نگاهی به طراحی نمای ویلاهای ایرانی در سال های اخیر

طراحی نمای ویلاهای ایرانی

طراحی نمای ویلاهای ایرانی

طراحی نمای ویلا

طراحی نما همواره یکی از سخت ترین و در عین حال جذاب ترین مراحل طراحی و معماری ساختمان ها می باشد. طراحی نما در ساختمان هایی با کاربری های مختلف، متفاوت بوده و دارای ضوابط منحصر به فرد خود می باشد. از این رو طراحان باید با در نظر داشتن این ضوابط، نمای ساختمان ها را طراحی کنند. این نکته را باید افزود که طراحان در طراحی نمای ساختمان مختلف مسکونی، اداری و تجاری که در سطح شهر قرار دارند با محدودیت های بیش تری نسبت به طراحی نمای ویلاهای برون شهری روبرو هستند. از این رو دست طراحان برای طراحی نمای ویلاهای مسکونی برون شهری بازتر است و  آن ها می توانند با توجه به سلیقه و خواسته های کارفرما و همچنین به کار گرفتن خلاقیت خود نماهای فوق العاده ای را برای ویلاهای مسکونی ایجاد کنند.

در سال های اخیر معماران ایرانی نمونه های بی نظیری از طراحی ویلا را از خود به جای گذاشته اند. بسیاری از این نمونه ها موفق به کسب جوایزی در سطح کشور و حتی  در سطح جهانی شده اند. به طور حتم شما بسیاری از این نمونه ها را در بخش های مختلف خط معمار مشاهده نموده اید. این ویلاها دارای ساختارهای مختلفی هستند و هر یک از آن ها با توجه به موقعیت جغرافیایی، سلیقه ی کار فرما، بودجه و بسیاری از موراد دیگر دارای نمای مختلفی هستند.

سبک معماری

سبک های طراحی در طراحی و معماری ویلا متفاوت می باشد. سبک هایی از قبیل کلاسیک، مدرن، مینیمال و صنعتی امروزه در میان سبک های مختلف طرفدارارن زیادی دارد. اما امروزه نمای بیش تر ویلاهای ساخته شده در ایران دارای سبک مدرن و یا کلاسیک می باشد. این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که سبک معماری ویلا باید با سبک طراحی داخلی هماهنگ باشد.

متریال کاربردی در طراحی نمای ویلا

متریال مورد استفاده در نمای ویلا ها بسیار متنوع می باشد. طراحان در انتخاب متریال برای نمای ویلاهای مسکونی باید موارد متعددی چون موقعیت جغرافیایی، سلیقه کارفرما، بودجه، سبک معماری و طراحی داخلی و مقاومت و استحکام متریال را در نظر داشته باشند.

نگاهی به طراحی نمای ویلاهای ایرانی در سال های اخیر

خط معمار در این بخش نمونه ویلاهای اجرا شده در سال های اخیر را در قالب یک مجموعه آماده ساخته و به اشتراک خواهد گذاشت. در این نمونه ها اطلاعاتی در رابطه طراحی نما و متریال انتخابی شرح داده شده است. همچنین شما می توانید با کلیک کردن بر روی لینک ها، پروژه ها را به طور کامل مطالعه نمایید.

۱ _ طراحی ویلای شماره ی ۹ ، میثم تقی زاده

طراحی نمای ویلاهای ایرانی

طراحی نمای ویلاهای ایرانی

ویلای مسکونی شماره ی ۹ شامل یک مجموعه ی مسکونی است که در ۴۵ کیلومتری شمال غرب تهران قرار گرفته است. این پروژه توسط دفتر معماری فام طراحی شده است. متریال اصلی به کار رفته در طراحی نمای این ویلای مسکونی سیمان و آجر می باشد. از دلایل اصلی انتخاب این متریال در نما می توان به دسترسی آسان، هزینه ی پایین و همچنین سهولت در مقابله با شرایط ساخت و ساز اشاره کرد. در اصل باید گفت که در این پروژه انتخاب متریال در طراحی نما به معنای نمایش عملکرد و خاصیت موجود در ورای آن متریال می باشد. نوع چیدمان آجر ها در طراحی نما بر حضور نور طبیعی در طول روز و همچنین ایجاد حریم خصوصی در فضای داخلی تأکید می کند. نمای آجری سوراخ دار علاوه بر حضور نور در فضا موجب تهویه طبیعی نیز می شود.

۲ _ طراحی ویلایی برای آنا و سعید، دفتر فرآیند منطقی در طراحی معماری

طراحی نمای ویلاهای ایرانی

طراحی نمای ویلاهای ایرانی

ویلای آنا و سعید یکی از پروژه هایی است که موفق به کسب رتبه دوم جایزه معمار در بخش ساختمان های مسکونی تک واحدی در سال ۱۳۹۴ شده است. این پروژه توسط دفتر فرآیند منطقی در طراحی معماری طراحی شده است.

۳ _ طراحی و معماری خانه افرا ، دفتر معماری دال

طراحی نمای ویلاهای ایرانی

طراحی نمای ویلاهای ایرانی

ویلای مسکونی افرا در منطقه ای دنج در شهر رویان قرار گرفته است. کارفرما از طراحان خواست تا نمای ساختمان به گونه ای باشد تا نور طبیعی در طول روز به فضای داخلی بتابد و فضا تهویه ای مطبوع داشته و در عین حال حریم خصوصی برای وی و خانواده اش حفظ شود. نمای ساختمان در قالب دو مکعب سفید و سیاه طراحی شده است و حجم سفید ساختمان با استفاده از آجرهای سفید پوشیده شده است. این تضاد رنگی باعث شده تا این ویلای مدرن در میان سایر ویلاها برجسته تر نمایانده شود. این ویلا توسط دفتر معماری دال طراحی شده است.

۴ _ بازسازی ویلای جنت، گروه معماری آربا

طراحی نمای ویلاهای ایرانی

طراحی نمای ویلاهای ایرانی

این پروژه که شامل بازسازی ویلای مسکونی می باشد، در شهرک غرب تهران قرار گرفته است. ایده اصلی از بین بردن دیوارهای ضلع جنوبی با هدف بهره مندی از چشم انداز زیبای حیاط و ورود نور به اندازه کافی بود.  همچنین تغییر شگفت انگیز در پوسته ی جنوبی ( یعنی استفاده از پنجره های ی عریض با پروفیل مشکی) که بر نمایش مکان دقیق طبقه ی بازسازی شده (طبقه همکف) تأکید می کرد و طبقه پایین را از طبقه ی فوقانی جدا می ساخت. متریال به کار رفته در طراحی نمای این ساختمان چوب و بتن می باشد. بازسازی این خانه ی ویلایی توسط گروه معماری آبار صورت گرفته است.

۵ _ طراحی ویلای بلندپرواز، دفتر معماری مهیار

طراحی نمای ویلاهای ایرانی

طراحی نمای ویلاهای ایرانی

این ویلا در اصفهان قرار گرفته است. ایده اصلی حجم ساختمان ابتدا یک مدول که از ترکیب کوه به عنوان سمبل آرزوها و منحنی یک قوس قدیمی که به عنوان سمبل معماری سنتی ایران می باشد، بدست آمده است (یعنی ترکیبی از آینده و گذشته). جهت گیری ساختمان برای جذب نور خورشید به گونه ای می باشد که دهنه های ساختمان به سمت آفتاب صبحگاهی جنوب شرق می باشد، و بیش از دو سوم از حجم آفتابگیر می باشد، وجود سایه بان ها در دهانه ها باعث شده است که بتوانند در زمستان بیشترین مقدار آفتاب و در تابستان کمترین مقدار آفتاب را جذب کنند. از سوی دیگر برای تامین نور در فضاهای مرکزی از آتریم شیشه ای استفاده کرده اند. طراحان برای بیان حس نوستالژیک در نمای این ویلای مدرن از رنگ های سفید و قهوه ای استفاده کرده اند که در تضاد با معماری مدرن می باشد.

۶ _ طراحی و ساخت ویلای مدرن فشند، گروه طراحی سبک

طراحی نمای ویلاهای ایرانی

طراحی نمای ویلاهای ایرانی

این ویلا دارای حجم کشیده ی مستطیل شکل است. طبقه ی همکف جهت برقراری حداکثر ارتباط با باغ، کاملا شیشه ای در نظر گرفته شده است. یکی از مسائل مهم در طراحی نمای ساختمان وجود حفاظ بود که در این پروژه به گونه ای طراحی شدند که در صورت باز بودنشان به سایه بان تبدیل می شوند. نمای این ویلا به صورت یک حجم مستطیل شکلی است که هم می تواند بدون روزنه و غیر قابل نفوذ باشد و هم گشوده. این ویلای مدرن در منطقه ی فشند استان البرز قرار گرفته و توسط گروه معماری سبک طراحی شده است.

۷ _ معماری ویلای آلیو، امین رفیعی، فروغ حسن پور

طراحی نمای ویلاهای ایرانی

معماری ویلای آلیو، امین رفیعی، فروغ حسن پور

ویلای آلیو در منطقه ی فومن استان گیلان واقع شده است. در معماری این ویلا ما شاهد معماری برون گرا هستیم. این یکی از ویژگی های معماری بومی استان گیلان می باشد. این ویلا دارای حجمی ساده است. ورودی ویلا به گونه ای طراحی شده است که برای دسترسی به درب ورودی ساختمان افراد باید از یک پلی عبور کنند که بر روی استخر قرار گرفته است. وجود استخر و پل علاوه بر این که جو مطلوبی ایجاد می کنند، به طور ناخودآگاه زیست محیط بومی منطقه را به ذهن متبادر می کند. متریال به کار رفته در نمای ین ویلا شیشه، چوب و بتن می باشد.

۸ _ طراحی و ساخت ویلای حیات، استودیو معماری بی مرز

طراحی نمای ویلاهای ایرانی

طراحی و ساخت ویلای حیات، استودیو معماری بی مرز

ویلای حیات در شهرک آناناس شهرستان نور که از توابع استان مازندران است، قرار دارد. طراحان در طراحی این پروژه با معلق سازی بنا از کرسی، با هدف کم کردن توده و آزاد سازی زمین که به عنوان پارادوکسی بر ساخت های رایجی است که کل بنا بر روی زمین قرار می‌گیرد یا با معلق‌سازی دیواری بتنی و به علاوه خالی کردن کردن زیر پله و معلق کردن آن بدون اتصال به سقف و کف و همچنین جهت حفظ و رعایت حریم خصوصی همسایگی و محرمیت در جبهه غرب، شمال و شمال شرق ساختمان با قرار دادن حداقل بازشوها به طوری صلب و درون گرا طراحی شده است و در جبهه جنوب و جنوب شرق نیز جهت بهره مندی از دید و منظر مناسب و تامین نورگیری به صورت برون‌گرا می‌باشد.

۹ _ طراحی پروژه چند عملکردی خانه کبوتر، دفتر معماری فتوره چیانی

طراحی نمای ویلاهای ایرانی

طراحی پروژه چند عملکردی خانه کبوتر، دفتر معماری فتوره چیانی

این ویلای مسکونی با عنوان خانه ی کبوتر در لواسان قرار گرفته و توسط دفتر معماری فتوره چیانی طراحی شده است. در طراحی فضا و نمای بیرونی ویلا سعی بر این شد تا مخاطب درک واحدی از فضا و نمای ساختمان داشته باشد و به علاوه از پیچیدگی های عملکردی ساختمان دور بماند و در عمق این سادگی، فضاهای مسکونی (خصوصی) و عمومی به راحتی و به دور از هیجان کنار یکدیگر قرار گیرند و حریم خصوصی هر کدام کاملا حفظ شود. همچنین کارفرما می خواست تا علاوه بر این تفکیک فضایی ظاهر بیرونی ساختمان یکدست به نظر برسد.

۱۰ _ معماری ویلای عادل، گروه معماری ترقی جاه

طراحی نمای ویلاهای ایرانی

معماری ویلای عادل، گروه معماری ترقی جاه

ویلای عادل در سطح دامنه ای زیبا از روستای سنگ ده در شمال ایران قرار گرفته است. با در نظر گرفتن نیازها و خواسته های کارفرما این ویلا در سه طبقه طراحی شد. طراحان برای پوشش دیوارهای طبقه اول از سنگ استفاده کردند که متناسب با بافت کوهستانی منطقه نیز می باشد. همچنین برای افزایش میزان نور طبیعی در فضای داخلی پنجره های بزرگ قرار داده اند که افزون بر این موجب می شود تا کاربران از چشم انداز زیبای اطراف نیز بهره ببرند.

۱۱ _ معماری و طراحی ویلای افرا، ادیب خائز + رامتین طاهریان + استودیو راوی

طراحی نمای ویلاهای ایرانی

معماری و طراحی ویلای افرا، ادیب خائز + رامتین طاهریان + استودیو راوی

این ویلای مسکونی در منطقه ی لواسان قرار گرفته است. ویلا به طور کلی دارای دو حجم قدیمی و جدید می باشد که هر یک در یک طرف زمین قرار دارند و به واسطه ی یک پل چوبی به یکدیگر متصل می شوند. این ساختمان دارای حجمی ساده و مدرن است و در نمای آن از متریال های مختلف از جمله بتن و شیشه به کار رفته است. این ساختمان با عنوان ویلای افرا توسط ادیب خائز، استودیو راوی و رامتین طاهریان طراحی شده است.

۱۲ _ طراحی و معماری ویلای خشت باف

طراحی نمای ویلاهای ایرانی

طراحی و معماری ویلای خشت باف

ویلای خشت باف در منطقه غرب تهران واقع شده است. دفتر معماری ایماژ طراحی آن را انجام داده است. چالش هایی چون حفظ حریم خصوصی با ساختمان های اطراف از یک طرف و نمای پارک محلی از سوی دیگر، برای طراحان تصمیم گیری در مورد میزان و نوع بازشو ها در نما را دشوار کرده بود. از این رو طراحان پنل هایی خمیده با الگوهای پارامتریک برای نمای ساختمان طراحی کردند که بازشوها را به نمایش می گذارد و دید از بیرون به فضای داخلی را محدود می کند و در عین حال دید از داخل به فضای سبز بیرونی در طرف غرب ساختمان افزایش را می دهد. این کنترل بصری احساس امنیت و  آرامش در فضاها را القا می کند. این حریم خصوصی علاوه بر این که بر اساس مبانی اعتقادات و آداب و رسوم ایرانی است، مبتنی بر اصول اقلیمی نیز می باشد.

ایجاد پوسته های پارامتری مشبک می تواند به عنوان عایق عمل کرده و گرمای لازم را برای فصل زمستان فراهم سازد، اما اجازه نمی دهد آفتاب آزار دهنده به فضای داخلی بتابد و فضا را گرم کند. علاوه براین فیلتر آلودگی های بصری یکی از اهدافی بود که توسط این پنل های آجری کنترل می شد.

۱۳ _ بازسازی خانه ویلایی سفید، پدرام ایزدی بروجنی

طراحی نمای ویلاهای ایرانی

بازسازی خانه ویلایی سفید، پدرام ایزدی بروجنی

در این پروژه ساختمان موجود حفظ شده و طراحان به تقویت سازه پرداخته و حجم هایی نیز بر اساس نیاز کارفرما به ساختمان اصلی افزوده شده است. در ساخت این ویلا از متریالی چون سیمان سفید (درنما) استفاده شده است. نمای جلویی دارای سه درب بزرگ است و می توان آن را با دست باز و بسته کرد( تنفس). سیستم درب، فضای داخلی را در برابر نور بیش از اندازه محافظت می کند و در عین حال هنگامی بسته است در مصرف انرژی صرفه جویی می کند.

۱۴ _ معماری و طراحی خانه ویلایی بلور ، شرکت مهندسین مشاور نهصد

طراحی نمای ویلاهای ایرانی

معماری و طراحی خانه ویلایی بلور ، شرکت مهندسین مشاور نهصد

ویلای بلور در اصفهان قرار گرفته است. مفهوم شفافیت یکی از مهم ترین خواسته های کارفرما بود. از این رو طراحان با قرار دادن پنجره های بزرگ و تمام قد سعی کردند تا حد امکان شفافیت در فضا را فراهم آورند. این باعث می شد تا علاوه بر این که نور به فضای داخلی بتابد و افراد از چشم انداز بیرون ویلا بهره ببرند و ارتباطی میان معماری و طبیعت برقرار سازند، بتوانند با خیالی آسوده می توانستند بازی کودکان خود را در محیط بزرگ باغ تماشا کنند. علاوه بر شیشه از متریالی چون چوب و بتن در طراحی نمای این وسلای مدرن نیز به کار رفته است.

۱۵ _ طراحی باغ ویلای تارا، گروه طراحان و بنا کنندگان زاو

طراحی نمای ویلاهای ایرانی

طراحی باغ ویلای تارا، گروه طراحان و بنا کنندگان زاو

ویلای تارا در شهر لاریجان قرار گرفته است و توسط گروه معماری زاو طراحی شده است. ایده اصلی طراحی و معماری این ویلا ازطرح کندوج الهام گرفته شده است. انتخاب این فرم برای معماری پروژه به دو دلیل زیر بود:

اول استراتژی ریخت شناسی منظره روستایی و دوم این بود که کارفرما می خواست حداکثر اشراف را بر محیط طبیعی اطرافش داشته باشد.

۱۶ _ معماری و دکوراسیون خانه ویلایی ۱۷۴، استودیو سدروس

طراحی نمای ویلاهای ایرانی

معماری و دکوراسیون خانه ویلایی ۱۷۴، استودیو سدروس

ویلای ۱۷۴ در منطقه ی خزرشهر در بابلسر قرار گرفته است. کانسپت اصلی طراحی، داشتن فضایی مملو از نور با امکان تهویه طبیعی می‌باشد که با ایجاد یک حجم شفاف و قرار دادن بازشوها در دو جبهه شمالی و جنوبی، همچنین تعبیه تراس خطی درجبهه شمالی ممکن شده‌است. مصالح  نما نیز طبق ضوابط شهرک، سیمان و چوب در نظر گرفته‌شده و مرز جداکننده بلوک‌های شهرک هم نمی‌بایست از مصالح بنایی باشد.

۱۷ _ طراحی ویلای مکعب ، محمد کانی سواران

طراحی نمای ویلاهای ایرانی

طراحی ویلای مکعب ، محمد کانی سواران

ویلای مکعب در منطقه چهارباغ استان البرز قرار گرفته است و توسط محمد کانی سواران طراحی شده است. این ویلا از ترکیب نه مکعب شکل گرفته که فضای عمومی با سقفی شیبدار احاطه شده است. مهم ترین چالش هایی که در طراحی این پروژه با آن روبرو بودند حفظ محرمیت برای فضای داخلی و استخر و ایجاد فضایی کاملا خصوصی بود.

با وجود این که کاربری پروژه و همچنین زمان های استفاده از این بنا جداره های شفاف وسیع به منظور بهره گیری حداکثر از چشم اندازهای پیرامونی را می طلبید، با توجه به فرهنگ منطقه محدود کردن اشراف از بیرون به داخل اولویت دیگر تیم طراحی بود. متریال اصلی نما از سنگ گرانیت فِلیم شده می باشد که از مصالح مرغوب و ماندگار با شرایط آب و هوایی منطقه به شمار می روند.

۱۸ _ معماری ویلای کوهپایه لواسان ، دفتر معماری لاین

طراحی نمای ویلاهای ایرانی

معماری ویلای کوهپایه لواسان ، دفتر معماری لاین

ویلای کوهپایه در چهار طبقه طراحی شده و در منطقه ی لواسان قرار دارد. چرخش موجود در حجم اصلی ساختمان علاوه براین که حجم منحصر به فردی را در این ساختمان ایجاد می کرد، بلکه با دامنه های طبیعی، شیب ها و محدودیت های سایت همسان شد. متریال به کار رفته در نمای این ویلای مسکونی سنگ می باشد.

۱۹ _ طراحی و معماری ویلای کوهسار ۲۵۲ ، استودیو دوازده

طراحی نمای ویلاهای ایرانی

طراحی و معماری ویلای کوهسار ۲۵۲ ، استودیو دوازده

پروژه ویلای کوهسار بر روی سایتی به مساحت ۵۰۰۰ متر مربع در منطقه آریان باغشهر استان البرز قرار دارد. این ویلای مسکونی دارای فرمی ساده و مدرن می باشد و در طراحی نمای آن از آجر و بتن استفاده شده است. این پروژه توسط گروه معماری دوازده طراحی شده است.

۲۰ _ معماری ویلای حیاط ها، گروه معماری معنا

طراحی نمای ویلاهای ایرانی

معماری ویلای حیاط ها، گروه معماری معنا

ویلای حیات نمونه ای از ویلاهای طراحی شده در متل قو می باشد. این ساختمان دارای حجمی ساده و مدرن می باشد. ترکیب بتن و چوب در طراحی نما به خوبی در کنارهم قرار گرفته اند. استفاده از نوارهای چوبی در پنجره علاوه بر این که میزان ورود نور به فضا را کنترل کرده و نور ملایمی را به فضای داخلی می تاباند، ظاهری زیبا و جذاب نیز ایجاد کرده است.

۲۱ _ معماری ویلای آجری بازیار ، گروه معماری نقش خاک

طراحی نمای ویلاهای ایرانی

معماری ویلای آجری بازیار ، گروه معماری نقش خاک

پروژه معماری ویلای آجری بازیار در یک مجتمع ساحلی در شهر ” رویان” بر سطحی به مساحت ۲۵۰ متر مربع واقع شده است. کارفرما از طراحان خواست در معماری این پروژه ترکیبی جدید از متریالی چون چوب، آجر، شیشه و آهن ایجاد کنند.

نمای اصلی این ویلا با بافت های شیشه ای بزرگ پوشانده شده بود تا بیشترین ارتباط بین داخل و خارج را ایجاد کند و به علاوه دید، نور و شفافیت فراهم آورد. طراحان با اضافه کردن بافت های آجر به شیشه، طراحان تنظیمات شفافیت و هماهنگی در نمای ساختمان را انجام داده اند. افزون بر این طراحان توانستند با استفاده از تکنیک های سنگ خشک و کنترل بافت آجر بر روی ساختار اصلی به منظور نشان دادن سطوح معلق بر روی شیشه، علاوه بر ایجاد فضای داخلی و فضای باز، بازی سبک و سایه، آجر سنگین را بر روس شیشه نصب کنند. بدین صورت باید گفت که طراحان قادر به تعریف وزن و نور در ذهن بیننده هستند و همچنین او را به مشاهده و تحسین ساختمان وا می دارند. به دلیل شفافیت موجود در ساختمان ارتباط میان فضای داخلی و خارجی بر قرار شد.

۲۲ _ معماری و طراحی داخلی ویلای پگاه، امیر خرقانی

طراحی نمای ویلاهای ایرانی

معماری و طراحی داخلی ویلای پگاه، امیر خرقانی

پروژه ویلای پگاه در شهریار در غرب تهران واقع شده است. مهم ترین عامل در این پروژه ارتباط فضای داخلی با فضای میانی بود. در راستای رسیدن به هدف اصلی در ساختار این ویلا طراحان یک فضای حائل را به حجم اصلی ساختمان افزودند که مانند یک توری عمل می کند و یک فضای نیمه شفافی را در نمای ساختمان ایجاد می کند. متریال به کار رفته در نمای این ویلا سنگ می باشد.

۲۳ _ طراحی و معماری ویلای سیسنگان ، دفتر معماری MADO

طراحی نمای ویلاهای ایرانی

طراحی و معماری ویلای سیسنگان ، دفتر معماری MADO

ویلای سیسنگان بر روی سایتی میان دریا و جنگل های سیسنگان قرار گرفته است. یکی از چالش های اصلی طراحی ویلای سیسنگان ایجاد محرمیت برای کاربران بود. در واقع باید بگوییم که پروژه بر روی طراحی و ارتباط سایت با ویلا، سازه و معماری بومی در جهت ایجاد یک ساختار پویا از تقاطع دیواره های بتی و نمای شیشه ای متمرکز بود.

۲۴ _ طراحی ویلاهای سهی و سهی ، سعید محسن یونسی

طراحی نمای ویلاهای ایرانی

طراحی ویلاهای سهی و سهی ، سعید محسن یونسی

کارفرمایان علاقه ای به فرم های مینیمال راست گوشه وجود نداشت و در کنار آن تاکید بر تکسر و تنوع فضاها پر اهمیت می نمود. متریال اصلی به کار رفته در نمای بیرونی سطوح سفید و یک دست سیمانی است. جدا از رنگ سفید و یکدستی که مد نظر طراح بوده است، این متریال قابلیت مناسبی  در اجرای منحنی ها و سطوح به هم پیوسته دارد. همچنین از چوب نما در ترکیب احجام عمودی جهت انتقال حس متریال طبیعی و زیبایی استفاده شده است.

۲۵ _ طراحی و معماری ویلای ناتل ، استودیو معماری محمد خاوریان

طراحی نمای ویلاهای ایرانی

طراحی و معماری ویلای ناتل ، استودیو معماری محمد خاوریان

همانطور که از نامش پیداست، ویلای ناتل در منطقه ی ناتل قرار گرفته است. طراحان با توجه به محدودیت هایی که داشتند ویلایی مدرن با حجمی سفید متناسب با نیاز های کارفرما طراحی کردند. در این پروژه ارزان ترین و کارآمدترین مواد سیمان و بتن بود که کارگران بومی منطقه کاملاً با آنها آشنا بودند. از این رو طراحان یک مورفولوژی فضایی را در نظر گرفتند که با استفاده از یک دیوار سنگ تراشی ساده به عنوان یک متریال ارزان و مقرون به صرفه برای ایجاد همزمان حجم بیرونی و فضای داخلی  هزینه اضافی زیادی را برای این پروژه به همراه نیاورد.

۲۶ _ معماری و طراحی داخلی خانه شهرک فردوس ، فیروز فیروز

طراحی نمای ویلاهای ایرانی

معماری و طراحی داخلی خانه شهرک فردوس ، فیروز فیروز

ویلای مسکونی شهرک فردوس در استان مازندران قرار گرفته و توسط فیروز فیروز طراحی شده است. این ویلا در یک طبقه طراحی شده و دارای حجمی ساده و مدرن متناسب با موقعیت جغرافیایی منطقه می باشد.

۲۷ _ معماری ویلای حاجی بابا ، فیروز فیروز

طراحی نمای ویلاهای ایرانی

معماری ویلای حاجی بابا ، فیروز فیروز

این ویلا یکی دیگر از نمونه ویلاهای طراحی شده توسط فیروز فیروز می باشد. هدف اصلی در طراحی پروژه این بود که تمام عناصر خانه های سنتی ایرانی از ایوان تا بخش های مختلف باغ ها در هم ادغام شوند. طراح برای نمای این پروژه آجر را انتخاب کرده است، زیرا آجر قرمز متناسب با خاک تهران می باشد.

۲۸ _ معماری ویلای سفید رستم در تنکابن ، محمدرضا کهزادی

طراحی نمای ویلاهای ایرانی

معماری ویلای سفید رستم در تنکابن ، محمدرضا کهزادی

ویلای سفید رستم در تنکابن قرار گرفته است. این پروژه دارای ساختار ساده و مدرن می باشد و در ساخت آن از متریال ارزان و مقرون به صرفه متناسب با موقعیت جغرافیایی استفاده شده است.

۲۹ _ ویلای شماره ۱۲، استودیو نو آر

طراحی نمای ویلاهای ایرانی

ویلای شماره ۱۲، استودیو نو آر

ویلای شماره ۱۲ در منطقه ی نور قرار گرفته است. با توجه به ابعاد و فضای سایت، طراحان یک فرم مکعب شکلی را انتخاب کردند که با توجه به تأثیر آب و هوا که سقف صاف فرم مکعب شکل را به سمت شیب دار آن حرکت می دهد. طراح به واسطه ی بافت آجری فضای منفی و پوسته ی بیرونی کنتراست ایجاد کرده است.

۳۰ _ معماری و طراحی داخلی خانه گویم، علیرضا تغابنی

طراحی نمای ویلاهای ایرانی

معماری و طراحی داخلی خانه گویم، علیرضا تغابنی

چالش اصلی در این پروژه یافتن راهی برای گسترش ساختار سیستم چهارطاقی بود تا فضایی مکعب شکل و غیر منسجمی را به طور همزمان ایجاد کند. متریال اصلی به کار رفته در طراحی پوسته خارجی این پروژه آجر و شیشه می باشد.

همانطور که مشاهده نمودید در این بخش برگزیده ای از نمای ویلاهای طراحی شده در سال های اخیر توسط معماران ایرانی را برایتان به اشتراک گذاشتیم.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: Archline

تعداد بازدید: 1,973

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *