معماری و دکوراسیون خانه ویلایی ۱۷۴، استودیو سدروس

دکوراسیون خانه های ویلایی ایرانی

معماری: استودیو سدروس

معماران اصلی: محمد مهدی سعیدی

تیم طراحی: دنیا فرقانی، معصومه مهرابی، مهسا معصوم زاده

مساحت: ۱۰۰۰مترمربع

سال: ۱۳۹۸

عکاسی: استودیو دید

شرح پروژه از زبان معمار

ویلای شماره ۱۷۴، در شهرک خزرشهر در حاشیه شمالی ایران، با آب‌وهوایی معتدل قرار دارد. شهرک خزرشهر در بابلسر -که یک شهرساحلی است- در دو بخش خزرشهر شمالی و خزرشهر جنوبی در دو طرف کمربندی اصلی شهر بابلسر جانمایی شده است که موقعیت قرارگیری ویلای ۱۷۴ در خزرشهر جنوبی می‌باشد.

شهرک دارای شبکه‌بندی شطرنجی منظمی است و ضوابط مختص به خود را دارد. جانمایی هر بلوک ساختمانی در زمین توسط قوانین ساخت و ساز شهرک مشخص شده است و حداکثر ارتفاع مجاز هر ویلا ۹ متر می‌باشد. مصالح  نما نیز طبق ضوابط شهرک، سیمان و چوب در نظر گرفته‌شده و مرز جداکننده بلوک‌های شهرک هم نمی‌بایست از مصالح بنایی باشد.

کارفرمای ویلای ۱۷۴ زوجی میانسال همراه با سه فرزند پسر هستند. انتظار کارفرما از محیط سکونت‌شان، برخورداری از محیطی پرنور و روشن و حتی المکان فضایی یکپارچه در طبقه همکف بود. کارفرما پس از تعامل با طراح پذیرفت تا در فضای ویلا با جزئیاتی متفاوت از تجربه منزل شخصی خود مواجه گردد. فضاهای مورد نیاز در طبقه‌ی همکف شامل ورودی، نشیمن،TVروم، آشپزخانه و اتاق مادربزرگ خانواده می‌شود. در طبقه‌ی اول نیز، اتاق خواب مستر و اتاق‌های فرزندان به همراه یکpantry  و نشیمن کوچک تعبیه شده اند. تراس اصلی ساختمان در این طبقه در ضلع شمال قرار گرفته که از اتاق‌های خواب و نشیمن قابل دسترسی است. موقعیت تراس باتوجه به جهت وزش نسیم دریا جانمایی شده‌است. اتاق خواب مستر اصلی از شمال تا جنوب گسترش یافته و فضایی پر نور، با امکان تهویه و کوران طبیعی، ایجاد کرده است.

کانسپت اصلی طراحی، داشتن فضایی مملو از نور با امکان تهویه طبیعی می‌باشد که با ایجاد یک حجم شفاف و قراردادن بازشوها در دو جبهه شمالی و جنوبی، همچنین تعبیه تراس خطی درجبهه شمالی، این هدف ممکن شده‌است. به‌صورت کلی در طراحی فضا، جداره‌ها، کف و سقف تلاش شده تا فضای درون و بیرون به‌صورت یکپارچه در امتداد هم قرارگیرند و تنها توسط دیوار‌های شیشه‌ای از یکدیگر مجزا شوند. در راستای گسترش فضای باز به درون فضای بسته در کنج ها از پنجره‌های اِل شکل استفاده شده تا شفافیت فضا به حداکثر ممکن برسد. برخلاف سایر ساختمان‌های منطقه که به دلیل داشتن شیروانی حجم سقف با احساس سنگینی بر بنا حمکرانی می‌کند، در طراحی سقف صفحات نازکی به کار گرفته‌شده که با شکست و ایجاد اختلاف سطح نه تنها شیب‌بندی بام را در خود پنهان می‌نماید، بلکه برحس سبکی سقف تاکید می‌ورزد. در این راستا، در برخی نقاط پنجره‌های باریک و کشیده در محل اتصال سقف به دیوار ایجاد شده‌است.

برای مقابله با رطوبت بالای منطقه ساختمان روی کرسی چینی قرارگرفته و دورتادور ساختمان سایبان‌هایی برای مقابله با بارش شدید تعبیه شده‌است. در قسمت تراس شمالی هم سایبان‌هایی از جنس ورق جهت کنترل بارش و آفتاب طراحی شده‌اند تا استفاده از تراس را در تمام فصول سال ممکن سازند.

در ادامه با دیدن تصاویر دکوراسیون خانه های ویلایی ایرانی خط معمار را همراهی کنید.

دکوراسیون خانه های ویلایی ایرانی دکوراسیون خانه های ویلایی ایرانی دکوراسیون خانه های ویلایی ایرانی دکوراسیون خانه های ویلایی ایرانی دکوراسیون خانه های ویلایی ایرانی دکوراسیون خانه های ویلایی ایرانی دکوراسیون خانه های ویلایی ایرانی دکوراسیون خانه های ویلایی ایرانی دکوراسیون خانه های ویلایی ایرانی دکوراسیون خانه های ویلایی ایرانی دکوراسیون خانه های ویلایی ایرانی دکوراسیون خانه های ویلایی ایرانی دکوراسیون خانه های ویلایی ایرانی دکوراسیون خانه های ویلایی ایرانی دکوراسیون خانه های ویلایی ایرانی دکوراسیون خانه های ویلایی ایرانی دکوراسیون خانه های ویلایی ایرانی دکوراسیون خانه های ویلایی ایرانی  دکوراسیون خانه های ویلایی ایرانی دکوراسیون خانه های ویلایی ایرانی

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

 

وب سایت استودیو معماری سدروس: www.cedrus-architects.com

صفحه اینستاگرام استودیو سدورس: cedrus.architecture.studio

 

 

در این بخش به دکوراسیون خانه های ویلایی ایرانی پرداختیم.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: Archdaily

تعداد بازدید: 4,417

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *