طراحی داخلی کافه تراول، اثر امین ترکان

طراحی داخلی کافه تراول، اثر امین ترکان

طراحی داخلی کافی شاپ

کافه تراول، اثر امین ترکان

سرپرست طراحی: امین ترکان

همکاران طراحی: عالیه نادری

مساحت: ۹۴ متر مربع

تاریخ شروع  پروژه: ۱۳۹۹

تاریخ پایان پروژه: ۱۳۹۹

عکس: نگار صدیقی

موقعیت: اصفهان، ایران

شرح پروژه:

گروه معماری ۹۰۰ به عنوان طراح یک کافه‌ جدید واقع در خیابان چهارباغ بالا که در محور تاریخی اصفهان می‌باشد، برگزیده شد و این محور تاریخی شامل یک شاهراه به نام چهارباغ و میدان نقش جهان که مرکز پادشاهی سلسله‌ صفوی بوده و قلب تپنده‌ی آن شناخته می‌شود، می‌باشد.

در نتیجه‌ی پیشینه‌ تاریخی اصفهان و موقعیت جغرافیایی آن که در میان راه دریای خزر، جاده‌ ابریشم و خلیج فارس بوده، بسیاری از کاروان‌های تجار از آن عبور می‌کردند و به همین دلیل رویارویی و ارتباط با جهانگردان و تجار از سرتاسر جهان، مهمان‌دوستی و در نتیجه آشنایی با فرهنگ و غذا‌های برون‌مرزی ریشه در فرهنگ اصفهان و مردم آن دارد.

بنابراین طراح تصمیم گرفته که مردم اصفهان را با جهانگردی در غذا و نوشیدنی که در سرتاسر جهان عرضه می شود، باز پیوند دهد و اینگونه کانسپت فکری و شخصیت اصلی کافه تراول، اثر امین ترکان شکل گرفته است.
در ادامه، در راستای بازآوری و تداعی پیشینه‌ تاریخی اصفهان و احیا کهن‌الگوی معماری ایرانی، از فرم قوس همراه با کانتور‌هایی قرمز‌رنگ استفاده شده تا ضمن هماهنگی با نمای ساختمانِ موجود، تضمین‌کننده‌ پویایی اتمسفر کافه باشند.
در روند طراحی، یکی از خواسته‌های تاثیرگذارِ کارفرما، در نظر گرفتن مکانی مناسب برای دیده شدن روند رُست‌کردن دانه‌ های قهوه توسط دستگاه رُستِرِ خاصی بود که او در اختیار داشت.

به همین منظور تصمیم بر آن شده تا برای این دستگاه یک دید اختصاصی در نظر گرفته و از طریق ایجاد ارتباط بصری از همه‌ زوایای کافه، نسبت به آن و دودکشی بلند و خاص، شخصیتی دراماتیک برایش خلق شود.
در ادامه، برای کمرنگ‌ کردن مرز درون و بیرون، از جداره‌ هایی شیشه‌ ای استفاده شده است تا ضمن ایجاد امتداد بصری از درون به بیرون برای کاربران، در هنگام پخش یک ویدئو روی پرده، افراد بیرون از کافه نیز بتوانند به تماشای آن ویدئو نشسته و به جمع افراد داخل کافه بپیوندند.

جداره‌ شیشه‌ ای تاشونده‌ جنوبی، نیز نوعی انعطاف‌ پذیری فضایی را برای قسمت گروهیِ کافه فراهم آورده و هنگامی که دمای هوا در منطقه‌ آسایش قرار داشته باشد، با جمع شدنش، فضای کوچه را به فضای داخلی متصل کرده و به بزرگتر شدن کافه کمک می‌کند.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر این پروژه دعوت می نماید.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

شرکت معماری آوگون

منبع: aoapedia.ir

تعداد بازدید: 722

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *