معماری ویلای پلکانی در طبیعت کوهستانی

معماری ویلای پلکانی در طبیعت کوهستانی

معماری ویلای پلکانی در طبیعت کوهستانی

معماران: HYPERTEXT ARCHITECTURE STUDIO

معماران اصلی: نسترن نصیری، حسن اسناوندی

مساحت: ۶۵۰ متر مربع

سال: ۲۰۲۳

عکس ها: علی میرشفیع

معماران اصلی: نسترن نصیری، حسن اسناوندی

موقعیت: خسروان، ایران

محل اجرای پروژه در دامنه «زرین کوه» در مجاورت اراضی منابع طبیعی است که ساخت و ساز در آن ممنوع است. در این پروژه زمین شیب دار، همراه با طرح موجود، طراحان را به سازماندهی توده در لایه های تراس سوق داده است. در ادامه این کقاله به بررسی ویژگی های این ویلای پلکانی در طبیعت ک.هستان می پردازیم.

طراحی پلکانی

بدین منظور زمین پروژه به صورت پلکانی در سه سطح خاکبرداری شده و تعادل بهینه بین حجم گودبرداری و ساختمان ساخته شده برقرار شده است. طرح پروژه با در نظر گرفتن حداکثر ارتفاع مجاز ۱۰.۵۰ متر از سطح زمین به سه طبقه همکف، اول و دوم تقسیم شده است.

در سطح پایین، جکوزی و پارکینگ با حیاط هماهنگ شده است، در حالی که در سطح میانی، فضاهای خصوصی و طبقه بالا به دلیل حفظ حریم خصوصی و دید بهتر، برای فضاهای عمومی در نظر گرفته شده است. از آنجایی که مساحت مورد نیاز برای فضاهای طبقات مختلف از پایین به بالا متفاوت بوده است و از پایین به بالا افزایش می یابد، موفق شده اند طرح پروژه را بر اساس شیب و خاکبرداری پلکانی زمین سازماندهی کنیم.

ارتباط دوگانه بین زمین پلکانی و سازه

مجاورت توده و خاک، نور و نماهای برخی از فضاهای مسکونی را تهدید می کرده. بنابراین توده از سمت جنوب شرقی تخلیه شده است. فضای خالی حاصل به سه سطح موجود متصل شده و راه پله اصلی پروژه در سطح پایین، حیاط مرکزی در سطح میانی و دهلیز در سطح بالایی ایجاد شده است. ارتباط دوگانه بین زمین پلکانی و سازه از طریق فضای خالی میانی پیوسته برقرار شد. بر اساس این دوگانگی، طراحان سنگ های به دست آمده از گودبرداری را برای مصالح زمین انتخاب کرده اند و از سنگ های سفید خراشیده برای مصالح ساختمانی استفاده کردند تا بر ماهیت دوگانه زمین و سازه تأکید کنند.

تصاویر

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر از پروژه معماری ویلای پلکانی در طبیعت کوهستانی دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

منبع: archdaily

تعداد بازدید: 540

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *