فینالیست مسابقه طراحی غرفه ایران در دوسالانه ونیز ۲۰۱۶

فینالیست مسابقه طراحی غرفه ایران در دوسالانه ونیز ۲۰۱۶

فینالیست مسابقه طراحی غرفه ایران در دوسالانه ونیز ۲۰۱۶

شرکت معماری: ذهن سوم

موقعیت پروژه: ایتالیا، ونیز

تیم طراحی: محمدرضا تقی پور، طاهره حسین نژاد، مهدیه کاخکی

مساحت سایت پروژه: ۳۲ مترمربع

نوع ساختمان: نمایشگاهی

کارفرما: وزارت راه و شهرسازی

با این که مدت زیادی از دوسالانه ونیز ۲۰۱۶ می گذرد، تصمیم به انتشار یکی از طرح های ارائه شده به دبیرخانه مسابقه که مرحله پایانی راه یافت، گرفتیم. همانطور که می دانید، غرفه ایران در دوسالانه ونیز ۲۰۱۶ توسط وزارت راه و شهرسازی به مسابقه گذاشته شد که در نهایت طرحی با عنوان "عقب، پخش و سریع به جلو" که توسط معماران سرشناس ایرانی، بهزاد اتابکی و پرشیا گراگزلو ارائه شده بود، از میان ۱۴۸ طرح، به رتبه اول دست یافت. اگر تمایل به مشاهده غرفه ایران در بینال ونیز ۲۰۱۶ دارید، می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

غرفه ی ایران در بینال ونیز ۲۰۱۶

همانطور که پیش تر عنوان شد، طرحی که در این بخش قصد بررسی آن را داریم، توسط دفتر معماری ذهن سوم ارائه گردیده است. در ادامه، توضیحات معمار در رابطه با طرح را مطالعه می نمایید:

کالبد طبیعی انسان از خاک است و طبیعت و سرشت وی برخاسته از خاک است و دوباره به خاک برمی‌گردد. این تجانس باعث سازگاری معماری خاک با سرشت آدمی شده است. کالبدها محل پرورش و اسباب پرورش نفس است و نفوس انسان‌ها نیز در کالبد طبیعی خود رشد یافته، متعالی می‌شود. طبیعت رحم پرورش برای انسان است و معماری نیز به عنوان بخشی از این طبیعت به هم وابسته و پیوسته، به تناسب خود محل رشد و تعالی و پرورش انسان است. سازگاری بین سرشت آدمی و طبیعت بکر دست‌مایه تهیه این طرح است.

آنچه در  طرح پیش روست، تلاشی است برای توصیف اینکه باید زمینه‌ای فراهم ساخت تا انسان بتواند در یک محیط پاک و منزه به تلاشی معنوی مادی خود برای استمرار زندگی و بقای طبیعت حرکت کند؛ چرا که بدون امنیت زیست محیطی جهانی، نمی‌توان امنیت ملی و حتی اجتماعی را تضمین نمود. بیش از سه دهه است که رابطه انسان با جهان طبیعی به دلیل رخ دادن طیف وسیعی از بحران‌های محیطی، در مقوله‌های خاص و گاه تخریب محیط زیست را در زمین فراهم می‌سازد. هماهنگی با طبیعت و استفاده از انرژی پایدار آن همانند نور و باد… و عناصر اصلی آن مثل آب و خاک و گیاه… به نحو شایسته در معماری گذشته به خدمت فضای زیست گرفته شده‌ است. معماری ایران پاسخ معمارانه به طبیعت و اقلیم داده ‌است و در همه دوره‌ها آسایش فضا به عنوان مهم ترین عامل شکل دهنده معماری مطرح بوده‌است.

در ادامه دعوت می کنیم تصاویر طرح را مشاهده نمایید، توضیح آنکه پلان و سکشن های طرح، برای درک صحیح تر فضای غرفه، در انتها قرار داده شده است.

فینالیست مسابقه طراحی غرفه ایران در دوسالانه ونیز ۲۰۱۶ فینالیست مسابقه طراحی غرفه ایران در دوسالانه ونیز ۲۰۱۶ فینالیست مسابقه طراحی غرفه ایران در دوسالانه ونیز ۲۰۱۶ فینالیست مسابقه طراحی غرفه ایران در دوسالانه ونیز ۲۰۱۶ فینالیست مسابقه طراحی غرفه ایران در دوسالانه ونیز ۲۰۱۶

پلان، دیاگرام، سکشن و …

فینالیست مسابقه طراحی غرفه ایران در دوسالانه ونیز ۲۰۱۶  فینالیست مسابقه طراحی غرفه ایران در دوسالانه ونیز ۲۰۱۶ فینالیست مسابقه طراحی غرفه ایران در دوسالانه ونیز ۲۰۱۶ فینالیست مسابقه طراحی غرفه ایران در دوسالانه ونیز ۲۰۱۶

فینالیست مسابقه طراحی غرفه ایران در دوسالانه ونیز ۲۰۱۶ فینالیست مسابقه طراحی غرفه ایران در دوسالانه ونیز ۲۰۱۶ فینالیست مسابقه طراحی غرفه ایران در دوسالانه ونیز ۲۰۱۶ فینالیست مسابقه طراحی غرفه ایران در دوسالانه ونیز ۲۰۱۶

 

در این مطلب به ارائه یکی از طرح های راه یافته به مرحله پایانی مسابقه طراحی غرفه ایران در دو سالانه ونیز ۲۰۱۶ پرداختیم. اگر در رابطه با این طرح و توضیحات معمار، نظری در ذهن دارید، می توانید از طریق بخش زیر، آنها را با ما و سایر معماران در میان بگذارید.

 

تحریریه خط معمار

منبع: شرکت معماری ذهن سوم

تعداد بازدید: 1,274

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *