بازسازی نمایندگی بیمه البرز – شرکت رهنمای فردا، استودیو طراحی چارسو

نمای داخلی دفتر بیمه

معماران مسئول: منا زرگری، صبا غافری، مهرنوش محمدی

موقعیت: ایران، تهران

مساحت: ۱۲۷ مترمربع

نقشه فاز ۲: منا زرگری، صبا غافری، مهرنوش محمدی

اجرا: شرکت استودیو طراحی چارسو

سال طراحی پروژه: ۱۳۹۵

سال اجرای پروژه: ۱۳۹۶

شرح پروژه

در این بخش خط معمار قصد دارد تا  به شرح طراحی نمای داخلی یک دفتر بیمه بپردازد. این پروژه شامل بازسازی و طراحی داخلی فضایی اداری با در نظر گرفتن زمینه های هنری و تبلیغاتی و استفاده بهینه از فضا می باشد. محیط ایجاد شده ی مکانیست که علاوه بر برآورده ساختن نیازهای فضای و کاربردی مورد انتظار، ارتباطات شفاف عرصه ها، سلسله مراتب و ارتقای کیفیت فضای داخلی و فضای خارجی در آن در نظر گرفته شده باشد.

قدمت این ساختمان بیش از ۴۵ سال می باشد. سیستم سرمایش ساختمان، کولر و سیستم گرمایش آن از طریق فن کوئل های زمینی صورت می گرفته است. در طی بازسازی این پروژه، تمام لوله کشی ها و سیم کشی های برق و لوله کشی های آب و فاضلاب تعویض گشت. طراحان جهت سرمایش و گرمایش از داکت اسپیلت استفاده کردند. این نکته را نیز باید افزود که کاربری این ساختمان پیش از این اداری بوده و تمامی اتاق ها به واسطه دیوارهای صلب از یکدیگر جدا شده بودند. از این رو با در نظر گرفتن تناسبات ابعادی ملک ( که دارای طولی کشیده و عرضی نسبتا کم)، لکه گذاری فضایی بر اساس ایجاد دو زون مجزا و حلقه ای ارتباطی درمیان فضا صورت گرفت.

حلقه ی ارتباطی در این پروژه شامل ورودی، فضای پذیرش، فضای انتظار و همچنین فضاهای خدماتی (چون رختکن، سرویس بهداشتی و آشپزخانه) می باشد. این حلقه های ارتباطی به عنوان نقطه ی برخورد مراجعه کنندگان با فضای داخلی شرکت، طراحی پویا و منعطفی دارد که علاوه بر این که اشراف به فضای سر زنده و پرهیاهوی کارشناسان صدور بیمه را فراهم می آورد، همچنین حریم خصوصی اتاق مدیریت و بخش مالی را حفظ می کند. انتخاب رنگ سبز در طراحی جزئیات پروژه ملهم از رنگ لوگوی شرکت بیمه البرز می باشد. در مقابل صندلی های انتظار، طراحان تندیسی از شعار شرکت را قرار داده اند تا در زمانی که مراجعه کنندگان منتظر به انجام رسیدن کارشان هستند، توجهشان به آرمان های شرکت جلب شود.

در زون شمالی فضای کاری باز برای کارشناسان و سالن جلسه ای کوچک قرار داده شده است که در مواردی که مراجعه کنندگان نیازمند توضیحات اضافی و تخصصی و یا پر کردن فرم های مرتبط با بیمه نامه هستند مورد استفاده قرار می گیرد. این فضا پویا و سرزنده بوده و در معرض دید عموم قرا می گیرد. به زبانی دیگر باید گفت که طراحی این بخش جنبه تبلیغاتی داشته و نمایان گر اعتبار و موفقیت شرکت بوده است. در زون جنوبی، طراحان اتاق مدیریت، اتاق مالی و اتاق پرسنل ارسال را جایگذاری کرده اند. در راستای ایجاد حریم خصوصی، اتاق مدیریت و به طور همزمان ایجاد امکان اشراف کارفرما به اتاق مالی، از پارتیشن های شیشه ای برای جداسازی این سه عرصه استفاده شده است. یکی از نقاط قوت در این واحد، وجود فضایی باز در جبهه جنوبی ساختمان بود. این فضا که متراژی حدود ۵۸ متر مربع داشت، پیش از بازسازی منظری نازیبا داشته و به عنوان فضای تأسیساتی استفاده می شده است. با در نظر داشتن این پتانسیل، طراحان فضایی باز و کاربردی طراحی کردند که در عین این که نمای زیبا ایجاد می کرد، اتاق کنفرانس را نیز در بر داشت تا با با توجه به محدودیت در زیربنا، فضاهای داخلی متراژ مناسبی داشته باشند و همچنین جلسات مهمی که در اتاق کنفرانس برگزار می شوند، کیفیتی و تأثیرگذاری بالایی داشته باشند.

در نهایت باید افزود که طراحان سعی بر آن داشتند تا در درون یک فضای خشک اداری، محیطی سرزنده و چشم‌نواز برای کارمندان و مراجعین خلق کنند تا علاوه داشتن حداکثر استفاده از فضا و انسجام فضایی، آسایش جسم و روان کاربران فضا در محیط کار برای حفظ گردد.

در ادامه با دیدن تصاویر طراحی نمای داخلی دفتر بیمه خط معمار را همراهی کنید.

نمای داخلی دفتر بیمه نمای داخلی دفتر بیمه نمای داخلی دفتر بیمه نمای داخلی دفتر بیمه نمای داخلی دفتر بیمه نمای داخلی دفتر بیمه نمای داخلی دفتر بیمه نمای داخلی دفتر بیمه نمای داخلی دفتر بیمه نمای داخلی دفتر بیمه نمای داخلی دفتر بیمه نمای داخلی دفتر بیمه نمای داخلی دفتر بیمه نمای داخلی دفتر بیمه نمای داخلی دفتر بیمهنمای داخلی دفتر بیمه نمای داخلی دفتر بیمه

تصاویر قبل از بازسازی

نمای داخلی دفتر بیمه نمای داخلی دفتر بیمه نمای داخلی دفتر بیمه نمای داخلی دفتر بیمه نمای داخلی دفتر بیمه نمای داخلی دفتر بیمه نمای داخلی دفتر بیمه نمای داخلی دفتر بیمه

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

در این بخش به شرح طراحی نمای داخلی دفتر بیمه پرداختیم.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

منبع: Aoapedia.ir

اقتباسی از دانشنامه هنرمعماری

تعداد بازدید: 965

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *