نمای ساختمان دو طبقه

نمای ساختمان دو طبقه

طراحی نمای ساختمان دو طبقه

در این بخش از خط معمار به بررسی نمای ساختمان دو طبقه می پردازد. امروزه با حضور ساختمان های مرتفع در کلان شهر ها، به ساختمان های دو طبقه حیاط دار به نوعی خانه های ویلایی نیز گفته می شود. این ساختمان ها در شهرها به دلیل تراکم جمعیت کمتر یافت می شود. و بیشتر جای خود را به ساختمان های سه و چهار طبقه داده اند.

بخشی از ساختمان های دو طبقه به صورت دوبلکس و در واقع در یک واحد ساخته می شوند. برخی نیز به صورت دو طبقه مجرا در یک یا چند واحد مسکونی. در ادامه به طراحی نمای ساختمان دو طبقه و انواع آن ها می پردازیم.

طراحی نمای ساختمان

از مهمترین قسمت های معماری یک ساختمان بخش طراحی نما ساختمان می باشد. طراحی نما بنا بر موقعیت جغرافیایی که ساختمان در آن واقع شده، شرایط و قوانین شهر سازی و بودجه اختصاص یافته از سوی کارفرما طراحی و ساخته می شود. طراحی نما در ساختمان های مختلف ویژگی ها و شرایط خود را دارند مثلا در طراحی نما برج ها معمولا از متریال های ترکیبی استفاده می شود و یا در طراحی نما ویلا ها استفاده از نورگیر و پنجره ها بصورت گسترده تر انتخاب می شود. این ویژگی ها در نمای ساختمان دو طبقه نیز وجود دارد.

در طراحی نمای ساختمان های دوطبقه اگر دارای محوطه و فضای حیات باشند از سبک های مختلف می توان استفاده کرد. اما اگر تنها ساختمان باشد و فضای جانبی به همراه نداشته باشد اندکی محدودیت در انتخاب سبک طراحی ایجاد می شود. البته استفاده و انتخاب درست طراحان و متخصصان در این زمینه تا حد زیادی محدودیت ها را با خلاقیت و تخصص خود از بین برده و کارفرمایان را به ایده آلشان می رسانند.

در این زمینه گروه شرکت معماری آوگون ارائه دهنده خدمات و مشاوره برای شما عزیزان می باشند که در این ررابطه می توانید با شماره های زیر تماس حاصل نمایید:

شماره تماس دفتر جهت امور طراحی و اجرا:

۰۲۱-۸۸۹۷۶۶۰۸

شماره تماس خارج از ساعات اداری:

۰۹۱۲-۴۹۵-۲۳۶۵ (مهندس صالحی)

انتخاب سبک نمای ساختمان

امروزه با حضور طراحان خلاق و ایده پردازی های آنان محدودیت در طراحی معنای خود را از دست داده است. و فقط ظوابط و قوانین در طراحی نما و شهرسازی های را می توان محدد کننده در طراحی تلقی کرد که البته این ظوابط در ساختن چهره شهری و هویت بخشی به منطقه نقش قابل ملاحظه ای دارند که نمی توان آن را نادیده گرفت.

در ساختمان های دو طبقه اگر به صورت ویلایی باشند و فضا و متراژ کافی داشته باشند، از تمامی سبک ها مانند کلاسیک رومی مدرن مینیمال… می توان استفاده کرد. اما در صورتی که فضای کافی وجود ندارد و معماری ساختمان به صورت آپارتمان طراحی شده است استفاده از سبک های مدرن و مینیمال توصیه می شود.

البته از سبک نئوکلاسیک نیز می توان در این زمینه استفاده کرد که در واقع ساده شده و تقلیل یافته سبک کلاسیک می باشد. اما پر واضح است با توجه به ویژگی های سبک کلاسیک و رومی، این سبک ها برای آپارتمان دو طبقه گزینه مناسبی نمی باشند. بنابراین با توجه به بودجه و سلیقه کارفرما می توان از سبک های مدرن امروزی استفاده کرد.

اهمیت نور در طراحی نما ساختمان

حضور نور در فضای داخلی خانه از اهمیت ویژه ای بر خوردار است. این اهمیت در ار تباط با امکان دیده شدن اشیا در حضور نور مشخص می شود. همچنین حضور نور در خانه و ساختمان طراوت شادابی و منتقل کننده انرژی می باشد.

بنابراین در هنگام معماری ساختمان ها و همچنین طراحی نما منابع و منافذ تامین کننده های نور فضای داخلی در معماری و همچنین در طراحی نما و چیدمان عناصر بصری نما نقشی اساسی دارد.

انتخاب متریال متناسب با سبک طراحی نما

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی متریال های متنوع و متفاوتی در طراحی نما ساختمان ها در دسترس طراحان قرار گرفته است. انتخاب نوع متریال با توجه به سبک و طرح نمای ساختمان و بودجه اختصاص یافته با آن انتخاب می شود.

این متریال ها در مناطق مختلف متناسب با جو آب و هوایی و شرایط اقلیمی که ساختمان در آن قرار گرفته، در دسترس قرار دارند. از انواع آن می توان به:

  • انواع سنگ ها
  • فایبر سمنت برد
  • شیشه
  • چوب
  • متریال سرامیکی
  • سیمان سفید
  • کامپوزیت
  • آجر
  • بایرامیکس و ….. اشاره کرد. که در ادامه به مورد از آن ها و ویژگی هایشان پرداخته می شود.

طراحی نمای ساختمان با آجر

آجر متریالی است کم هزینه و با کیفبت و مرغوب. اگر بودجه کمی برا طراحی نما اختصاص داده اید استفاده از این متریال می تواند علاوه بر تامین هزینه نمایی گرم و خاص به شما بدهد. این متریال همچنین به عنوان عایق حرارتی برای ساختمان می باشد. بنابر این این متریال علاوه بر استحکام و مقاومت طول عمر بسیاری نیز دارد.

شیشه در طراحی نمای ساختمان

در طراحی نمای ساختمان دو طبقه که دارای محوطه و فضای خصوصی هستن و به اصطلاح ویلایی هستند استفاده از شیشه به سبک مدرن بسیار کاربرد دارد. این متریات در نمای ساختمان ارتباط بین فضای بیرون و درون ساختمان را میسر می کند و از جهت بسیار جذابیت بصری ایجاد می کند. ضمن اینکه تامین کننده نور کافی و طبیعی برای فضای داخلی ساختمان می باشد.

از انواع شیشه های مورد استفاده در طراحی نما می توان از: کرتیل وال، نمای دو پوسته شیشه ای، نمای فریم لیس و نمای اسپایدر نام برد.

طراحی نما با کامپوزیت

از دیگر متریال هایی که امروزه مورد استفاده بسیار واقع شده است، کامپوزیت می باشد که از ویژگی های اصلی این متریال نیز مقاومت و استحکام آن و همچنین عایق بودن در برابر هوا می باشد.

چوب در طراحی نما ساختمان

از متریال های گران قیمت می توان به چوب اشاره کرد که معمولا از این متریال به صورت ترکیبی با متریال های دیگری پون بتن آهن سیمان و … استفاده می شود. این متریال در سبک مدرن که تلفیق مواد در آن رواج دارد بیشتر استفاده می شود. چوب عایق بسیار خوبی در برابر صدا می باشد.

استفاده از چوب های فراوری شده بهترین گزینه در طراحی نما با استفاده از چوب می باشند زیرا در برابر نفوذ حشرات حرارت رطوبت مقاوم سازی می شوند. در ساخت نمای ساختمان دو طبقه از چوب ترمود که نوعی چوب بسیار مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی مختلف، حرارت و پوسیدگی می باشد.

 

نورپردازی در طراحی نما

از آنجایی که نمای ساختمان اولین جذابیت بصری را ایجاد می کند، بنابراین طراحی نورپردازی از جهت نمایان شدن و جذب نگاه ها برای نما ساختمان ها امری مهم می باشد.

در نوپردازی نما ساختمان ها بسته به هدف طراح شامل مواردی از قبیل برجسته کردن بخشی از قسمت های طراحی و یا تاکید بر بخشی از آن و یا متمایز ساختن قسمت از نما از سایر بخش ها و … صورت می گیرد.

معمولا در نورپردازی نمای ساختمان های مسکونی و دو طبقه از نورهای سفید و زرد استفاده می شود و به طور کلی استفاده از نورهای رنگی مناسب با فضاهای تجاری و مغازه ها می باشند. همچنین نورهای متحرک و چشمک زن نیز برای ساختمان های مسکونی مورد استفاده نمی باشد.

جمع بندی نهایی

حضور طراحان خلاق و ساختارشکنی در استفده از فرم و متریال در دنیای مدرن، نماهای متنوع و خلاقانه بسیاری را ایجاد کرده که می توان با راهنمایی و کمک از متخصصین این حوزه رویای خانه خود را تحقق بخشید.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن مجموعه ای طراحی های نمای ساختمان دو طبقه در سبک های مختلف و با استفاده از متریال های متنوع دعوت می نماید.

تحیریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

شرکت معماری آوگون

تعداد بازدید: 466

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *