معرفی انواع ویترین های فروشگاه ها

انواع ویترین فروشگاه ها

معرفی انواع ویترین های فروشگاه ها

اگر به خاطر داشته باشد چندی پیش مطلبی راجع به دکوراسیون ویترین فروشگاه ها منتشر کردیم. در آن بخش نکاتی را درمورد اصول و مبانی طراحی داخلی و دکوراسیون فروشگاه ها گفتیم.

آنچه معماران باید راجع به طراحی و دکوراسیون فروشگاه ها بدانند! ( ویترین ها)

در ادامه به عوامل موثر در دکوراسیون فروشگاه ها اشاره شد که از جمله  طراحی ویترین، نور، رنگ، بافت، تناسبات و فرم مهم ترین آن ها می باشد. در بخش پیشین اندکی راجع به ویترین ها گفته شد.همانطور که می دانید ویترین ها به سه دسته ویترین با، ویترین بسته و ویترین های دیجیتالی و هوشمند تقسیم می شوند. در ادامه قصد داریم تا این سه نوع ویترین را به طور کامل برای طراحان داخلی شرح دهیم.

ویترین بسته

"ویترین بسته" می تواند مانند ماسکی بر صورت، مستقل از آن چه درون فروشگاه است طراحی شود. باید توجه داشت که طراحی بخشی از فروشگاه که وظیفه آن جلب نظر رهگذری در حال عبور و یا حتی سوار بر اتومبیل باشد خصوصیاتی متفاوت از طراحی فضای داخلی فروشگاه دارد که در آن مشتریان عموما ایستاده و در حال نظاره می باشد. لذا نخستین هدف، توجه به سرعت حرکت عابرین و دعوت آن ها به مکث در مقابل ویترین است. از این روست که محل قرارگیری فروشگاه در حاشیه بلوار، خیابان، کوچه یا حتی پاساژ می تواند در نوع طراحی، نحوه چیدمان ویترین و ابعاد هریک از عناصر به کار رفته در سیمای خارجی فروشگاه تأثیرگذار باشد.

نکته حائز اهمیت در طراحی ویترین های بسته توجه به گرافیک دو بعدی ویترین است. بسته شدن ویترین و قطع ارتباط آن با فضای داخل، دید مخاطب را به فضای سه بعدی محدود می سازد و موجب پدید آمدن سطحی تخت و دو بعدی می شود که موفقیت در طراحی آن بیان گرافیکی مناسب است. همچنین مخاطب سواره نیز در مدت زمان کوتاه قادر به تشخیص حجم، بعد و پرسپکتیو نبوده و تنها تصویری شماتیک و گرافیکی را می تواند به ذهن بسپارد. پتانسیل هایی که از طراحی ویترین های بسته حاصل می شود می تواند به ابزارهایی برای جلب توجه مخاطبان تبدیل گردد. بدین ترتیب در فضای محدود و ارزشمند ویترین های بسته امکان استفاده از گرافیک، رنگ، کلاژ، نقاشی، نورپردازی و حتی هنرهای مفهومی (کانسپچوال) به وجود آمده و چنانچه در تصاویر شعب فروشگاه های " لویی ویتون" مشاهده می شود، ویترین به صحنه ای نامتعارف از یک تئاتر یا چیدمانی هنرمندانه و مفهومی تبدیل می شود که به واسطه نورپردازی و رنگ پردازی توجه هر عابری را به خود جلب می کند. 

جلب توجه و تحریک حس کنجکاوی رهگذران به اشکال مختلف و ترفندهای متفاوتی نظیر استفاده از نورپردازی، رنگ فرم و هر آنچه در نگاه عابر تأثیرگذار است می تواند تحقق یابد. همچنین تعیین مرزهای فروشگاه و تشخیص آن ها از همسایگان نیز بر عهده سیمای خارجی فروشگاه، به ویژه ویترین آن است. از این رو به ندرت می توان فروشگاهی را یافت که سیمای خارجی آن از عناصری برای شاخص ساختن خود و تمایز از دیگران استفاده نکرده باشد. خلاقیت در شیوه های شاخص ساختن ویترین های نامحدود بوده و هر طراحی می بایست با توجه به ویژگی های بستر قرارگیری فروشگاه و خصوصیات ظاهری دیگر مغازه های مجتمع یا راستای تجاری،طرحی مناسب برای موضوع طراحی خود بیافزاید. به طور مثال در شرایطی که اکثر فروشگاه ها سعی بر وسیع جلوه دادن ویترین خود دارند، محدود کردن ویترین به سطحی کوچک اما جذاب راهکاری است مناسب.

ویترین باز

در نوع دوم ویترین ها با وجود تشخیص ضمنی فضای ویترین و قرارگرفتن مانکن ها ویا محصولاتی خاص در آن، ویترین از فضای فروشگاه منفک نبوده و درون فروشگاه را بی هیچ واسطه ای در معرض دید مخاطب قرار می دهد. بدین ترتیب تنها لایه ای نازک میان مخاطب و فروشگاه قرار گرفته و پیوند میان رهگذر و فضای داخلی صمیمی تر خواهد بود. در اینگونه برخورد، میزان روشنایی فضای داخلی در طول شبانه روز و طراحی نقاط تمرکز دید در داخل فروشگاه باید به گونه ای باشد که از بیرون دید کافی مهیا شده و باعث جلب توجه عابرین می شود. در مواردی که عمق فروشگاه چندان زیاد نباشد از این شیوه می توان برای حذف ویترین و افزایش فضای مفید داخلی استفاده نمود اما در بسیاری موارد در فروشگاه های بسیار کوچک از این روش کمتر استفاده می شود تا کوچکی ابعاد داخلی از دید رهگذران مخفی بماند.

ویترین دیجیتالی ومتحرک

امروزه به کمک تکنولوژی دیجیتال و گرایش عموم به چنین دستاوردهایی، فضاهای تجاری نیز درصدد بهره بردن از دستاوردهای تکنولوژیک بوده و در پاره ای موارد ویترین ها نیز با صفحاتی دیجیتال، هوشمند و متغیر ترکیب می شوند.  دور از ذهن نیست که در آینده ای نزدیک صفحاتی هوشمن مانند صفحات لمسی تلفن های همراه جایگزین شیشه های ویترین ها شده و مخاطب قبل از ورود به فروشگاه قادر باشد محصولات را مشاهده، انتخاب  و یا حتی خرید نماید. این رویکرد می تواند لذتی متفاوت را برای علاقه مندان به ارمغان آورد، لذتی که ترکیبی از خرید دیجیتال و اینترنتی و سفر به خیابان و بازدید از فروشگاه است.

اکنون شما را به دیدن تصاویر دعوت می نماییم خط معمار را همراه باشید.

انواع ویترین فروشگاه ها انواع ویترین فروشگاه ها انواع ویترین فروشگاه ها انواع ویترین فروشگاه ها انواع ویترین فروشگاه ها انواع ویترین فروشگاه ها انواع ویترین فروشگاه ها انواع ویترین فروشگاه ها انواع ویترین فروشگاه ها انواع ویترین فروشگاه ها انواع ویترین فروشگاه ها

تحریریه خط معمار 

نگارنده: مینا مقدم

شرکت طراحی داخلی آوگون

منبع: طراحی داخلی فروشگاه – پیروز آشوری/ کسری طالبیان

تعداد بازدید: 2,734

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *