معماری ساختمان مسکونی با کانسپت دوگانگی منطق و خیال

معماری ساختمان مسکونی با کانسپت دوگانگی منطق و خیال

معماری ساختمان مسکونی

معماران: ZAV Architects

معماران اصلی: محمدرضا قدوسی، گلناز بهرامی، فاطمه رضایی، سارا جعفری

تیم طراحی: شیلا احسایی، سروش مجیدی، یگانه قزللو

گرافیک: علی چایچیان، سمیه سعیدی، عرشیا هاشمی پور، رزا بمانی، فرشته اسدزاده

مهندس سازه: یعقوب عابدپور

مهندس مکانیک: رازمیک آوانسیان

مهندس برق: پژمان مرادیان

عکس ها: پرهام تقی اوف، سروش مجیدی

مساحت: ۶۷۰ متر مربع

سال: ۲۰۲۱

موقعیت: دماوند، ایران

کارفرما علاقه زیادی به کوهستان دارد و دانش عمیقی در ساخت و ساز صنعتی دارد. اشتیاق و دانش از دیرباز در زندگی او بوده است. عشق او به کوه و طبیعت ناشی از گرایش او به متافیزیک و تخیل است، در حالی که حرفه او در ساخت و ساز از واقع گرایی، فناوری و منطق سرچشمه می گیرد. اقامتگاه در دامنه کوه دماوند به دنبال پاسخ به این سوال است: آیا دوگانگی منطق و خیال می تواند طراحی فضا را شکل دهد؟ در ادامه این مقاله با بررسی معماری این پروژه به پاسخ این سوال می پردازیم.

سرداب و متریال مورد استفاده

سرداب عمیق و تاریک یک خانه جایی است که فانتزی و ناخودآگاه در آن ساکن هستند. با بالا رفتن و دور شدن از زمین به آسمان، به قلمرو منطق و آگاهی صعود می کنیم. پیوند بین این دو از راه پله می گذرد. خانه ۳ طبقه را می توان نمودار این مفاهیم در نظر گرفت:

  • سرداب
  • طبقه میانی
  • اتاق زیر شیروانی، متصل به راه پله

در زمین شیبدار کوهپایه، این نمودار گونه‌شناسی مسکونی ۳ طبقه خود را با زمین شیب‌ دار و نیازهای فضایی کاربرانش تنظیم می‌ کند. نوع شناسی با توجه به سناریوی فضایی برای ایجاد چندین اتاق زیر شیروانی تکرار می شود. هندسه سرداب تیز و مایل است. بافت تیره طبیعی سنگ خام غالب است و دارای دیوارهای سنگین و ایمن است، در حالی که طبقات بالایی هندسه قابل پیش بینی تری از زوایای قائمه ایجاد شده با ساختارهای سبکی دارند که کارفرما دوست دارد بسازد. سپس با سطوح سفید صاف و پنجره های بزرگی که به چشم انداز باز می شوند پوشیده می شوند.

ارتباط با فضای بیرونی

دو سطح بالا و پایین تمایز قوی دارند، اما به صورت عمودی به یکدیگر متصل می شوند و به آرامی با هم مخلوط می شوند. پرسپکتیوهای داخلی طبقه فوقانی زوایای قائمه با پنجره های بزرگی را فراهم می کند که بافت طبیعی منظره بیرونی را قاب می کند. سنگ های طبیعی زیرزمینی با ریتمی هندسی پوشیده شده اند. دو فضای متضاد در ذهن فرد و داخل ساختمان در کنار هم قرار می گیرند. در هر صورت آنها راه هایی برای نفوذ به یکدیگر پیدا می کنند. پله هایی که گردش را در بیرون و داخل ساختمان ایجاد می کنند، این کنار هم را نمایان می کنند.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر از پروژه معماری ساختمان مسکونی با کانسپت دوگانگی منطق و خیال دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

منبع: archdaily

تعداد بازدید: 641

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *