پلان معماری خانه هنسلمن، اثر مایکل گریوز + بررسی این ساختمان

پلان معماری خانه هنسلمن

در این بخش قصد داریم به بررسی معماری خانه هنسلمن، اثر مایکل گریوز معماری سرشناس آمریکایی بپردازیم. در این مطلب اندکی هم درباره شخص معمار توضیحاتی ارائه خواهد شد. در انتهای مطلب نیز، فایل اتوکدی پلان خانه هنسملن برای دانلود قرار داده شده است که می توانید بطور رایگان آن را دانلود نمایید.

مایکل گریوز طلایه دار معماری و طراحی؛ متولد ۱۹۳۴ ایندیاناپولیس، امریکا.

دریافت کننده بیش از ۱۴۰ جایزه معتبر و تقدیر رسمی در رمینه معماری، طراحی داخلی و طراحی صنعتی از سران مملکتی، سازمانهای حرفه ای معماری همچون مؤسسه معماران امریکا AIA، مجامع طراحی، سازمانهای تجاری، نشریات و دانشگاهها. او بعنوان یک معمار، طراح و استاد دانشگاه مطرح است و دارای ۱۱ دکتری افتخاری.

در دانشگاه سینسیناتی اوهایو در دوره ای تحصیل کرد که متضمن تجربه عملی با Carl A. Strauss and Associates بود. تحصیلاتش را در هاروارد تکمیل کرد (۱۹۵۹) و با George Nelson معمار و طراح مشغول به کار شد. در ۱۹۶۴ مهارت شخصی اش را دریافت و در ۱۹۶۷ خانه هانسلمن در را فورت واین ِ ایندیانا ساخت.

مایکل گریوز در اواخر دهه ی ۱۹۶۰ به عنوان عضوی از گروهی به نام پنج نفر نیویورک با همکاری آیزنمن ، گواتمی ، هیدوک و میر توجه بسیاری را به خود جلب کرد.این گروه ، جمعی تا حدی مجازی بود که برای جلب اذهان عمومی تشکیل شده بود ، اما اعضا آن برخوردی همسان با معماری مدرن داشتند ، خصوصا دارای علاقه ای وافر به مدرنیسم پیوریست لوکوربوزیه همراه با بی اعتنایی کامل به ایده آل های ذاتی سوسیالیستی در سبک مدرن بودند.

گریوز و همکارانش علاقه به فرم و فضا و نه آینده ی جامعه بودند.خانه های آن ها که به تفصیل در کتاب پنج معمار در سال ۱۹۷۵ انتشار یافت ، ظاهرا شبیه خانه های دهه ی ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ لوکوربوزیه بود ، به جز ساختمان هایی که مصالح غالبشان فلز و چوب به جای بتن مسلح و بلوک با اندودکاری بود.خانه ی هنسلمن اگرچه در ایندیانا ساخته شد، اما نمونه ای بارز از آداب و رسوم نیویودک می باشد.

خانه ی هنسلمن

خانه ی هنسلمن از آنجا که ارائه از سبک هندسی ابتدایی می باشد، هم فیگوراتیو (نمایش تمثیلی فرم ها) و هم آبستره (انتزاعی) می باشد.تشخیص اینکه کدام یک از این قواعد بر دیگری چیره است دشوار است ، اگرچه این سوال با نگاهی به جهت گیری حرفه ای آینده ی گریوز اهمیت بیشتری می یابد.قطعا قسمتی از ترکیب بندی ، آبستره است چرا که به صورت فیزیکی وجود ندارد.از نظر تئوری فرم خانه نزدیک به دو مکعب است ، اما فقط یکی از مکعب ها ساخته شده است.حضور مکعب دیگر با جانمایی پله های ورودی ، دورتر از مکعب ساخته شده و در انتهای پلی طولانی مشخص شده است.

طرح اصلی شامل یک اتاق کار کوچک در یک سمت پل و یک قاب فلزی لاغر بود که نشان دهنده ی مکعب ساخته نشده بودند، ولی این عناصر ساخته نشدند.ورودی در طبقه ی اول قرار دارد که طبقه ی اصلی ساختمان بوده وشامل نشیمن،ناهارخوری و آشپزخانه است،پایین پله ها با چهار اتاق خواب و یک اتاق بازی ، محدوده ی کودکان می باشد.یک پله ی مجزا به اتاق والدین و اتاق مطالعه در طبقه بالا ختم می شود.پلان یک مربع کامل می باشد که از نظر سازه ای توسط چهار ستون داخلی به ۹ مربع کوچک تر تقسیم شده است و این چهار ستون گاهی با دیوارها یکی شده اند.

در ویلای استین دومانزی لوکوربوزیه یک قاب سازه ای کلاسیک و عادی را با حذف قسمت هایی از دیوارها و کف ها و ترکیب با عناصر انحنادار نامتقارن ، به حالتی مدرن تبدیل کرد.گریوز نیز همین کار را کرد و با کنده کاری در گوشه ی جنوبی آفتاب گیر در مکعب طرح ، فضاهایی دو پهلو به صورت خارجی – داخلی ایجاد کرد، مانند تراس سقفی غیر معمول در طبقه ی بالا که مانند اتاق های عادی دارای دیوار و پنجره بوده و تنها سقف ندارد.این فضا دارای بالکنی مخصوص خود و مشرف به پل ورودی بوده و در سمت دیگر دارای دید به نشیمن می باشد.

خانه ی هنسلمن ممکن است طرحی فرمالیست و ماخوذ از جاهای دیگر باشد،اما قطعا یک ترکیب بندی مدرن محسوب می شود.

پلان معماری خانه هنسلمن پلان معماری خانه هنسلمن

برای بزرگنمایی بر روی تصویر کلیک کنید.

پلان معماری خانه هنسلمن پلان معماری خانه هنسلمن پلان معماری خانه هنسلمن پلان معماری خانه هنسلمن

 

    پلان خانه هنسلمن

    حجم: ۲۰ کیلوبایت

 

تحریریه خط معمار

منبع: http://archline.ir

تعداد بازدید: 7,928

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *