اهمیت انرژی در ساختمان مسکونی مدرن

اهمیت انرژی در ساختمان مسکونی مدرن

طراحی معماری برای ساختمان مسکونی و اهمیت انرژی

امروزه در بسیاری از کشور ها اهمیت مصرف بهینه انرژی در اولویت قوانین ساخت و ساز از سوی دولت هاست. از این در این مقاله به معرفی اهمیت انرژی در معماری ساختمان مسکونی و معرفی پروژه ای در این زمینه می پردازیم.

چرا باید به انرژی در معماری ساختمان مسکونی اهمیت بدیم؟

شرح پروژه:

 دفتر معماری ZED از زبان محلی منطقه‌ ای یک خانه برای یافتن بیانی از دریچه معاصر استفاده کرد تا به خانه‌ ای برای یک خانواده چهار نفره در قاضی‌آباد تبدیل شود. این خانه که در محله راج نگر غازی آباد، بخشی از منطقه پایتخت ملی دهلی واقع شده است، در پاسخ به عشق مشتریان به فضای باز طراحی شده است. این مجموعه از مکانیسم‌ هایی استفاده کرده است که مصرف منابع را به حداقل می‌ رساند و تاثیرات محیطی ساختمان را کاهش می‌ دهد و در عین حال آسایش حرارتی ساکنان را افزایش می‌ دهد.

طرح معماری این ساختمان عمدتاً توسط دو تلاش انجام شده است:

اول، جذب خرد ساختمان سنتی و یافتن بیان مناسب در زمینه معاصر.

دوم، توزیع فضاهای خصوصی مختلف و حجم های مختلف به منظور در نظر گرفتن تنوع کاربری بر اساس زمان روز و حریم خصوصی مورد نیاز برنامه ریزی شده است.

مجموعه ای از فضاهای نشیمن، حیاط ها و اتاق خواب های متصل به هم با هدف ایجاد خانه ای که بتواند در طول روز زنده شود، برنامه ریزی شده بود. به همین ترتیب، دال‌ های کنسولی که روی ایوان را پوشانده‌ اند، زیبایی‌ شناسی مدرنی را ارائه می‌ کنند و در عین حال فضاهای سایه‌ دار زیر آن ایجاد می‌ کنند.

این طراحی بر زندگی مسئولانه از طریق چیدمان، استفاده از تکنیک های خنک کننده غیرفعال و با استفاده از انرژی از منابع تجدیدپذیر تاکید دارد. از نظر استعاری، این خانه یک فضای بی‌نظیر، آرام و خنک، با دکورهای مینیمالیستی و در عین حال در رویکرد طراحی ماجراجویانه است.

فضای داخلی شامل یک پالت متریال با سایه های مختلف قهوه ای و خاکستری است که با استفاده از مبلمان و عناصر دکور روشن و روکش شده در کنار هم قرار گرفته اند. این خانه پر از گوشه های دنج است که برای حداکثر راحتی و رفاه و همچنین تشویق زندگی مسئولانه طراحی شده است.

Cantilever House آب و هوای خشن شمال هند را در نظر گرفته است و مجموعه ای از مکانیسم ها را به کار می گیرد که مصرف منابع را به حداقل می رساند و اثرات زیست محیطی ساختمان را کاهش می دهد و در عین حال آسایش حرارتی ساکنان را افزایش می دهد. به عنوان مثال، لابی با ارتفاع دو طرف توسط زمین تابستانی در شمال و زمین زمستانی در جنوب احاطه شده است تا تهویه پشته ای را همیشه فعال کند.

فضاهای شبانه با جرم حرارتی بهینه برای محافظت از فضاهای روز در برابر آفتاب جنوب و غرب مشخص می شوند. نمای شمالی خانه دارای لعاب است تا نور پراکنده روز را بپذیرد و از افزایش گرما و تابش خیره کننده جلوگیری کند. برای جلوگیری از افزایش گرما از سمت جنوب، طراحی تعداد پنجره‌ها را در نمای جنوبی به حداقل رساند و با افزودن آلاچیق بیشتر سایه انداخته شد. نما با واحدهای دو جداره با پوشش کم E برای مقاومت حرارتی نصب شده است. تقریباً تمام شیشه‌ ها برای فضاهای روزانه طوری طراحی شده‌ اند که به داخل محوطه آب باز شوند.

علاوه بر این، ادغام ویژگی های چشم انداز با پوشش ساخته شده، یک میکروکلیم خنک را برای ساکنان تضمین کرده است. زمین آب در شمال به عنوان یک هیت سینک عمل می کند. گیاهان و باغ عمودی همچنین به راحتی حرارتی کمک می کنند و در عین حال هوا را تصفیه می کنند، گرد و غبار و آلاینده ها را به دام می اندازند. چمن های جلو و عقب به همراه زمین آب به عنوان چاله های شارژ برای برداشت آب باران عمل می کنند. نیاز ساکنان به آب گرم توسط سیستم های آب گرم خورشیدی لوله تخلیه شده نصب شده در پشت بام برآورده می شود.

با تمرکز فراگیر بر استفاده از فضاهای انتقالی، طراحی خانه کنتیلور اهمیت چنین فضاهایی را در ارائه سازگاری و افزایش کیفیت ساخت محیط حفظ کرده است. این خانه از زبان بومی هندی و عناصر معماری سنتی آن وام گرفته است و با درک عمیق و ذاتی و استفاده از حکمت زیست اقلیمی قدیمی و تفسیر مجدد آنها برای تبدیل شدن به یک خانه خانوادگی با انرژی کارآمد و پایدار مطلع شده است.

در ادامه خط معمار شما را به دیدین سایر تصاویر از پروژه اهمیت انرژی در  ساختمان مسکونی مدرن دعوت می نماید.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

شرکت معماری آوگون

منبع: homesnapshots

تعداد بازدید: 259

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *