معماری ویلای نیلوفر، استودیو معماری لاین

معماری ویلای مدرن

معماری ویلای نیلوفر، استودیو معماری لاین

معماری: استودیو معماری لاین

موقعیت: ایران، لواسان

معماران اصلی: جلال دادور، ژوبین دلاوریان

تیم طراحی: علی گودرزی، فواد رشیدی، نسترن شاهرخی، آناهیتا نجفی

مساحت: ۷۰۰ متر مربع

سال: ۲۰۱۸

عکاس: استودیو دید

ویلای نیلوفر با مساحت ۷۰۰ متر مربع بر سطح فضایی ۸۰۰ متری در منطقه لواسان بنا شده است. این پروژه در یک منطقه مسکونی نسبتا متراکمی بر روی زمینی ناهموار و محدود وقع شده است. صاحب خانه تصمیم داشت تا از ویلا به طور موقت برای تعطیلات استفاده کند و  برنامه طراحی نیز بر اساس آن شکل گرفت. علاوه بر این، به سبب عدم وجود زمین جهت محوطه سازی، او تمایل به ایجاد حداکثر ساخت و ساز و استفاده از حداکثر ارتفاع برای دسترسی به چشم انداز اطراف داشت.

با توجه به عرض محدود زمین در بخش شمالی که ویلا باید ساخته شود، معماران تصمیم گرفتند فضاهای با توجه به محدودیت ها،  فضا ها را اولویت بندی کنند. به این ترتیب، تمامی پروژه در فضای داخلی و خارجی برای یک حجم مشخصی طبقه بندی شد که فضای داخلی و خارجی را به عنوان یک واحد یکپارچه نشان می داد. این یکپارچگی برای ساکنین ویلا آزادی عمل را به ارمغان می آورد.

براساس این مفهوم کاربردی، حجم ساختمان می چرخد و این چرخش منجر به ورود نور به تمامی فضای پروژه و  بهره مندی از چشم انداز بیرون می شود. در نتیجه در این خانه حیاط و تراس های کوچک و بزرگ مشاهده می کنیم. این خود منجر می شود تا هم ازحجم خانه فضای بیرون را  ببیند و هم از بیرون دیده شوند. با ارتباط و کنترل همزمان چشم انداز، سعی شده یک فضای کاربردی و جذاب برای ساکنین در هنگام ورود به ساختمان ایجاد شود.

جنبش افقی و عمودی ساکنین خانه، به آرامی در کنار یکدیگر تغییرات پویا و مداومی از دید و چشم انداز به پروژه می دهد. فضای خالی نقش هم و دقیقی را در داخلی و بیرون حجم ایفا می کند. نفوذ فضای باز به حجم بر ساختار مدل افقی و عمودی تاثیر می گذارد این مسیر به وضوح در داخل و خارج از پروژه درک شده است، و معماران بدون ترس از تضعیف مفهوم اصلی، حداکثر تنوع و دید را به آن ارائه می کنند. از این مرحله، روند طراحی تغییر حجم و فضاهای باز و نیمه باز اولویت پروژه است.

در ادامه با دیدن تصاویر خط معمار را همراهی کنید.

معماری ویلای مدرن معماری ویلای مدرن معماری ویلای مدرن معماری ویلای مدرن معماری ویلای مدرن معماری ویلای مدرن معماری ویلای مدرن معماری ویلای مدرن معماری ویلای مدرن معماری ویلای مدرن معماری ویلای مدرن معماری ویلای مدرن معماری ویلای مدرن معماری ویلای مدرن

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: Archdaily

تعداد بازدید: 7,085

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *