طرح پیشنهادی معماری ساختمان اداری نمایندگی هشتگرد، نظام مهندسی ساختمان استان البرز، امیر همتی

معماری ساختمان اداری،طراحی نمای ساختمان اداری

طرح پیشنهادی معماری ساختمان اداری نمایندگی هشتگرد، نظام مهندسی ساختمان استان البرز

طراح: امیر همتی

کانسبت طرح پیش رو معماری ایرانی با تکیه بر معماری درون گراست.

هدف از انتخاب این موضوع نشان دادن معماری در حال حاضر ایران است که تقریبا در دوران گذار به سر می برد و هیچ سبک جدید و مختص ایرانی را ندارد و فقط از بازمانده های معماری ایرانی اسلامی گذشته وام دار است. به همین جهت در این طرح از معماری درون گرای ایرانی شامل حیاط مرکزی به همراه اتفاقات اطرافش که تا دوره اول معماری قاجار (معماری ای که تقریبا در همه ایران از جمله هشتگرد اثری از آن را داریم) شاهد آن بودیم شروع شده و به سمت برونگرایی رفته که روند معماری قاجار دوره دوم و کاملا برونگرایی در دوره سوم معماری قاجار و پهلوی بوده است .در ترتیب طبقات و سیر صعودی روند ذکر شده را شاهد هستیم. تعاریف و شیوه اجرایی متفاوت در عناصر فضایی معماری ایرانی برای نشان دادن جلوه ای از معماری ایرانی از جمله منحرف کردن مسیر بصری و حرکتی مراجعه کننده در بدو ورود و یا اینکه استفاده از رواق در کنار حیاط مرکزی با پوشش نیمه بازجهت مسیر دسترسی و ….. قابل مشاهده هست.

همان طور که ذکر شد در روند درونگرایی تا کاملا برونگرایی وام گرفته از معماری قاجار، در طبقه همکف حیاط مرکزی و رواق های دسترسی که زیر قسمتی از رواق ها آب و در مرکز حیاط هم ترکیب آب(حوض آب) و فضای سبز را داریم، که بعد از ورود فضاهای لازم از جمله لابی و… میبینیم، همینطور یک گالری به متراژ ۴۰ متر مربع. در طبقه اول شاهد معماری نیمه درون گرا هستیم که با طراحی تنها دو جبهه از چهار جبهه اطراف حیاط و آن هم بازشو روبه خیابان شاهد به نمایش درآمدن دوره میانه قاجار  هستیم، در این طبقه فضاهای اداری که امکان اجرای تمامی آن ها به صورت  open officeهست را داریم.

در طبقه دوم و سوم معماری برونگرا و فضاهای عریض بصری مدرن را داریم که این فضاها به همراه طبقه اول دارای آفتابگیرهای عمودی متحرک جهت هدایت نور خورسید به داخل فضای اداری در فصول مختلف هستیم، این آفتابگیرها علاوه بر هدایت نور، نقش فیلتر در کنار بازشوها عمل می کنند و یادآور دریچه های سنتی معماری ایرانی نیز هستند.

در طبقه دوم فضاهایی که تقریبا به دلیل موارد حفاظتی امکان طراحی open office  را ندارند داریم،از جمله بایگانی، دبیرخانه، انفورماتیک وسایر فضاها.

طبقه سوم هم شامل اتاق مدیریت، معاون، رئیس دفتر و اتاق جلسه هست.

در پایین ترین ترین نقطه ساختمان سالن اجتماعات، سالن غذا خوری و تاسیسات مکانیکی را داریم که چیلرهای جذبی را درون خود دارند.

کلیه فضاهای ذکر شده در مجموع ۷۹۷ متر مربع زیر بنا و اسکلتی از جنس بتن از خانواده پیش تنیده ها را دارند که ظرفیت بیشتری در تحمل حرارت دارند و کمک زیادی برای جلوگیری از اتلاف انرژی و کنترل سرمایش و گرمایش دورنی ساختمان به ما می کنند، از مزایای دیگر این خانواده اجرای دهانه عریض بدون ستون های مزاحم هست.

و در آخر اینکه پوسته فلزی روی پله فرار تاکیدی است بر معماری در حال گذار ما، نمایانگر معماری اسلامی ایرانی است که گاهی پیداست، گاهی پنهان و گاهی و جود ندارد.

معماری ساختمان اداری،طراحی نمای ساختمان اداری معماری ساختمان اداری،طراحی نمای ساختمان اداری معماری ساختمان اداری،طراحی نمای ساختمان اداری معماری ساختمان اداری،طراحی نمای ساختمان اداری

پلان ها و سکشن ها:  (برای بزرگنمایی بر روی تصاویر کلیک کنید، تصویر باز شده را ذخیره نمایید)

پلان طبقات ساختمان اداری پلان طبقات ساختمان اداری پلان طبقات ساختمان اداری پلان طبقات ساختمان اداری پلان طبقات ساختمان اداری پلان طبقات ساختمان اداری پلان طبقات ساختمان اداری پلان طبقات ساختمان اداری

تحریریه خط معمار

منبع: http://archline.ir

تعداد بازدید: 4,157

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *