دکوراسیون داخلی مجموعه غذایی آتلانتیس

دکوراسیون داخلی مجموعه غذایی آتلانتیس

دکوراسیون داخلی مجموعه غذایی آتلانتیس

دفتر طراحی : دفتر معماری و شهرسازی حامد فتوت و همکاران

معمار: حامد فتوت

همکاران طراحی: محمد رضوانی، محمد معصوم‌ زاده، نسیم احمدی، نسرین اسدی، آوا محمدی، سعید حق‌ شناس

اجرا و نورپردازی:  دفتر معماری و شهرسازی حامد فتوت و همکاران

گرافیک: ریحانه کلاهدوزان، علی هدایت

عکاس پروژه: سپهر منصوری

آدرس پروژه: ایران، اصفهان

زیربنا: ۵۵۰ متر‌مربع

تاریخ شروع پروژه: ۱۳۹۷

تاریخ پایان پروژه:  ۱۳۹۸

سالن‌ ها یا پهنه‌ های عرضه‌ غذا به صورت دسته‌ جمعی، پاسخی هوشمندانه با بازدهی اقتصادی بالا به عنوان نسل جدید رستوران‌ ها هستند که توانستند با ترغیب و وسوسه‌ مخاطب از طریق انتشار بوی غذاهای متنوع و رنگارنگ در یک فضای نشیمن مشترک و همچنین به کارگیری گونه‌ چینش مردم به صورت جمعی و مهم‌ تر از همه کاستن از قیمت تمام شده‌ غذا، جایگاه خود را در مجتمع‌ های تجاری بزرگ و سیتی‌سنترها باز نمایند. این طرح با بررسی ساختار فودکورت‌ ها سعی کرده است تا در عین ایجاد فضایی جمعی، رویکردی نوین با رعایت اصول و مبانی فضایی معماری داشته باشد. در ادامه این مقاله به معرفی دکوراسیون داخلی مجموعه غذایی آتلانتیس به عنوان نمونه ای از این مراکز خواهیم پرداخت.

 عرصه‌ بندی کلی فضاها:

جهت ایجاد حریم مابین عرصه‌ پخت و آماده‌ سازی غذا و عرصه‌ نشیمن و اتصال آن به مسیرها و راه‌ های ورودی از عرصه‌ بندی فعالیت‌ ها از طریق ایجاد یک مسیر حرکت مشخص و تعریف شده با المان‌ ها و عناصر داخلی استفاده شده است.

 تعریف بدنه‌ها:

توجه به نقش مهم بدنه‌ های فضا و تعریف و تعلق نقش به بدنه‌ ها یکی از موارد مورد توجه در طراحی این پروژه است. به‌ طوریکه طراحی بدنه‌ غرفه‌ های تحویل غذا و عناصر و المان‌ های به کار گرفته شده، مرتبط با هویت و گونه‌ غذای قابل ارائه در آن ها باشد. به طور مثال در غرفه‌ ارائه‌ غذاهای ایرانی از المان‌ ها و عناصر مرتبط با فرهنگ ایران یعنی نقوش اسلیمی، خط و حروف فارسی و کاشی نقش‌ دار فیروزه‌ ای استفاده شده است، در سایر غرفه‌ ها نیز سعی شده است تا با به کارگیری المان‌ ها و عناصر مرتبط، ارتباط مخاطب و درک مفهوم، ملاک هویت‌ بخشی به هر غرفه باشد. در بدنه‌ های سالن نشیمن نیز سعی شده تا با طراحی نقش برای هر بدنه، به هویت‌ بخشی کلی فضا توجه شود و برخلاف فودکورت‌ های متداول، سایر بدنه‌ های مجموعه به عنوان بخشی از فضای کلی مورد توجه قرار گرفته است.

سقف کاذب:

توجه به نقش سقف کاذب به عنوان یکی از اصلی‌ ترین عناصر در تعریف عرصه‌ بندی فضاها و هویت‌ بخشی به مسیر حرکت و فضای نشیمن مردم از ویژگی‌ های دیگر این پروژه می‌ باشد و برای کاهش هزینه‌ های کارفرما از فلز (پروفیل) استفاده شده است. سقف کاذب فضا به صورت نیمه‌ باز تعبیه شده است به نحوی که سقف سازه‌ ای و تاسیسات پروژه در بخش عمده‌ ای از فضاها قابل رویت می‌ باشند. در طراحی سقف کاذب، تعریف سقف برای هر فعالیت نظیر مسیر حرکت و فضای نشیمن جهت هویت‌ بخشی مد نظر بوده است. ضمن آنکه از هندسه‌ سازه‌ موجود پروژه در شکل‌ گیری هندسه‌ کلی سقف کاذب در قسمت نشیمن استفاده شده است تا کمترین تداخل بین سقف کاذب با تیرهای سازه‌ ای موجود پروژه ایجاد شود.

نورپردازی:

 دیگر المان‌های مورد استفاده جهت تعریف قسمت‌های مختلف فضا و هویت‌بخش، المان‌های نوری می‌باشند که در هر قسمت متناسب با نوع نقش آنها طراحی شده‌اند. برای نورپردازی مسیر حرکت، المان‌هایی طراحی شده که مختص این مسیر می‌باشند، نورپردازی بخش‌های نشیمن (نشیمن VIP و نشیمن عمومی) و نورپردازی فضای غرفه‌ها با المان‌های نوری مختص هر بخش که طراحی مربوط به خود را دارد، انجام شده است.

جمع بندی نهایی:

فودهال‌ها نسل جدید فودکودت‌ها هستند؛ مجموعه‌ای با هدف هویت‌بخشی بیشتر به فضای مورد استفاده‌ی مخاطبان. در این طرح، کلیه‌ی المان‌ها و عناصر به کار گرفته شده اعم از مبلمان، المان‌های نوری، بدنه‌ها و… طراحی شده‌اند تا در عین کاربردی بودن، به ایجاد هویت متمایز برای آن کمک کنند. سعی در ایجاد پرسپکتیوهای متنوع در سمت و سوهای مختلف برای مخاطب و فضاهایی برای ثبت عکس یادگاری جهت افزایش خاطره‌انگیزی محیط از دیگر موارد طراحی در این پروژه است.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر از پروژه دکوراسیون داخلی مجموعه غذایی آتلانتیس دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

شرکت معماری آوگون

منبع: aoapedia

تعداد بازدید: 287

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *