ویلای لواسان، اثر معماری دیگر از خواهران حریری در ایران

طراحی ویلا،معماری ویلا،طراحی داخلی ویلا،نمای ویلا

ویلای لواسان، اثر معماری دیگر از خواهران حریری در ایران –

معماری: خواهران حریری (Hariri & Hariri Architecture)

موقعیت: ایران، تهران، لواسان

وضعیت: ساخته شده

سال: ۱۳۹۵

در این بخش قصد داریم نگاهی به یک اثر معماری دیگر از معماران آمریکایی خواهران حریری در ایران و شهر تهران بیاندازیم. ویلای لواسان که در نزدیکی شهر تهران و در ارتفاعات شهر لواسان واقع شده است.

در گذشته نیز، ساختمان اداری الوند را از این دو معمار مورد بررسی قرار دادیم که از طریق لینک زیر می توانید، آن را مشاهده نمایید:

معماری ساختمان اداری الوند، تهران، خواهران حریری، استفاده از نمادها در طراحی نما

اما ویلای لواسان اثر خواهران حریری که در سال ۱۳۹۵ ساخته شد، برجسته‌تر از آثار قبلیشان در ایران است. خواهران حریری، به واسطه حضور در ایران، به نوعی به دنبال ارتباط با جامعه ایرانی و از عناصر سمبلیکی در اثر خود بهره بردند که به نظر با اثر همخوانی لازم را نداشت. اما در پروژه اخیر، خواهران حریری بیشتر از آن که به دنبال ارتباط فُرمی اثر با خاطرات بصری ما ایرانیان باشند، به سمت ارتباط فضایی آن با تجربه زیستی ما ایرانیان رفته‌اند، البته این فرم‌ها به شیوه‌ای مدرن به منصه ظهور رسیده‌اند. 

ویلای لواسان خواهران حریری فاصله‌ای سی دقیقه‌ای از مرکز شهر تهران دارد. این ویلا به واسطه محیط کوهستانی لواسان در جایی پر از تپه‌های شیبدار قرار گرفته است. ارتفاع بلند سایت به داشتن نمای با شکوهی از بستر رودخانه جاجرود و همچنین نمای باشکوهی از رشته کوه البرز کمک کرده است.

دسترسی به سایت ویلای لواسان – به واسطه گذر خیابان – از دامنه تپه و ارتفاع پایین سایت صورت می‌گیرد. نکته بارزی که پروژه را از سایت اطراف به لحاظ بصری جدا می‌کند، فُرم خالص و رنگ مینیمالستی اثر است.

این خلوص فرمیک در همسایگی با سنگ‌های دیوار حایلِ سایت غربی به وضوح قابل مشاهده است. در بالای تپه ساختمان‌های قصرمانندی در یک ردیف کنار هم قرار گرفته‌اند که این تصور را به وجود می‌آورند که در حال رقابت و خودنمایی‌اند.

چالش خواهران حریری در این پروژه طراحی ویلایی ساده در دل توپوگرافی بود که می‌بایست صاحبان آن را از نظر فضای خصوصی مورد انتظارشان راضی نگه می‌داشت – به دلیل سنت اسلامی و دید نداشتن بیرون به فضاهای خصوصی داخل- در عین حال لذت بردن از نماهای زیبای بیرونی – به خاطر مناظر زیبای موجود – را برایشان به وجود می‌آورد.

خواهران حریری انتظارات کارفرما رادر قالب این برنامه فیزیکی برآورده کردند: یک اتاق خواب اصلی، دو اتاق خواب برای بچه‌ها، یک اتاق تلویزیون، تراس، اتاق نشیمن، اتاق غذاخوری، آشپزخانه،‌ اتاق بازی،‌ فضای بزرگ ورود و خروج و یک استخر شنا.

علاوه بر این یک مهمانخانه مستقل هم طراحی کردند که خود شامل؛ اتاق خواب، پذیرایی/ ناهارخوری و یک آشپزخانه کوچک بود. همچنین در سمت غرب سایت یک گاراژ که محل پارک دو خودروست قرار گرفته است. یک آسانسور و یک راه پله باز کل سطوح خانه را به هم متصل می‌کند. نمای شرق ساختمان رو به یک فضای سبز باز می‌شود، همچنین در زیر آن یک فضای چایخانه قرار گرفته است که نزدیک فضای اضافه پارک خودرویی است که برای مهمانان در نظر گرفته شده است و به وسیله یک پل ارتباطی به غرب ساختمان متصل می‌شود.

مهمانخانه و فضای سرپوشیده آن ما را به یاد یک لژ سلطنتی یا یک پایگاه سه طبقه می‌اندازد. این حجم با همه تفاوت‌ها با دیواره سنگی سایت اطراف که در بالا به آن اشاره شد، به لحاظ مقیاس و ارتفاع با این دیواره همخوانی دارد.

بالای این لژ – مهمانخانه – دو بخش ویلای اصلی قرار دارد که در یک شکل L تعریف شده‌اند که شامل فضای داخلی خصوصی،‌ تراس خارجی، باغ بام (روف گاردن) و استخر شناست که یادآور ایوان در کشوک باغ‌های ایرانی است. ویلای لواسان خواهران حریری به واسطه محاط شدن در محیطی طبیعی با المان‌های فضای سبز، دید و منظر مورد اشاره؛ فضایی آرام و خیالی جهت استراحت و تأمل ایجاد کرده است.

طراحی ویلا،معماری ویلا،طراحی داخلی ویلا،نمای ویلا طراحی ویلا،معماری ویلا،طراحی داخلی ویلا،نمای ویلا طراحی ویلا،معماری ویلا،طراحی داخلی ویلا،نمای ویلا طراحی ویلا،معماری ویلا،طراحی داخلی ویلا،نمای ویلا طراحی ویلا،معماری ویلا،طراحی داخلی ویلا،نمای ویلا طراحی ویلا،معماری ویلا،طراحی داخلی ویلا،نمای ویلا طراحی ویلا،معماری ویلا،طراحی داخلی ویلا،نمای ویلا طراحی ویلا،معماری ویلا،طراحی داخلی ویلا،نمای ویلا طراحی ویلا،معماری ویلا،طراحی داخلی ویلا،نمای ویلا طراحی ویلا،معماری ویلا،طراحی داخلی ویلا،نمای ویلا طراحی ویلا،معماری ویلا،طراحی داخلی ویلا،نمای ویلا طراحی ویلا،معماری ویلا،طراحی داخلی ویلا،نمای ویلا طراحی ویلا،معماری ویلا،طراحی داخلی ویلا،نمای ویلا طراحی ویلا،معماری ویلا،طراحی داخلی ویلا،نمای ویلا طراحی ویلا،معماری ویلا،طراحی داخلی ویلا،نمای ویلا طراحی ویلا،معماری ویلا،طراحی داخلی ویلا،نمای ویلا طراحی ویلا،معماری ویلا،طراحی داخلی ویلا،نمای ویلا طراحی ویلا،معماری ویلا،طراحی داخلی ویلا،نمای ویلا طراحی ویلا،معماری ویلا،طراحی داخلی ویلا،نمای ویلا

طراحی ویلا،معماری ویلا،طراحی داخلی ویلا،نمای ویلا  طراحی ویلا،معماری ویلا،طراحی داخلی ویلا،نمای ویلا طراحی ویلا،معماری ویلا،طراحی داخلی ویلا،نمای ویلا طراحی ویلا،معماری ویلا،طراحی داخلی ویلا،نمای ویلا طراحی ویلا،معماری ویلا،طراحی داخلی ویلا،نمای ویلا

تحریریه خط معمار

شرکت معماری آوگون

منبع: http://archline.ir

تعداد بازدید: 9,290

۱ دیدگاه

  1. مهدی گفت:

    عالی..
    عکس های تکراری هم داره اگه میشه اصلاح کنید..

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *