه می کند، دستگیره های بزرگ وفلزی درب هاست که دقت زیادی در طراحی آن ها می شود. معمولا در این آشپزخانه ها از کاشی استفاده نمی شود .

سبک طراحی دکوراسیون آشپزخانه سبک طراحی دکوراسیون آشپزخانه سبک طراحی دکوراسیون آشپزخانه سبک طراحی دکوراسیون آشپزخانه سبک طراحی دکوراسیون آشپزخانه سبک طراحی دکوراسیون آشپزخانه سبک طراحی دکوراسیون آشپزخانه سبک طراحی دکوراسیون آشپزخانه

در این بخش به انواع سبک های طراحی در دکوراسیون آشپزخانه پرداختیم.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت طراحی داخلی آوگون

منبع: سبک ها و شیوه های طراحی آشپزخانه های امروزی- مهرداد افشار شفائی

تعداد بازدید: 1,496

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *