معماری خانه بزرگمهر، رتبه نخست جایزه معمار ۹۴

معماری خانه بزرگمهر، رتبه نخست جایزه معمار 94

معماری خانه بزرگمهر

موقعیت: ایران، مشهد

شرکت مشاوره: دفتر معماری تجربه زمان ما

معماران مسئول: هانیه علیزاده، محمود گنجی

تاریخ: 1391-1394

نوع پروژه: مسکونی

مساحت سایت پروژه: 250 مترمربع

مساحت ساخته شده: 525 مترمربع

مدیر اجرایی پروژه: محسن اسدزاده

تیم اجرایی پروژه: ارسلان اسدزاده، خلیل ارژنگی

عکاس: محمود گنجی

جوایز: رتبه اول (مشترک) جایزه معمار در بخش ساختمانهای مسکونی تک واحدی، ۱۳۹۴

خانه بزرگمهر در سه طبقه و درون یک بلوک شهری محاط توسط همسایگی ها، در شهر مشهد واقع شده  است. دراین منطقه قطعات زمین غالبا ۲۵۰ متری بوده و از گذشته، خانه های ویلایی یک یا دو طبقه در آنها ساخته می شده است. با گذشت زمان و به دلیل افزایش قیمت زمین، مصالح و در نتیجه ساختمان سازی، این خانه های تک واحدی کوچک تخریب شده و جهت سرمایه گذاری به آپارتمان های دو، سه و یا چهارطبقه تبدیل شده و تا حد امکان از مساحت حیاطها کاسته و به بنا افزوده شده است. در این میان تلاش برای رسیدن به کیفیتهای فضایی یک خانه ویلایی کمرنگ شده و به نظر میرسد دستیابی به بیشترین متراژ مفید و یا نمایی جلب توجه کننده در اولویت سازندگان قرار گرفته است.

در خانه بزرگمهر سعی شده است با تمهیداتی در طراحی خانه، فضاهایی متنوع و برخوردار از نور و منظر مناسب و در عین حال دارای خلوص و یکپارچگی بصری کل واحد خلق شود. در این میان از طریق قرارگیری یک حیاط کوچک شمالی، یک وید میانی درون بنا، و بازنگری در طراحی حیاط اصلی خانه جهت دستیابی به بیشترین ارتباط موثر درون و بیرون  تلاش شده است.حیاط واقع در شمال خانه و در پس گشودگی های ایجاد شده در نمای شمالی،علاوه بر ایفای نقش فیلتر و نیز اتصال بصری فضاهای پیرامونش (عرصه ورودی و آشپزخانه در طبقه همکف، و اتاقها در طبقات بالا) به ایجاد منظر سبز کنترل شده و دلخواه در مجاورت این فضاها یاری میدهد. گشودگی های نما نیز علاوه بر سبک سازی نما، آفتاب جنوبی را به فضای سبز پیاده رو مجاور خانه میرسانند.

در ادامه دستیابی به ارتباط بیشتر بیرون و درون، در میانه ی بنا ویدی قرار داده شد تا علاوه بر ایجاد ارتباط بصری عمودی جهت انسجام بخشی به کل واحد مسکونی، نور را به میانه ی بنا هدایت کند و بستری برای ایجاد منظر سبز داخلی و نگهداری گیاهان فراهم کند. این نور بازتابی از تغییرات محیطی در بناست که تاثیر آن ایجاد تنوع در فضاهای داخلی بدلیل تغییرات، حرکت و تغییر کنتراست نور و سایه در ساعات روز و در فصول مختلف است. همچنین با توجه به اقلیم شهر مشهد که از اختلاف دمای قابل توجه روز و شب برخوردار بوده و در نتیجه جریان باد در اکثر ساعات و فصول وجود دارد، به تهویه ی طبیعی بنا نیز یاری می دهد.

معماری خانه بزرگمهر، رتبه نخست جایزه معمار 94

معماری خانه بزرگمهر، رتبه نخست جایزه معمار 94 معماری خانه بزرگمهر، رتبه نخست جایزه معمار 94

معماری خانه بزرگمهر، رتبه نخست جایزه معمار 94 معماری خانه بزرگمهر، رتبه نخست جایزه معمار 94 معماری خانه بزرگمهر، رتبه نخست جایزه معمار 94 معماری خانه بزرگمهر، رتبه نخست جایزه معمار 94 معماری خانه بزرگمهر، رتبه نخست جایزه معمار 94 معماری خانه بزرگمهر، رتبه نخست جایزه معمار 94 معماری خانه بزرگمهر، رتبه نخست جایزه معمار 94 معماری خانه بزرگمهر، رتبه نخست جایزه معمار 94 معماری خانه بزرگمهر، رتبه نخست جایزه معمار 94 معماری خانه بزرگمهر، رتبه نخست جایزه معمار 94 معماری خانه بزرگمهر، رتبه نخست جایزه معمار 94 معماری خانه بزرگمهر، رتبه نخست جایزه معمار 94 معماری خانه بزرگمهر، رتبه نخست جایزه معمار 94 معماری خانه بزرگمهر، رتبه نخست جایزه معمار 94 معماری خانه بزرگمهر، رتبه نخست جایزه معمار 94 معماری خانه بزرگمهر، رتبه نخست جایزه معمار 94 معماری خانه بزرگمهر، رتبه نخست جایزه معمار 94 معماری خانه بزرگمهر، رتبه نخست جایزه معمار 94 معماری خانه بزرگمهر، رتبه نخست جایزه معمار 94 معماری خانه بزرگمهر، رتبه نخست جایزه معمار 94 معماری خانه بزرگمهر، رتبه نخست جایزه معمار 94

پلان ها: برای بزرگنمایی بر روی تصاویر کلیک کنید.

پلان معماری خانه بزرگمهر، پلان ساختمان مسکونی پلان معماری خانه بزرگمهر، پلان ساختمان مسکونی پلان معماری خانه بزرگمهر، پلان ساختمان مسکونی پلان معماری خانه بزرگمهر، پلان ساختمان مسکونی پلان معماری خانه بزرگمهر، پلان ساختمان مسکونی

تحریریه خط معمار

منبع: http://archline.ir

تعداد بازدید: 9,502

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *