بررسی نمونه ای از دکوراسیون مطب زنان و زایمان

دکوراسیون مطب زنان و زایمان

دکور کلینیک زنان و زایمان

طراحی داخلی مراکز درمانی: دکوراسیون مطب زنان و زایمان

مراجعه به کلینیک ها و و مراکز درمانی اغلب برای افراد با استرس و تشویش همراه است و به ندرت می توان گفت که افراد تجربه ی خوشایند و دلنشینی از مراجعه به مرکز درمانی داشته اند. این درست است، اما باید گفت که با طراحی و چیدمان صحیح می توان این فضاها را برای بیماران و همراه آن ها خوشایندتر ساخت. از این رو طراحی و دیزاین مناسب کلینیک ها و مطب ها اهمیت می یابد.

از طرفی دیگر باید بگوییم یکی از دلایل این که طراحی و دکوراسیون مراکز درمانی اهمیت دارد این است که این گونه فضاها با سلامت افراد در ارتباط مستقیم هستند و برای طراحی این فضاها باید به ضوابط و استاندارد خاصی توجه نمود. از این رو امروزه پزشکان سعی براین دارند تا رضایت بیماران خود را جلب کرده و فضایی آرامش بخش را برای آن ها ایجاد کنند. در ادامه به برخی از نکاتی که در طراحی کلینیک و مطب ها باید در نظر داشت اشاره خواهیم کرد.

شخصی سازی طرح

یکی از نکات مهمی که در دکوراسیون مطب اهمیت دارد، مسأله شخصی سازی می باشد. بدین معنی که طراحی و چیدمان فضای مطب باید متناسب با خدماتی که ارائه می دهد، باشد. به عنوان مثال در طراحی کلینیک کودکان باید از رنگ های روشن و مبلمانی استفاده نمود که علاوه بر راحت بودن، برای کودکان جذاب نیز باشد. به علاوه با توجه به این که طراحی کلینیک ها به ماهیت و تخصص کار بستگی دارد، در طراحی آن باید فاکتورهای زیادی را در نظر داشته باشید. توجه به این موارد باعث می شود تا شما محیطی استاندارد و متناسب با فضای موجود و همچنین نیازهای هر دوی پزشک و مراجعه کنندگان طراحی کنید:

_ محاسبه ابعاد و متراژ فضا

_ تخمین میزان مراجعه کنندگان در طول روز

_ در نظر گرفتن تجهیزات مورد نیاز برای فضای درمانی

طراحی ورودی

بارها به این نکته اشاره کردیم که ورودی مناسب و خوشایند، تأثیر بسزایی بر روحیه مراجعه کنندگان خواهد داشت. در دکوراسیون مطب نیز چنین می باشد. اگر ورودی مطب دارای طرحی زیبا و روشنی باشد، در همان ابتدای ورود افراد را تحت تأثیر قرار داده و از میزان استرس بیماران کاسته و انرژی مثبتی را هم به آن ها منتقل می سازد.

فضای پذیرش

شما باید به عنوان طراح در طراحی بخش پذیرش مطب به خصوص میز رسپشن دقت بالایی داشته باشید. معمولا طراحان سعی می کنند تا متناسب با نوع تخصص و مراجعه کنندگان به انتخاب میز رسپشن بپردازند. با این وجود میز رسپن و سایر مبلمان باید تا حد امکان ساده و محکم باشند و حسی از اطمینان را در میان بیماران ایجاد کند. همچنین میز رسپشن باید دارای ارتفاع استانداردی باشد تا بیماران در هنگام پذیرش با مشکل روبرو نشوند.

نورپردازی

نورپردازی یکی از مهم ترین جنبه های طراحی داخلی می باشد. این امر در طراحی داخلی کلینیک ها و مراکز درمانی پررنگ تر هم می شود. زیرا نورپردازی مناسب موجب بهره وری بالا و تأثیر بصری عمیق می شود. اتاق های معاینه و درمان باید به طور کامل روشن باشند. بر اساس نیاز نیز در برخی بخش ها از نورهای متمرکز نیز استفاده می شود. این نوع نورها بیش تر در کلینیک های دندانپزشکی و چشم پزشکی کاربرد دارد.

نورپردازی در بخش پذیرش می تواند کمتر از سایر بخش ها باشد تا این بخش را در آرامشی نسبی قرار دهد.

توجه به عنصر رنگ

در طی مطالب گوناگون به این نکته اشاره کردیم که رنگ ها تأثیر مستقیمی بر روحیه و روان افراد دارند. این مسأله در طراحی فضای درمانی نیز صادق است و می تواند حال و هوای مراجعه کنندگان را به طور ناخودآگاه تغییر دهد. تنالیته های ملایمی چون بژ، کرم، انواع خاکستری ها، سفید از گروه رنگ های خنثی هستند که در طراحی مراکز درمانی استفاده از آن ها توصیه می شود. همچنین اگر قصد دارید تا طیف های رنگین را به کار ببرید، رنگ های پاستلی گزینه ای مناسب می باشد. طراحان و کارشناسان توصیه می کنند تا رنگ های مبلمان کاملا در تضاد با رنگ کف و دیوارها باشد.

نکاتی که در بالا بدان اشاره کردیم کاربردی بوده و شما می توانید در هنگام طراحی و یا بازسازی مطب به این موارد رجوع کرده و  از این نکات ایده بگیرید.

دکوراسیون مطب زنان و زایمان

همانطور که در بالا بدان اشاره کردیم. طراحی داخلی کلینیک ها باید متناسب با تخصص آن کلینیک انجام گیرد، اما یکی از اهدافی که در طراحی تمامی مراکز درمانی مشترک است، ایجاد فضایی آرامش بخش برای مراجعه کنندگان می باشد. در دکوراسیون مطب زنان و زایمان نیز چنین است. همانطور که می دانید عمده مراجعه کنندگان مطب های زنان و زایمان، یا مادران باردارند که در انتظار فرزند خود هستند و یا مراجعه کنندگانی هستند که دارای بیماری های مختلف زنان اند و نگرانی ها و استرس های خاص خود را دارند. از طرفی دیگر، خدمات و انجام معاینه ها ممکن است زمان بر باشد و مراجعه کنندگان مجبور باشند تا زمان طولانی را در انتظار بنشینند. از این رو فضای داخلی مطب زنان و زایمان باید به گونه ای باشد که علاوه بر این که استرس و نگرانی را از آن ها دور سازد،دارای مبلمان راحتی باشد تا انتظار با شرایط خاص بارداری در مدت زمان طولانی برای آن ها خسته کننده نباشد. در ادامه خط معمار نمونه ای از دکوراسیون مطب زنان و زایمان را برای شما کاربران گرامی آماده ساخته و ارائه خواهد داد.

از ویژگی های بارز در دکوراسیون این مطب استفاده از رنگ های روشن، خطوط نرم و منحنی، ترکیب دو عنصر متضاد چوب و بتن، نورپردازی کافی و همچنین تقسیم فضایی متناسب می باشد. طراحان به خوبی توانسته اند میان دو عنصر چوب و بتن تعادل ایجاد کنند و با افزودن تنالیته های رنگی گرم، فضایی صمیمی و آرامش بخشی را برای مادران باردار ایجاد کنند. استفاده از خطوط نرم و منحنی می تواند برگرفته از حرکت جنین باشد. در اتاق های درمان طراحان برای ایجاد حریم خصوصی مراجعه کنندگان از پارتیشن های رنگی استفاده کرده اند. همچنین نور پردازی متنوع و افزودن نورهای رنگی فضا را برای کارکنان و بیماران دلچسب ساخته است.

در ادامه با دیدن تصاویر خط معمار را همراهی کنید.

دکوراسیون مطب زنان و زایمان

دکور کلینیک زنان و زایمان

دکوراسیون مطب زنان و زایمان

دکور کلینیک زنان و زایمان

دکوراسیون مطب زنان و زایمان

دکور کلینیک زنان و زایمان

دکوراسیون مطب زنان و زایمان

دکور کلینیک زنان و زایمان

دکوراسیون مطب زنان و زایمان

دکور کلینیک زنان و زایمان

دکوراسیون مطب زنان و زایمان

دکور کلینیک زنان و زایمان

دکوراسیون مطب زنان و زایمان

دکور کلینیک زنان و زایمان

دکوراسیون مطب زنان و زایمان

دکور کلینیک زنان و زایمان

دکوراسیون مطب زنان و زایمان

دکور کلینیک زنان و زایمان

دکوراسیون مطب زنان و زایمان

دکور کلینیک زنان و زایمان

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: Archline

تعداد بازدید: 305

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *