طراحی دکوراسیون اداری : بررسی اصول طراحی

طراحی دکوراسیون اداری

طراحی دکوراسیون اداری

در این مطلب قصد داریم به بررسی موضوع بسیار مهم طراحی دکوراسیون اداری بپردازیم.

عموم افراد بیش تر زمان خود را در محل کارشان می گذرانند. به گونه ای که می توانیم بگوییم محل کار، خانه دوم افراد و همکارانشان خانواده دوم آن ها به حساب می آید. از این رو چیدمان فضای کاری آن ها طوری باشد که آن ها در این فضا احساس راحتی داشته باشند و ماندن در آنجا در مدت زمان طولانی برایشان خسته کننده نباشد. از طرفی دیگر نوع چیدمان و طراحی فضاهای اداری به غیر از کارمندان برای مشتریان و مراجعه کنندگان نیز اهمیت دارد، به اندازه ای که می توان گفت ظاهر و چیدمان فضاهای اداری به طور خلاصه نوع فعالیت، برند تجاری و اعتبار شرکت را به مشتریان نمایش می دهد.

این موضوع از گذشته های دور مطرح شد و به مرور زمان مورد توجه مدیران سازمان ها و اداره ها قرار گرفت و آنان را بدین وا داشت تا محیطی راحت و آرامش بخشی را متناسب با نیازهای کارمندان فراهم آورند تا عملکرد شان بهبود یافته و در نتیجه بازدهی و کارایی شرکتشان افزایش یابد و از طرفی دیگر بتوانند توجه مشتریان را در برخورد اول جذب کنند.

از این رو در سال های اخیر طراحی دکوراسیون اداری بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و طراحان و معماران داخلی به دنبال ارائه راه حل هایی برای فضاهای اداری راحت و استاندارد با در نظر گرفتن نیازهای کارمندان هستند. خط معمار در بخش های گذشته مطالب متعددی را در رابطه با دکوراسیون اداری برای شما کاربران گرامی به اشتراک گذاشت و طراحی فضاهای اداری را از جوانب مختلف مورد بررسی قرار داد. در این بخش نیز قصد دارد تا نکاتی مهم و اساسی را در بخش های مختلف طراحی دکوراسیون اداری برای شما به اشتراک بگذارد و به علاوه چندین نمونه از برترین پروژه ها را بررسی کند.

اما بهتر است پیش از این که به طراحی فضای اداری بپردازید، ویژگی های یک دفتر اداری خوب را بدانید و با توجه به این ویژگی ها طراحی را آغاز کنید. فضای اداری خوب باعث می شود تا کارمندان در طول زمانی که در دفتر هستند احساس خستگی نکنند و با انرژی مضاعف و تمرکز کافی به فعالیت های خود ادامه دهند. یک دفتر اداری خوب دارای ویژگی های متعددی است که مهم ترین آن ها عبارتند از: مدرن و به روز بودن، داشتن روحیه ای متناسب با نوع فعالیت، مبلمان راحت و مناسب، نورپردازی صحیح و کافی، تأمین فضاهای مورد نیاز برای فعالیت های فردی و گروهی و غیره …. . دانستن این ویژگی ها باعث می شود تا طراحان دقیق تر به طراحی فضا بپردازند. اکنون با مهم ترین ویژگی های فضای اداری آشنا شدید. در ادامه می خواهیم بخش های مهمی که باید در طراحی فضای اداری بدان توجه داشته باشید را شرح دهیم. بخش های مختلفی که در طراحی آن باید دقت داشته باشیم به ترتیب زیر می باشد:

_ تقسیم بندی فضاهای کاری گروهی و انفرادی

_ طراحی فضای پذیرش (رسپشن)

_ فضاهای کاری با پلان باز و پلان بسته

_ اتاق جلسه

_ اتاق مدیریت

_ سبک دکوراسیون

_ رنگ در دکوراسیون اداری

_ نور در دکوراسیون اداری

_ پارتیشن فضاهای اداری

_ مبلمان اداری

تقسیم بندی فضاهای کاری گروهی و انفرادی

با توجه به نوع فعالیتی که دفتر اداری دارد، کارمندان به فضاهای کاری انفرادی و گروهی نیاز دارند. بنابراین طراحان باید در هنگام طراحی فضاهای اداری، بخش های فعالیت های گروهی و فردی را مشخص سازند، به گونه ای که این بخش جدا از هم و در ارتباط با یکدیگر باشند.

طراحی دکوراسیون اداری : طراحی فضای پذیرش (رسپشن)

در هنگام ورود مشتریان به یک اداره، سازمان و ارگان اولین جایی که با آن روبرو می شوند فضای پذیرش و یا رسپشن می باشد. بنابراین تأثیری که این بخش از فضای داخلی اداری می تواند بر روی مشتریان و حتی کارمندان داشته باشد، بسیار عمیق می باشد، زیرا اولین برخوردها معمولا در ذهن افراد ثبت می شوند و نحوه طراحی این بخش میزان کیفیت دفتر شما را معرفی می کند. اگر دقت کرده باشید گفتیم که طراحی این بخش بر کارمندان هم تأثیرگذار است. شاید برای شما این سوال پیش آید که این بخش چگونه می تواند بر روی کارمندان تأثیرگذار باشد. جالب است که بدانید کارمندان در هنگام ورود به دفتر، اولین جایی که از آن عبور می کنند فضای پذیرش می باشد. بنابراین اگر این فضا از طراحی مناسب برخوردار باشد، انرژی مثبت و مضاعفی را در آغاز روز به آن ها منتقل می سازد و کارمندان با انرژی فعالیت خود را آغاز خواهند کرد و درمقابل در هنگام اتمام روز و خستگی ناشی از کار و وقتی می خواهند از این دفتر خارج شوند این بخش می تواند حال و هوای آن ها را تغییر داده و از میزان خستگی آن ها بکاهد. بنابراین می توان گفت که طراحان باید در طراحی این بخش دقت بالایی به خرج دهند و فضایی با انرژی متناسب با روحیه و شخصیت دفتر طراحی کنند، به طوری که معرف نام تجاری شرکت نیز باشد.

طراحی دکوراسیون اداری

طراحی دکوراسیون اداری

وقتی معماران دفتر خود را طراحی می کنند: طراحی داخلی دفتر معماری بایو-دیزاین

این تصویر طراحی فضای رسپشن شرکت بایودیزاین را نشان می دهد که طرح و نوع چیدمان و انتخاب رنگ ها معرف روحیه حاکم بر فضا می باشد. این دفتر توسط گروه معماری بایو دیزاین طراحی شده است.

طراحی دکوراسیون اداری : فضاهای کاری با پلان باز و پلان بسته

فضاهای کاری به طور معمول با پلان های باز و پلان های بسته طراحی می شوند. ممکن است برای شما این سوال پیش آید که کدام یک از این دو نوع برای فضای برای فعالیت های شما مناسب تر است. برای این موضوع بهتر است که در ابتدا ویژگی های این دو نوع پلان و مزایا و معایب آن را بشناسید و با توجه به روحیه کاری و نوع فعالیت دفتر اداری خود تصمیم بگیرید که کدامیک برای فضاهای کاری شما مناسب ترند.

فضای کاری با پلان باز: همانطور که از نامش پیداست فضای کاری در این نوع پلان به صورت کاملا باز می باشد. در این گونه پلان هیچ اتاق کاری محصور و محفظه های دیواری وجود ندارد و کارمندان در سالنی مشترک به فعالیت می پردازند. این نوع پلان برای ارگان هایی مناسب است که دارای فعالیت های تیمی و گروهی هستند. طراحی این نوع فضاها از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه بوده و باعث می شود تا فضای کمتری در طراحی اشغال شود. در مقابل مزایای مختلف، این نوع پلان دارای معایبی نیز می باشد. به عنوان مثال با توجه به این که فضای کاری مشترک است، ممکن است سر و صدا در فضا بیش تر از فضای کاری با پلان بسته باشد و برای اموری که نیاز به تمرکز بالا هستند مناسب نمی باشند.

طراحی دکوراسیون اداری

طراحی دکوراسیون اداری

فضای کاری با پلان بسته:  در این نوع فضای کاری هریک از کارمندان دارای فضای کاری شخصی هستند. این نوع پلان برای کارهایی که نیازمند تمرکز بالایی هستند کاربرد فراوانی دارد. این نوع پلان هم دارای مزایایی از قبیل حفظ حریم خصوصی برای کارمندان می باشد، اما با توجه به این که برای تقسیم فضا، نیاز به متراژ بالا و مصالح زیاد است، مقرون به صرفه نمی باشد و ممکن است هزینه های بالایی را برای کارفرما به همراه آورد.

بسیاری از کارفرما ها جهت بهره وری بالا از ترکیب این دو پلان برای فضاهای کاری خود استفاده می کنند. برای مثال بخش هایی که نیاز به حریم خصوصی دارند، با پلان بسته و فضای کاری تیمی و مشترک را با پلان باز طراحی می کنند.

طراحی اتاق جلسه

همانطور که پیش تر گفته شد یکی از بخش های مهم در فضاهای اداری طراحی اتاق جلسه می باشد. زیرا در این بخش جلسات داخلی و خارجی و همچنین ملاقات با مشتریان و مصاحبه های کاری صورت می گیرد. به زبانی دیگر می توان گفت که این بخش محل تبادل اطلاعات میان اعضا و برگزاری جلسات انفرادی و گروهی است. در طراحی این بخش نیز باید همانند سایر بخش ها نور، رنگ، تهویه، میزان تسط به تمامی حاضرین، نیاز مشتریان و سایر موارد ضروری را در نظر داشته باشید.

اتاق مدیریت

شاید بتوان گفت که اصلی ترین و جذاب ترین بخش در طراحی دکوراسیون اداری می تواند دکوراسیون داخلی اتاق مدیر عامل باشد. طراحان معمولا این بخش را با دقت و حساسیت بالاتری نسبت به سایر بخش های دفتر اداری طراحی می کنند، زیرا این بخش مرکز و قلب فضاهای اداری به حساب می آید. شاید به این دلیل است که مهم ترین و اصلی ترین تصمیمات و قراردادهای یک شرکت و یا ارگان در این بخش صورت می گیرد. از طرفی نوع دکوراسیون دفتر مدیریت نشان دهنده قدرت، کیفیت و مدیریت شرکت می باشد و نوع دکوراسیون آن توجه مشتریان در نگاه اول به خود جذب می کند. از این رو باید طراحی این بخش با کیفیت بالاتری نسبت به سایر فضاها طراحی شده و دارای چیدمانی متفاوت از آن ها باشد.

طراحی دکوراسیون اداری

طراحی دکوراسیون اداری

طراحی دکوراسیون اداری

طراحی دکوراسیون اداری

سبک دکوراسیون

انتخاب سبک صحیح دکوراسیون داخلی از مواردی است که شما به عنوان طراح در ابتدای طراحی باید در نظر بگیرید. همانند دکوراسیون داخلی منازل، امروزه سبک های متنوعی برای طراحی دکوراسیون اداری وجود دارد که شما می توانید با توجه به سلیقه ی کارفرما، نوع فعالیت و روحیه حاکم بر فضا به انتخاب آن بپردازید. سبک های متنوعی در سراسر جهان برای دیزاین فضاهای اداری وجود دارد که در ادامه به مرسوم ترین و پرطرفدارترین آن ها در ایران می پردازیم.

سبک مدرن: همانطور که می دانید اصطلاح مدرن از اوایل سده نوزده در هنر رواج یافت و پس از مدتی در معماری و طراحی داخلی نیز راه یافت. از ویژگی های بارز این سبک می توان به خطوط مستقیم و صاف، استفاده از حداقل تزئینات، پالت رنگی ساده و روشن و فضای پر نور و استفاده از متریالی چون شیشه، فلز و استیل می توان اشاره کرد.

طراحی دکوراسیون اداری

طراحی دکوراسیون اداری

بازسازی نمایندگی بیمه البرز – شرکت رهنمای فردا، استودیو طراحی چارسو

این تصویر نمونه از دکوراسیون اداری ایرانی می باشد که دارای سبک مدرن است. علاوه براین طراحان از پارتیشن های شیشه ای برای جداسازی فضاها از یکدیگر استفاده کرده است.

سبک مینیمال: از ویژگی های بارز سبک مینیمال در دکوراسیون داخلی، سادگی و استفاده از حداقل اشیا می باشد. طراحان بر اساس شعار معروف این سبک دکوراسیون “کمتر بیش تر است” به دیزاین فضای مورد نظر خود می پردازند. بدین صورت که فقط اشیا و لوازم مورد نیاز در فضا قرار می گیرد و از افزودن اشیا و مبلمان بی استفاده پرهیز می شود. معمولا در این سبک از پالت رنگی محدود به یک یا دو رنگ می باشد. این سبک دکوراسیون اغلب برای فضاهای اداری کوچک کاربردی می باشد، زیرا باعث می شود تا فضاهای کوچک، بزرگتر و دلباز تر به نظر برسند.

سبک کلاسیک: سبک کلاسیک ترکیبی از سبک های رومی و یونانی می باشد که با گذشت زمان طولانی از رواج آن همچنان از روند دکوراسیون خارج نشده و به عنوان سبکی محبوب، توسط افراد برای فضای داخلی منازل و دفاتر اداری انتخاب می شود. از ویژگی های شاخص این سبک دکوراسیون تقارن، هماهنگی، تعادل و نظم کامل است. در این سبک دکوراسیون استفاده از رنگ های غنی، متریال چوب و چرم و مخمل و به علاوه لوسترهای شیشه ای بزرگ رواج دارد. سبک کلاسیک بیش تر برای دفاتر بازرگانی، آموزشی و مطب های پزشکی کاربرد دارد.

سبک صنعتی: سبک دکوراسیون صنعتی در سال های اخیر در میان فضاهای مسکونی و اداری طرفدارن بسیاری پیدا کرده است. این سبک دکوراسیون از انبارهای صنعتی و کارخانه ها برای طراحی فضاها الهام گرفت است. در این سبک معمولا آجرها و لوله کشی و سیم کشی ها در معرض دید هستند.

طراحی دکوراسیون اداری

طراحی دکوراسیون اداری

معماری شرکت داروسازی سیناژن ، شرکت طراحی مدام

این تصویر متعلق به بخش اداری شرکت دارویی سیناژن می باشد که طراحان سبک صنعتی را به طور هنرمندانه در طراحی این فضای اداری به کار برده اند.

در سراسر جهان سبک های متعدد و جذابی وجود دارد که هریک دارای ویژگ های منحصر به فرد خود هستند. اما در میان این سبک های مختلف، سبک هایی که در بالا ذکر شد با روحیات دفاتر ایرانی سازگاری بیش تری دارند.

رنگ در طراحی دکوراسیون اداری

بدیهی است که رنگ ها بر روان افراد تأثیر مستقیم دارند. بنابراین باید بگوییم که یکی از مولفه های اصلی و اساسی در دکوراسیون داخلی رنگ می باشد. همچنین رنگ به طور مستقیم می تواند برند تجاری شرکت را معرفی کند و علاوه بر کارمندان بر روحیه مشتریان و مراجعه کنندگان هم تأثیر داشته باشد. انتخاب صحیح رنگ باعث می شود تا به انرژی مثبت به کارمندان منتقل شود و در نتیجه موجب بازدهی بالای عملکرد آن ها می شود و بالعکس اگر رنگ به درستی انتخاب نشود، می تواند نتیجه ای برعکس داشته و در عملکرد صحیح کارمندان اختلال ایجاد کند. برای این که بتوانید رنگ فضاهای مورد نظر را به درستی انتخاب کنید، بهتر است که ویژگی های هر رنگ و تأثیری که بر روان افراد می گذارند را بدانید. کارشناسان و طراحان داخلی معمولا توصیه می کنند که از طیف های رنگین در کنار رنگ های خنثی استفاده کنید، زیرا افزودن رنگ های شفاف چرخه ی رنگ در کنار رنگ های خنثی باعث می شود فضای کاری در دید مشتریان پویا و خلاقانه به نظر برسد.

از نظر روانشناسی برخی از رنگ ها باعث ایجاد خلاقیت و بهره وری می شوند و برعکس برخی از رنگ ها به مرور زمان باعث ایجاد افسردگی و خمودگی در میان کارمندان می شود. بنابراین رنگ ها می توانند بر میزان تمرکز، انرژی و بهره وری تأثیر مستقیم داشته باشند. تحقیقات نشان داده است که افراد در هنگام دیدن رنگ های مختلف واکنش نشان می دهند. همچنین دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که رنگ ها در محیط کاری عواملی مانند خلاقیت، ارتباطات و در نتیجه بهره وری را به طور مستقیم تحت تأثیر قرار می دهند. از این رو شما باید پیش از انتخاب رنگ برای دفتر کاری خود ویژگی های رنگ ها، نوع فعالیت و روحیه کاری دفتر و همچنین متراژ فضای کاری را در نظر داشته و به علاوه تأثیرات روانی رنگ ها بر کارمندان را دانسته و پس از آن به انتخاب رنگ مناسب برای محیط کاری خود بپردازید. خط معمار در مقاله ای با عنوان راهنمای جامع طراحی فضاهای اداری به طور کامل به معرفی انواع رنگ ها و تأثیرات روانی آن ها بر روی کارمندان و مشتریان پرداخته است. شما می توانید به این مقاله رجوع کنید و اطلاعات لازم در رابطه با رنگ ها را بدست آورید.

نور در طراحی دکوراسیون اداری

به طور معمول نورپردازی در فضاهای اداری به دو صورت انجام می گیرد.

_نورپردازی طبیعی و نورپردازی مصنوعی

مهم ترین و اصلی ترین منبع نور در فضاهای اداری نور طبیعی است و نورپردازی مصنوعی در تکمیل روند نورپردازی طبیعی به کار می رود. بنابراین حضور نور طبیعی در طراحی دکوراسیون اداری از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا هنگامی که کارمندان در معرض نور طبیعی ملایمی قرار می گیرند، نور در خلق و خوی آن ها تأثیر می گذارد. اما در صورتی که نور کافی به آن ها نرسد ممکن است که در مدت زمان طولانی دچار پوکی استخوان شوند. از این رو باید گفت که نور عامل مهم و اساسی در افزایش بهره وری در فضای اداری می باشد. برخی از مزایای حضور نور طبیعی در فضهای اداری به شرح زیر می باشد:

_ کاهش فشار چشم

_ کاهش سردرد

_ بهبود روحیه کارمندان

_ کاهش خواب آلودگی

_ کاهش میزان خطا در روند کار که در نتیجه موجب بهبود عملکرد خواهد شد.

بنابراین طراحان و معماران داخلی در هنگام طراحی فضاهای اداری باید تا حد امکان نور طبیعی را در فضای داخلی لحاظ کنند، اما باید دقت داشته باشند تا نور خورشید به طور مستقیم به کارمندان نتابد. زیرا تابش مستقیم نور خورشید و انعکاس آن ها در سیستم ها می تواند برای کارمندان آزار دهنده باشد. بنابراین در هنگام قرار دادن میزها باید جهت تابش نور را در نظر داشته باشید. نورهای مصنوعی هم در تکمیل نورپردازی طبیعی به کار می رود. برای نورپردازی مصنوعی بهتر است که ابتدا میزان نیاز نور در فضا را محاسبه کرده و به علاوه با انواع روشنایی های مصنوعی در ساختمان ها و فضای داخلی آشنایی پیدا کنید. پس از این که میزان نور مورد نیاز فضا را محاسبه کردید نوبت به انتخاب لامپ ها و خرید آن ها می رسد. توصیه طراحان این است که پیش از انتخاب بهترین نوع لایتینگ و خرید آن، اطلاعات نسبی راجه به آن ها داشته باشید تا بتوانید بهترین و مناسب ترین لامپ ها را برای فضای مود نظر خریداری نمایید.

طراحی دکوراسیون اداری

طراحی دکوراسیون اداری

پارتیشن فضاهای اداری

امروزه استفاده از پارتیشن های اداری برای تقسیم فضاها کاری رواج بسیاری یافته است. شاید یکی از دلایل آن مقرون به صرفه بودن، همچنین اشغال فضای کم، امکان حضور نور فضا، قابلیت تغییر در اندازه و فرم و به علاوه زیباتر و مدرن تر دیده شدن فضا باشد. از این رو بسیاری از طراحان برای تقسیم بندی فضاهای اداری از پارتیشن ها استفاده می کنند. در بازار انواع پارتیشن ها موجود می باشند که شما با در نظر گرفتن سبک دکوراسیون و بودجه مورد نظر خود می توانید به انتخاب آن ها بپردازید. رایج ترین انواع پارتیشن های اداری شامل موارد زیر می باشند:

پارتیشن های چوبی- پارتیشن های شیشه ای- پارتیشن های آلومینیومی

طراحی دکوراسیون اداری

طراحی دکوراسیون اداری

مبلمان اداری

انتخاب مبلمان اداری از مواردی است که در همان ابتدای طراحی باید در نظر داشت. برخی از افراد به اشتباه این امر را به مرحله آخر می سپارند، اما این باور غلط است و انخاب نوع مبلمان را در همان ابتدا باید با سایر مراحل طراحی دکوراسیون اداری پیش برد. توصیه ما به شما این است که مبلمان فضای اداری را متناسب با روحیه حاکم بر فضا، سبک دکوراسیون و متراژ فضای داخلی انتخاب کنید. نکته ای که برای انتخاب و خرید میزها وصندلی های اداری باید بدان توجه داشته باشید، در درجه اول سلامتی و پس از آن راحتی و آسایش کارمندان و همچنین مشتریان است. شما باید در نظر داشته باشید که کارمندان روزانه به طور متوسط حدود ۸ الی ۹ ساعت در دفتر مشغول به کار هستند بنابراین اولین چیزی که باید در خرید مبلمان دقت داشته باشید استاندارد و راحتی آن می باشد.

طراحی دکوراسیون اداری

طراحی دکوراسیون اداری

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: Archline

تعداد بازدید: 580

۱ دیدگاه

  1. امید گفت:

    واقعا دکوراسیون خوب حتی توی بازدهی کارمندان هم تاثیرگذاره

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *