معماری تالار و کتابخانه دانشگاه سمنان / دفتر معماری موج نو

معماری تالار و کتابخانه دانشگاه سمنان / دفتر معماری موج نو

معماری تالار و کتابخانه دانشگاه سمنان

معماران: معماری موج نو

معمار اصلی و کارگردان: لیدا الماسیان، شاهین حیدری

تیم طراحی: سارا فراهانی، مریم امان پور، زهرا همدانی، ندا دهقانی، مریم ایوبی، مریم شکوهی، نرگس دهقانی، رعنا عباسی، گلرخ حیدریان، پری پورمقدم

مشاوران مکانیک و برق: معماری موج نو

مشاوران سازه: معماری موج نو

پیمانکاران: شرکت ساختمانی پلبند

ناظر طراحی سازه: یعقوب عابدپور

ناظران ساخت: غلامرضا توحیدی، ابوالفضل جلازاده، سهراب کاشفی شرکت

مهندسی آکوستیک: آیدین طلوعی

موقعیت: سمنان، ایران

معماری تالار و کتابخانه دانشگاه سمنان در سال ۱۳۸۶ طراحی و در مساحتی بالغ بر ۱۴۰۰۰ متر مربع طراحی شده است. این پروژه شامل مجموعه ای از سالن های سخنرانی و آموزشی، یک سالن چند منظوره مرکزی و یک کتابخانه است که در فازهای مختلف ساخته و توسعه یافته است.در ادامه این مقاله به بررسی معماری این بنا می پپردازیم.

معماری آوانگارد

معماری آوانگارد از نقوش سنتی ایرانی الهام گرفته شده است، به ویژه در بازشوها و نوارهای پیچیده اعمال شده بر روی نما که ساختمان را تزیین می کند، میراث غنی فرهنگی و هنری ایران را منعکس می کند و امکان استفاده از نور طبیعی را فراهم می کند. نما به عنوان بخشی از معماری و ساختار ساختمان طراحی شده است.

بخش های اصلی

این مجموعه شامل دو جلد مجزا است:

  • یک کتابخانه و یک سالن که از طریق یک راهرو به هم متصل می شوند و فضایی را ایجاد می کنند که اجازه می دهد نور طبیعی کافی وارد ساختمان شود.
  • معماری یک ساختمان شامل تنوعی از فضاهای خالی است که تجربیات فضایی منحصر به فردی را ایجاد می کند، تعامل اجتماعی را تشویق می کند و فضاهای جمعی را برای دانش آموزان و جامعه فراهم می کند.

بازشوها چیزی بیش از یک پنجره هستند. آنها دهانه های مثلثی نامنظمی هستند که نور طبیعی را وارد ساختمان می کنند و منجر به تهویه طبیعی می شوند. رنگ فیروزه ای (آبی فارسی) به کار رفته در این پروژه الهام گرفته از هنر سنتی ایرانی است و حسی آشنا را در کاربران تداعی می کند.

جمع بندی نهایی

این ساختمان با در نظر گرفتن عملکرد و موقعیت آن در میان کوه های اطراف که از سطح زمین بلند می شوند و با فضای داخلی ادغام می شوند طراحی شده است و بازدیدکنندگان را به کاوش در داخل ساختمان دعوت می کند. سطوح پیوسته در کف، دیوار و سقف پروژه، مرزهای بین داخلی و خارجی را محو می کند و در نتیجه یک طراحی منسجم و پویا ایجاد می کند. پلکان به عنوان بخشی از ساختار ساختمان، مناظر خیره کننده ای از محوطه دانشگاه ارائه می دهد. این پروژه به عنوان مکانی پیش بینی شده است که افراد می توانند گرد هم آیند و اطلاعات را تبادل کنند، به ویژه در زمینه محیط دانشگاه.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر از پروژه معماری تالار و کتابخانه دانشگاه سمنان / دفتر معماری موج نو دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن وغیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

منبع: archdaily

تعداد بازدید: 1,041

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *