نگاهی به طراحی نمای شیشه ای ساختمان های مدرن

طراحی نمای شیشه ای ساختمان

طراحی نمای شیشه ای ساختمان

معمولا افراد در ابتدا هر شی ای را با ظاهر آن قضاوت می کنند، این امر در مورد ساختمان ها نیز صادق است. نمای هر ساختمان اولین چیزی است که افراد با آن روبرو می شوند. افراد در ابتدا جذب نمای ساختمان ها شده و تحت تأثیر ظاهر آن قرار می گیرند. از این رو طراحی نما و نوع متریالی که در آن به کار می رود نقش مهمی در ظاهر کلی ساختمان داشته و می تواند در جذب مخاطب نقشی کلیدی داشته باشد.

در این میان شفافیت و روشنایی دو موضوع مهمی هستند که امروزه هر دو معماران و کارفرمایان سعی دارند در پروژه های معماری بدان دست یابند. بنابراین این امر منجر به افزایش استفاده از شیشه در نماهای ساختمان ها به ویژه ساختمان های اداری و تجاری گشت. اگر به خاطر داشته باشید، در طی بخش های گذشته مطالب بسیاری را در رابطه با نمای ساختمان و انواع متریال کاربردی در طراحی نمای ساختمان مطالبی را برای شما کاربران گرامی به اشتراک گذاشتیم. شما می توان از طریق لینک زیر به این مطالب دست یابید:

نگاهی به متریال کاربردی در نمای بیرونی ساختمان ارزان قیمت

آجر متریالی مناسب برای طراحی نمای ساختمان ارزان و شیک

اما آن چه در این میان کمتر بدان پرداخته ایم نماهای شیشه ای ساختمان ها می باشد. از این رو در این بخش، خط معماری قصد دارد تا هر آن چه که در طراحی نمای شیشه ای بدان نیاز دارید را به طور خلاصه شرح دهد.

امروزه توسعه و پیشرفت در فناوری پردازش شیشه، راه حل های موثری را برای انواع پروژه های معماری فراهم ساخته است. در واقع باید گفت که گزینه های مختلفی از شیشه در بازار موجود است و بررسی و دانستن خصوصیات آن ها برای معماران ضروری است تا بتوانند مناسب ترین آن ها را برای پروژه خود انتخاب کنند. اما این سوال پیش می آید که برای انتخاب شیشه برای یک پروژه معماری چه متغیرهایی را باید در نظر داشته و چگونه آن ها را الویت بندی کرد؟ یا این که چگونه زیبایی شناسی می تواند همزمان کاربردی باشد؟ در ادامه برخی از نکات ضروری که برای نماهای شیشه ای باید در داشته باشید را برای شما کاربران گرامی در خط معمار به اشتراک خواهیم گذاشت تا بتوانید با در نظر گرفتن آن ها بهترین نوع شیشه برای پروژه های خود را انتخاب کنید.

ابعاد شیشه های تولیدی

پانل های شیشه معمولا در ابعاد استاندارد ۲.۵ × ۳.۶ متر به بازار عرضه می شوند که البته ممکن است با توجه به کشور های مختلفی که تولید می کنند، این ابعاد متفاوت باشد. این ابعاد استانداردهای تولیدی کارخانه ها می باشد که در پروژه های معماری بر اساس ابعاد مورد نیاز برش داده می شوند. شیشه ها می توانند ساده و بی رنگ باشند و یا این که دارای ترکیباتی باشند که ویژگی های حرارتی، بصری، صوتی و سایر موارد در آن ها را بهبود بخشد.

یکی از سوال هایی که در در روند انتخاب شیشه ممکن است برای طراحان پیش آید این است که چه متریالی برای فریم های شیشه باید استفاده شود که استقامت کامل برای تحمل وزن شیشه در ابعاد بزرگ را داشته باشد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بهترین فریم ها برای جایگذاری شیشه ها فریم های فلزی می باشد.

فریم های فلزی

چوب اولین و ابتدایی ترین متریالی است که در ساخت فریم های پنجره از از آن استفاده شد. در آغاز قرن بیستم، درست زمانی که انقلاب صنعتی و راسیونالیسم شروع به ایجاد تغییر در معماری کردند، پیش از این که ساخت در و پنجره ها در معماری با فناوری های نوینی چون آلومینیوم و پی وی سی جایگزین شود، از فلز استفاده می شد. امروزه نیز فلز به سبب در صدر متریال قرار دارد زیرا این قابلیت را دارد که ابعادش را به حداقل برساند بدون این که از میزان دوام و استحکام آن کاسته شود.

چگونه مناسب ترین نوع شیشه را برای پروژه های معماری انتخاب کنیم

شما به عنوان معمار در ابتدا پیش از این که به انتخاب شیشه بپردازید، بایستی نیازهای پروژه خود را درک کنید. شما می توانید در طراحی نمای شیشه ای پروژه ی خود هرگونه فرم، تناسب و ویژگی را بیفزایید. اما باید در نظر داشته باشید که این عمل ممکن است اغراق آمیز بوده و هزینه های بالایی را شامل شود که در نتیجه نهایی رضایت بخش نباشد. بنابراین توصیه ما به شما این است که برای انتخاب نوع شیشه در ابتدا شرایط محیطی را بررسی کنید: به عنوان مثال شرایطی از قبیل قرار گرفتن پروژه در معرض سرما و یا گرمای شدید. همچنین شما باید کابری بنا را نیز در هنگام انتخاب متریال در نظر داشته باشید.

مزایا و معایب نمای شیشه ای

همانند سایر متریال های کاربردی در طراحی نمای ساختمان، شیشه نیز دارای مزایا و معایبی است و شما پیش از این که به انتخاب این متریال برای نمای ساختمان مورد نظر خود بپردازید، ضروری است که مزایا و معایب آن را به طور کامل بدانید و با توجه به بررسی ابعاد مختلف آن به انتخاب شیشه برای نمای ساختمان خود بپردازید. از این رو در ادامه به برخی از مهم ترین آن ها به طور خلاصه اشاره خواهیم کرد:

مزایای نمای شیشه ای:

_ صرفه جویی در مصرف انرژی برق در طول روز به سبب حضور نور خورشید

_ بهره مندی از چشم انداز بیرونی برای کاربران

_ کاهش آلودگی های صوتی

_ ایجاد تهویه مطبوع برای فضاهای داخلی

_ سرعت در اجرای نما

_ مقرون به صرفه بودن از لحاظ اقتصادی

_ کاهش وزن ساختمان

معایب نمای شیشه ای:

_ استقامت پایین در برابر زمین لرزه

_ همه انواع شیشه ها عایق خوبی برای سرما و گرما و سر و صدا نیستند.

_ نیاز به مراقبت های ویژه با توجه به داشتن ماهیت حساس

انواع شیشه ها برای نمای ساختمان ها

شیشه ها انواع گوناگونی دارند که در ادامه به برخی از نمونه های کاربردی اشاره خواهیم کرد:

_ شیشه های دو جداره

_ شیشه های چند لایه (لمینیت)

_ شیشه های سکوریت

_ شیشه های ضد حریق ( Fire wall /fire resistance glass)

_ شیشه های رفلکس

شیشه های دوجداره

شیشه های دو جداره از رایج ترین انواع شیشه است که در طراحی نما از آن استفاده می شود. بسته به نوع شرایط محیطی شما می توانید از شیشه های دو جداره برای صرفه جویی در مصرف انرژی و هزینه ها استفاده کنید. در ادامه به برخی از مزایای شیشه های دو جداره در طراحی نما می پردازیم.

حفاظت از نور خورشید و گرما: همانطور که می دانید خورشید دارای انرژی نورانی و گرمایی می باشد. در محیطی که ساختمان های شیشه ای در معرض نور شدید خورشید هستند، فضای داخلی به شدت گرم خواهد شد و در نتیجه خنک ساختن فضا دشوار بوده و در نتیجه هزینه های بالایی را به دنبال خواهد داشت. از این رو شما به عنوان معمار باید در انتخاب نوع شیشه برای طراحی نمای ساختمان بررسی های لازم را انجام داده و مناسب ترین نوع شیشه ها را انتخاب کنید. معمولا کارشناسان و مختصصان شیشه های دو جداره را توصیه می کنند. پایین بودن ضریب انتقال حرارت در شیشه های دو جداره استاندارد میزان سرما و گرما را کاهش داده و در نتیجه باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود و به علاوه نور را به میزان کافی به فضای داخلی می تاباند.

عایق صدا: شیشه های دوجداره علاوه بر این که عایق سرما و گرما هستند، عایق صدا نیز می باشند. از این رو برای محیط هایی که سر و صدا زیاد است شیشه های دو جداره کاربردی می باشند. میزان این تأثیر می تواند با افزودن لایه های پلی وینل عمیق تر شود. این راه حل برای نمای ساختمان فرودگاه و یا ساختمان هایی که در نزدیکی آن بنا می شوند، نمای ساختمان بیمارستان ها و همچنین هتل ها کاربردی می باشد.

شیشه های چند لایه ( لمینیت) (دارای امنیت بالا):

طراحی نمای شیشه ای ساختمان

لمینیت از دو صفحه شیشه ای ساخته می شود که بین آن دو یک صفحه پلاستیکی قرار دارد و در برابر ضربه مقاومت می کند. برای تخریب آن در ابتدا بایستی لایه شیشه اول تخریب گردد، بعد از آن صفحه پلاستیکی پلی وینل و در نهایت لایه بعدی شیشه تخریب گردد. از این رو میزان امنیت آن بالا بوده و در نمای بسیاری از بنا ها به کار می رود.

شیشه های سکوریت (حرارت دیده)

طراحی نمای شیشه ای ساختمان

از این شیشه ها با عنوان شیشه های حرارت دیده و یا شیشه های سخت نیز یاد می شود. برای مقاوم تر شدن شیشه های سکوریت نسبت به شیشه های معمولی، آن ها را مورد عملیات حرارت و شیمیایی قرار می دهند. این نوع شیشه ها سنگین اما شکننده می باشند. مقاومت شیشه های حرارت دیده نسب به شیشه های معمولی پنج برابر بیش تر است. این شیشه ها در صورت شکستن به ابعاد ریز مکعبی شکل تبدیل می شود که به افراد آسیب چندانی نمی رساند. از شیشه های سکوریت بیش تر برای درب های ورودی ساختمان ها به خصوص ساختمان های اداری، ویترین فروشگاه ها وپنجره های جانبی استفاده می کنند.

شیشه های ضد حریق ( Fire wall/fire resistance glass)

طراحی نمای شیشه ای ساختمان

شیشه های ضدحریق در دو نوع موجود می باشند. نوع اول آن ها Fire Resistant Glass هستند که انتشار آتش سوزی و گازهای سمی (که در آتش سوزی منجر به مرگ افراد می شود) را متوقف می سازد. نوع دوم که فایر وال نام دارد، آتش سوزی، گازهای سمی و افزایش دما را متوقف می سازد. در واقع باید بگوییم که فایر وال ها همانند یک سد عمل کرده و درصد لازم گرما را جذب کرده و مانع از انتشار آتش برای مدت زمان مشخصی می شود.

شیشه های رفلکس

همانطور که می دانید ممکن است که نماهای شیشه ای برای افرادی که در نزدیکی آن فعالیت دارند موجب صلب آسایش آن ها شوند. از این رو شیشه های رفلکس یکی از بهترین گرینه ها برای ساختمان هایی است که در معرض شدید نور خورشید قرار می گیرند. شیشه های رفلکس بخش عظیمی از نور خورشید را منعکس کرده و میزان کمی از آن را جذب می کند. بنابراین نور ملایمی به فضای داخلی می تابد و افراد می توانند در طول روز با آسایش کافی به فعالیت های روزانه خود بپردازند.

 

انواع نمای شیشه ای

نماهای شیشه ای به طور عمده در سه دسته زیر طراحی می شوند.

_ نمای شیشه ای اسپایدر

_ نمای شیشه ای کرتن وال

_ نمای شیشه ای فریم لس

نمای شیشه ای اسپایدر

طراحی نمای شیشه ای ساختمان

نمای اسپایدر یکی از انواع نماهای شیشه ای بدون فریم می باشد که در پوسته خارجی ساختمان ها به ویژه ساختمان های اداری و تجاری و ساختمان فروشگاه ها به کار می رود و چشم انداز فوق العاده ای ا برای کاربران فراهم می آورد. دانستن این نکته ضروری است که نماهای اسپایدر به صورت خود ایستا هستند و به صورت اتصالات نقطه ای به سازه نما وصل می شوند. شاید  یکی از دلایلی نامیدن این نوع نما با عنوان اسپایدر می تواند فرم عنکبوتی شکل اتصالاتی باشد که شیشه ها را به همدیگر وصل می کند.

نمای شیشه ای کرتن وال

شاید بتوان نماهای کرتن وال را جزو مدرن ترین نوع نماهای شیشه ای به حساب آوریم که می تواند بسیاری از معایب نماهای شیشه ای را بپوشاند. از طرفی نیز کرتن وال یکی از انواع نماهای شیشه ای ساختمان با سیستم پوشش با سازه خود ایستا است. کرتن وال یا دیوار پرده ای با استفاده از قطعات آلومینیوم اکسترود شده ایجاد می شود. این فریم های آلومینیومی معمولا با شیشه پر می شوند و علاوه بر این که ظاهری زیبا داشته امکان ورود نور طبیعی را به فضای داخلی فراهم می آورد. افزایش نور طبیعی در فضای داخلی، عایق بودن در برابر گرما و سرما از جمله مزایای است که کرتن وال می تواند در یک ساختمان فراهم آورد و می تواند هزینه های مرتبط با سیستم گرمایشی و سرمایشی را بکاهد. بدین ترتیب این خود در کاهش هزینه های کلی ساختمان کمک می کند. اگرچه ممکن است که هزینه های ساخت و نصب نسبتا بالایی داشته باشد، اما در مجموع با توجه به کاهش سایر هزینه ها می توان گفت که جزو نماهای مقرون به صرفه می باشد.

نمای شیشه ای فریم لس

طراحی نمای شیشه ای ساختمان

نمای شیشه ای فریم لس یکی دیگر از انواع نمای شیشه ای می باشد. نمای فریم لس در ظاهر به صورتی دیده می شود که گویا هیچ گونه فریم نگه دارنده ندارد. اما این گونه نیست. در واقع این نوع نمای ساختمان به واسطه شبکه های پروفیلی فلزی شبکه بندی می شوند. پس از آن شیشه ها بواسطه لاستیک هایی مخفی آب بندی و هوابندی شده و در این شبکه ها قرار می گیرند. در ضمن باید افزود که این شبکه ها دارای رنگ بندی هستند و می توان با توجه به سلیقه خود به انتخاب آن بپردازید.

 

عکس نمای شیشه ای ساختمان

هم اکنون شما با انواع شیشه ها و نماهای شیشه ای آشنا شده، ویژگی های آن را شناخته و همچنین مزایا و معایب را تا حدودی دریافته اید. بنابراین می توانید با توجه به نوع کاربری ساختمان، موقعیت قرارگیری و به علاوه  موقعیت جغرافیایی منطقه بهترین نوع شیشه را برای طراحی نمای ساختمان انتخاب کنید. در ادامه خط معمار مجموعه ای از عکس نمای شیشه ای را برای شما کاربران گرامی آماده ساخته و ارائه خواهد داد. با دید ن تصاویر خط معمار را همراهی کنید.

طراحی نمای شیشه ای ساختمان طراحی نمای شیشه ای ساختمان طراحی نمای شیشه ای ساختمان طراحی نمای شیشه ای ساختمان طراحی نمای شیشه ای ساختمان طراحی نمای شیشه ای ساختمان طراحی نمای شیشه ای ساختمان طراحی نمای شیشه ای ساختمان طراحی نمای شیشه ای ساختمان طراحی نمای شیشه ای ساختمان طراحی نمای شیشه ای ساختمان طراحی نمای شیشه ای ساختمان طراحی نمای شیشه ای ساختمان طراحی نمای شیشه ای ساختمان طراحی نمای شیشه ای ساختمان طراحی نمای شیشه ای ساختمان طراحی نمای شیشه ای ساختمان طراحی نمای شیشه ای ساختمان طراحی نمای شیشه ای ساختمان طراحی نمای شیشه ای ساختمان طراحی نمای شیشه ای ساختمان طراحی نمای شیشه ای ساختمان طراحی نمای شیشه ای ساختمان طراحی نمای شیشه ای ساختمان طراحی نمای شیشه ای ساختمان طراحی نمای شیشه ای ساختمان طراحی نمای شیشه ای ساختمان طراحی نمای شیشه ای ساختمان طراحی نمای شیشه ای ساختمان طراحی نمای شیشه ای ساختمان

در این بخش به طراحی نمای شیشه ای ساختمان پرداختیم.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: Archline

تعداد بازدید: 1,058

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *