عادات زندگی قدیم به سبک جدید، محمد حسین نیک بخش طهرانی

چیدمان منزل به سبک ایرانی

معمار مسئول: محمد حسین نیک بخش طهرانی

تیم طراحی: میترا کیخسرویان، محمد میری، زینب اثنی عشری

موقعیت: ایران، تهران، نیاوران

مساحت: ۹۰ مترمربع

طراح و دکوراسیون داخلی: محمد حسین نیک بخش طهرانی

نورپردازی: مهدی یوسفی نیا (شرکت فاد)

عکاس: سیاوش باقری (دفتر عکاسی کادرو)

سال: ۱۳۹۸

در این بخش قصد داریم تا نمونه از چیدمان منزل به سبک ایرانی را برای شما کاربران گرامی به اشتراک بگذاریم. این پروژه شامل بازسازی یک آپارتمان ۹۰ متری می باشد که توسط محمد حسین نیک بخش تهرانی طراحی شده است.

شرح پروژه

همانطور که می دانید در دهه های اخیر با توجه به شرایط اقتصادی موجود و توسعه شهرنشینی، در طراحی های انجام شده، سطح کم و محدودی به واحدهای مسکونی اختصاص داده شده است. این امر باعث شده تا کاربران در مواجه با آن موضوع، بسیاری از عناصر و امکاناتی که پیش از این داشته اند را از دست بدهند. صاحب این پروژه نیز تا پیش از این در خانه ای ویلایی زندگی کرده بود. زندگی در خانه ی ویلایی برای وی امکاناتی را در بر داشت که اکنون تحقق آن ها در این واحد ۹۰ متری برایش امکان پذیر نبود. با توجه به این موضوع و همچنین بررسی عناصر اصلی در زندگی قبلی کارفرما، چالش اصلی در طراحی و بازسازی این واحد مسکونی چنین شد که طراح فضایی قابل قبول برای کارفرما بر اساس خانه ای که قبلا در آن زندگی می کرد، طراحی کند تا در فضای جدید همانند فضای قبلی زندگی اش احساس راحتی داشته باشد.

در زندگی روزمره کارفرما چند عنصر نقشی اساسی دارد که از قبیل موارد زیر می باشند:

ایوان_ باغچه_ موضوع محرمیت و داشتن حریم خصوصی_ گشادگی فضایی و همچنین بهره وری فضایی با محدودیت کمتر.

توجه به این موضوع که طراحان چگونه مواردی که در فوق ذکر شد را برای این خانواده دوباره احیا کنند، باعث شد تا در سازمان دهی فضایی این واحد مسکونی تغییراتی کلی و اساسی ایجاد کنند و عادات زندگی قدیماشان را در کالبد جدید قرار دهند. بنابراین در راستای رسیدن به هدف اصلی ورودی منزل را جابجا کردند تا فضای اصلی خانه در دید افراد در بیرون از خانه قرار نگیرد و بدین ترتیب فضایی یکپارچه با دید به شهر در وسط این فضا ایجاد کردند. در این بخش مرز میان آشپزخانه و سالن نشیمن از میان برداشته شده و با یکدیگر ادغام شده اند. در نهایت بواسطه طرحی که توسط طراحان پیشنهاد شد، فضایی گسترده ایجاد گشت که همگی می توانند در آن گرد هم آمده و هم صاحب خانه و هم میهمانانش از این فضا لذت ببرند و با یکدیگر به تعامل و معاشرت بپردازند. این بخش از فضای داخلی، بدون واسطه به فضایی که پیش از این تراس بوده متصل گشت و باغچه ای عمودی در امتداد یکی از دیواره هایش ایجاد شد. این فضا بواسطه شیشه های کاملا بازشونده با فضای بیرونی در ارتباط قرار می گیرند. این باغچه ها قابلیت جابجایی دارند و تداعی کننده ایوانی هستند که خانوداه پیش از این از آن در خانه ویلایی خود استفاده می کرده است. این باغچه به گونه ای طراحی شده که پرندگان می توانند بدون این که آسیبی به ساختمان وارد کنند روی لبه های ایجاد شده قرار گیرند. با حذف دیوار مابین اتاق خواب ها، دو اتاق خواب واقع در شمال به یک اتاق خواب با متراژ بزرگ و امکانات کافی تبدیل گشت.

در این پروژه دو استراتژی به کار آمد: استفاده ی دوگانه و بدون مرز جهت ایجاد بسط فضایی و تغییر شکل فضاها و عناصر قبلی و تطبیق آن ها با وضعیت جدید.

در ادامه با دیدن تصاویر چیدمان منزل به سبک ایرانی خط معمار را همراهی کنید.

چیدمان منزل به سبک ایرانی چیدمان منزل به سبک ایرانیچیدمان منزل به سبک ایرانی چیدمان منزل به سبک ایرانی چیدمان منزل به سبک ایرانی چیدمان منزل به سبک ایرانی چیدمان منزل به سبک ایرانی چیدمان منزل به سبک ایرانی چیدمان منزل به سبک ایرانی چیدمان منزل به سبک ایرانی چیدمان منزل به سبک ایرانی چیدمان منزل به سبک ایرانی چیدمان منزل به سبک ایرانی چیدمان منزل به سبک ایرانی چیدمان منزل به سبک ایرانی چیدمان منزل به سبک ایرانی چیدمان منزل به سبک ایرانی چیدمان منزل به سبک ایرانی چیدمان منزل به سبک ایرانی چیدمان منزل به سبک ایرانی چیدمان منزل به سبک ایرانی چیدمان منزل به سبک ایرانی چیدمان منزل به سبک ایرانی چیدمان منزل به سبک ایرانی چیدمان منزل به سبک ایرانی

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

در این بخش به معرفی نمونه ای از چیدمان منزل به سبک ایرانی پرداختیم.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

منبع: Aoapedia.ir

اقتباسی از دانشنامه هنرمعماری

تعداد بازدید: 1,055

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *