دکوراسیون و طراحی نما کافی شاپ پسین دفتر معماری میان مرز

دکوراسیون و طراحی نما کافی شاپ پسین دفتر معماری میان مرز

دکوراسیون و طراحی نما کافی شاپ پسین

استودیو معماری میان مرز

طراح : پوریا فرخی و حسین رحمانی

همکار اجرایی: ایرج شایگان

عکاس: امیر دلشاد

تابستان ۱۴۰۱

متراژ: ۳۵ متر مربع

موقعیت: فارس، ایران

دکوراسیون و طراحی نما کافی شاپ پسین طراحی دکوراسیون کافه پسین در شهرستان سپیدان، شهری طبیعت محور و توریستی که در حدود ۷۰ کیلومتری شیراز و در اصلی ترین میدان شهر قرار دارد.

موقعیت پروژه

در بازدید اولیه طراح با ساختمانی از پهلوی دوم به تاریخ دهه ۴۰ شمسی مواجه شده است که کاربری آن در طبقه اول به صورت متروکه و نیمه مسکونی مانده و در طبقه همکف با چند دهانه مغازه تجاری، بخشی از پهنه میدان اصلی را شامل می شده است که همگی بدون درنظر گرفتن منظر زیباشناسانه میدان و مجموعه ای ناهمگونی را پدید آوردند. از آنجایی که بهترین دهانه تجاری نسبت به منظر میدان جهت فرایند ساخت و طراحی در اختیار طراح بوده است، در گفتگوی اولیه با کارفرما به این نتیجه رسیدند که تک مغازه تجاری مورد استفاده را به گونه ای شاخص سازی شود که از ورودی شهر و میدان بتواند خودنمایی کند و البته شکل بصری یک کافه را پدید آورد.

طراحی کافه به صورت تیک اوی

در تحلیل سیرکولاسیون، متراژ و شریان عبوری مغازه به این تتیجه رسیدیم که فضایی مناسبت جهت خدمات میز و صندلی و نشستن را نمی توان فراهم آورد، بدین منظور خدمات کافه را به صورت تیک اوی مد نظر قرار داده اند تا علاوه بر استفاده درست از متراژ مورد استفاده، کاربران کافه به دو جداره درونی و برونی جبهه فرعی تقسیم شوند .  در دیاگرام های اولیه ابتدا دو دهانه را به وسیله دیوار با ارتفاع ۱/۱ متر، کور کرده تا علاوه بر کنترل ورودی و خروجی از دو جبهه اصلی نما، فضایی جهت تیک اوی فراهم آورد و ورودی و خروجی مغازه جهت خدمات مناسب تر و سریع تر کنترل شود.

طراحی نما

سپس جهت منفک کردن نمای ساختمان نسبت به همسایگی ها از الگوی طاق به جای قاب استفاده کرده و نمای آجر قرمز را در ترکیب با طاق جهت شاخصه سازی و تفکیک نمای ساختمان به کاربرده اند. در ساختار اصلی نما هدف شاخص سازی و بهبود کیفیت نمای یک پهنه خرد مقیاس می باشد تا بتواند از دور و فاصله ورودی و میدان شهر خودنمایی کند، اما از جزییات و پرداخت بیش از حد پرهیز کرده تا منظر بصری مغازه در فاصله انسانی و گذر پیاده به اغتشاش بصری منجر نشود.

فضای داخلی

در بخش طراحی داخلی سرامیک های ۶۰ در ۳۰ را تبدیل به سرامیک ۱۵ در ۱۵ کرده و ازاره کافه را به وسیله آن عایق کرده.

الگوی طاق را در ساختار داخلی تکرار کرده و مسیر اصلی ورودی و خروجی را هم سو با رنگ طاق ها تغییر رنگ داده

وقسمت خدمات کافه را با تفکیک نور و شکل سقف و لاین های نوری که همگی ساخته و دیتیله شده خودمان است به گونه ای دیگر شاخص ساز شده است.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر از پروژه دکوراسیون و طراحی نما کافی شاپ پسین دفتر معماری میان مرز دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

منبع: استودیو معماری میان مرز

تعداد بازدید: 294

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *