دکور آرایشگاه مردانه کوچک ، پیرایشگاه تولا اثر فرنوش رافعی

دکور آرایشگاه مردانه کوچک

معماری: دفتر معماری فرنوش رافعی

معمار مسئول: فرنوش رافعی

موقعیت: ایران، اصفهان، خیابان میر

مساحت: ۵/۱۲ مترمربع

طراحی و دکوراسیون داخلی: فرنوش رافعی

سال: ۱۳۹۶

عکاس: نگار صدیقی

شرح پروژه

در بخش های مختلف خط معمار نمونه های مختلفی از طراحی و دکوراسیون سالن های زیبایی زنانه را به اشتراک گذاشتیم. اما آن چه کمتر بدان پرداخته ایم، دکور آرایشگاه مردانه می باشد. از این در این بخش در خط معمار نمونه ای از دکور آرایشگاه مردانه کوچک را به اشتراک خواهیم گذاشت. پروژه حاضر شامل طراحی و دکور آرایشگاه مردانه کوچک می باشد که در اصفهان قرار دارد. در ادامه به شرح پروژه خواهیم پرداخت.

کاربری بنا با شرح جزئیات

پیرایشگاه مردانه تولا با ساعت کاری از ۹ صبح الی ۱۱ شب ( دارای ۴ صندلی، عرصه ی آماده سازی و شست و شو، عرصه ی انتظار مشتریان و عرصه ی خدمات می باشد.)

کارفرمای این پروژه جهت رفع مشکلات عملکردی و استفاده بهینه از فضای محدود و به علاوه حفظ کاربری زمین به دفتر معماری فرنوش رافعی مراجعه کرد.

محدوده مداخلات

این محدوده شامل بخش هایی چون فضای داخلی، نما، تأسیسات الکتریکی و همچنین مکانیکی می باشد.

مهم ترین ارزش های بنای موجود

پروژه ی حاضر از لحاظ ساختاری به صورت یک مکعب مستطیل ساده است که کشیدگی آن عمود بر راستای پیاده رو می باشد. از طرفی دیگر این پروژه در خیابان میر اصفهان قرار داشت و حضور سایر هم صنفان رقیب، تهدید بالقوه ای برای کارفرما به حساب می آمدند و از این وی می خواست مغازه اش در میان سایر مغازه بیش تر به چشم بیاید. بنابراین جهت طراحی بدنه ی شهری این پیرایشگاه، طراحان سعی کردند تا اتفاقات و ایده های داخلی را از لحاظ کالبدی و بصری به طریقی به سمت بیرون راه دهند و در عین حفظ یکپارچگی فضا، برای عابرین دعوت کننده و همچنین جذاب باشد.

مزایا و نوآوری ها

_ همانطور که می دانید فضای داخلی یک پیرایشگاه در درجه اول باید نمادی از پیراستگی و نظم و ترتیب باشد. نمونه ای از نمود پیراستگی در این پروژه در نظر گرفتن فضای اختصاصی جهت قرار دادن هر یک از ابزارهای کاری بزرگ و کوچک همچون قیچی و سایر لوازم الکتریکی می باشد.

_ طراحان از تکنولوژی برای جبران محدودیت های فضایی استفاده کردند. به عنوان مثال جارو و خاک انداز را حذف کرده و جاروبرقی مرکزی را جایگزین آن کرده و از سوی دیگر قرار دادن دوربین های پشت هر صندلی و ال سی دی های مقابل مشتریان، به آن ها این امکان را می دهد تا در طی فرآیند پیرایش بتوانند هر لحظه به سادگی پشت سر خود را ببینند. این خود عاملی برای کاهش تداخل عملکردها و افراد می باشد.

_ یکی دیگر از مزایای این پروژه طراحی مبلمان انتظار در جداره دیوارها می باشد که باعث گشایش فضا شده و از طرفی نیز مخاطبان را به ماندن در فضای داخلی آرایشگاه دعوت می کند.

وضعیت پروژه پیش از بازسازی

عواملی چون عدم تفکیک صحیح عملکردها، عدم شناخت الگوی رفتاری کاربران و همچنین نبود جایگاهی اختصاصی برای قرارگیری وسایل، باعث ایجاد بی نظمی در میان فضا شده و باعث شده بود تا محدودیت های فضایی بیش تر به چشم دیده شود. علاوه بر چیدمان نامناسب، کاربرد رنگ مشکی نیز در دیوارها، سقف و کف سالن باعث شده بود تا فضا کوچکتر از حد واقعی خود دیده شود و همچنین نظافت آلودگی های حاصل از موهای ریخته شده بر کف زمین مورد غفلت قرار گیرد. در نورپردازی سابق از نورهای متمرکز استفاده شده بود. این نورها در ارتفاع چشم بیننده و در نقاط نامناسبی نصب شده بودند که علاوه بر ایجاد خیرگی باعث می شدند تا نور عمومی کمتر به نظر آید. در نتیجه موارد ذکر شده کارفرما را واداشت تا با ایجاد تغییر در ساختار مغازه اش برای رفع مشکلات موجود، به راهکارهای دائمی دست یابد.

ایده اصلی طراحی

_ پروژه حاضر با چالش هایی در دو مقیاس فضای داخلی و فضای شهری ( بدنه خیابان) روبرو بود. بنابراین می بایست رسالت خود را در هر دو مقیاس به عنوان یک پیرایشگاه ایفا می کرد. طراح در مقیاس داخلی از طرفی با محدودیت فضایی و از طرفی دیگر با درخواست کارفرما مبنی بر بهره وری از حداکثر مساحت موجود روبرو بود. با توجه به این موضوع وی برای جلوگیری از شلوغی و همچنین تداخل عرصه ها و عملکردها که تهدیدی جدی برای پروژه محسوب می شد، در ابتدا به معنای “پیرایش” که کاهش اضافات و سازماندهی است رجوع کرد. سپس به تفکیک هر یک از عملکردها بر اساس شناخت زمینه طراحی و الگوهای رفتاری موجود پرداخت و سعی بر این داشت تا طراحی فضا در هر بخش متناسب با عملکردهایش شکل گیرد.

_ در کل، بستر دکور آرایشگاه مردانه کوچک تولا به دو عرصه مشتری و پیرایشگر تقسیم شد. پس از آن با توجه به سلسله مراتب استفاده از فضای داخلی توسط مشتری، این عرصه ها به بخش های ریزتری چون انتظار، خدمات، آماده سازی و شستشو تقسیم گشتند. بدین صورت الگوی رفتار کاربران با نقشه رفتاری در پلان طراحی شده مطابقت یافت.

_ تارهای مو که سوژه اصلی در پیرایش است، به لحاظ فرمی دستاویزی شد تا همچون نخ تسبیح تمامی عملکرها و اتفاقات موجود در پروژه را به یکدیگر گره زند و فضایی یکپارچه ای را ایجاد کند. در نتیجه ترجمه ی معمارانه ی تارهای مو به صورت حرکتی نرم و مواج مجموعه‌ای از مدول های چوبی (فرم انتزاعی تارهای مو بر روی سر) که بر سطح سقف گسترده شده و تا جداره کشیده و در امتداد نما به صورت خطوطی آراسته تبدیل می شوند، درآمد.

_ در مقیاس شهری، با توجه به این که این پیرایشگاه در خیابان میر اصفهان با سایر هم صنفان رقیب روبرو بود، کارفرما از طراح خواست تا نمای مغازه اش تا حدامکان خوانا باشد، به طوری که در میان مغازه های رقیبان جلب توجه بیش تری داشته و به علاوه بخشی از مهارت و اتفاقات فضای داخل مغازه را در بیرون نیز به نمایش بگذارد. از این رو طراحان سعی کردند تا ایده های داخلی از لحاظ بصری را به سمت بیرون باز کنند تا علاوه بر حفظ یکپارچگی فضا، برای مخاطبان جذاب و دعوت کننده نیز باشد.

_ در نهایت در نورپردازی فضا از ورقه های پلکسی استفاده شد تا نور عمومی فضا رابه صورت ملایم و یکنواخت روشن سازد. در کنار این نوع نورپردازی، برای کاربری اصلی پیرایش نورهایی متمرکز در بالای محل پیرایش در نظر گرفتند.

در ادامه با دیدن تصاویر دکوراسیون آرایشگاه مردانه کوچک تولا، خط معمار را همراهی کنید.

دکور آرایشگاه مردانه کوچک دکور آرایشگاه مردانه کوچک دکور آرایشگاه مردانه کوچک دکور آرایشگاه مردانه کوچک دکور آرایشگاه مردانه کوچک

تصاویر پیش از بازسازی

دکور آرایشگاه مردانه کوچک دکور آرایشگاه مردانه کوچک

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

منبع: Aoapedia.ir

اقتباسی از دانشنامه هنرمعماری

تعداد بازدید: 1,376

2 دیدگاه‌

  1. ارسلان اسدی گفت:

    سلام خسته نباشید
    آدرس یا شماره تلفن دقیقی بذارید در خصوص طراحی آرایشگاه مردانه میخواستم مشاوره کنم باتشکر.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *