دکوراسیون داخلی مدرن خانه رهنما ، دفتر معماری خانه طرح

دکوراسیون داخلی مدرن ایرانی

معماری: دفتر معماری خانه طرح

موقعیت: ایران، اصفهان

معماران مسئول: ایرج کلانتری، ایمان امین لاری

تیم طراحی: آریا خرمیان

مساحت: ۷۰۸ مترمربع

اجرا: ایمان امین لاری، جمشید پیرزاده، شهرام سری

عکاس:فرشید نصرآبادی

سال آغاز پروژه: ۱۳۹۱

سال اتمام پروژه: ۱۳۹۵

شرح پروژه از زبان معمار

آن چه در این بخش در خط معمار قصد داریم بپردازیم، دکوراسیون داخلی مدرن ایرانی می باشد. این ساختمان مسکونی در روی سایتی به ابعاد ۲۰ در ۵۰ مترمربع، در یکی از خیابان های اصفهان میان یک کوچه بن بست و کوچه اصلی قرار گرفته است. از هر دو طرف خیابان دسترسی به این ملک وجود دارد. طراحی پلان و حجم این پروژه را ایرج کلانتری (موسس دفتر معماری باوند) انجام داده است. کارفرمای این پروژه معتقد بود که طراحی داخلی به همان اندازه طراحی سازه، به تخصص نیاز دارد و باید به طور حرفه ای به دور از سلیقه شخصی صورت پذیرد. بدین ترتیب طراحی داخلی پروژه را به ایمان امین لاری واگذار کرد.

معمولا طراحی هر یک از واحدهای معماری با توجه به سلیقه کارفرما و با در نظر گرفتن ویژگی های محیطی منطقه صورت می گیرد. در پروژه حاضر نیز بر مبنای تعریف کارفرما از فضای خانه به عنوان “خانه ای امن و ساده” و سبک زندگی مینیمال و ساده، طراح با الهام از سادگی سبک مینیمال به طراحی پرداخت. در طراحی این ویلای مسکونی رنگ سفید به عنوان نماد و سمبل سبک معماری و همچنین رنگ غالب در فضای داخلی به کار رفت. هدف اصلی این بود که این رنگ زمینه ای برای قاب پنجره ها باشد که بتوان آن ها را به تابلوهایی برای چهار فصل تبدیل کرد و بدین ترتیب طبیعت را به درون فضا بکشانند.

علاوه بر این حضور افراد و رنگ و نحوه پوشش آن ها به تعریف محیط می پردازد. ما این ایده را در اتاق کار نیز مشاهده می کنیم. بدنه اتاق کاملا سفید است و قفسه های شیشه ای حس تعلیق را به فضا می افزاید و رنگ کتابها است که فضا را تعریف کرده و محیط را فعال می سازد. این ایده باعث ایجاد ویژگی برجسته پروژه که هماهنگی و پیوستگی میان درون و بیرون است، می شود.

یکی دیگر از امکاناتی که استفاده از رنگ سفید در این پروژه فراهم ساخته، امکان ایجاد تنوع فضایی با تغییر رنگ نور است و فضاهایی با تم رنگی متفاوت ایجاد می کند. کف سالن ها از چوب سفید یکپارچه پوشیده شده که علاوه بر ایجاد هماهنگی با کل، به سبب جنس چوبی متریال فضای گرمی را نیز ایجاد می کند.

در ساخت درهای ساختمان نیز طراحان از ویژگی های سبک مینیمال نیز بهره برده اند و یک شیار افقی در نیمه پایینی در ایجاد کرده و موفق به ایجاد شیاری از نور را جلوی در شدند که نشان دهنده حضور فرد و استفاده از آن فضا است. در سرویس های بهداشتی نیز به جای آنکه بدنه ها با استفاده از رنگ های متنوع در داخل تقسیم بندی شوند، تنها با مات و براق شدن متریال های استفاده شده در آن، تقسیم بندی شده اند.

یکی دیگر از چالش هایی که طراحان در روند طراحی با آن روبرو بودند تأمین نور طبیعی برای فضا بود. بدین منظور معماران نور طبیعی را به واسطه ایجاد فضای خالی میان دو حجم اصلی تأمین کردند. چنین عاملی امکان ایجاد پنجره های بزرگی را فراهم می آورد که در نتیجه میزان دید افزایش می یابد. در طراحی داخلی هم طراحان از همان ایده بهره برده و آن را تا فضای ورزشی که در طبقه همکف قرار دارد ادامه داده و از دو طرف با بدنه های شفاف حیاط در ارتباط بوده است. وجه سوم آن نیز آینه در نظر گرفته شده تا افراد در هنگام ورزش خود را در فضای بیرونی حس کند.

نورپردازی فضای داخلی به صورت غیر مستقیم صورت گرفته است. طراحان در این پروژه سعی کردند تا حد امکان از نور طبیعی برای روشنایی فضای داخلی بهره ببرند. به عنوان مثال می توانیم بگوییم که جهت تأمین نور راهروی طبقه پایین، لبه سقف از دیواره اصلی فاصله گرفته تا نور خورشید از طریق نورگیر سقفی به فضای داخلی بتابد. طراح در نورپردازی سعی کرده تا فضاها معلق به نظر برسند و اتصال دیوارها به سقف و کف از طریق نور صورت گیرد نه با قرنیز و ابزار.

از دیگر نقاط عطف در فضای داخلی می توان به جزیره مشکی رنگ در میان فضای آشپزخانه اشاره کرد که هم به عنوان میز کار و هم عنصری برای متعادل کردن رنگ فضاها طراحی شده است. در نهایت می توانیم بگوییم که برای افرودن حس نوستالژیک و خاطره انگیز بودن فضا طراحان از یک لوستر قدیمی و یک صندلی که متعلق به پدر کارفرما بوده، استفاده کرده اند.

در ادامه با دیدن تصاویر خط معمار را همراهی کنید.

دکوراسیون داخلی مدرن ایرانی دکوراسیون داخلی مدرن ایرانی دکوراسیون داخلی مدرن ایرانی  دکوراسیون داخلی مدرن ایرانی دکوراسیون داخلی مدرن ایرانی دکوراسیون داخلی مدرن ایرانی دکوراسیون داخلی مدرن ایرانی دکوراسیون داخلی مدرن ایرانی دکوراسیون داخلی مدرن ایرانی دکوراسیون داخلی مدرن ایرانی دکوراسیون داخلی مدرن ایرانی دکوراسیون داخلی مدرن ایرانی دکوراسیون داخلی مدرن ایرانی دکوراسیون داخلی مدرن ایرانی دکوراسیون داخلی مدرن ایرانی

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

در این بخش به معرفی دکوراسیون داخلی مدرن ایرانی پرداختیم.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: Aoapedia.ir

اقتباسی از دانشنامه هنرمعماری

تعداد بازدید: 2,086

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *