معماری و طراحی داخلی شرکت گلدیران، مهدی گرامی

معماری و طراحی داخلی شرکت گلدیران_مهدی گرامی

موقعیت : ایران، تهران، بلوار آفریقا

کارفرما : شرکت گلدیران

معماری: گروه معماری کلیاس کویر

معمار مسئول: : مهدی گرامی

همکاران طراحی : سعید خیری، سعید فرمهین فراهانی

سازه : رنه پیازک

تأسیسات مکانیکی : علی ساروخانی

مساحت زمین : ۱۰۰۰ مترمربع

مساحت زیربنا : ۳۵۰۰ مترمربع ( ۲ طبقه زیرزمین + ۵ طبقه )

سال طراحی و ساخت : ۱۳۸۸ – ۱۳۸۷

خدمات : طراحی و مدیریت ساخت

عکس : علی دقیق، سیاوش باقری

جوایز : منتخب مجله معماری و ساختمان در جایزه معماری داخلی، ۱۳۹۰

منتخب هیئت داوران در جایزه طراحی داخلی، ۱۳۸۹

رتبه اول، جایزه طراحی نما ، محور بیان نوین معماری ایرانی، ۱۳۸۸

در بدنه بلوار آفریقا ، ساختمانی با نمای چوب و شیشه ، با ترکیب هایی از رنگ ، متمایز از نماهای پیرامون خود شده است .

این یک پـروژه بازسـازی بود که مــطابق آنچـه در تصـاویر مشـاهده می شــود از یک سـاختمان مسـکونی ۳۳ واحـدی به یک سـاختمان اداری برای دفتر مرکزی شرکت گلـدیران تبدیل شده است .

طراحی و اجرای پروژه با ۳ محدودیت بزرگ روبرو بود :

۱ . برنامه فیزیکی پروژه ، که به دلیل تغییرات در سازماندهی شرکت بطور کامل مشخص نبود و در حین عملیات اجرایی تغییر می یافت .
۲ . محدودیت زمان ، زیرا تمامی پرسنل شرکت باید تا آبان سال ۱۳۸۸ در ساختمان مستقر می شدند .
۳ . مجوز شهرداری مربوط به تغییرات ، که باید بصورت تدریجی دریافت می شد و این کار منجر به توقف متناوب پروژه می شد .

محدودیت ها شرایطی ایجاد نمود که طراحی و اجرا باید بطور همزمان پیش می رفت ، بنابراین نظام طرح و اجرا اینگونه مرحله بندی شد :

مرحله اول : همـه سـاختمان به غـیر از سـازه ، ســقف ها و جعــبه پلــه و آسانسـور ، تخریب و تمـامی نور گیرهای میانی بنا پر شـدند .

مرحله دوم : با توجه به عدم وجود محلی مناسب برای سیستم تأسیسات مرکزی و نیز عدم وجود رایزر در وضع موجود ، تصمیم گرفته شد تا یک اتاق تأسیسات در هر طبقه و یک رایزر مرکزی در کنار جعبه پله در نظر گرفته شود .

مرحله سوم : هنـوز برنامه فـیزیکی مشـخصی وجـود نداشت . آنچه که مشـخص بود حداقل ۴۰ نفر در هر طبقــه مشغول به کار خواهنـد شد .
بنا بر این تصمیم گرفته شد تا سرویس های بهـداشتی و نیز آبدارخانه در فضایی متمرکز که از دو طرف سـاختمان قابل دسـترسی باشـد پیش بینی شود و بقیه فضاها را بصورت آزاد ببینیم .

مرحله چهارم : برای انتخاب سیستم تأسیسات با توجه به کوتاه بودن ارتفاع طبقات ، استفاده از سیستم های کانالی و فـن کوئل ها را غیر ممـکن می ساخت ؛ بنابراین تصمیم گرفته شد تا سیستم گرمایش از کف برای حرارت و نیز اسپلیت یونیت ها برای برودت استفاده شوند .

مرحله پنجم : هرچند هنوز برنامه فیزیکی و چیدمان داخلی قطعی نشده بود ، باید نما طراحی و اجرا می شد .

طراحی نما : مناظر زیبای ضلع شرقی ساختمان که تپه های عباس آباد را شامل می شود و نیز لزوم ایجاد فضاهای آزاد در داخل ، ما را بر آن داشت تا اساس نما را بر شفافیت استوار نماییم . فریم ایجاد شده از چوب طبیعی کامپوزیت شده پیرامون نما به انضمام گیاهان و چادرهای روی بام ، ساختمان را با طبیعت پیرامون خود هماهنگ ساخته است . ضمن اینکه سنگ های تراورتن قیچی شده در تراز پایینی نما اتصال آن را به زمین تسهیل نموده است .پرده های رنگی پشت شیشه ها ضمن محدود ساختن ورود نور به داخل ، تنوعی از رنگ و شادابی را به ارمغان می آورد. مصالح نما عبارتند از : چوب طبیعی کامپوزیت شده . شیشه با فریم آلومینیوم . سنگ تراورتن قیچی شده .

مرحله ششم : با توجه به انتخاب سیستم تأسیسات ، انتخاب دیوارهایی برای نصب اسپلیت یونیت ها ضروری بود ، بنابراین پلان پروژه به ترکیبی از فضـای باز و اتاق های بسـته مبدل شـد . سـقف بصـورت شبکه ، مستقل از دیوارها و جداکننده ها پیش بینی شـد . فرش کف نیز بطـور مستقل و یکپارچه در سطوح هر طبقـه طراحی شده ، صرفاً بخش بنـدی های فرضی برای سیستم گرمـایش از کف پیش بینی شد و نیز از کانال های عبـور کابل و کف خواب ها برای تأمین برق و شبکه کامپیوتر و تلفن استفاده شد .

مرحله هفتم : از این پس بخش هایی از پروژه قطـعی بود و کارفرما می بایست برنامه استقرار پرسنل و دفاتر خود را بر آن منطبق سازد . در این مرحله طراحی جدا کننده ها انجام شد .

مرحله هشتم : در چنین پروژه ای که فراینـد طراحی منقطـع می شد، حتماً نواقص بارزی در طرح بوجود می آمـد ، و یکپارچگی طرح با مشـکل رو به رو می شـد ، اما تلاش شـد تا بوسیله عناصر تزئینی ، فضای درون و بیرون پروژه یکپارچه شـود.

برخـی از این عناصر عبارت بودند از :
• ایجاد رنگ های متمایز که پرده ها ، سـرامیک و کاشی و سرویس ها ، دیوارها و کابینت ها را شـامل می شـد و هر طبقه را با رنگ ویژه خـود از درون و بیرون معرفی می کرد.
• تنظیم رنگ در نما از طریق پرده ها که تصویر شب را نیز بصورت زنده و زیبا ایجاد می کرد.
• شبکه نامنظم روشنایی در طبقات که کاستی های ناشی از کوتاه بودن ارتفاع طبقات را جبران کرد.

معماری و طراحی داخلی شرکت گلدیران_مهدی گرامی

معماری و طراحی داخلی شرکت گلدیران_مهدی گرامی

معماری و طراحی داخلی شرکت گلدیران_مهدی گرامی

معماری و طراحی داخلی شرکت گلدیران_مهدی گرامی

معماری و طراحی داخلی شرکت گلدیران_مهدی گرامی

معماری و طراحی داخلی شرکت گلدیران_مهدی گرامی

معماری و طراحی داخلی شرکت گلدیران_مهدی گرامی

معماری و طراحی داخلی شرکت گلدیران_مهدی گرامی

معماری و طراحی داخلی شرکت گلدیران_مهدی گرامیمعماری و طراحی داخلی شرکت گلدیران_مهدی گرامی

معماری و طراحی داخلی شرکت گلدیران_مهدی گرامی

معماری و طراحی داخلی شرکت گلدیران_مهدی گرامی

معماری و طراحی داخلی شرکت گلدیران_مهدی گرامی

معماری و طراحی داخلی شرکت گلدیران_مهدی گرامی

معماری و طراحی داخلی شرکت گلدیران_مهدی گرامی

معماری و طراحی داخلی شرکت گلدیران_مهدی گرامی

تحریریه خط معمار

تعداد بازدید: 2,024

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *