دکور فروشگاه شش ضلعی ها، استودیو آرکا طرح کارا

دکور فروشگاه تجهیزات پزشکی

معماری: استودیو آرکا طرح کارا

معماران مسئول: مازیار بهرامی، نگین بهرامی

موقعیت: ایران، تهران، خیابان آزادی، بین خوش و توحید

تیم طراحی: فرنوش فرجی

نقشه فاز ۲: نگین بهرامی

مساحت: ۴۵ مترمربع

طراحی و دکوراسیون داخلی: مازیار بهرامی، نگین بهرامی

نورپردازی: میثم هژبر

تأسیسات: حسین قبادی

سال آغاز پروژه: ۱۳۹۷

سال اتمام پروژه: ۱۳۹۸

عکاس: سیما فراهانی

شرح پروژه

در طی بخش های مختلف مطالب متعددی را در رابطه با دکوراسیون داخلی فروشگاه ها با کاربری های مختلف به اشتراک گذاشتیم، اما آن چه بدان کمتر پرداخته ایم، دکور فروشگاه تجهیزات پزشکی می باشد. بنابراین در این بخش خط معمار قصد دارد تا دکور فروشگاه تجهیزات دندان پزشکی شش ضلعی ها را به شما معرفی کند. این فروشگاه در خیابان آزادی تهران در مجتمع تجاری سینا قرار دارد. کاربری کل مجتمع نیز فروش تجهیزات دندانپزشکی می باشد. متراژ فروشگاه نیز ۴۵ مترمربع است. ایده اصلی طراحی در این فروشگاه بر اساس کاربری آن صورت گرفت و بر همین مبنا و بعد از بررسی ابعاد گوناگون، طراحان به این نتیجه رسیدند که در طراحی این فروشگاه، از ساختار اصلی تشکیل دهنده بدن موجودات زنده (DNA) الهام بگیرند. در علم پزشکی پایه و اساس زیرشاخه ی هر DNA چهار عنصر اصلی با نام های Adenine و Thymine و Guanine و Cytosine بوده که شکل ترسیمی آن شش شلعی می باشد. بنابراین با  استفاده از این چهار عنصر تشکیل دهنده بدن در تمامی موجودات زنده، ایده اصلی در طراحی فضا شکل گرفت و طراحان به طراحی شش‌ضلعی‌هایی در فضا داخلی پرداختند. هر یک از این شش ضلعی ها به عنوان نماد عنصر DNA در موجودات زنده، در این فروشگاه طراحی شده بود. به علاوه طراحان با اتصال این شش ضلعی ها به یکدیگر سعی کردند تا ساختار اصلی آن را مانند یک موجود زنده، نمایش دهند.

آن چه که ابتدا در ذهن طراحان صورت گرفته بود، ایجاد تعداد بسیاری از شش ضلعی ها در کنار یکدیگر بود تا بتوانند با تکثیر آن ها و بهره گیری از سبک اینستالیشن، فضایی واحد را بوجود آورند و بدین صورت با بهره مندی از تکنیک معماری، فضایی نو را در این فروشگاه خلق کنند.در طراحی باکس های شش ضلعی با توجه به نیاز کارفرما از باکس‌هایی استفاده شده که هم از لحاظ ارتفاع کلی سقف و هم از نظر نوع نیاز بهره‌بردار کمیت و کیفیت مورد نظر را دارا بوده و بتواند نیازهای آنان را مرتفع سازد. در ادامه در تصاویر خواهید دید که  ۴ نوع شش‌ضلعی مختلف با توجه با چهار عنصر تشکیل‌دهنده DNA در دیوارها و سقف مجموعه به کار رفته است. نکته‌ ی مهم و اساسی که در طراحی سقف این فروشگاه در نظر گرفته شده، توجه به حفظ سازه‌ی اصلی پروژه است که از نوع عرشه فولادی بوده تا بتواند خلوص تکنیکال بهتری را به نمایش گذارد و معماری ناب‌تری را در دکور فروشگاه تجهیزات پزشکی ایجاد کند.

نصب آینه در سقف و دیوارهای فروشگاه، حس متفاوت و جدیدی را در فضا بوجود آورده، گویا در سقف فروشگاه انتهایی وجود ندارد. انعکاس نور در آینه ها نیز به بزرگتر دیده شدن فضا کمک کرده است. فضای طراحی شده در فروشگاه شش‌ضلعی همانند یک کالبد واحدی است و تمامی اجزای آن از ساختار فیزیکی واحدی برخوردار بوده و در تکمیل یکدیگر در بستر موجود و در فضایی خنثی قرار گرفته‌اند، استفاده گردیده‌اند.

در ادامه با دیدن تصاویر خط معمار را همراهی کنید.

دکور فروشگاه تجهیزات پزشکی دکور فروشگاه تجهیزات پزشکی دکور فروشگاه تجهیزات پزشکی دکور فروشگاه تجهیزات پزشکی دکور فروشگاه تجهیزات پزشکی دکور فروشگاه تجهیزات پزشکی دکور فروشگاه تجهیزات پزشکی دکور فروشگاه تجهیزات پزشکی دکور فروشگاه تجهیزات پزشکی دکور فروشگاه تجهیزات پزشکی دکور فروشگاه تجهیزات پزشکیدکور فروشگاه تجهیزات پزشکی دکور فروشگاه تجهیزات پزشکی

دکور فروشگاه تجهیزات پزشکی دکور فروشگاه تجهیزات پزشکی دکور فروشگاه تجهیزات پزشکی دکور فروشگاه تجهیزات پزشکی دکور فروشگاه تجهیزات پزشکی دکور فروشگاه تجهیزات پزشکی دکور فروشگاه تجهیزات پزشکی دکور فروشگاه تجهیزات پزشکی

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

منبع: Aoapedia.ir

اقتباسی از دانشنامه هنرمعماری

تعداد بازدید: 1,006

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *