معماری ساختمان صنعتی با نمای آجری

معماری ساختمان صنعتی با نمای آجری

معماری ساختمان صنعتی با نمای آجری

این کوره آجرپزی در گوشه ای از کارخانه سابق آجر و کاشی پکن، واقع شده است. از دهه ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰، کارخانه آجر و کاشی تعداد زیادی آجر سیاه و آجر سفالی را برای پروژه های شورای دولتی و “ده ساختمان برتر در پکن” عرضه می کرده که به توسعه پایتخت این کشور کمک کرده است. این مقاله به معماری اداری صنعتی این کارخانه و بررسی ویژگی های آن خواهد پرداخت.

پیشینه پروژه

با توسعه شهر و تغییر کارکردهای مکان، زمانی که کارخانه آجر در سال ۲۰۱۲ تعطیل شد، جوامع بالغ با اقامتگاه ها، پارک های فناوری نوآورانه و مدارس ابتدایی و متوسطه در اطراف آن ایجاد شده بود و ارزش منطقه شهری بسیار بهبود یافته است. علاوه بر این، ساختمان کوره آجرپزی به دلیل قدمت و خرابی طولانی مدت، از نظر ساختاری به عنوان یک ساختمان خطرناک در آستانه ریزش شناخته شده و نیاز فوری به بازسازی کلی داشته است.

بنابراین، چگونگی حفظ کامل فرم خارجی و حافظه تاریخی کوره آجرپزی اصلی و همچنین بهره‌ گیری از مزیت‌ های موقعیت مکانی آن، انطباق با الزامات کاربری فعلی و تکمیل کارکردهای فرهنگی، خلاقانه و اوقات فراغت مورد نیاز برای زندگی شهری به یک نکته کلیدی در این بازسازی تبدیل شده است.

استراتژی در معماری

استراتژی طراحی جاده کوره دایره ای داخل کوره آجرپزی اصلی فضای اصلی آجرپزی است و ۱۵۰ متر طول دارد. در دو طرف جاده کوره ۵۴ دهانه دری قوسی برای ورود و خروج آجر وجود دارد. دودکش اصلی در وسط جاده کوره، دودکش مرکزی را به هم متصل می کند که دود و گرمای اضافی را از بین می برد. در حالی که جاده کوره قوسی است، دیوارهای تکیه گاه نیز در نمای بیرونی در دو طرف کوره آجرپزی برای حمایت از پایداری نصب شده است.

طراحان دو استراتژی طراحی زیر را برای این نوسازی پیشنهاد کرددند:

  • پتانسیل فضایی

  • استراتژی گسترش ارتفاع

از آنجایی که ارتفاع طاق داخلی جاده کوره فعلی کم است، طراحان از یک استراتژی توسعه رو به پایین برای ایجاد ارتفاع فضایی استفاده کرده اند. ایجاد یک فضای دو ارتفاع و همچنین تشکیل یک میدان جلویی در حال غرق شدن و اتصال به جاده شهری توسط تراس های چشم انداز.

  • بازسازی فضا

یک استراتژی فضایی مبتنی بر منطق ساختاری.طراحان در نظر داشتند تا طاق های آسیب دیده و فروریخته در تونل اصلی کوره را برچیده و از دیوارهای بتن آرمه به عنوان تکیه گاه برای تقویت ساختاری دیوارهای قوس آجری نیمه اصلی استفاده کنند.

سازه بتنی

دیوارهای بتنی تکمیل شده به طور طبیعی به فضای داخلی کوره آجرپزی به روز شده تبدیل خواهند شد. علاوه بر این، یک سازه بتنی چتری شکل در بدنه کوره جدید قرار داده شده و با تیرهای فولادی به هم متصل شده و سقف را تشکیل می دهد. در مقایسه با طاق ضخیم اصلی، خرپاهای سقفی جدید بار دیگر ارتفاع فضا را آزاد کرده و امکان نیم‌ ساخت‌ های جزئی را ایجاد کرده اند.

با شروع از استراتژی حفاظت نما و تقویت سازه، سازماندهی فضایی داخلی کوره آجرپزی را از طریق تحقیقات گونه‌ شناسی مطالعه و بررسی کردند و ساختار چتر جدید و رابطه توزیع فضایی را مورد بررسی قرار دادند. بعداً به دلایل فنی و هزینه ای، چنین قرارگیری سازه ای در نهایت به طور کامل محقق نشده، اما بیشتر تفکرات طراحی و نتایج حاصله همچنان حفظ شده است.

فرم کلی ساختمان متناسب با کاربری

 ساختمان بازسازی شده کاملاً شکل کلی کوره آجرپزی را حفظ کرده است و موقعیت ۵۴ در اصلی بدون تغییر باقی مانده و به در و پنجره بیرونی تبدیل شده است. یک صفحه فولادی منحنی مشکی که متناسب با درب کوره است به ورودی اصلی اضافه شده است که نه تنها عملکرد سایه بان را حل می کند بلکه حسی امروزی به ساختمان می بخشد.

تکیه گاه های برآمده اطراف درب کوره به دیوارهای توخالی تبدیل می شوند که اضلاع آن هنوز جزئیات ساختاری روش اصلی آجرکاری کوره آجرپزی را حفظ کرده است. تراس سقف بازسازی شده کوره آجرپزی نیز به عنوان گسترش محل فعالیت در فضای باز عمل می کند و از مرکز و هر دو انتها قابل دسترسی است. دودکش بلند هنوز در مرکز ساختمان قرار دارد. بخش میانی ساختمان که دودکش را احاطه کرده است، راهروی ورودی فضایی با سقف بلند است.

نورگیر ساختمان

از این فضا برای نمایشگاه و فعالیت عمومی نیز استفاده می شود. استفاده از سقف شفاف نور کافی را وارد سالن می کند. دو بال ساختمان، فضاهای کاربردی دو طبقه هستند که توسط راهروهای طولانی به هم متصل شده اند. روی دیوارهای آجری شیبدار، طاق های ممتد ریتم نور ایجاد می کنند. بر اساس تفکر در مورد منطق دگرگونی در مراحل اولیه طراحی، دیوارهای بیرونی راهروها در هر دو بال از سازه اصلی جدا شد و یک نورگیر تمام قد را تشکیل داد که نه تنها نور روشنی را به سقف بلند می آورد. راهرو بلکه به عنوان عملکرد اگزوز دود ساختمان نیز عمل می کند.

سالن دودکش

سالن احاطه دودکش در مرکز ساختمان مهمترین قسمت کل کوره آجرپزی است. سقف تالار از شیشه شفاف ساخته شده و بر روی تیرهای فولادی دهانه بلندی است که از دو طرف دیوارهای کوره آجرپزی به هم متصل می شوند. برای ایجاد محیط روشنایی طبیعی بهتر، سقف صفحه آلومینیومی V شکل را زیر تیر فولادی آویزان کردیم. نور خارجی از بالای شفاف به پایین می ریزد و پس از فیلتر شدن توسط صفحه آلومینیومی بسیار نرم می شود. سالن یک تجربه نور و سایه مانند موزه هنری ایجاد می کند. در لابی، یک راه پله سبک وزن به دور دودکش می چرخد و مستقیماً به تراس پشت بام منتهی می شود. چندین سکوی استراحت راه پله در دودکش توخالی قرار می گیرد و تعامل فضایی جالبی ایجاد می کند. در دیوار رو به در ورودی از یک پل فولادی کنسولی برای اتصال فضاهای کاربردی دو بال استفاده می کنیم. پل فولادی به ارتفاع ۳ متر در هوا است، به دیوار قوس کوره آجرپزی متصل می شود و دیوار قوس را از مقیاس بصری به مقیاس بدنه جدا می کند.

مشارکت شهر

در این بازسازی، گسترش رو به پایین بدنه اصلی کوره آجرپزی، تصویر نمای ساختمان را در جاده شهری تقویت کرد و همچنین منظره ای پسرفته رو به ساختمان در محل فرورفته را تشکیل داد. در نتیجه، سایت به طور طبیعی به دنباله‌های پهنه‌بندی افقی و عمودی تقسیم می‌شود و به مناظر مسطح اجازه می‌دهد تا به منظره‌ای سه‌بعدی تبدیل شود و تنوع غنی از مکان‌های تفریحی عمومی را به شهر بیاورد. هدف اولیه بازسازی کوره آجرپزی، تبدیل این میراث صنعتی، که تاریخ و شکوه منطقه شهری Xisanqi را به همراه دارد، به حاملی تبدیل می‌کند که زندگی اجتماعی شهری و کارکردهای اوقات فراغت را تکمیل می‌کند. کوره آجرپزی به روز شده “Brick Kiln Lane” نام گرفت که حافظه تاریخی منطقه، فضای چشم انداز و احساسات مردم را با شهرهای اطراف ادغام می کند و ارزش فرهنگی و اجتماعی میراث صنعتی تاریخی در خیابان جدید Xisanqi را کاملاً بازی می کند.

تصاویر

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر از پروژه معماری ساختمان صنعتی با نمای آجری دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

تعداد بازدید: 82

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *