نمای ویلا مدرن در ایران و معرفی برترین نمونه های سال اخیر
یکی از موضوعات جذابی که کاربران معمولا تمایل به دیدن و مطالعه ی آن دارند، نمای ویلا مدرن در ایران می باشد که توسط معماران خلاق و پویا طراحی و اجرا شده است. در بخش های مختلف خط معمار این پروژه ها تا حدامکان منتشر کرده است، با این وجود هرساله سعی می کند تا تحت عنوان مقاله ای این نمونه ها را گردآوری کرده تا کاربرانش به صورت یکجا به تمامی این نمونه ها را در اختیار کاربران خواهد گذاشت.
در ادامه خط معمار شما را به دیدن نمای ویلا مدرن در ایران که خط معمار در سال اخیر به اشتراک گذاشت دعوت می نماید. این پروژه ها به همراه لینک مقاله ی کامل می باشد و شما می توانید در صورت تمایل، مطلب را به صورت کامل مطالعه نمایید.
معماری خانه کنسول ، امین حقیقت گو
در این نمای ویلا مدرن در ایران با توجه به وضعیت موجود طراح با شرایط نسبتا سختی مواجه شده و سعی کرد تا بیشترین بهره را از زمین و فضای موجود در جهت برای برآورده ساختن نیازهای کارفرما ببرد.
معماری ویلای دیدار ، دفتر معماری ایده همساز
با توجه به این که اختصاص دادن فضای حیاط با حداکثر مساحت ممکن در ویلا و همزمان با بهره مندی برابر و حداکثری هر چهار واحد از نور و چشم انداز از درخواست های کارفرما بود، جهت گیری بنا در بهینه ترین حالت نسبت به نیازها و درخواست مشخص گشت. از چالش های اصلی نمای ویلا مدرن در ایران که طراحان با آن روبرو بودند محدودیت در متراژ ۷۵ مترمربع برای هر خانواده بود و این در صورتی بود که خانواده ها تمایل داشتند تا فضای جمعی بزرگ تری داشته باشند.
معماری ویلای آبرنگ ، علی رحیمیان
معماری ویلای آبرنگ در منطقه ای ارزان قیمت در نجف آباد استان اصفهان برای یک خانواده سه نفره واقع شده است که علاقه فراوانی به میهمانی و دورهمی های دوستانه دارند اما بودجه کافی برای تحقق رویاها و مهمان نوازی های خود نداشتند و قرار بر این شد که طراحان ساختمانی یک طبقه طراحی کنند که ساده و ارزان باشد.
معماری ویلای چشم دره ، دفتر معماری سپیدار
پس از مطالعه محتوای پروژه، طراحان بدین اندیشیدند که وجود یک مدول سازه ای می تواند به ایجاد فضاهای معماری باز و بسته به طور همزمان کمک کند و از طرف دیگر این روش از نظر هزینه و زمان ساخت پروژه بسیار کارآمدتر باشد.
معماری ویلای بافتار ، دفتر معماری اول
طراحان در این پروژه سعی کردند ساختار بنا را تحت تأثیر بافت متریال ها قرار دهند و این گونه بافتار بهوجود آمد؛ چوب، سیمان سفید، سنگ و فلز درهم تنیده شده و همانند تاروپود یک قالی، پوسته ی خارجی ساختمان را دربرگرفته اند. حتی اگر چشمانتان را ببندید و از قوه ی بینایی خود استفاده نکنید، کافی است تنها با انگشتان خود پیکر ساختمان را نوازش کنید؛ تنوع متریال ها و بافت منحصربه فردشان بهراحتی قابل لمس است
معماری ساختمان مسکونی الی ، کامبیز اسکندرتبار
پروژه ی حاضر در شهرک آناناس که مجموعه ایست با فضایی باز و محیطی آرام در شهرستان نور واقع شده است. یکی از ویژگی ها و نکات مهم در طراحی ویلای حاضر دید و منظری است که در شهرک وجود دارد.
معماری ویلا مایان ، شرکت مهندسین مشاور فراطرح شرق
ویلا مایان در حومه سومین روستای گردشگری ییلاقی مشهد واقع شده است که قدمت آن ۱۸۰۰ سال است. زمینی با مساحت ۲۶۵ متر مربع با عرض ۹ متر، در زمینی صخره ای با شیب تند، که ویژگی خاص آن، چشم انداز بکر و ارتباطش با زمینه است. در نتیجه، ایجاد یک رابطه هماهنگ بین حجم و زمینه با کوچکترین تغییر در شکل تاریخی-طبیعی زمینه، مهمترین ایده پروژه برای تیم طراحی بود. در این راستا، مطالعه و شناسایی کامل الگوهای بومی، از مورفولوژی بافت روستای تاریخی گرفته تا بوم شناسی محیط طبیعی، به شکل گیری مفهوم پروژه بسیار کمک کرد.
معماری ویلا رویان ، دفتر معماری اردیبهشت
چالش اصلی در طراحی پروژه این است که سایت از گذرگاه اصلی جدا شده و توسط چندین ساختمان احاطه شده است. در پاسخ به این چالش، تیم طراحی بالکن و فضای پشت بام را برای ارائه نقاط زیبا مشرف به ساحل و کوه ها پیشنهاد کرده است. ویژگی های سایت باعث شده طراحان یک ساختمان مکعبی ساده بسازند. فرورفتگی ها و برآمدگی ها با توجه به چشم انداز اطراف قرار می گیرد تا مناظر مختلفی را ارائه دهد.
بازسازی ویلای شریفی ، استودیو HJ
رویکرد اصلی طراحی در این پروژه بازسازی بنا با حداقل تغییرات در وضع موجود است، در حالی که هنوز به فضای آن معنا می بخشد. می توان استدلال کرد که فضا و مکان در یک ساختمان معماری با هم آمیخته شده اند و ارتباط آنها در مقایسه این دو دسته و بررسی ویژگی های آنها آشکار می شود. قسمتی از فضا که در ذهن ما می ماند و گاهی به حافظه جمعی تبدیل می شود، در فلسفه و نظریه فضا مکان نامیده می شود. بنابراین، درک فرایند تبدیل فضا به مکان از طریق سلسله مراتب درونی این حس ضروری است که به تدریج این موضوع بر اساس سطح ارتباط انسان با محیط، از جمله حس مکان، هویت مکان و تجلی تعلق به مکان پرداخته شو
معماری ویلای باغ گل ، امیرحسین تبریزی
کارفرمای پروژه زوجی میانسال بودند که می خواستند ویلایی داشته باشند که تعطیلات و آخر هفته های خود را در کنار فرزندان و نوه های خود بگذرانند. خواسته ها و نیازهای اولیه کارفرما از طراحان ایجاد ویلایی با پنج اتاق خواب برای پدر و مادر، فرزندان و نوه ها بود.
معماری ویلا پلور (ویلای خانواده سوم)، دفتر معماری اردیبهشت
در این سایت فضاهای مختلفی از جمله زمین بازی، زمین ورزشی، مسیر سلامتی، آلاچیق و چندین مکان نشستن و گردهم آمدن اعضای خانواده طراحی شده است. با توجه به شرایط خاص آب و هوایی منطقه، در جانمایی و طراحی تمامی فضاها، تعدیل شرایط اقلیمی منطقه با جهت گیری مناسب فضاها، استفاده از انواع بادشکن های طبیعی یا مصنوع و بهره گیری حداکثری از نور خورشید در فصول سرد سال صورت گرفته است.
معماری خانه سفید رادان ، دفتر طراحی راما
این پروژه زمانی به دفتر معماری آن ها محول گشت که اسکلت اولیه بنا منطبق با معماری کلاسیک شکل گرفته بود و شکل کلی حجم به صورت یک آپارتمان طبقاتی به چشم می خورد. طراحان توانستند با بررسی ساختار حجم و سازه کارفرما متقاعد سازند تا با کاهش هزینه های نما و بهینه سازی متریال ها، حجم ساختمان را به گونه ای شکل تا به ناظر یک خانه مسکونی را القا کند و همچنین هویت یک ویلای مسکونی بلوک شهری را که در انحصار یک خانواده است را به خود گیرد.
معماری ویلای سنگده ، گروه معماری آرکافیس
معماري ويلاي سنگده بر اساس معماري دو ايواني ايراني شکل گرفته است، با اين تفاوت که به علت کوهستاني بودن محل ويلا و برونگرا بودن ساختمان هاي بومي، ايوان ها به جاي آنکه مقابل هم باشند در کنار هم قرار گرفته اند.
معماری ویلا محله هشت نمک آبرود ، مرتضی زرکلامی
روند طراحی پروژه ی حاضر تقریبا یک ماه زمان برد. همانند سایر پروژه ی معماری، در طراحی این ویلا طراحان مشکلاتی و محدودیت هایی روبرو بودند، اما طراحان در نهایت توانستند با وجود محدودیت هایی که پیش رو داشتند، تمامی نکات اقلیمی را لحاظ کرده و کاربران بتوانند از زیبایی چهار فصل در هنگام حضور در این ویلا بهره ببرند.
معماری ویلای یار ، گروه معماری آد
طراحان برای طراحی این پروژه محدودیت های متفاوتی داشتند، یکی از این محدودیت ها مساحت کم و شکل نامناسب زمین بود به گونه ای که از هیچ هندسه خاصی پیروی نمی کرد. از دیگر محدودیت ها اختلاف ارتفاع بین خیابان بالایی سایت مورد نظر و انتهای زمین سایت بود، این ارتفاع حدود ۱۶ متر بود.
طراحی داخلی ویلای امیری ، فرنوش چنگیزی
یکی از چالش هایی که در روند طراحی معمار با آن مواجه شد، این بود که در ابتدا چگونه بتواند مخاطبش را در این فضا هر چه بیشتر به حس نوستالژیک ویلای کنار دریا نزدیک کند و از طرف دیگر پتانسیل های این پروژه را یافته و موکد کند.
معماری ویلای سایه ، دفتر مهندسین مشاور نهصد
کارفرمای پروژه که یک پزشک بود، از طراحان خواست تا ویلایی دنج و گرمی را برای گذراندن اوقات فراغت وی و خانواده اش در این شهر بنا سازند. بنابراین طراحان می بایست یک ویلایی با شاخصه و ویژگی های اجتماعی خاص برای کارفرما طراحی می کردند.
معماری ویلا دنا ، دفتر معماری اشعری و همکاران
این پروژه شامل یک خانه ای با قدمت بیست سال ساخت بود. این خانه دارای پلانی بسته و پیچیده ای بود و صاحبش با توجه به شرایط سنی خود و همسرش، قصد داشت تا تغییراتی را در آن ایجاد نموده و به طور اساسی بازسازی نمایند.
معماری خانه پروا ، دفتر معماری اسکو
سایت این پروژه در منطقه ای با تراکم متوسط قرار گرفته است و با وجود این که از سروصدا و همهمه ی موجود در شهر به دور است، ایجاد آرامش به عنوان موضوع اصلی و برخورد مناسب با آلودگی های صوتی و بصری به حساب می آمد.
طراحی و معماری ویلا مادی ، دفتر معماری دیدا
کارفرمای پروژه برخلاف ظاهر ساده ویلا، فضاهای متنوعی را جهت افزایش میزان لذت حضور در ویلا، انتخاب می کند. از این رو طراحان تصمیم گرفتند این دوگانگی _تنوع فضای داخلی و سادگی نمای بیرونی_ را در روند طراحی به چالش کشیده و این موضوع را پایه و اساس طراحی پروژه قرار دهند.
معماری دو ویلای لواسان ، دفتر معماری فرامرز شریفی و همکاران
همانطور که طراح اشاره می کند، طراحی و ساخت همزمان دو ویلا در مجاورت یکدیگر برای دو برادر، به تنهایی برای تیم طراحی دارای جذابیت های فراوانی بود. همانند سایر پروژه های معماری در طراحی و ساخت این ویلا تیم طراحی با چالش هایی روبرو شدند که موضوع را برایشان جذاب تر و هیجان انگیزتر می ساخت.
معماری خانه های سروستان ، گروه معماری کلیاس کویر
این پروژه شامل دو خانه در جوار هم با پلان ها و روابط فضایی مشابه و شکل ظاهری متفاوت اما در پیوستگی و هماهنگی با هم قرار دارند.
معماری ویلای قلات ، محمدجعفر کاشف
طراحی این ویلا بر اساس اهداف مورد نظر کارفرما و طراحان آغاز گشت که به شرح زیر می باشد.
_ توجه ویژه به چشم انداز طبیعی اطراف در ضلع جنوبی و جنوب غربی پروژه
_ ممانعت از دید و توجه به آلودگی های بصری بسیار زیاد عناصر غیرطبیعی اطراف، مانند ساخت و سازهای با کیفیت پایین اطراف
_ استفاده ی حداکثر از شیب طبیعی زمین
_ استفاده از مصالح با دوام با توجه به شرایط جغرافیایی منطقه
_ کاهش بازشوها و پنجرههای ساختمان با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی و به علاوه تامین امنیت (عدم استفاده تمام مدت از ساختمان)، ضمن تامین دیدهای مناسب به مناظر اطراف
معماری ویلای M & G ، دفتر معماری آربا
پروژه ی طراحی ویلای ام و جی حاکی از حس پویایی و حرکت و تداخل مسائل مدرن و سنتی میباشد.
طراحی و معماری ویلای [در] میان ، استودیو صاحب
در این پروژه پس از بازدید از سایت، مهم ترین و اولین برداشت این بود که چگونه می توان ویلایی بدون انسداد امتداد دید و حرکت بستر طبیعی زمین ساخت؟ با توجه به این ایده، طراحی پروژه با تقسیم حجم اصلی در نقطه دقیق تلاقی آن با زمین آغاز شد که دید گسترده ای را در میان ویلا ایجاد می کند. نتیجه این تقسیم بندی ایجاد دو باکس خالص جدا شده و یک فضای خالی در میان آن بود.
طراحی و معماری خانه ۳۲ الف ، دفتر طرح مانا
از ایده های مهم و اساسی برای رسیدن به طرح نهایی پروژه می توان به چندلایه بودن نمای ساختمان، ابعاد و موقعیت قرارگیری پنجره ها در نمای ساختمان، فشردگی احجام بنا و همچنین سایه اندازی بر سطح نما در راستای کنترل نور و تهویه ی طبیعی و به علاوه نور خورشید اشاره کرد.
طراحی و معماری انارستان پدربزرگ ، پدرام جعفری بیگی
کارفرمای پروژه تصمیم داشت تا در زادگاه خود در شهر تفت جهت بازآفرینی خاطرات کودکی اش، یک خانه ای بنا سازد که درخور فامیل و محله اجدادی اش بوده و همچنین فضایی دل انگیز برای اعضای خانواده اش و دورهم گردآمدن فامیل باشد.
طراحی و معماری ویلای مشرف ، محمدرضا کهزادی
وی خواستار امکانات و ایجاد امنیت در این ساحل و حومه ی شهر بود. همچنین او می خواست تا فضای داخلی از لحاظ بصری نسبت به بیرون ویلا کاملا شفاف بوده و دید کامل به محیط بیرون داشته باشند و در عین حال افراد از بیرون به فضای داخل دید نداشته باشند.
معماری و طراحی ویلای شیرازیان ، گروه معماری آرکافیس
برای تامین نیازهای کارفرما و خلق فضایی متمایز و آرامش بخش، تغییرات زیادی در وضع موجود ویلا ایجاد گردید به نحوی که کلیه نازک کاری و فضاهای قدیم ویلا دچار دگرگونی شد.
طراحی و بازسازی ویلای ساسان ، آریا بیات
با در نظر گرفتن وضعیت موجود و خواسته های کارفرما طراحان تصمیم گرفتند تا هر عنصری که قابلیت حفظ شدن در بنا را داشت، به صورت دست نخورده باقی گذارند. آن ها تنها در پوشش های خارجی اقدام به استفاده از آجر قزاقی نمودند.
طراحی ویلای فردوس ، گروه معماری کوروش رفیعی
طراحان به دنبال پتانسیل های موجود در زمین، طراحی اولیه ویلا را تغییر دادند. آن ها به جای ساختن یک ویلای چهار خوابه در دو طبقه، برنامه در بخش های مختلف توزیع کردند.
طراحی معماری ویلای شماره ۰۷، احمد قدسی منش
ویلای شماره ۰۷ یک ویلایی برای گذراندن تعطیلات آخر هفته به حساب می آمد که بر روی سایتی با شیب تندی بنا شد. کارفرما می خواست تا این ویلا به مکانی مناسب برای برگزاری میهمانی های کوچک و دوستانه تبدیل شود. از این رو به نظر می رسید که فضاهای باز و نیمه باز می توانند در ایجاد جذابیت و تنوع فضایی نقش مهمی داشته باشند.
معماری ویلای خاکستری ، آتلیه مکعب سفید
هدف اصلی در طراحی این پروژه ایجاد ساختمانی متمایز به عنوان بنای یادبود بر سطح زمینه ای بود که در ورودی شهر قرار گرفته داشت. شکل گیری این کانسپت با در نظر گرفتن معماری زمینه ای با داشتن کمترین تأثیر در بر طبیعت بکر و همچنین ایجاد ارتباط نزدیک با آن صورت گرفت. این پروژه تحت عنوان ویلای خاکستری طراحی و ساخته شد. طراحی این ویلا نه تنها به طور سنتی با طبیعت در ارتباط بود، بلکه سعی بر این داشت تا با روشی مدرن با زمینه تعامل بر قرار کند.
طراحی معماری ویلا راد ، بابک آبنار
پروژه ی حاضر با متراژ ۴۱۰ مترمربع در بومهن قرار گرفته است. برخلاف معماری سنتی که عمدتا از معنویت الهام می گیرد، این ویلا با هدف درک تجربیات فیزیکی طراحی شده است. نه با داستانهای عقلانی و ذهنی تقویت شده و نه از ایده های طراحی پشتیبانی می کند. یکی دیگر از اهداف طراحی این پروژه مواجهه شدن ساکنین این ویلا با چهار عنصر (آتش، آب، خاک و هوا) می باشد.
معماری خانه چهارگاه ، گروه معماری بن آرک
واژه “چهارگاه” در زبان فارسی ترکیبی از دو واژه “چهار” و “گاه: به معنای زمان و دوره” و همچنین به معنای “مکان” نیز می باشد. از این رو طراحان در این پروژه “گاه” را “سلسله یا مرحله” معنی کردند. بنابراین، شرح پروژه و فرآیند طراحی در “چهار” “سلسله یا مرحله” شکل گرفت.
طراحی ویلای کوچک زاده (تهراندشت)، گروه معماری آوگون
“عامه پسند بودن” یکی از خواسته های اصلی کارفرما از طراحان در طی طراحی و ساخت پروژه بود، زیرا این ویلا قرار بود تا جهت فروش طراحی و ساخته شود.
طراحی معماری ویلا بی نهایت ، مهندسین مشاور دژار
با توجه به این شیب و عوامل مختلفی نظیر جهت وزش باد، نور خورشید، چشم انداز بی نظیر طراح پروژه تصمیم گرفت خانه ای طراحی کند که با تمام ویژگی ها تطبیق داشته باشد، در روز نور طبیعی و کافی به داخل خانه نفوذ کند و همچنین تهویه مناسبی برای فضای درونی ایجاد شود.
طراحی دیزاین ویلا پدری، مسعود فرجیان
ایده پردازی های اولیه و همچنین اقلیم این پروژه، باعث شد تا طراحان ویلایی را طراحی کنند که خود را در دل کوه ها و صخره های موجود در این روستا حل کند. به زبانی دیگر باید گفت که طراحان به دنبال یک معماری کوهستانی بودند. کاربرد بتن و سنگ ورقه ای همرنگ با بافت کوه های اطراف پروژه، طراحان را به ایده اصلی نزدیک می ساخت. علاوه بر این استفاده از سقف شیروانی چهار طرفه با ورق سیاه، یادآور معماری کوهستانی را برای آن ها تداعی می کرد که بی ارتباط با پروژه نیز نبود.
معماری و طرح ویلای آرش، استودیو کامبیز اسکندرتبار
کارفرمایان به زمینی با سه وجه نیاز داشتند که چشم انداز طبقه ی اول آن رو به دریا باشد. با توجه به این موضوع نیاز به ساخت یک ساختمان دو طبقه ایجاد می شد تا چشم اندازی رو به دریا داشته باشد و فضای داخلی آن از نسیم و هوای مطبوع بیش ترین بهره را ببرد.
طراحی خانه باغ جی، امیرفرشاد غفار زاده
ایده ی اصلی طراحان استفاده از زمین در راستای تعریف باغ و تبدیل “خانه” به “خانه باغ” بود. جهت بازتعریف الگوی خانه-باغ در سایت مورد نظر هر یک از سه عنصر خانه، استخر، و باغ به صورت مجزا توسط معماران مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند و بعد از تعریف الزامات درونی و عملکردی هر یک، با تسری این نظامات در هم، سعی بر ایجاد زبانی واحد در این نمای ویلا مدرن در ایران داشتند.
طراحی ویلای کوهسار ، گروه طرح و ساخت ازنو
ایده ی اصلی طراحی پروژه، ترکیب دو المان چوبی معلق در فضاست که نه تنها شاخصه ی اصلی حجم می باشند، بلکه با حفظ هویت خود و تداومشان از خارج به داخل، به خلق فضاهای داخلی متنوع می انجامد.
معماری ویلای جلال آباد ، گروه معماری حجم سبز
ایده اصلی در نمای ویلا مدرن در ایران و به علاوه فضای داخلی ایجاد محیطی یکپارچه بود که قابل توسعه به فضایی نیمه باز برای برگزاری میهمانی های خانوادگی هم باشد. در رابطه با اجرا و ساخت این ویلا ایده اصلی با در نظرگرفتن بستر طراحی از فناوری و متریال ساده و بومی و مهم تر از همه قابل دسترس و همچنین استفاده از حداکثر سامانه های غیر فعال انرژی و حفظ آن بوده است.
در این بخش از خط معمار به معرفی و شرح پروژه های طراحی نمای ویلا مدرن در ایران پرداختیم.
تحریریه خط معمار
نگارنده: مینا مقدم
شرکت معماری آوگون
منبع: Archline
تعداد بازدید: 1,644