معماری ساختمان مسکونی باغ اثر معماران اشعری

معماری ساختمان مسکونی باغ اثر معماران اشعری

معماری ساختمان مسکونی باغ اثر معماران اشعری

معماران: معماران اشعری

تیم طراحی: زهرا جعفری، افشین اشعری، احسان شعبانی، زهرا رحیمی، الناز امینی خانمانی

ناظر پروژه: امیرحسین اشعری

گرافیک: سارا ناظمی

مجری طرح: اسماء سیرجایی اصل

مهندس سازه: آقای دستغیب

تیم اجرایی: محمد دارابی، سعید جمالی

مهندسی مکانیک: آقای رستم پور

عکس ها: نوید عطروش

مساحت: ۲۷۰۰ متر مربع

سال: ۲۰۲۱

شهر: شیراز

کشور: ایران

معماری ساختمان مسکونی باغ اثر معماران اشعری با توجه به ارزش های زیست مجیطی در طراحی نمای انجام شده است. این پروژه با پنل هایی پویا در نمای ساختمان ارتباط بصری با مخاطب برقرار می کند. در ادامه به شرح ویژگی های این پروژه خواهیم پرداخت.

کلیات پروژه

این پروژه در خیابان قصرالدشت شیراز طراحی و اجرا شده است. این خیابان به دلیل مجاورت با باغ های قصرالدشت به محله ای سرسبز و خوش آب و هوا معروف است. به دلیل افزایش ساخت و ساز در این مناطق سبز قدیمی، بخش قابل توجهی از پوشش گیاهی از بین رفته است. در شمال غربی ساختمان کوچه ای به عرض ۶ متر وجود دارد که تنها راه دسترسی پروژه به محله می باشد. این دسترسی تنها مانع از دید پروژه می شود. بنابراین این وضعیت بر اهمیت ورودی ساختمان تاکید دارد.

درختان کهنسال روبروی پروژه واقع در مرز بین کوچه و نمای شمال غربی قرار دارد. یکی از دغدغه های اولیه ما اتصال درختان کهنسال به فضای داخلی بود. نما با حفظ درختان موجود شکل خود را به خود گرفت و پانل ها در اطراف درختان حرکت کردند. یکی دیگر از دغدغه های این پروژه ارتباط محیط اطراف ساختمان با فضای محله بود. با حرکت پانل های نما به جلو و عقب، ارتباط بصری مخاطب با پروژه حتی از راه دور ایجاد شد.

طراحی فرم

در نمای شمال غربی (رو به خیابان) برای نزدیک شدن به درختان اطراف پروژه، برش هایی در پوسته نما ایجاد شده است. پانل ها نیز به صورت پویا با توجه به موقعیت درختان شکل گرفته اند تا از نمای دو بعدی یکنواخت و مسطح جلوگیری شود.

فرم های ارگانیک از نما شروع شده است و تا لابی ورودی و پلان داخلی ادامه یافته. بازشوهایی بین پانل های نما طراحی شده است تا بیشترین بازشو به طبیعت بیرون و همسایگی داشته باشد. همانند نمای شمال غربی، در نمای جنوب شرقی پروژه (رو به حیاط)، برای افزایش سرسبزی، فلاور باکس هایی در نظر گرفته شد که زمینه پوشش گیاهی موجود در جلوی پنجره ها را فراهم می کرد. در جلوی این نما یک دیوار بتنی جامد قرار دارد که با اجرای شبکه کنسرو و مشبک سازی به عنوان پایه دیوار سبز فراهم شده است.

جمع بندی نهایی

بازدیدکنندگان می توانند فضای سبز را در فضایی سه بعدی تجربه کنند، زیرا پوشش گیاهی از نما شروع به حرکت می کند، از کف حیاط می گذرد و تا دیوار مقابل امتداد می یابد و خاطره باغ های قدیمی را به یاد می آورد. با توجه به چنین ویژگی در این پروژه، قاب هایی جلو پنجره ها طراحی شده تا نمای جلو را قاب بندی کند. تیم طراحی این پروژه امیدوار است که با پرداختن به ارزش های اجتماعی و زیست محیطی در این گونه پروژه ها بتواند بر کیفیت طراحی پروژه های اطراف اثرگذار باشد.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر از پروژه  دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

منبع: archdaily

تعداد بازدید: 1,169

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *