نگاهی به طراحی داخلی خانه های مدرن ایرانی در سال اخیر
در دنیای امروزی طراحی و دکوراسیون داخلی فضاهای مسکونی از اهمیت زیادی برخوردار شده است. طراحی و نوع چیدمان منازل به اندازه ای اهمیت دارد که می تواند روحیه و روان افراد را به طور مستقیم تحت تأثیر خود قرار دهد. همانطور که کارشناسان و طراحان داخلی اشاره می نمایند، خانه همچون پناهگاهی می باشد که افراد از فشارها و استرس های ناشی از کارهای روزمره خود به آن پناه می آورند تا به آرامشی نسبی دست یابند. از طرفی دیگر نیز کاهش متراژ منازل خود یکی از اموری است که موجب شده تا طراحی آن و اسفاده از حداکثر فضا و ایجاد فضایی کاربردی با توجه به متراژ محدود، به امری ضروری تبدیل گردد. در سال های اخیر نیز در ایران به همان اندازه ی معماری و طراحی نما افراد به طراحی و دکوراسیون داخلی منازلشان اهمیت می دهند. در خط معمار نیز سعی بر این داشتیم تا کاربران عزیز و گرامی را با نمونه های طراحی داخلی خانه های مدرن ایرانی که توسط معماران و طراحان داخلی ایرانی طراحی شده اند را به اشتراک بگذاریم. در میان مطالبی که به اشتراک گذاشتیم تحت عنوان مقاله ای تمامی پروژه های طراحی داخلی منتشر شده در خط معمار را به صورت یک مجموعه گردآوری کرده تا کار بران به سهولت و یکجا به این مجموعه دسترسی یابند. در ادامه لینک مطالب را برای شما قرار خواهیم داد:
نمونه های منتخب طراحی داخلی منزل ایرانی در سال های اخیر
در این مطلب نیز پروژه های طراحی داخلی خانه های مدرن ایرانی که در سال گذشته به اشتراک گذاشتیم را به صورت یک مجموعه همراه با لینک اطلاعات پروژه قرار خواهیم داد. در ادامه همراه ما در خط معمار باشید.
1_ معماری ساختمان مسکونی زرین ، گروه معماری حجم سبز
این پروژه از طراحی داخلی خانه های مدرن ایرانی دارای سه طبقه ی مسکونی بوده که طبقه اول آن دارای یک واحد و طبقه ی دوم و سوم آن دارای یک واحد دوبلکس می باشد.
2_ معماری مجتمع مسکونی روشنا، رامین سبزقبایی
در داخل، آنچه مهم است ایجاد فضای عمومی و خصوصی در مورد فضاهای نشیمن و پذیرایی بود که با هندسه طولی واحدها هم جور در می آمد. با استفاده از رنگ های گرم و روشن و هماهنگ در کف و کمدها و کابینت ها، در کنار حذف زواید در اجزای این المان ها، رویکرد کمینه گرایی تفکر مدرن تلطیف می شود تا بدون از بین بردن وجه اصلی هویتی ساختمان که همانا هارمونی است، فضا را برای سکونت خانواده ایرانی، بدون تقلا برای خودنمایی و تفاخر، معاصر و امروزی کند؛ و این کافیست.
3_ طراحی داخلی خانه سعدی ، گروه معماری برزانیان
هدف اصلی طراحان از نمونه ی حاضر از طراحی داخلی خانه های مدرن ایرانی، به کاربردن خلاقانه ی رنگ در راستای ایجاد فضایی مثبت، پویا و به علاوه اثبات این که بتوانند با استفاده از رنگ، نورپردازی و چیدمان و مبلمان مناسب، محیطی پویا خلق کنند در حالی که تغییرات اساسی اعمال نشود.
4_ نمای آجری ویلای آبان، دفتر معماری حریرچی
در طبقه ی همکف، فضای نشیمن خصوصی و آشپزخانه قرار دارد. در طبقه ی اول نیز فضاهایی مانند کتابخانه و اتاق خواب و در طبقه ی دوم سالن نشیمن، اتاق خواب و همچنین آشپزخانه ی واحد مستقل را در مجاورت آن جانمایی کردند. در طبقه ی اول طراحان بالکنی مشرف به این حیاط برای کتابخانه ساخته و در طبقه ی دوم با عقب نشینی هایی علاوه بر ایجاد تعادل، تاثیر ارتفاع جداره های سه طبقه ی ساختمان بر حیاط شمالی و دلبازتر شدن آن، تراس دلبازی برای واحد مستقل این طبقه ایجاد شد.
5_ بازسازی و طراحی آپارتمان کوچک قرن هفدهم، علیرضا رضوی
این آپارتمان برای دانشمندی جوان طراحی شده است که در شهر لیون تنها زندگی می کند. در منطقه ی لیون بناهای مربوط به قرن هفدهم حال و هوا و ویژگی های منحصر به فرد عصر رنساس را حفظ کرده اند. وجود دو شومینه سنگی بزرگ، تیر های بزرگ از جنس چوب بلوط، ارتفاع ۴ متری سقف، برخی از ویژگی های اصلی در این پروژه بودند که طراحان قصد داشتند در طی بازسازی، آن ها در فضای جدید حفظ کنند. فضاهای اصلی در این بازسازی شامل موارد زیر می باشد:
یک اتاق خواب و حمام، سالن پذیرایی، سالن غذاخوری و آشپزخانه
6_ معماری خانه رایا ، آتلیه مکعب سفید
کارفرما خانواده ی کوچکی داشت و هنگامی که به آتلیه مکعب سفید مراجعه نمود، تحت تاثیر همان نگاه سرمایه داری می خواست خانه ی مجلل داشته باشد. طراحان نیز براساس تراکم و سطح اشغال مجاز طراحی این خانه ی مسکونی را آغاز نمودند.
7_ معماری و طراحی داخلی ساختمان باریت ، مهندسان مشاور طرح و معماری پرگار
طراحان سعی کردند تا با استفاده از سنگ فیروزه ای ایرانی در کنار بافت آجری با رنگ و بوی خاک، استخراج کانیهای بلورین را از دل خاک به نمایش بگذارند.
8_ معماری ساختمان پردیس خانه ، استوديوی معماری کیوانی
شبکه چوبی با طرحی پویا و بسیار انعطاف پذیر برای فراهم ساختن حریم خصوصی جانمایی شده که توسط کاربران باز یا بسته می شود. علاوه بر این، بازی نور خورشید در هنگام طلوع آفتاب و همچنین غروب خورشید فضای آرامش بخشی را در خانه ایجاد می کند که از معماری سنتی ایرانی نشات گرفته است و باعث می شود این ساختمان نه از نظر زیبایی بلکه از نظر آب و هوایی نیز پاسخگوی نیازهای کاربران باشد.
9_ معماری آپارتمان مسکونی مالک ، حمیدرضا گذریان + دفتر معماری لینک
وجود دو فضای منفی با ایجاد یک فضای میانی برای فضای داخلی و خارجی خدمت می کنند. در فضای داخلی، با ایجاد یک فیلتر ، حریم خصوصی و مرزهای داخل و خارج را کنترل می کند و در فضای خارج، به منظور بازسازی مفاهیم فراموش شده از بافت ساختمان، به ایجاد منظر شهری کمک می کند.
10_ معماری و طراحی داخلی خانه اطلسی ، دفتر طرح ساخت آوگون
از دیگر چالش های پیش رو در طراحی این بود که چگونه سه واحد مستقل از هم طراحی شود که همزمان حریم خصوصی برای کاربران حفظ گشته و در عین حال درهم تنیده باشد تا بتواند پاسخگوی مناسبات خانوادگی باشد. به عبارتی سه واحد مختلف متناسب با سن و روحیه هریک از اعضا و در عین حال همزبان و در پیوند با هم. ایده ای که طراحان می خواستند هم در حجم و فرم کلی بنا بازتاب یابد و هم در ساماندهی فضاها و ارتباط میان ساکنین حضور داشته باشد.
11_ بازسازی آپارتمان بلوار ، غزاله حنائی
پروژه ی حاضر مربوط به واحدی است با مساحت ۱۵۰ متر مربع که به صورت سواره پیاده بوده و با یک دستگاه پله یک طرفه، فضاهای خصوصی و عمومی آن از یکدیگر تفکیک شده اند؛ در این واحد فضای نشیمنی با ارتفاع سقف حدود ۶ متر در طراز همکف آن وجود دارد و این فضا بوسیله پنجره هایی بلند به یک حیاط خصوصی با متراژی در حدود ۵۰ متر مربع مشرف شده است.
12_ معماری عمارت نظر ، دفتر معماری میان
یکی از ایده های مهم در طراحی این پروژه، ایجاد “کیفیت های مختلف دید” از فضاها و طبقات مختلف به چشم اندازهای زیبای محیط اطراف آن است؛ مانند مناظر دیدنی “ایوان جنوبی” و “مهتابی” کنار استخر در پشت بام سبز، منظره ی ساکن قسمت غربی بام سبز که در سطح پایین تری قرار دارد، نمای مناسب بالکن اتاق اصلی طبقه اول، نمای باشکوه پنجره پذیرایی طبقه اول و سرانجام نمای باشکوه و دلنشین سالن مرتفع مشرف به گودال باغ، که از ارتفاع کم و به روشی خاص منظره ای از درختان بلند در امتداد زاینده رود دارد.
از دیگر ایده های مهم در طراحی این پروژه استفاده از فضاهای مرزی و اتصال دهنده به جای دیوارهای جدا کننده با هدف سیالیت و گستردگی دید به فضاهای داخلی می باشد. این فضاهای مرزی علاوه بر بهبود کیفیت ارتباط بین فضاهای داخلی، به غنای و قابلیت های رفتاری قابل انتخاب توسط ساکنان می افزایند.
13_ معماری ساختمان مسکونی منهای ۴۳ مترمربع ، گروه معماری آبار
براساس روشهای متداول پروژه ساخت و ساز در مناطق تاریخی، ساختمان های معاصر بدون در نظر گرفتن زمینه و برنامه ساخته می شوند، که منجر به ایجاد یک ساختمان مسکونی متعدد با نقشه های مشابه و نمای نامناسب می شود. در همین راستا، از ابتدای فرآیند طراحی به منظور یافتن راه حل،پاسخ به نیروهای اصلی این پروژه به زمینه و گفتگو با کارفرما بسنده شد.
منطقه تاریخی در مرکز مشهد به واسطه چنین ساختمان های بلندی، در حال تبدیل شدن به سطوحی با تقریباً ۱۰۰٪ پوشش است. بنابراین ، راه حل نسبی، جایگزین و قابل تکرار در این جریان ساختاری غالب می تواند کسر جرم باشد به گونه ای که تفریق که کیفیت فضاهای داخل و خارج را فراهم می کند. حتی اگر، مقدار این تفریقات در یک ساختمان ۴۳ متر مربع باشد.
14_ معماری خانه شماره ۶ ، دفتر معماری تداوم پویا
طراحان به واسطه ی این پروژه موفق به ارائه نوع جدیدی از الگوی ساخت و ساز در کشور شدند. در این ساختمان خانه و فضای کار در کنار هم قرار گرفته اند تا برخی از مشکلات زندگی امروز برطرف شود. در حقیقت، آن ها حجم ها را تغییر داده و در نتیجه، فضاهای مرده و نمای سوم را زنده کردیم و این فضای داخلی را به شهر گره زدند.
15_ طراحی و بازسازی خانه مهر ، گروه مهندسان مشاور فرم
این آپارتمان در یک مجموعه مسکونی با سازه و تاسیسات ثابت و غیر قابل تغییر قرار داشت. سازه ی بنا بتنی و تأسیسات آن پکیج و ایرواشر می باشد. طراحان در این پروژه سطوح پیوسته و نرم را به طور سیال در فضاهای مختلف با فعالیت های متفاوت شکل داده و سعی کردند تا بستری منعطف را ایجاد کنند تا کاربرانش بتوانند به طور آزادانه به خلق رویدادهای متنوع زندگی خود بپردازند. با توجه به این موضوع، منابع نور سقف فاقد نظم و چیدمان متداول و بدون تلاش در جهت تعریف فضای ثابت طراحی شده است. شاید این تلاش امکان بهره مندی از چندین پلان رویداد را بیشتر فراهم سازد.
16_ بازسازی آپارتمان مسکونی خانه ی آرام ، استودیو راوی
طراحی اولیه با ایده ایجاد فضایی آرام و در عین حال پویا انجام شد. هدف دوم تیم طراحی ایجاد فضاهای کوچک و دنج در منزل جهت استفاده ی فردی ساکنین برای کار و مطالعه بود که طبق نیاز اعضای خانواده در فضاها جانمایی شد.
17_ طراحی و بازسازی آپارتمان بوستان ، دفتر طراحی خانه طرح
طی جلساتی که میان طراحان و کارفرما برگزار شد، طراحان تصمیم گرفتند تا تیغه ها را حذف کرده و سالن پذیرایی را که در نقطه ای کور بود و نور و دید کافی نداشت را تغییر دهند و اتاق های خواب را در این قسمت قرار داده تا بدین ترتیب با افزایش مساحت این بخش کیفیت فضایی را نیز ارتقا دهند. پس از آن سالن نشیمن و پذیرایی به عنوان عنصری که دارای عملکردی یکسان بودند باهم ادغام شده و در ضلع جنوبی ساختمان و رو به سمت زاینده رود قرارگرفت تا زندگی روزمره کاربران در آن اتفاق بیافتد.
18_ معماری آپارتمان مرداویج ، گروه معماری حجم سبز
هر یک از واحدهای این آپارتمان برای یکی از اعضای خانواده در نظر رفته شده بود. از این رو می توان گفت یکی از چالش هایی که طراحان با آن روبرو بودند تنوع نیاز کاربران و ایجاد هارمونی میان این تنوع می باشد.
19_ طراحی آپارتمان پاییز ۵، استودیو حامدآرت
پلان این پروژه به گونه ای طراحی شده است که تمامی فضاها از نور طبیعی بهره می برند و تنوع ابعاد پنجره ها در نما عملکرد هر فضا را مشخص کرده و میزان نور طبیعی ورودی به آن را نشان می دهد. ضخامت متفاوت این باکس ها و عقب رفتگی بازشوها در سطح نما موجب شکست و انعکاس نور و سایه می شود. دیوار اتاق در ضلع غربی با داشتن حداقل بازشو حریم خصوصی ایجاد کرده و فضای دنجی را برای کاربران ایجاد کرده و علاوه بر این از فضا در برابر نور غربی محافظت می کند.
20_ طراحی داخلی آپارتمان کامرانیه ، آرش مدنی
همانطور که طراح اشاره می کند سبک طراحی و دکوراسیون داخلی این آپارتمان کلاسیک بوده و جزئیات به کار رفته در آن گویای سبک پرزرق و برق و با جزئیات کلاسیک بود. بدین ترتیب می توان گفت که کارفرما از طرفداران سبک کلاسیک بوده و برای طراحان محدودیت هایی ایجاد کرد. از این رو طراحان تصمیم گرفتند تا فضایی کاملا مدرن را طراحی کنند که عظمت و شکوه فضای داخلی خانه ی کلاسیک را نیز داشته باشد و در عین حال دارای ظاهری مدرن باشد.
21_ بازسازی آپارتمان مسکونی گلپاد ، استودیو راوی
این واحد مسکونی ۱۴ ساله، در طبقه سوم با نورگیر در اضلاع جنوبی، شمالی و شرقی قرار دارد. فضاهای داخلی به تفکیک شامل سالن پذیرایی، ناهارخوری، نشیمن، آشپزخانه، سرویس مهمان، سه اتاق خواب مستر، لاندری و راهروهای ارتباطی است.
هدف از بازسازی آپارتمان مسکونی گلپاد در ابتدا طراحی مجدد چهار سرویس بهداشتی و آشپزخانه بود. با پیشرفت کار و با توجه به پتانسیل های واحد، مکان پروژه و نیازهای کارفرما، پروژه به بازسازی کامل واحد و سپس دکوراسیون کامل فضاها گسترش یافت.
22_ طراحی داخلی آپارتمان شماره ۱۳ ، غزاله حنایی
هدف این پروژه، بازسازی آن منطبق با خواسته های کارفرما بود که این نیازها مجموعه فضاهای پروژه شامل اتاق مستر، اتاق مهمان و اتاقی اختصاصی برای لباس را شامل می شد.
23_ بازسازی خانه ی میری، گروه معماری زند حریرچی
داشتن نمایی گسترده و تعداد زیاد پنجره ها که موجب حضور نور در فضا می شد و همچنین وجود تراس هایی در تمامی طول نما به طراحان امکان اتصال درست و بجای پلان داخلی به تراس را داد تا بتوانند فضایی خالص و یکپارچه ای در بخش مرکزی آپارتمان برای ساکنین آن فراهم سازند. علاوه بر این، بخشی از تراس ها را بخش داخلی اتاق ها و سالن نشیمن ادغام کردند تا بدین ترتیب با حذف تراس های فاقد عملکرد، به فضاهایی با کیفیت و ابعادی استاندارد دست یابند.
24_ طراحی داخلی آپارتمان مسکونی یاسمین ، Mass Architects
طراحان با در نظر گرفتن خواسته ها و نیازهای کارفرما مبنی بر نو آوری، فضایی ساده و یکپارچه ای را طراحی کردند. با توجه به این که سازنده با حذف یک ستون و جانمایی تیر با ارتفاع نیم متر فضا را وسیع تر ساخته بود، طراحان تصمیم گرفتند تا این تیر اصلی را در طراحی سقف کاذب به صورت نمایان حفظ کنند. همچنین با استفاده از نورپردازی، این عنصر به عنوان یک المان شاخص فضای عمومی و خصوصی را از هم تفکیک نماید. علاوه بر مورادی که ذکر شد، امتداد آن موجب جدا ساختن آشپزخانه ی عمومی از فضای عمومی آپارتمان می شد.
25_ معماری خانه دربند ، شرکت مشاور شاخه ی تجربی معماری کلانشهر
در این آپارتمان مسکونی، از تمام ابعاد و زوایا می توان چشم انداز متفاوتی از تهران را تجربه کرد، به عبارتی می توان گفت این پروژه همچون بامی است برفراز شهر تهران. هر یک از پنجره ها دارای شخصیت منحصر به فرد خود می باشد. وجود این گونه تنوع در منظر به تعدد شکل و ابعاد و موقعیت قرارگیری پنجره ها انتزاع یافته است.
26_ بازسازی و تعمیرات ساختمان شیمی گیاه ، گروه معماری اشعری
طراحان به منظور ایجاد ارتباط نزدیک میان فضای داخلی و بیرونی ساختمان، ورودی شفافی را طراحی کردند.
27_ معماری آپارتمان بهشت ، آتلیه معماری اکنون
در طراحی داخلی آپارتمان فوق از متریالی مانند چوب و آجر ستفاده شده و فضایی گرم، صمیمانه و زیبایی را ایجاد کرده است.
28_ معماری خانه قانعی ، مهندسان مشاور پلشیر
پروژه ی معماری خانه قانعی یک خانه قدیمی بود که در ضلع جنوبی خانه پدر مالک (معمار) واقع شده بود. با توجه به این که فرزندانشان بزرگ می شدند، فضای بیشتری لازم بود و این باعث شد که در مورد بازسازی به طور اساسی بیندیشند، بنابراین آن ها دو اتاق دیگر در طبقه آخر، ضلع شمالی ساختمان موجود اضافه کردند. همانند دیگر بناهای ایرانی باستان مانند کاخ چهل ستون، ایوانی (بالکن) در بالای این دو اتاق جدید ساخته شده است که می تواند فضای یکپارچه ای را فراهم کند که تمام خانواده را در کنار هم پناه داده و گرد هم آورد.
29_ بازسازی خانه خرمالو ، سروناز امتیازی
ایده ی اصلی طراحی در چهار دسته ی عملکردی-فضایی از درون به بیرون و برعکس، از حیاط و قاب بندی فصول از روایتی به روایتی دیگر، سفر کردن در سکانسهای تعریف شدهی چند عملکردی، دسترسی فضاها، ایجاد تغییر در جانمایی ها و همجواری هایِ مشرف به حیاط و مهمتر از سایر موارد کاربری فضا است که قرار بود برای زندگی و کار یک هنرمندِ معمار طراحی شود. این واحد بدون در نظر داشتن در و دیوارش، یک باغچه به همان اندازه ی خودش داشت. این باغچه چون فرشی بود که از دیوار جنوبی حیاط شروع می شد، در کف فضا گسترده شده و از دیوار نورگیر منتهی در ضلع شمالی اش بالا می رفت. بدین صورت طبیعت میزبان همسایگان – پرندگان و زندگی در جریانِ خانه و زمان و نور باقی خواهند ماند.
30_ معماری آپارتمان مسکونی شماره ۳ ، رزا عطارد، حسام عندلیب، محمد کازرانی
طراحی داخلی: با توجه به این این که متراژ ساختمان کم بود، یک اصول و روند خاصی در طراحی داخلی وجود داشت:
۱ _ حداکثر استفاده از فضاهای موجود
۲ _ تعریف فضاهای خصوصی ، نیمه خصوصی و عمومی داخل آپارتمان
۳ _ ایجاد صمیمیت در فضای داخلی از طریق به کار گیری رنگ و فرم
31_ طراحی و معماری خانه ۳۲ الف ، دفتر طرح مانا
طراحان پیکره بندی فضایی این ساختمان مسکونی را با در نظر گرفتن نیازهای فضایی و رفتاری کارفرما، شرایط جغرافیایی منطقه و به علاوه با استفاده از انرژی خورشیدی شکل دادند.
32_ طراحی و معماری ساختمان مسکونی پنج خانه، امیرفرشاد غفارزاده
_ ایجاد ساده سازی در سازماندهی فضا که نسبت به الگوی پیچیده ی سنتی تنوعش را کاهش می دهد.
_ در نهایت افزودن عرصه ی “نیمه عمومی” به عرصه های عمومی و خصوصی متداول در ساختمان های مسکونی
33_ معماری ساختمان مسکونی باغ به ، مهندسان مشاور فرم
کارفرما از طراحان خواست تا دو واحد مسکونی مجزا برای خود و فرزندش طراحی کند. همچنین وی خواست تا سالنی به غیر از واحدهای مسکونی جهت برگزاری مراسمات و یک سوئیت برای سرایدار ساختمان در نظر بگیرند. شرایط خانوادگی کارفرما، واحدهای اندک مورد نیاز و همچنین محدودیت ارتفاعی ساختمان با توجه به ضوابط شهرداری باعث می شد تا این پروژه بیش تر شبیه به خانه باشد تا آپارتمان های رایج در شهر. به عبارتی این آپارتمان شامل دو واحد مسکونی مستقل می باشد که در طبقات اول و دوم جایگذاری شده و با توجه به تناسبات شرقی-غربی پلاک، تقریبا تمامی فضاها از نور جنوب و دید مناسب بهره می برند.
34_ معماری خانه پدر و پسر ، امید شفیعی
با توجه به این که این پلاک به مادی نزدیک بود، طراحان سعی کردند تا حداکثر میزان دید به بیرون را فراهم آورند. همانطور که در بالا بدان اشاره کردیم طراحی پنجره بلند در واحد دوبلکس و همچنین سرویس های بهداشتی با دیدی گسترده به بیرون در عین داشتن محدودیت دید از فضای بیرون به درون نتیجه این تلاش می باشد. به طور مثال در حمام طبقه سوم می توان آفتاب گرفت و در عین حفظ حریم خصوصی، دید مناسبی به فضای سبز بیرون هم داشت.
35_ معماری ساختمان مسکونی زینال ، آرمین عبدالله زاده
در نتیجه طبقه ی زیرزمین به صورت پارکینگ و طبقه ی همکف و اول برای کاربری اداری در نظر گرفته شده و ۸ واحد مسکونی طراحی شد که دو واحد بالایی دارای حیاط سبز مشرف به ارتفاعات کوه چرکین و کوه آرارات و بخش تفریحی و ورزشی است. طراحان برای دسترسی به نمای موجود و همچنین امکان ایجاد دهان های بلند و حذف ستون های میانی از سیستم دال ده طرفه مجوف استفاده گردید.
36_ معماری خانه امید ، آتلیه مکعب سفید
طبقه همکف شامل لابی و تاسیسات و پارکینگ و فضای ورزش و استخر در ارتباط با حیاط. طبقه اول و دوم به صورت یک واحد مسکونی دوبلکس که فضاهای عمومی در طبقه اول و فضاهای خصوصی در طبقه دوم قرار می گیرند. طبقه سوم به صورت یک واحد مستقل با سطح اشغال کمتر و عقب نشینی در سمت جنوب که تراس بزرگی بر روی بام پروژه شکل می دهد. این حیاط علاوه بر اینکه حفظ محرمیت و عدم اشراف همسایه تمام عملکرد های یک حیاط خانگی را برای واحد طبقه سوم تامین می کند.
37_ معماری خانه پلاک یک ، گروه معماری CPMC
چالش دیگر این پروژه سازماندهی نیازهای فضای داخلی آن بوده است. در شرایطی که تقریباً تمام ساختمانهای مسکونی بدون در نظر گرفتن خواسته و نیاز ساکنان با استفاده از الگوی کلیشه ای واحد برنامه ریزی شده اند، این پروژه از استراتژی دیگری استفاده کرده است.
طرح های معمول کلیشه ای بدین صورت است که یک سالن بزرگ به عنوان سالن نشیمن، سالن پذیرایی در نظر گرفته شده و سایر فضاهای مورد نیاز مانند اتاق خواب و آشپزخانه را در اطراف این منطقه قرار می دهند. اما چنین الگویی در این پروژه به دلیل کمبود قدرت در تشخیص فضاهای خصوصی و عمومی خانه در موارد لازم رد شده و طراحی پلان بر اساس ایده تفکیک فضاهای خصوصی و عمومی خانه و مفصل قرار دادن فضاهای خدماتی شامل آشپزخانه و سرویس بهداشتی و ورودی ساختمان شکل گرفت.
38_ معماری عمارت گلستان ، استوديو معماري عليرضا انسي و سعيد آراني قهرودی
یکی از مسائل مهم در این پروژه، طراحی پلان هایی به صورت ۲ واحدی بود، که از قبل طراحی شده بود، ازدیاد و آشفتگی بازشوها در نما به شیوه ای بود که نوع خطوط داخلی پلان با خطوط نمای بیرون ساختمان هماهنگ نبود. پس طراحان بدنبال راهکاری برای انسجام بخشی این ناهماهنگی بودند. مسئله ی دیگر محدودیت ها و ضوابط شهرداری و آتش نشانی برای قرارگیری پلکان در نمای بیرونی ساختمان بود که باعث شد این ارتباط عمودی، بیرون زدگی در نما و خط آسمان ایجاد کند.
39_ معماری ساختمان مسکونی پیوند ، استودیو سدروس
این پروژه از طراحی داخلی خانه های مدرن ایرانی از نظر عملکردی به چهار بخش کلی تقسیم میشود: چهار واحد مسکونی از طبقات اول تا چهارم، لابی و فضای برگزاری مراسم و میهمانی در طبقه همکف، دو طبقهی پارکینگ در زیرزمین و در نهایت یک باکس ارتباط عمودی. هر یک از این بخش ها از نظر شخصیت و متریال کاربردی متفاوت هستند.
40_ معماری خانه آپادانا ، آتلیه معماری فرم و نور
در این پروژه از طراحی داخلی خانه های مدرن ایرانی تقسیم فضایی به گونه ای انجام شد که اتاق مستر در پشت برگ های درخت قرار گرفت. این امر موجب برقراری حریم خصوصی برای اتاق مستر شد. علاوه بر این با توجه به قرارگیری درخت در بخش ورودی ساختمان، تنه ی درخت نخل موجب تولید فضای فیلتر در ورودی شد. از این رو می توان گفت که وجود درخت افزون بر فرم در عملکرد فضا تأثیرگذار بوده است. همانطور که می دانید کاربرد متریالی چون شیشه و سنگ، نمادی از شفافیت و صداقت طبیعت می باشد که در این پروژه از آن تبعیت می شود.
41_ معماری ساختمان مسکونی مهر، دفتر طراحی استاک
حجم ساختمان مسکونی مهر از ضلع شمالی عقب نشینی کرد تا امکان دریافت نور کافی فراهم آید و نمای ساختمان در سه ضلع جنوبی، شمالی و شرقی به صورت پیوسته امتداد یابد. طراحان به واسطه ی ایجاد یک شکاف در ضلع شرقی ساختمان، یک باکس پله و آسانسور را در میان واحدهای شمالی و جنوبی قرار دادند تا بدین ترتیب راه پله و آسانسور شیشه ای به فضای بیرونی دید داشته باشد، بتواند نور را به لابی میان واحدها هدایت کرده و همچنین بتواند بر میزان کیفیت فضاهای مشاعات (که عموما در پروژه از اهمیت کمی برخوردار است) افزایش دهد.
42_ معماری مجتمع مسکونی آزاد ، دفتر معماری موسوی و همکاران
سالن نشیمن با بهره گیری از نور جنوب دارای بیشترین بازشو، آشپزخانه در جهت شرق دارای بازشوهای منفصل و یکنواخت و خواب ها که نور غرب را در زاویه دریافت می کنند، به واسطه ی قطعات چوبی باز و بسته شونده، میزان ورود نور به فضای داخلی را کنترل می کنند. با توجه به فضای سبز مقابل مجتمع، گوشه ی جنوب شرقی دارای بیش ترین گشایش در بخش جداره می باشد.
43_ طراحی و معماری آپارتمان مسکونی ۱۶ | دقیقه ، دفتر معماری PI
به منظور كاهش این اختلاف سطح در طبقه ی تک واحدی، افزایش و كاهش ارتفاع طبقات منجر به ایجاد یك واحد دوبلکس به متراژ هشتاد متر مربع در میانه ی ساختمان با فضای مازاد قابل فروش شد که باعث کاهش فضای خالی وسط در نمای رو به حیاط و افزایش فضای مشترک آسانسور می شود.
پس از آن نیز با استفاده از سایر پارامترهای الگوی آپارتمان مدرن فعلی مانند طراحی فضای نیمه باز در کف، فضاهای مثبت و منفی در نماها و تفکیک فضاهای خصوصی و عمومی در نقشه های معماری، تلاش بر بازآفرینی الگوی مذکور شد.
44_ طراحی داخلی خانه گالری-آینه ، دفتر معماری افرند سازه
این پروژه متعلق به دختری بود علاقه مند به هنر و دوست دار مد و دیزاین. در مورد خانه دلخواهش که صحبت می کرد خواستار فضایی بود متفاوت از ساختارهای معمول تعریف شده، فضایی صمیمی و در عین حال رازگونه از آنچه درون است و پیدا نیست. علاقه مند بود به برگزاری مهمانی و دورهمی های دوستانه و در عین حال می خواست حریم شخصی تعریف شده اش را داشته باشد، که مساحت کم و ساختارمند فضای قبل با کاربری های در نظر گرفته شده این امکان را به او نمی داد. روایت این نمونه از طراحی داخلی خانه های مدرن ایرانی از راهروی ورودی شروع شد. با قاب نقاشی ای بر دیوار و حضور در میانِ سه آینه در مرز ورود به سالن، به شکلی که در ابتدای ورود کلیت فضا دیده نشود و در عین حال مخاطب حس چند وجهی حضور در میان آینه ها را تجربه کند.
45_ معماری و طراحی داخلی مجتمع مسکونی استقلال ، نریمان کریم زاده
طراحان بخش شمالی را به فضای خصوصی، آشپزخانه و اتاق ها اختصاص دادند که با توجه به تأمین نور داکتی در بخش شمال در نظر گرفته شد. این امر منجر به دریافت نور کافی از ضلع شمالی و جنوبی شد. لازم به ذکر است که یکی از دلایل اصلی و عمده ی این پروژه اهمیت به دید و نور ساختمان می باشد.
46_ معماری و طراحی ویلای شیرازیان ، گروه معماری آرکافیس
تغییرات می توان به مواردی چون: تغییر کامل راه پله دوبلکس، تغییر اتاق مهمان و آشپزخانه اصلی، ایجاد آشپزخانه برای بخش دوبلکس، تغییر کامل اتاق والدین، تعبیه آسانسور و … اشاره کرد. همچنین حیاط ویلا کاملا از نو طراحی و ساخته شد.
در نهایت نیز کلیه کارهای مربوط به طراحی داخلی شامل: انتخاب و چیدمان مبلمان سالن و نشیمن، طراحی و ساخت مبلمان اتاق ها، طرح پرده ها و کاغذ دیواری ها، طرح نورپردازی و … متناسب با روح معماری ویلا انجام گرفت.
47_ معماری خانه پروا ، دفتر معماری اسکو
در این بخش از طراحی داخلی خانه های مدرن ایرانی با در نظر گرفتن مبانی خواستاری کارفرما و استانداردهای معقول، بنایی با متراژ ۱۵۵ متر برای خانواده ی سه نفره وی منطقی به نظر می رسید. با توجه به شرایط ذکر شده دیاگرام فضاها شکل گرفت.
خانه ای فارغ زرق و برقِ تجمل، فضایی با گلدان های شمعدانی در پشت پنجره هایی که تمام سبزی طبیعت را همچون قابی در بر گرفته و تصویرش در اتاق از هر زاویه ای، به نوعی متفاوت آرامش را معرفی می کند. کنجی برای مطالعه جای خالی سلوچ با طعم گس چای شمال، گوشه ی دیگر آن پر از صدای دلنشین ویولون، کنج دیگر آن برای حرف های ناگفتهی طول روز، برای شنیدن صدای خنده های دخترک و گوشه ای برای مرور تمام خاطرات گذشته، جایی که فقط خودت را بخواهد و با دست های سخاوتمندش تو را فرا بگیرد پیش از آنکه خواب! چهار گوشه ای به نام خانه.
48_ معماری خانه اردیبهشت ، مهندسان مشاور فرم
یکی از مهم ترین مسائل در طراحی داخلی خانه های مدرن ایرانی این بود که ساکنین این محل معمولا مالکین قدیمی بوده و ذائقه ای سنتی و قدیمی داشتند. از این رو طراحان جهت پاسخ به روحیات سنتی و مذهبی ساکنین محل، از حیاط های متعددی در ترازهای ارتفاعی متفاوت استفاده نمودند تا ضمن ورود نور، فضای سبز، آب و آسمان به فضای داخلی، حریم خصوصی برای کاربران نیز حفظ گردد.
49_ طراحی و بازسازی ویلای ساسان ، آریا بیات
در این نمونه از طراحی داخلی خانه های مدرن ایرانی طراحان از تنالیته های رنگی خنثی و در سبکی کاملا معاصر استفاده کردند تا در سال های آتی برای کاربران آن محدودیتی در چیدمان ایجاد نشود. متریال های بتن پیش ساخته و سرامیک با رگه های طوسی رنگ طراحان را در این امر یاری کردند و در انتها جداره نورگیر ساختمان با ترکیبی تصادفی از آجرسفید و آینه نقره ای پوشانده شد.
50_ طراحی و معماری خانه شماره ۱۱ ، علی جابری
کارفرما ی این پروژه یک خانواده چهار نفره (یک زوج همراه با دو فرزند) بود که به یک واحد جهت زندگی فعلی خانواده و همچنین دو واحد مشابه جهت زندگی فرزندان در آینده نیاز داشت. پدر و مادر خانواده علاقمند به در اختیار داشتن حیاط بودند، در نتیجه طبقه همکف برای زندگی آن ها اختصاص داده شد. از این جهت که قسمت زیادی از طبقه همکف اختصاص به پارکینگ و لابی پیدا می کرد، این طبقه نمی توانست فضای مورد نیاز خانواده فعلی را تامین کند که این موضوع چالشی را برای طرح ایجاد می کرد. بنابر این جهت تامین فضای مورد نیاز یک طبقه زیرزمین ایجاد گردید تا به همراه طبقه همکف یک واحد دوبلکس فراهم آورد.
51_ مدل دکوراسیون خانه ی شانزدهم، علیرضا رضوی
این آپارتمان متعلق به یک زوج فرانسوی-آمریکایی می باشد. طراحان قصد داشتند تا این آپارتمان قدیمی را به فضایی گرم و معاصر پاریسی تبدیل کنند به طوری که حرکت و سیالیت میان تمامی اتاق ها جریان داشته باشد.
52_ بازسازی خانه خورشید ، استودیو راوی
نمونه های حاضر از طراحی داخلی خانه های مدرن ایرانی با عنوان خانه خورشید بازسازی شامل یک واحد مسکونی با مساحت ۸۲ متر مربع بود. این پروژه محل سکونت طراح مجموعه بود و تنها عامل محدودکننده در طراحی محدودیت بودجه بود. این پروژه با ایده خانه-استودیو با قابلیت انعطاف مبلمان، به سبک مدرن با تم صنعتی طراحی شد.
در این بخش از خط معمار به شرح نمونه های طراحی داخلی خانه های مدرن ایرانی پرداختیم.
تحریریه خط معمار
شرکت معماری آوگون
منبع: Archline
تعداد بازدید: 6,447