معماری آپارتمان مسکونی نفت ، دفتر معماری آروین

معماری آپارتمان مسکونی نفت

معماری آپارتمان مسکونی نفت

نام شرکت مشاور و یا دفتر معماری: دفتر معماری آروین

موقعیت: تهران، بزرگراه ارتش

معمار مسئول: الهام فرخی

همکاران طراحی: الهام فرخی، یگانه موحدی، فاطمه قنبری

طراحی داخلی: الهام فرخی، یگانه موحدی

تاریخ طراحی: زمستان ۱۳۹۹

تاریخ شروع و اتمام اجرا: اواخر سال ۱۳۹۹ پایان ۱۴۰۲

مساحت سایت پروژه: ۲۰۲.۵ متر مربع

مساحت کل ساخته شده: ۷۷۰ متر مربع

مهندس یا مشاور عمران / سازه: بهبود بوستانی

شرکت سازنده: دفتر معماری آروین

مدیر اجرایی پروژه: ناصر هاشمی

تیم اجرایی پروژه: محمدرضا نجفی، فرید سیفی

سرپرست کارگاه: محمدرضا نجفی

سه بعدی و ارائه: یگانه موحدی، فاطمه قنبری

گرافیست: الهام فرخی، یاسمین صفایی

عکاس: محمد حسین حمزه لویی

شرح پروژه از زبان معمار

عملیات طراحی و ساخت معماری ساختمان مسکونی فوق در اواسط سال ۱۳۹۹ آغاز و در مهرماه ۱۴۰۲ به بهره­برداری رسید. وجه تمایز این پروژه، موقعیت قرار­گیری خاص آن به جهت همجواری با بوستان و بهره­مندی از منظر وسیع شهری مقابل آن بود. در همین راستا سفارش ­دهنده از ابتدا خواستار طراحی آپارتمان مسکونی استاندارد و ساده ­ای بود که ضمن رعایت ضوابط شهرسازی، به ظرفیت ویژه زمین نیز توجه داشته باشد. به همین منظور فرایند طراحی با ایده­ پردازی برای خلق فضا­های زیستی استاندارد و در عین حال بهره­مند از فضاهای باز و با کیفیت مناسب آغاز شد. مناسبترین راهکار برای این چالش، تعبیه بالکن­ های عمیق همچون حیاط کوچکی برای هر واحد و اختصاص سهم بیشتری از مساحت آپارتمان به آن بود. با این رویکرد بالکن به فضایی فعال و پویا و در ارتباط کامل با سایر بخش­های آپارتمان تبدیل شد و امکان تجربه های متنوع زیستن را فراهم آورد. فضایی مناسب برای استراحت، پناه بردن به خلوت و تنهایی، پذیرایی، تفریح خانوادگی و لذت بردن از نور و سایه­ ها.

در ادامه با قرار گرفتن بازشو­های وسیع ریلی، این فضا در بازه طولانی از سال متناسب با شرایط دما، با آشپزخانه و نشیمن مجاور خود ادغام شده و ارتباط قوی­تری با سالن اصلی ایجاد می­ کند. برای تکمیل این فضای شاخص در پلان، با طراحی صفحات متحرک ریلی پوشیده شده از برگ درخت نخل داز روی یک شبکه فلزی، تمهیداتی برای کنترل دید و نور در نظر گرفته شد. در گام بعد، حل مسئله کنترل دید از پارک به داخل واحدهای مسکونی و تعدیل آن مورد توجه قرار گرفت. برای این منظور و همچنین استفاده مناسب از منظره شهری و آسمان، دو راهکار ارائه شد: عقب‌ نشینی ۴۰ سانتی‌­ متری بازشو­های غربی و طراحی جان­پناه به صورت دو بخشی صلب و شفاف. در نتیجه، کاربر فضا ضمن بهره­‌مندی از منظره شهری از طریق بازشو­های تمام قد، تا حدی از محرمیت فضایی نیز برخوردار خواهد بود.

حفظ سادگی، زیبایی، دوام دراز مدت و توجیه اقتصادی در نوع طراحی و انتخاب مصالح، از موارد اثر­گذر در تمامی مراحل این پروژه بوده است. استفاده از آجر قزاقی در پوسته خارجی ساختمان، بام، نما، نورگیر، حیاط و تلفیق آن با کاشی­ های لعاب ­‌دار دست­ساز جهت پوشش جداره داخلی تراس­ ها به عنوان پوشش  غالب بنا انتخاب شد . در بخش سازه نیز این ساختمان با اسکلت فلزی طراحی شد. اتصالات محل تیر به ستون این سازه در کارخانه مطابق با آخرین استاندارد­های روز انجام و سپس در محل مونتاژ شده است. استفاده از سقف ­های عرشه فولادی و دیوار بتنی پیرامونی زیرزمین نیز عملکردی مستحکم و شکل­ پذیر را در ساختار سازه­ای بنا ایجاد نموده است.

در ادامه خط معمار شما را به یدن سایر تصاویر پروژه معماری آپارتمان مسکونی نفت دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

منبع: دفتر معماری آروین

تعداد بازدید: 62

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *