معماری خانه باغ افشاریه ، دفتر معماری ۲H

معماری خانه باغ افشاریه

تصاویر نمای بیرونی و فضای داخلی خانه باغ افشاریه

معماری: دفتر معماری ۲H

معماران مسئول: حامد حسین پور، حسین خدابخش

تیم طراحی: سهند سعادتمنش، سارا موفق، گلاره احمری

طراحی و معماری داخلی: سارا موفق

موقعیت: ایران، البرز، کردان

اجرا: استودیو ۲H

مساحت زمین: ۱۰۰۰ مترمربع

مساحت زیربنا: ۲۰۰ مترمربع

سال آغاز پروژه: ۱۳۹۶

سال اتمام پروژه: ۱۳۹۷

عکاس: حسین خدابخش

شرح پروژه

همانطور که طذاحان اشاره می کنند، ماجرای معماری خانه باغ افشاریه از یک چالش که صاحب آن برایشان ایجاد کرد، شروع شد. این چالش طراحی و اجرا ویلا مدرن و مینیمال، در زمینی به متراژ ۱۰۰۰ مترمربع با طول ۵۰ و عرض ۲۰ متر، زمینی خشک و بایر در اقلیمی سرد و خشک واقع در منطقه ی کردان کرج بود. همانطور که اشاره کردیم،  درخواست و نیاز کارفرما مشخص بود. وی از طراحان خواست تا فضایی مینیمال، کاربردی و خاص با رعایت اصول روز طراحی دنیا طراحی کنند که از نظر اقتصادی نیز برای آن ها مقرون به صرفه هم باشد. با توجه به موارد مذکور طراحی پروژه آغاز گشت.

در قدم اول، متریال آجر زبره که جزو مصالح بومی منطقه محسوب می شد، به عنوان متریال اصلی دیوار و نما پیشنهاد شد. این انتخاب در راستای هماهنگی با بافت منطقه و به علاوه خواسته ی کارفرما با توجه به اقتصادی بودنش صورت گرفت. در گام بعدی، چالشی که پیش روی طراحان قرار داشت، ایجاد فضایی با دسترسی بالا بود. بدین منظور، طراحان به دنبال راهی برای ایجاد یک نوع پل ارتباطی محکم میان قسمت های مختلف سایت بودند.

جهت تحقق یافتن این موضوع، یک گودال باغچه‌ی بزرگ که فضای ورودی باغ را به ساختمان متصل می‌کند، طراحی شد و به عنوان یک راه حل برای پاسخ به این چالش ارائه گردید. وجود حیاطی در تراز منفی نسبت به سطح اصلی باغ که از جهات بسیاری مانند سایه اندازی بیشتر، استفاده از گرمای زمین در فصل سرما و برعکس، کاربردی و موثر است. با توجه به وجود اختلاف سطح در دو جبهه ی شمالی و جنوبی سایت، محصور بودن استخر و شکل‌گیری یک فضای خصوصی تر نسبت به ورودی اصلی گردش هوای مطبوع طبیعی انجام می شد. افزون بر این نقاط مثبت، کد‌های ارتفاعی چندگانه در حیاط های پایین، بالا و تراس ها به طرز قابل توجهی موجب افزایش کیفیت در دسترسی می شد، به گونه ای که افراد به طور همزمان در فضاهای مختلف ساختمان از جمله آشپزخانه، تراس، فضای نهارخوری، استخر و یا گودال باغچه می تواند ارتباط چشمی مستقیم برقرار کنند. البته باید افزود که طراحی پنجره های شیشه ای مشرف به حیاط پایینی که نمای ساختمان را به مثابه‌ی یک جدار شیشه ای نموده در تحقق این امر بی تاثیر نبوده است. اتصال گودال باغچه به حیاط بالایی در ضلع جنوب سایت از طریق یک زیرگذر به صورت وید، سیرکولاسیون حرکتی بین چهار بخش اصلی ورودی، ساختمان، گودال باغچه و حیاط جنوبی را تکمیل ساخت.

طراحان در طراحی این باغ ویلا تلاش کردند تا با تجهیز امکاناتی نظیر جکوزی، دوش و رختکن لباس در مجاورت استخر، آشپزخانه با فضای مدرن در طبقه‌ی بالا، شومینه و دو اتاق‌خواب حس رضایت و آسایش ارتقا یابد. در آخر لاین های نوری مدرن در دل دیوار، لابه لای آجرهای کوره ای در هماهنگی و هارمونی با آسمان صاف و پرستاره ی شب های این منطقه تعبیه گردید. تلفیق آجر و لاین های نوری خصوصا در بخش حیاط جنوبی در کنار محوطه ی کشاورزی و درخت های میوه فضایی مساعد و دلپذیر ایجاد نمود.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر معماری خانه باغ افشاریه دعوت می نماید.

معماری خانه باغ افشاریه

تصاویر نمای بیرونی و فضای داخلی خانه باغ افشاریه

معماری خانه باغ افشاریه

تصاویر نمای بیرونی و فضای داخلی خانه باغ افشاریه

معماری خانه باغ افشاریه

تصاویر نمای بیرونی و فضای داخلی خانه باغ افشاریه

معماری خانه باغ افشاریه

تصاویر نمای بیرونی و فضای داخلی خانه باغ افشاریه

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

منبع: Aoapedia.ir

اقتباسی از دانشنامه هنرمعماری

تعداد بازدید: 1,552

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *