توجه به نکات اساسی در دیزاین آشپزخانه های ایرانی

دیزاین آشپزخانه کوچک ایرانی

آن چه باید در رابطه با عناصر اصلی طراحی آشپزخانه دانست!

قطعا جذاب ترین فضای داخل منزل آشپزخانه است، به خصوص خانم های ایرانی اهمیت ویژه ای برای آشپزخانه منزل خود قائل هستند. اما برای داشتن آشپزخانه مورد علاقتان می بایست بدانید که طرح های موجود و روز دنیا در چه سبک هایی ساخته می شوند و شیوه طراحی آنان چیست؟ موارد استفاده از آشپزخانه، در ایران فقط به امر پخت و پز منتهی می شود، در صورتی که در کشورهای دیگر دنیا به غیر از پخت و پز، صرف غذا در این فضا صورت می گیرد. متناسب با اندازه آشپزخانه، اغلب خانواده ها صبحانه، ناهار و حتی شام خود را در آشپزخانه صرف می کنند ومیز ناهارخوری اصولا برای پذیرایی از میهمان می باشد.

درک غیر صحیح از طراحی اصولی آشپزخانه باعث اشتباهات فراوانی گردیده است. به عنوان مثال صرف غذا در آشپزخانه نیازمند میز و صندلی می باشد که این امر باعث گردید تا در فضاهای کوچک، دیوار بین آشپزخانه و پذیرایی برداشته شود و یک میز و چند صندلی جای آن قرار بگیرد که این به اصطلاح در ایران اپن شناخته شده است. اما درک غیر صحیح باعث شد تا در حین فرهنگ ایرانی پخت و سرو غذا، ساختن اپن برای آشپزخانه ها تبدیل به یک فاجعه طراحی و یک تقلید غیر صحیح شود و شاهد آن باشیم که منظره ظروف آشپزخانه کنار ظرفشویی در معرض دید میهمانان قرار گیرد و آن ضعف های موجود در کاشی ها و گاز و یخچال تمام ز یبایی در آن همه رابیتس کاری و گچ بری بازاری پسند را بپوشاند.

پس بهتر است که قبل از هرگونه فکر برای تبدیل آشپزخانه خود دلایل کاربری واقعی هر طرح و ایده را بدانیم.

۱۱عنصر اصلی طراحی آشپزخانه

– عناصر افقی

– عناصر عمودی

– کف آشپزخانه

– سقف آشپزخانه

– دیوارها

– صفحه کابینت

– رنگ

– نور

– لوازم

– بافت

– اندازه

۱- عناصر افقی: حرکت های افقی آشپزخانه همانند کابینت های زمینی ودیواری و چیدمان کاشی. اگر در طراحی به حرکت های افقی اهمیت بدهیم و تأکید بر کشیده تر شدن خطوط افقی داشته باشیم فضای داخلی آشپزخانه را بزرگ تر جلوه می دهیم. این تاکتیک طراحی برای فضاهای کم عرض بسیار موثر است.

۲- عناصر عمودی: حرکت های عمودی کابینت ها، کاشی ها و ویترین ها. با تأکید بر ارتفاع عناصر عمودی، باریک تر و بلند تر نشان دادن آن ها می توان از نظر دید، ارتفاع کم یک فضای کوتاه را جبران نمود.

۳- کف آشپزخانه: اگر جنس کف آشپزخانه از جنس دیوار های بین کابینت ها باشد و با آن هماهنگی داشته باشد مثلا اگر هردو از جنس کاشی باشند، به این معنی است که کابینت ها از بقیه فضا جدا هستند.

و لیکن اگر کف آشپزخانه از جنس صفحه کابینت باشد یعنی هردو از جنس گرانیت باشد هماهنگی بیش تری بین اتاق و کابینت به وجود می آید( البته در اکثر نقاط جهان آشپزخانه ها کف شور ندارند چون معمولا آب زیادی به زمین نمی ریزد و همان که کف آشپزخانه ایزوله باشد کافی است). به این دلیل می توان به راحتی از اجناسی چون  MDF، چوب و حتی موکت  برای کف آشپزخانه استفاده نمود.

۴- سقف آشپزخانه: در سنت موجود در معماری معاصر ایران سقف بنا معمولا در طراحی فراموش می شود. اما واقعیت آن است که در یک اتاق که چهار دیوار ، یک کف و یک سقف است، سقف یک ششم فضای ما محسوب می شود، پس می  توان آن را به نوعی در طراحی دخالت داد، مثلا با یک رنگ جذاب و همخوان با بقیه متریال یا نورپردازی صحیح و یا اختلاف سطح و استفاده از چوب و فلز و غیره.

۵- دیوارها: از دیوارهای خالی آشپزخانه می توان برای آویختن لوازم دکوری چون ظروف قدیمی و هر چه که تنوعی با مابقی طرحمان داشته باشد استفاده نمود، یا با رنگ کردن آن با یک رنگ متنوع و یا تزئین آن با یک جنس از نوعی که در آشپزخانه استفاده نشده است مقداری افکار بیننده را تحریک کرد. در واقع دیوار بهترین سطح برای ایجاد تنوع در طرح به حساب می آید و معمولا ایجاد تنوع یکی از مهم ترین شیوه های طراحی است.

۶- صفحه کابینت: در بازار آشپزخانه صفحات مختلفی موجود می باشند که یکی از آن ها از جنس MDF می باشد و تنوع رنگی آن مختلف است. صفحه کابینت ها می توانند از هم از سنگ گرانیت، هم از کاشی های کوچک ۲×2  و هم از جنس استیل یکپارچه باشند. 

۷- رنگ: پارامترهای انتخاب رنگ در آشپزخانه به سه موضوع اصلی باز می گردد:

الف) هماهنگی رنگ با لوازم آشپزخانه و دیگر سایه های استفاده شده در مابقی فضای منزل.

ب) هر سبک طراحی دارای یک سری رنگ های مختص به خود می باشد که به غیر از آن ها رنگ های دیگر هماهنگی لازم را نخواهند داشت. 

ج) رنگ های مورد علاقه صاحب خانه یا طراح که تصمیم گیرنده اصلی در ترکیب نهایی طرح هستند.

۸- نور: از آن جایی که بیش ترین اقامت در منزل برای خانواده های ایرانی در آشپزخانه صرف می شود لذا هرچه محیط پرنور تر و روشن تر باشد هم جذاب تر است و هم در روحیه افراد تأثیر بهتری دارد. البته نور طبیعی به مراتب زیباتر از نور مصنوعی است و با وجود قوانین فعلی شهرسازی که آشپزخانه باید حتما از نور مستقیم برخوردار باشد، بهتر است که بیش ترین استفاده ممکن را از آن برد.

کرکره های جدید هم در طرح های مختلف، هم در رنگ های مختلف و هم از جنس های متنوع می باشند، مانند فلز، جوب و حتی پارچه. استفاده از این نوع کرکره ها موجب می گردد تا از تمام محیط شیشه خور پنجره نور بتابد. در صورتی که اگر پوشش پنجره از طریق پرده باشد نه تنها بیش از ۳۵ درصد از پنجره را کاملا می پوشاند بلکه همخوانی پارچه با فلز، شیشه و حتی چوب مقداری مشکل است، ضمن آن که با استفاده از کرکره های جدید می توان مقدار نور طبیعی را به داخل و دید داخل به بیرون را به اندازه متناسب کنترل نمود. 

۹- لوازم: انتخاب درست لوازم همچون یخچال، اجاق گاز، مایکروویو، ماشین ظرفشویی و لباسشویی می تواند هماهنگی لازم را با مابقی طرح آشپزخانه ایجاد کند.

۱۰- بافت: بافت اجناس در طراحی و معانی طرح بسیار حائز اهمیت است به عنوان مثال یک کاشی هم می تواند براق و درخشان باشد و هم می تواند ساختارش زبر و تیره باشد پس صرفا انتخاب رنگ و یا طرح یک کاشی کافی نیست بلکه بافت و ساخت اجناس نیز ی تواند هماهنگی لازم را ایجاد. 

۱۱- اندازه: ارگونومی به معنای تناسب اندازه ها با اندام انسان است به طور گویا حد دسترسی انسان به بالاترین کابینت دیواری یا ارتفاع سینک ظرف شویی، باتوجه به ارتفاع دستان صاحب خانه هنگام شستن ظروف می تواند هنگام ساخت آشپزخانه متناسب با قد و اندازه مصرف کننده ساخته شود، زیرا استانداردها همیشه کارائی دقیق را برای افراد مختلف ندارند.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن تصاویر دیزاین آشپزخانه کوچک ایرانی دعوت می نماید.

دیزاین آشپزخانه کوچک ایرانی دیزاین آشپزخانه کوچک ایرانی دیزاین آشپزخانه کوچک ایرانی دیزاین آشپزخانه کوچک ایرانی دیزاین آشپزخانه کوچک ایرانی دیزاین آشپزخانه کوچک ایرانی دیزاین آشپزخانه کوچک ایرانی دیزاین آشپزخانه کوچک ایرانی دیزاین آشپزخانه کوچک ایرانی دیزاین آشپزخانه کوچک ایرانی دیزاین آشپزخانه کوچک ایرانی دیزاین آشپزخانه کوچک ایرانی دیزاین آشپزخانه کوچک ایرانی دیزاین آشپزخانه کوچک ایرانی دیزاین آشپزخانه کوچک ایرانی دیزاین آشپزخانه کوچک ایرانی دیزاین آشپزخانه کوچک ایرانی دیزاین آشپزخانه کوچک ایرانی دیزاین آشپزخانه کوچک ایرانی دیزاین آشپزخانه کوچک ایرانی دیزاین آشپزخانه کوچک ایرانی دیزاین آشپزخانه کوچک ایرانی دیزاین آشپزخانه کوچک ایرانی دیزاین آشپزخانه کوچک ایرانی دیزاین آشپزخانه کوچک ایرانی دیزاین آشپزخانه کوچک ایرانی دیزاین آشپزخانه کوچک ایرانی دیزاین آشپزخانه کوچک ایرانی دیزاین آشپزخانه کوچک ایرانی

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت طراحی داخلی آوگون

منبع: کتاب سبک ها وشیوه های طراحی آشپزخانه های امروزی، مهرداد افشارشفائی

 

تعداد بازدید: 1,692

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *