معماری ویلای آبرنگ ، علی رحیمیان

معماری ویلای آبرنگ

تصاویر معماری ویلای مدرن

معمار مسئول: علی رحیمیان

موقعیت پروژه: ایران، اصفهان

مساحت: ۱۰۰۰ متر

مساحت زیر بنا: ۱۵۰ متر

دیاگرام: نیلوفر مهدیلو

گرافیست: نیلوفر هاشمی

مشاور برنامه ها: فائزه رحیمیان

تاسیسات الکتریکی: محمد همتیان

عکاس: یاسر عرب

سال:۱۴۰۰

شرح پروژه

امروزه در منطقه باغات بکر شهر نجف آباد، با سرعت افزایش ساخت و ساز، رشد چشم گیر و وحشی ساختمان ها و نیز از بین رفتن تجلی رابطه انسان با طبیعت رو به رو هستیم، موضوعاتی که زمانی به عنوان یکی از اصلی ترین الگوهای بومی و ملی باغسازی همانند فرهنگ و هویت بود، حال به دست فراموشی سپرده شده است. و به علت فرار از این مشکل، الگوی طراحان بر این اساس شد که محیط طبیعی و مصنوع (انسان ساخت) را طی یک فرآیند علمی و منطقی به بهترین نحو ممکن با یکدیگر تلفیق کنند و این بی برنامگی در طرح و کاربرد درست متریال در نما را به نحوی اصلاح کنند که نتیجه آن سرزندگی باشد و بازگشت به هویت و فرهنگمان.

معماری ویلای آبرنگ در منطقه ای ارزان قیمت در نجف آباد استان اصفهان برای یک خانواده سه نفره واقع شده است که علاقه فراوانی به میهمانی و دورهمی های دوستانه دارند اما بودجه کافی برای تحقق رویاها و مهمان نوازی های خود نداشتند و قرار بر این شد که طراحان ساختمانی یک طبقه طراحی کنند که ساده و ارزان باشد.

سه مستطیل که به احترام طبیعت و رعایت خط آسمان، در ضلع های طولی و عرضی خودشان، کشیدگی ایجاد کردند تا از میزان تراکم طبقات جلوگیری کنند،حجم کلی ساختمان را تشکیل دادند. مستطیل غربی خودش را با دیوار پر و خالی (که جان دوباره ای به گلدان های بدون مکان می بخشد) از حجم کلی آزاد کرد تا بتواند دید وسیعی رو به باغ ایجاد کند و به طریقی معمارانه بازی نور و سایه را ایجاد کند و نیز توقع خانواده از یک محیط آرامش بخش در شب های تابستانی را فراهم کند. یکی از اساسی ترین عناصر طبیعی در حوضی با کاشی های آبی رنگ در دور تا دور ساختمان می چرخد بالا و پایین می رود،خودش را از نقطه تا نقطه ساختمان نشان می دهد که هم یادآور الگوهای تاریخی بومی و ملی است و هم در تابستان های بسیار گرم از خنکای مطبوع آب در یک فضای شاعرانه استفاده می شود.

چوب هایی از جنس خود طبیعت برش خورده اند و با خطوط مستقیم در کنار هم قرار گرفته اند تا حفظ محرمیت کنند و نیز قابلیت باز و بسته شدن در زمان های مختلف برای برقراری حداکثر ارتباط فضای داخلی با محوطه باغ و کنترل نورهای مزاحم را دارند. بر خلاف ایده های قبلی این پروژه که به دنبال الگوبرداری و زنده کردن هویت و فرهنگ بودند، این بار حجم های مستطیل شکل و دیوارهای اطراف باغ، نگرشی تازه در دید بیننده ایجاد می کنند که گویا به تازگی الگویی جدید ساخته شده و این ساختمان با همسایه های خود در تضاد است و بیان تازه ای دارد که می تواند مفهومی متفاوت از هزینه های گزاف ساختمان سازی و زیبایی به نمایش بگذارد.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر معماری ویلای آبرنگ دعوت می نماید.

معماری ویلای آبرنگ

تصاویر معماری ویلای مدرن

معماری ویلای آبرنگ

تصاویر معماری ویلای مدرن

معماری ویلای آبرنگ

تصاویر معماری ویلای مدرن

معماری ویلای آبرنگ

تصاویر معماری ویلای مدرن

معماری ویلای آبرنگ

تصاویر معماری ویلای مدرن

معماری ویلای آبرنگ

تصاویر معماری ویلای مدرن

معماری ویلای آبرنگ

تصاویر معماری ویلای مدرن

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: دفتر معماری علی رحیمیان

تعداد بازدید: 1,758

4 دیدگاه‌

  1. حسن اسفندیاری گفت:

    ویلایی گرم . صمیمی .فوق العاده ساده و روان و البته با ساختی کم هزینه .واقعا لذت بردم

  2. مریم گفت:

    سلام ممنون از سایت مفیدتون. من برای شیت بندی ویلای آبرنگ رو انتخاب کردم و چندتا سوال برام پیش اومده ممنون میشم پاسخ بدید علت نام ویلا آبرنگ چیه؟ و مدت زمان ساخت چقدر بوده؟

  3. sara گفت:

    سلام. هیچ عکسی از داخل بنا موجود نیست؟

  4. عباس گفت:

    بنازم کُنه مَخیز

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *