معماری ساختمان اداری الوند، تهران، خواهران حریری، استفاده از نمادها در طراحی نما

معماری ساختمان اداری،معماری ساختمان تجاری،طراحی نمای ساختمان اداری

معماری ساختمان اداری الوند، تهران، استفاده از نمادها در طراحی نما –

معماری: Hariri & Hariri Architecture (خواهران حریری)

کاربری ساختمان: تجاری، اداری

وضعیت: ساخته شده

سال: ۲۰۱۶

تعداد طبقات: ۱۲

ساختمان اداری تجاری الوند، یکی از معدود کارهای گروه معماری آمریکایی خواهران حریری در تهران است. گیسو و مژگان حریری دو معماری ایرانی مقیم آمریکا هستند که در سال ۱۹۸۶، دفتر معماری خود را در شهر نیویورک آمریکا برپا نمودهاند. همانطور که اشاره شد، این ساختمان ۱۲ طبقه دارد.

و اما چه چیزی سبب خاص شدن ساختمان الوند شده است؟ جواب این سوال ساده است، نمای بیرونی ساختمان اداری تجاری الوند. این نما در واقع یک نمای دو پوسته است. پوسته داخلی عمدتا از جنس شیشه و سنگ است و روی این نمای شیشه ای، یک لایه شبکه ای از جنس ورق های کامپوزیت قرار داده شده است. ورق های کامپیوزیت توسط دستگاه لیزر برش خورد، خم شده و در نهایت به شکلی که می بینید در آمده و بر روی نمای ساختمان نصب شده است.

برای  ساخت نمای این ساختمان، از یک اصل ماندالا الهام گرفته شده است.

ماندالا جدولی است هندسی مورد استفاده در ادیان بودا و هندو که به عنوان نمادی برای جهان هستی به کار می‌رود. اصل ماندالا از دین هندو است ولی در آیین بودا هم کاربرد زیادی پیدا کرده است.

ماندالاها دایره‌هایی نمادین برای تمرکز بر خویشتن و جستجو در درون انسان هستند. مرکز دایره جدول ماندالا برای تمرکز در حین مراقبه دینی بکار می‌رود. اشکال متقارن هندسی ماندالا خودبخود توجه شخص را به مرکز دایره جذب می‌کنند.

البته گستره کاربرد ماندالا بسیار وسیعتر از آیینهای یادشده است. مثلاً در معماری فرهنگهای اسلامی و مسیحی هم طرحهای ماندالا دیده می شود. این واژه در فارسی و عربی بصورت مَندَل بکار میرود.

بنابراین کانسپت استفاده شده برای شبکه های این لایه ی کامپوزیتی ک در واقع لایه ی دوم نمای ساختمان است، از یک نماد بسیار قدیمی و کهن گرفته شده است. کانسپتی با کمی تحقیق به آن می رسیم و چیزی نیست که به سادگی قابل درک باشد.

معماری ساختمان اداری،معماری ساختمان تجاری،طراحی نمای ساختمان اداری معماری ساختمان اداری،معماری ساختمان تجاری،طراحی نمای ساختمان اداری معماری ساختمان اداری،معماری ساختمان تجاری،طراحی نمای ساختمان اداری معماری ساختمان اداری،معماری ساختمان تجاری،طراحی نمای ساختمان اداری معماری ساختمان اداری،معماری ساختمان تجاری،طراحی نمای ساختمان اداری معماری ساختمان اداری،معماری ساختمان تجاری،طراحی نمای ساختمان اداری معماری ساختمان اداری،معماری ساختمان تجاری،طراحی نمای ساختمان اداری معماری ساختمان اداری،معماری ساختمان تجاری،طراحی نمای ساختمان اداری

پلان، برش نما

تحریریه خط معمار

شرکت معماری آوگون

منبع: http://archline.ir – Architizer

تعداد بازدید: 6,445

2 دیدگاه‌

  1. محمد گفت:

    بسیار ضعیف. استفاده بسیار غلط از کهن الگوی ارزشمند ماندالا

  2. میترا گفت:

    سازه ای بسیار زیبا و مدرن

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *