آجر متریالی مناسب برای طراحی نمای ساختمان ارزان و شیک

نمای ساختمان ارزان و شیک

نمای ساختمان

نمای یک ساختمان اولین چیزی است که به مخاطب خود نشان می دهد که یک ساختمان چه چیزی را برای ارائه خواهد داشت. نماهای ساختمان یکی از اصلی ترین و مهم ترین عناصری هستند که باعث ارتقای کیفیت زیبایی شناختی در هر نوع ساختمانی اعم از مسکونی، اداری و تجاری می شوند. علاوه بر جنبه زیبایی شناسی، نماها از هدر رفتن انرژی جلوگیری کرده و مانند یک عایق صوتی و همچنین عایق سرما و گرما عمل می کنند. از طرفی نمای ساختمان ها بخش عظیمی از چشم اندازهای فضای شهری را تشکیل می دهند، به طوری که نمای هر ساختمان می تواند بر جذابیت فضای شهری تأثیر مستقیم و مثبتی داشته باشد.

طراحی، ساخت و نصب نمای ساختمان یکی از مهم ترین و در واقع می توان گفت جذاب ترین بخش در معماری ساختمان می باشد. طراحان در هنگام طراحی نما باید فاکتورهای زیادی را در نظر داشته باشند، زیرا نما علاوه بر تأکید بر زیبایی شناختی، بر عملکرد نیز توجه به خصوصی نشان می دهد. طراحی یک نمای خوب، زیبا و در عین حال شیک و مقرون به صرفه، تصویر کاملی از خلاقیت و دید یک معمار را نمایش می گذارد.

در گذشته تزئین نماهای ساختمان ها بیش تر به منظور زیبایی ساختمان صورت می گرفته و منزلت و عظمت را نشان می دادند. ما در نمای ساختمان های قدیمی جزئیات و نقش برجسته ها را به وفور مشاهده می کنیم. بنابراین از متریال های گران قیمت همچون سنگ های مرمر و سنگ های گرانیت برای هرچه بهتر جلوه دادن نمای ساختمان به کار می بردند. با نزدیک شدن به مدرنیسم و با ظهور شیوه های مدرن معماری تزئینات کم کم از میان می رود و متریال برای نمایش فردیت در نماهای مختلف به کار می روند.

متریال در طراحی نما

انتخاب متریال به کار رفته در نمای ساختمان یکی از مهم ترین بخش ها در طراحی نما می باشد، بنابراین طراحان باید در هنگام انتخاب متریال برای نمای ساختمان مورد نظر شرایط مختلف از جمله آب و هوا را در نظر داشته باشند. به عنوان مثال استفاده بیش از اندازه بتن در طراحی نمایی که در منطقه گرم و خشک قرار دارد منجر به افزایش میزان گرما در فضای داخلی می شود، درحالی که متریالی چون گِل و آجر به دلیل خاصیت خنک کننده آن ها برای ساختمان هایی در آب و هوای گرم مناسبند.

هزینه های طراحی نما

امروزه با توجه به افزایش هزینه های متریال و مصالح ساختمانی و همچنین هزینه های مربوط به ساخت و ساز، مالکان و کارفرمایان به دنبال راه هایی هستند که تا حد امکان بتوانند هزینه ها را در ساخت و ساز کاهش دهند. از طرفی نیز طراحی نما یکی از بخش هایی است که هزینه های بالایی را در بر دارد. در این راستا طراحان به دنبال راه هایی برای طراحی و ارائه نمای ارزان و شیک برای کارفرمایان هستند. همانطور که قبل تر هم گفته شد یکی از مهم ترین راه هایی که منجر به کاهش هزینه های طراحی نما می شود، مشورت با معماران است. زیرا طرح نهایی نمای هر ساختمان باید به تأیید شهرداری منطقه برسد. معماران نیز نسبت به ضوابط شهرداری و همچنین نسبت به متریال و سایر موارد مورد نیاز برای نمای ساختمان ها اطلاعات کامل و کاملی دارند. بنابراین احتمال بروز هر گونه خطا با مشورت با طراحان به کاهش می رسد. از طرفی دیگر یکی از راه های داشتن نمای ساختمان ارزان و شیک انتخاب متریال مناسب و مقرون به صرفه می باشد. اگر ما در بخش های قبل را دنبال کرده باشید حتما مطلب ما در رابطه با متریال های کاربردی در طراحی نمای ارزان قیمت را دیده اید. اما اگر تا کنون به این مطلب دسترسی نیافته اید می توانید از طریق لینک زیر به آن بخش دسترسی یابید:

نگاهی به متریال کاربردی در نمای بیرونی ساختمان ارزان قیمت

شما نیز می توانید برای طراحی نمای ساختمان ارزان و شیک با متخصصان ما در گروه معماری آوگون تماس بگیرید.

۰۲۱-۸۸۷۲۸۱۲۴

در طی مطالب گذشته برخی از متریال کاربردی و مقرون به صرفه در طراحی نمای ساختمان را برایتان به اشتراک گذاشتیم. در میان این متریال، آجر از دسته مصالحی است که علاوه بر ارزان و مقرون به صرفه بودن، فرصت مناسبی را برای طراحان برای خلق نماهای مدرن و شیک ایجاد می کند. اگر به خاطر داشته باشید در بخش های قبلی نیز مطلبی در رابطه با نماهای آجری برای شما کاربران گرامی به اشتراک گذاشتیم که می توانید از طریق لینک زیر نمونه های معرفی شده در این بخش را مشاهده نمایید:

بررسی نمونه های برتر نمای آپارتمان لوکس و آجری

آجر در نمای ساختمان

آجرها یکی از جذاب ترین متریالی است که در طراحی نما از گذشته های دور از آن استفاده می شده است. امروزه نیز ما شاهد استفاده از این متریال قدیمی در نمای ساختمان های مدرن نیز هستیم. شاید یکی از دلایل استفاده آن منطبق بودن با روحیه سنتی ایرانی می باشد. همچنین این متریال از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است و به خوبی در سایر متریال های مورد استفاده در نمای ساختمان ها می نشیند. به علاوه ابعاد و فرم آجر این امکان را به طراحان می دهد تا با به کار بردن خلاقیتشان فرم های متنوعی را در نمای ساختمان ها ایجاد کنند. در ادامه خط معمار نمونه های مختلف استفاده از آجر در نمای ساختمان های مدرن ایرانی و غیر ایرانی را برای شما کاربران گرامی به اشتراک خواهد گذاشت:

نمای ساختمان ارزان و شیک نمای ساختمان ارزان و شیک نمای ساختمان ارزان و شیک

در این پروژه همانطور که طراحان شرح داده اند بافت قدیمی و آجری منطقه در حال از بین رفتن بود. به این دلیل طراحان بر استفاده از آجر به عنوان متریال اصلی در نما تأکید کرده و سعی نمودند تا ساختمانی به صورت لندمارک ایجاد کنند و بدین صورت توجه عابرین و افراد را به استفاده از آجر در نمای ساختمان ها مجددا جلب کنند. آجرهای عمودی به کار رفته در نما که بافتی متفاوت ایجاد کرده، علاوه بر افزودن زیبایی و ایجاد سایه، نقش کاربردی نیز داشته و به طراحان این امکان را می دهد تا بدون برش آجرها، پانل های مکعبی را با آجر اجرا کنند.

نمای ساختمان ارزان و شیک نمای ساختمان ارزان و شیک نمای ساختمان ارزان و شیک

ساختارشکنی و انتزاع از الگوهای اصلی آجر کاری با تأکید بر محورهای عمودی ، ایجاد کنتراست و ارتباط با خاطرات جمعی در فضاها و با اشاراتی به قوس سنتی در سقف و نما به عنوان اصلی ترین ایده برای طراحی دکوراسیون سفره خانه سنتی در نظر گرفته شده است. استفاده از متریال سنتی در سبک مدرن با توجه به الگوهای اصلی، عمده ترین پارامترهای طراحی می باشد. استفاده از کاشی های فیروزه ای در میان الگوهای آجری، بخشی از ایده های پست مدرن را برای ایجاد مکان صمیمی برای کاربران ایجاد می کند، زیرا این الگو ها متعلق به آثار باستانی است و خاطرات قدیمی را برای افراد یادآوری می کند.

نما با چیدمان مخصوص آجر به منظور تأکید بر ارتفاع عمودی و ایجاد تقارن توسط تقسیمات هفتگانه برای تأمین ورودی در محور مرکزی ارتفاع، شکل می گیرد. با توجه به مساحت کوچک و ارتفاع کوتاه و نیاز به القاء حس وسعت ، طراحان با استفاده از مواد و نما با تقسیم سطوح طراحی کردند تا چشم انداز گسترده ای را نشان دهد.

نمای ساختمان ارزان و شیک

در این پروژه با توجه به سه محور زیست محیطی، فرهنگی و اجتماعی و همچنین مطالعه آجرکاری دوره سلجوقیان و بررسی طاق ضلع شمالی مسجد جامع اصفهان، پارادایم پایداری طراحی ها صورت پذیرفت که اهم این اقدامات عبارتند از:

_ با توجه به سابقه تاریخی بنا که متعلق به دوره پهلوی می باشد، طراحان دست به بازیافت و استفاده مجدد از آجرهای بنای در طراحی و بازآفرینی فضای متولد شده زدند و همچنین با توجه به بازیافت مصالح و محور زیست محیطی پارادایم پایداری و بخشی از شکل گیری هویت تاریخی-فرهنگی بنای جدید و توجه به محور اجتماعی بنا را نیز فراهم آورده اند.

_ استفاده تلفیقی از گره های آجری کهن با طراحی و نگاهی دیگر در قالب برداشت انتزاعی از گره چینی های سنتی آجر و ترکیب آن با گره های هشت پر ایرانی با انتخاب جنسیت و محوریت  آهن که  نشان دهنده روح زمان است.

نمای ساختمان ارزان و شیک نمای ساختمان ارزان و شیک نمای ساختمان ارزان و شیک

در طراحی نمای این پروژه سادگی در طراحی همچنین در ارتفاعات ساختمان با استفاده از آجر و چوب نیز نمایش داده شده است.

نمای ساختمان ارزان و شیک نمای ساختمان ارزان و شیک نمای ساختمان ارزان و شیک

معماران در طراحی نمای این ساختمان درک درست از معماری بومی شهر خود، سعی در خلق فضاهایی داشته اند که در عین پاسخگویی به نیاز شهر، معماری بوم را نیز رعایت کرده باشد.  رای نمای این ساختمان از آجر و در مقیاس محدود از سنگ استفاده شده است.

نمای ساختمان ارزان و شیک نمای ساختمان ارزان و شیک نمای ساختمان ارزان و شیک

در طراحی این پروژه استفاده از نور و وجود بازشو اهمیت داشت. با توجه به ضرورت اهمیت نور در این ساختمان طراحان شبکه مشبک آجری را مناسب آن دیدند. در این صورت طراحان با استفاده از هندسه پارامتریک در عین نوآوری، ارزش های معماری سنتی را  نیز حفظ کردند.

هندسه پارامتریک  نمای ساختمان و همچنین استفاده از رنگ فیروزه ای در ابتدا و انتهای آجرها  باعث شده که نمای ساختمان نسبت به افرادی که از کنار آن عبور میکنند بی تفاوت نبوده باشد و در حین حرکت از شمال به جنوب نما اشکال مختلفی را  به نمایش بگذارد که این امر باعث به وجودن آمدن یک پویایی در نما شده است. این اشکال در دیاگرام الگوریتم آجرها در نمای اصلی قرار داده شده است. لازم به ذکر است که در طراحی الگوریتم نما از هیچ گونه نرم افزارهای مربوطه استفاده نشده و طراحان صرفا از محیط سه بعدی اتوکد برای مدلینگ و ترسیم و کنترل آن بهر برده اند.

در ادامه با دیدن سایر تصاویر خط معمار را همراهی کنید.

نمای ساختمان ارزان و شیک نمای ساختمان ارزان و شیک نمای ساختمان ارزان و شیک نمای ساختمان ارزان و شیک نمای ساختمان ارزان و شیک نمای ساختمان ارزان و شیک نمای ساختمان ارزان و شیک نمای ساختمان ارزان و شیک نمای ساختمان ارزان و شیک نمای ساختمان ارزان و شیک نمای ساختمان ارزان و شیک نمای ساختمان ارزان و شیک نمای ساختمان ارزان و شیک نمای ساختمان ارزان و شیک نمای ساختمان ارزان و شیک نمای ساختمان ارزان و شیک نمای ساختمان ارزان و شیک نمای ساختمان ارزان و شیک نمای ساختمان ارزان و شیک نمای ساختمان ارزان و شیک نمای ساختمان ارزان و شیک نمای ساختمان ارزان و شیک نمای ساختمان ارزان و شیک نمای ساختمان ارزان و شیک نمای ساختمان ارزان و شیک نمای ساختمان ارزان و شیک نمای ساختمان ارزان و شیک نمای ساختمان ارزان و شیک نمای ساختمان ارزان و شیک نمای ساختمان ارزان و شیک نمای ساختمان ارزان و شیک نمای ساختمان ارزان و شیک نمای ساختمان ارزان و شیک نمای ساختمان ارزان و شیک نمای ساختمان ارزان و شیک نمای ساختمان ارزان و شیک نمای ساختمان ارزان و شیک نمای ساختمان ارزان و شیک نمای ساختمان ارزان و شیک

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: Archline

تعداد بازدید: 3,512

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *