نمای آجری و ماژول های بتنی در معماری مسکونی

نمای آجری و ماژول های بتنی در معماری مسکونی

نمای آجری و ماژول های بتنی در معماری مسکونی

معماران: معماران اشعری

معماران ارشد: امیرحسین اشعری

تیم طراحی: امیرحسین اشعری، زهرا جعفری، افشین اشعری، احسان شعبانی

سرپرست: امیرحسین اشعری

گرافیک: سارا ناظمی

۳ دی رندر: زهرا جعفری، احسان شعبانی

تیم اجرایی: Ashariarchitects

عکس ها: نوید عطروش

مساحت: ۱۳۵۰ متر مربع

سال: ۲۰۲۲

موقعیت: شیراز، ایران

 پروژه نمای آجری و ماژول های بتنی در معماری مسکونی در ورودی غربی شهر شیراز قرار دارد که ساختمان در امتداد بلوار اصلی امتداد دارد. تمرکز ما بر نحوه تعامل عابران پیاده در سطح زمین و رانندگان بالاتر با طراحی ساختمان بود. طبقه همکف دارای اهداف تجاری است، در حالی که طبقات بالایی مسکونی هستند. در این مقاله به بررسی این پروژه می پردازیم.

استراتژی بصری در نمای ساختمان

رویکرد طراحان شامل ارائه پایه ساختمان با ظاهری خنثی، هم در شکل و هم از نظر رنگ، ایجاد تعامل هماهنگ با عابران پیاده و عابران بوده است. این استراتژی شلوغی بصری را به حداقل می رساند و به طور یکپارچه منطقه تجاری را با محیط شهری ادغام می کند. برای طبقات بالا، با توجه به دیدگاه و حرکت سواران، زبان طراحی متفاوت از پایه انتخاب شده است. مدیریت نور خورشید غربی بر روی سازه اصلی نگرانی دیگری بوده که با معرفی تیغه های عمودی برطرف شده است. این تیغه ها که نور جنوبی را ترجیح می دهند، بر این اساس زاویه داشتند. در نتیجه، آنها به طور ریتمیک نمای اولیه را می آرایند و با مشرف به شهر بودن به پویایی و سرزندگی می افزایند. طبقات پلکانی در هر سطح، رو به خیابان اصلی، با عناصر عمودی نما، شبیه به تارهای پود پارچه، در هم تنیده شده و هماهنگی بافت نما را افزایش می دهد.

کنترل نور با قاب های مربعی در نمای مسکونی

علاوه بر این، با اذعان به نمایان بودن پروژه از دیدگاه‌ های مختلف خارجی، طراحی یکپارچه در تمام نماها را در اولویت قرار دادند. سمت پ دار با تیغه‌ ها هماهنگ شده است و ظاهری منسجم را برای افرادی که از سمت چپ نزدیک می‌ شوند، ارائه می‌ دهد. این هم ترازی بین نماهای پخ دار و اولیه، یک تجربه بصری یکپارچه را تضمین می کند.

در نماهای دیگر، با کنترل نور و چالش های دید به طور متفاوتی مواجه شده است. نماهای شمال غربی و جنوب شرقی دارای طرح های یکپارچه با ماژول های بتنی توخالی هستند. علیرغم ظاهر متخلخل نما، ظاهری ساده و یکپارچه را حفظ می کند و نمای اصلی را به عنوان نقطه کانونی حفظ می کند. طراح نیاز به یک بافت توخالی با قاب مربعی با دید بهتر را تشخیص داده است. این منجر به طراحی ماژول های بتونی مربعی همه کاره، قابل گسترش در جهات مختلف و قابل استفاده در هر دو حالت توپر و توخالی شد و بافت منحصر به فرد نما را حفظ کرده است.

تصاویر

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر از پروژه نمای آجری و ماژول های بتنی در معماری مسکونی دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده ماریه عطایی

منبع: archdaily

تعداد بازدید: 565

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *